• Anonym (mama)

    vätska ur örat på 7-månaders? farligt??

    min bebis 7 månader har varit ledsen och inte nöjd senaste veckan (olikt honom då han alltid är glad) även vaknat på nätterna flera gånger per natt. brukar annars sova hela natten. inte hittat nått "fel", men gett honom Alvedon vid nått tillfälle och då har han blivit glad. Senaste dygnet har han dock börjat likna sig själv igen (alltså inte ledsen).
    Tänkt att det är väl nån utvecklinsfas?
    Inga tänder på g. (både jag o pappan och storasystern va ca 1 år då vi fick första tanden så antar att det dröjer ett tag till!)
    häromdagen gjorde det ont när jag tog på hans öra. Fick sen plocka ut en stor "kuse" torkat vax, så jag antar att det var den som gjorde ont?
    Imorse fick jag dock se att det kom ljusgul vätska ur ena örat! torkade bort det med tops (han brydde sig inte). googlade på öroninfektion där det står att vätska kan läka ut och att det då blir bättre(?). Nu igen (mitt i dagen) var det vätska igen som jag fick ta bort. Men han har inte ont. Är glad. Ingen feber. Kan han bara ha fått vatten i örat som nu kommer ut? (badade för två dagar sen, och spolade då örat för att lättare få ut det torkade vaxet)
    ringde vårdcentralen men bvc-sköterska fanns inte där idag.. o den jag pratade med verkade inte veta nånting. Jag avvaktar till imorrn.
    Men han verkar ju som sagt inte alls lida av det. (snarare tvärtom?)
    Nån som känner igen detta?

  • Svar på tråden vätska ur örat på 7-månaders? farligt??
  • Anonym (trumhinnan)

    Jag tycker att det låter som om trumhinnan har spruckit. Det du beskriver påminner om hur det var när mitt barns trumhinna sprack. Ring till vårdcentralen (inte BVC) och be om en läkartid. Har trumhinnan spruckit är jag ganska säker på att ditt barn behöver antibiotika.

  • Anonym (-)
    Anonym (trumhinnan) skrev 2015-03-02 12:10:05 följande:
    Jag tycker att det låter som om trumhinnan har spruckit. Det du beskriver påminner om hur det var när mitt barns trumhinna sprack. Ring till vårdcentralen (inte BVC) och be om en läkartid. Har trumhinnan spruckit är jag ganska säker på att ditt barn behöver antibiotika.
    Håller med. En öroninflammation skulle visa sig så som du beskrivit, och om nu trumhinnan spruckit känns det säkert bättre för barnet, men antibiotika kan behövas, och på så små barn gör man ibland uppföljande hörselkontroller efter några månader.
    Sök läkare på BVC.
  • Anonym (VC)

    Håller med de ovanstående, det låter dom öroninflammation där trumhinnan nu brustit. Är det så ska han ha antibiotika då han är under ett år gammal. Man kan ha öroninflammation utan feber och när trumhinnan brustit försvinner smärtan.

Svar på tråden vätska ur örat på 7-månaders? farligt??