• micromat

    Vaccinets vara eller icke vara

    Till dig som är vaccin motståndare, tänker du på detta faktum? Läste detta i en blogg och det är så jag känner.. Jag gör det inte för min egna skull, jag gör det för andras skull..

    Hur ser ni på epidimier, är det verkligen rimligt att det ena ska existera epidemier när det faktiskt går att undvika.

    Länk till inlägget: rimligheten.se/att-valja-bort-vaccination-ar-ett-bortskamt-och-egoistiskt-i-landsprivilegium/

    Okey, jag får erkänna det direkt ? jag har varit en vaccinationsmotståndare. Eller, inte motståndare direkt. Mer som icke-förespråkare, kanske. Eller sådär ?jag vet inte riktigt det finns ju bra argument både för och emot?-aktig.

    Jag har varit helt förblindad av mitt vaccinationsprivilegium, med andra ord.

    Vilket kanske är en helt rimlig reaktion om man växer upp med vuxna runt omkring en som säger att de inte tror att vaccination är så sunt och se på [slumpmässigt utvald individ] exempelvis, hen är ju inte vaccinerad och är ju i princip aldrig sjuk, nej, det är nog bättre att låta naturen ha sin gång, och det finns nog en mening med att man blir sjuk, man utvecklas nog av det, och så vidare.

    Intet ont om de som tänker så. Jag har ju tänkt så själv. Jag vet inte om det någonsin har gjorts några undersökningar på allmänt immunsystem hos vaccinerade visavi icke-vaccinerade, så jag vet inte om det finns några skillnader eller ej. Jag vet inte om det faktum att jag blir förkyld ungefär var 7:e vecka och min lillebror nästan aldrig blir sjuk har att göra med att jag blev vaccinerad som liten och han inte blev det.

    Men här är grejjen, och anledningen till varför jag vaccinerar mina barn nu: Det spelar ingen roll.

    Det spelar ingen som helst roll över huvudtaget om vaccin skulle ha några sådana dylika bieffekter, för konsekvenserna utan vaccin är helt enkelt så himla mycket värre. Och att låta bli att vaccinera sig själv eller sina barn bara för att man har en idé om att det är bättre för just precis en själv och ens ungars allmäntillstånd är intet annat än ett fruktansvärt bortskämt funktionalitets- och i-landsprivilegium.

    Det finns människor som inte har tillgång till vaccin, på en massa platser i världen. Människor som dör som flugor i sjukdomar vi som är födda rakt in i välfärden aldrig ens behövt reflektera över, eftersom chansen att bli smittad med den är så liten, här hos oss, nu för tiden.

    Men varför? För att vi har haft ett väldigt välutvecklat vaccinationsprogram här under det senaste århundradet som närmast utrotat flera mycket dödliga sjukdomar. Och därför, på bekostnad av de som vaccinerat sig själva och sina barn, tycker vissa att de nu har den personliga rätten att välja bort vaccin, eftersom risken att smittas är så liten ? eftersom alla andra tar sitt ansvar och vaccinerar sig. Tack hörni.

    Men inte bara på bekostnad av de som vaccinerat sig ? de är ju faktiskt vaccinerade trots allt och har således sitt på det trygga, och om deras allergier, diagnoser och allmänna hälsotillstånd är bättre eller sämre än de skulle varit utan vaccin spelar igen inte någon som helst roll alls.

    För först och främst sker privilegiet att välja bort vaccinationer på bekostnad av alla de som av olika anledningar inte kan eller får vaccineras ? små och prematura barn, personer med olika sjukdomar som hindrar vaccinering, nyanlända som aldrig ens fått möjligheten att välja, för att nämna några.

    Och då sker detta: människor dör. När andelen vaccinerade i en befolkning minskar ökar risken markant att smitta sprids och slutligen smittar någon av dessa som inte hunnit, kunnat eller fått bli vaccinerade. Och vad händer då? Det är liksom inte för att slippa en otrevlig förkylning man vaccineras. Det är för att undvika att människor faktiskt inte överlever.

    Tyskland är just nu drabbat av det värsta utbrottet av mässling på 14 år, med över 250 rapporterade smittade och ett dödsfall: en liten pojke på 1,5 år. Okey, det är inte ebola precis, jag vet det. Men det är ett barn som dör helt i onödan på grund av att fler och fler väljer att inte vaccineras. 1,5 år, det är så gammal som min minsta unge är just nu. 1,5 år var så gammal som min mormor var när hon nästan dog i mässlingen. I Danmark har precis ett fall av mässlingen hos ett annat litet barn konstaterats ? barnet hade givetvis tagits till sjukhuset när det blev sjukt, där det alltså har kommit i kontakt med upp till 200 av de som är i riskgruppen ? små sjuka barn, exempelvis.

    Jag talade för bara en vecka sedan med en förälder som sa att han älskade sina barn mer än något annat och han skulle ALDRIG utsätta dem för något som riskerar att göra deras liv ens 1% sämre. Och därför skulle han ALDRIG vaccinera dem.

    Han sätter alltså 1 potentiell procent försämrad livskvalitet hos sitt barn mot 100 potentiella procent faktiska liv hos andra människor.

    Och det är precis här som alla som funderar på att inte vaccinera sina barn måste stanna upp ett ögonblick och fundera över exakt hur egoistiska de egentligen har lust att vara. Har de lust att vara förälder till det där barnet som blir smittat och kanske för all del klarar sig fint, men som under förloppet riskerar att smitta en massa andra som inte har samma möjligheter att tillfriskna?

    Vaccin handlar nämligen inte om ifall DU eller DIN FAMILJ är så mycket i riskzonen att ni BEHÖVER vaccineras. Chansen är stor att ni just nu inte behöver det. Det handlar däremot om att vara en del av de 95% av en befolkning som tillsammans ser till att riskzonen ni just nu inte är i FÖRBLIR borta, som tillsammans förhindrar att sjukdomar sprids och människor dör helt i onödan. Även om det inte är just dina människor.

    Det är alltså inte något ?personligt val?, det här. Det är något vi gör tillsammans, som samhälle, för att skydda varandra. Om du har möjlighet att välja bort vaccin ? det är då du väljer det av solidariska skäl.

  • Svar på tråden Vaccinets vara eller icke vara
  • Kofot

    Mina barn är vaccinerade efter alla konstens regler. Vaccinationer är enkla livräddare.

  • micromat
    Kofot skrev 2015-03-03 09:51:21 följande:

    Mina barn är vaccinerade efter alla konstens regler. Vaccinationer är enkla livräddare.


    Samma med mitt barn.
  • Aniiee

    Fascinerande att tråden hittills inte har uppmärksammats av.... vissa.... (ingen nämnd och ingen glömd)


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Mylla

    Det är förvånande att vaccinmotståndarna tror de är osårbara. Folk reser och vi har en stor mängd invandrare med bristfälligt vaccinationsskydd.  Vissa anhöriginvandrade barn kan få vänta månadsvis på de första kontrollerna så de går helt ovaccinerade. Det finns ju en reell risk. Vilket också har visat sig i Tyskland nyligen.

  • Aniiee
    micromat skrev 2015-03-03 18:34:02 följande:

    Jag tycker det är helt sjukt att man inte tänker på andra, vi som ska vara så solidariska..

    Läste i gp idag:

    www.expressen.se/gt/darfor-var-kvinnan-inte-masslingsvaccinerad/


    Finns en lååååååååång tråd här på FL om varför man inte ska vaccinera. (Trådens avstamp var en bok, och det diskuterats både "vaccin ger autism" och "läkemedsföretagen vill bara tjäna pengar" och "det är bättre att få sjukdom X naturligt och vara immun hela livet".......) Intressant läsning. Om man har foliehattstendenser. 

    Visst kan man (och SKA man) vara skeptiskt till särskilt nya vaccin, och man ska absolut ställa risker mot vinster, men på en lite högre nivå (de flesta anti-vaxxers är "jag, jag jag (och kanske min familj)", medan de flesta som inte är anti ser lite större sammanhang än så)
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Fodla

    Fast nu tänker du kortsiktigt. Det bästa för arten/rasen i stort, är att man rensar ut det som inte är friskt. Så har det alltid varit. 

    Jag tycker VÄLDIGT illa om de här kollektiva besluten, som tas uppifrån. TÄNK SJÄLV skulle jag vilja råda! Och besluta sedan för er själva och era barn (och detta gäller även influensa, Gardasil och annat).

  • Aniiee
    Fodla skrev 2015-03-03 19:34:54 följande:

    Fast nu tänker du kortsiktigt. Det bästa för arten/rasen i stort, är att man rensar ut det som inte är friskt. Så har det alltid varit. 

    Jag tycker VÄLDIGT illa om de här kollektiva besluten, som tas uppifrån. TÄNK SJÄLV skulle jag vilja råda! Och besluta sedan för er själva och era barn (och detta gäller även influensa, Gardasil och annat).


    Spanska sjukan till exempel attackerade de friska, inte de sjuka. Dessutom har du nog missuppfattat "survival of the fittest" en aning.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ramborg

    På jobbet idag hade jag kontakt med en man, 50 +. Haft polio som tvååring. Alltsedan dess svag i ena halvan av kroppen. Har aldrig kunnat hoppa och springa som andra. Och nu när han börjar bli äldre, värk dygnet runt som medicin inte biter på.

    Kul.

    Undrar om hans föräldrar skulle önskat att det funnits tillgång till vaccin där och då.

    Polio har f ö kommit tillbaka i Syrien, eftersom man inte kan upprätthålla vaccinationsprogrammet.


    42.
  • Fodla
    Aniiee skrev 2015-03-03 20:00:29 följande:
    Spanska sjukan till exempel attackerade de friska, inte de sjuka. Dessutom har du nog missuppfattat "survival of the fittest" en aning.
    Nej så var det inte, inte precis. Spanska sjukan attackerade de UNGA, som i regel även är de friskaste, ja, av naturliga skäl.

    Men influensavirus är speciella på det sättet, att de återkommer i cykler med många års mellanrum. Eller rättare sagt: på varje typ av influensavirus, finns det plats för två olika antigener, vilket ger upphov till många olika kombinationer av antigener - en ny varje år. Varje höst så blandar naturen och ger. De gamla har då vanligen stött på båda årets stora antigener (det kan finnas mindre influensastammar på gång också, samtidigt), och de medelålders har stött på åtminstone den ena - vilket ger dem en partiell immunitet. Men de unga har, de år då influensan slår riktigt hårt, inte stött på NÅGON av antigenerna - och det är då stora horder av ungdomar blir sjuka. 

    Min farfar var för övrigt dokumenterad överlevare av spanska sjukan, och detta faktum tackar jag för att jag aldrig får säsongsinfluensan och inte vinterkräksjukan heller.
  • Fodla
    Fodla skrev 2015-03-03 20:22:10 följande:
    Nej så var det inte, inte precis. Spanska sjukan attackerade de UNGA, som i regel även är de friskaste, ja, av naturliga skäl.

    Men influensavirus är speciella på det sättet, att de återkommer i cykler med många års mellanrum. Eller rättare sagt: på varje typ av influensavirus, finns det plats för två olika antigener, vilket ger upphov till många olika kombinationer av antigener - en ny varje år. Varje höst så blandar naturen och ger. De gamla har då vanligen stött på båda årets stora antigener (det kan finnas mindre influensastammar på gång också, samtidigt), och de medelålders har stött på åtminstone den ena - vilket ger dem en partiell immunitet. Men de unga har, de år då influensan slår riktigt hårt, inte stött på NÅGON av antigenerna - och det är då stora horder av ungdomar blir sjuka. 

    Min farfar var för övrigt dokumenterad överlevare av spanska sjukan, och detta faktum tackar jag för att jag aldrig får säsongsinfluensan och inte vinterkräksjukan heller.
    Blev lite oklart här. Det jag skulle säga var, att de gamla människorna oftast har stött på båda antigenerna förut under sitt långa liv, och därför har de en fullständig immunitet. De medelålders har oftast stött på åtminstone det ena antigenet någon gång under sitt 40-60-åriga liv - och detta ger en partiell immunitet. De unga har dock av rena sannolikhetsskäl ofta inte konfronterats med något av årets antigener förut, de åren då det blir en olyckligt svår kombination - och därför insjuknar de hårt. Som de gjorde år 1919...
Svar på tråden Vaccinets vara eller icke vara