• Anonym (Fundersam)

    Bruna ögon och mörk hy trots föräldrar med blåa ögon.

    En släkting till mig har mörkbruna ögon, hy som ser solbränd ut året om och numera har hon grått hår, men när hon var ung så hade hon nästan svart hår.

    Det jag har funderat på fram och tillbaka väldigt länge hur det är möjligt, då hon har eller hade snarare då dom inte lever längre, två svenska föräldrar, som var ljusa till hyn båda två. Mamman hade ljusbrunt hår och pappan hade åt det blonda håret när dom var yngre. Båda hade blåa ögon. Min släkting har även en bror, som är ljus till hyn, ljusbrunt hår (numera grått) och blåa ögon.

    Hur är detta möjligt? Min släkting ser ut att ha utländskt påbrå, fast båda föräldrarna är svenska. Tycker detta är jättemärkligt!

  • Svar på tråden Bruna ögon och mörk hy trots föräldrar med blåa ögon.
  • Mrs Moneybags

    Det kallas för "throwback" när någon många generationer senare får en avlägsen anfaders/anmoders färger...det händer. Det händer ibland.

    Är personen i fråga lik sina föräldrar i övrigt?

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Klee) skrev 2015-03-05 13:46:18 följande:

    Gener kan göra mycket otippat.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article14614676.ab

    Det betyder inte att någon varit otrogen.


    Dessa jättesöta barn hade ju dock två föräldrar som båda var blandade...en helt annan sak. Jag vet att det ofta står i tidningen att det är "en chans på miljonen", men i själva verket är det väldigt vanligt att blandade människor får barn som inte påminner om dem själva i färgerna. 

    Det är inte samma sak som att ha ärvt någonting från flera generationer tidigare, som man kanske inte ens känner till...
  • helene 355
    Aljaliv skrev 2015-03-05 13:53:53 följande:

    Jag tror mer på att frun varit otrogen, det är nog det absolut vanligaste när sådant händer.


    jag tror pappan varit otrogen, de var nog vanligast förr.
  • Dixie

    Det mesta är ju möjligt - ärftlighet är ju inte så enkel som vi lärde oss på biologin i skolan!

  • Anonym (Kalle)

    Att föräldrar som är mörka får ljusare barn är relativt vanligt, men att två ljusa föräldrar får ett barn som är avsevärt mörkare tror jag inte på. Två mulatter kan alltså få ett barn som är som ett vanligt vitt barn, men två vita föräldrar får inte ett svart barn.

    De ljusa anlagen kan döljas av de mörkare, men inte tvärtom.

  • Dixie
    Anonym (Kalle) skrev 2015-03-05 20:40:17 följande:

    Att föräldrar som är mörka får ljusare barn är relativt vanligt, men att två ljusa föräldrar får ett barn som är avsevärt mörkare tror jag inte på. Två mulatter kan alltså få ett barn som är som ett vanligt vitt barn, men två vita föräldrar får inte ett svart barn.

    De ljusa anlagen kan döljas av de mörkare, men inte tvärtom.


    vad du tror på är ju ganska oväsentligt - hade du haft någon kunskap om genetik så hade du vetat att det inte är så enkelt......
Svar på tråden Bruna ögon och mörk hy trots föräldrar med blåa ögon.