• AcroTesium

    Måste jag vara försörjningsskyldig för min 20 åring?

    Måste jag vara försörjningsskyldig för min 20 åring?
    Hej!
    Detta gäller inte mig utan en bekant,
    Hon och hennes son bor själva, han studerar.
    Han har blivit jobbigare och jobbigare, gör så hon knappt har råd att leva, trakasserar henne tills hon bryter ihop och ger han pengar, Han har aldrig skaffat ett sommarjobb och nu har bägaren runnit över och hon orkar inte,
    Så min fråga är,
    Är man alltid försörjningsskyldig för sitt barn så länge de går i skolan?
    Går det att kasta ut barnen eller lösa det?
    Prata med honom går inte för han bryr sig inte.

  • Svar på tråden Måste jag vara försörjningsskyldig för min 20 åring?
  • Anonym (Hur tänkte du nu?)
    The Fugly skrev 2015-03-28 16:41:16 följande:

    Försörjningsplikt fram till 21-årsdagen.


    Sen när då? OM personen går i gymnasiet till 19 årsdagen sen upphör försörjningsplikten. Annars är det till 18 års ålder. Rätta om jag har fel eller gammal information.
  • sportpappa

    Försörjningsskyldig betyder inte att man ska ge fickpengar som går till valfria saker. Man ska se till att personen har kläder, mat, boende och annat som är nödvändigt för att leva om personen inte klarar av att stå för det själv.

  • AcroTesium

    Som sagt är han omöjlig, Kräver pengar o trakasserar om han inte får de, han skall ha allt de senaste och klart att en mamma ibland har svårt att säga nej men han har spårat ur

  • myskmalva
    AcroTesium skrev 2015-03-28 16:49:38 följande:
    Som sagt är han omöjlig, Kräver pengar o trakasserar om han inte får de, han skall ha allt de senaste och klart att en mamma ibland har svårt att säga nej men han har spårat ur

    Jag vet inte, men jag tänker att hon borde kunna söka hjälp någonstans. Polisen? Socialtjänsten? Att hon är försörjningsskyldig ger ju inte sonen rätt att behandla henne illa. För jag antar att det handlar om värre saker än vanligt tjat?
  • AcroTesium

    Ja de är trakasserier,  Han tar bilen och kör hela nätter/dagar utan lov, hon har till och med gömt nycklar och sådant men han snokar reda på de, har kompisar över som äter upp allt hon har hemma,
    Alltså han är en egoist som skiter hur han mor mår.
    Skiter i att söka sommarjobb för han kräver pengar av henne

  • Anonym (Ja..)

    Hon är försörjningspliktig tills han går ur gymnasiet eller fyller 21 år, vilket som kommer först.

    Är det så illa som du säger så får hon ta hjälp av socialen. Hon ska absolut inte behöva leva så!

  • sportpappa
    AcroTesium skrev 2015-03-28 17:01:45 följande:

    Ja de är trakasserier,  Han tar bilen och kör hela nätter/dagar utan lov, hon har till och med gömt nycklar och sådant men han snokar reda på de, har kompisar över som äter upp allt hon har hemma,
    Alltså han är en egoist som skiter hur han mor mår.
    Skiter i att söka sommarjobb för han kräver pengar av henne


    Hon måste sätta hårt mot hårt. Börja med att prata med honom och säg att det inte fungerar att ha det så här. Sätt upp förhållningsregler. Om han inte ändrar på sitt beteende så får hon göra följande:
    Sluta ge honom pengar. Hon köper de saker som han behöver. Stryp fickpengarna om han inte kan motivera vad de ska gå till. Gå tillbaks till veckopeng så får han antingen hushålla med dem eller skaffa sig ett jobb. Köp hem mat som bara räcker ett par dagar framåt. Ha bilnyckeln med sig hela tiden.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Hur tänkte du nu?) skrev 2015-03-28 16:43:46 följande:
    Sen när då? OM personen går i gymnasiet till 19 årsdagen sen upphör försörjningsplikten. Annars är det till 18 års ålder. Rätta om jag har fel eller gammal information.
    "
    7 kap. Om underhållsskyldighet


    1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad
    som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas
    samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas
    underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna
    inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner
    under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.


    Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går
    barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna
    underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock
    längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång
    räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan
    jämförlig grundutbildning."


    Föräldrabalk (1949:381)
  • The Fugly
    Anonym (Hur tänkte du nu?) skrev 2015-03-28 16:43:46 följande:
    Sen när då? OM personen går i gymnasiet till 19 årsdagen sen upphör försörjningsplikten. Annars är det till 18 års ålder. Rätta om jag har fel eller gammal information.
    Jag talade om försörjningsplikt vid gymnasiestudier, eftersom det är det som är aktuellt i denna situation.

    Fjärilslarv har redan klistrat in lagtext i inlägg #12 och här har du länk ifall du vill kolla upp det själv. Så ja, du är väl härmed rättad.

    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/
Svar på tråden Måste jag vara försörjningsskyldig för min 20 åring?