• Missmli

    framfall

    Jag är 24 år och har fött mitt andra barn för 2 veckor sen. En vecka efter förlossningen upptäckte jag en "köttklump" som tittade fram i slidmynningen. Gissar på framfall även alla de 100 olika bm och sköterskor jag pratat med i telefonen tycker de låter som framfall. Jag får dock ingen hjälp och ingen vill titta pga att det är så kort tid efter förlossningen. men jag känner att det bara blir värre och värre. Känns som allt är på väg ut. Förra veckan fick jag in hela fingret i sidan och idag får jag bara in halva innan det tar stopp. Är det livmodern som åkt ner så långt ?

    Skulle kännas så skönt att prata med någon som har erfaranhet av framfall. Jag får typ panik. Känns som hela mitt liv är förstört. Jag känner mig totalt handikappad. Hur fasen ska jag kunna ta hand och njuta av tiden med mina barn när jag inte ens kan gå från sovrummet till köket utan att känna obehag. Och med en sambo som jobbar borta i veckorna ? :(

  • Svar på tråden framfall
  • zinnia
    Anonym (Rädd) skrev 2015-06-03 23:20:04 följande:

    Hej!

    Jag gör er sällskap här.

    Jag födde första dottern i maj 2014 och har efter det känt av lite framfall bl.a genom att jag varit tvungen att stoppa in fingret och putta bak för att kunna bajsa.

    Sprack lite vid förlossningen men inte så farligt sa dom.

    Nu är jag gravid med andra barnet (v.28) och det har blivit värre under graviditeten.

    Känner nästan jämt en tyngdkänsla i underlivet då jag står upp.

    Nu är jag livrädd att det ska bli ännu värre och hoppas verkligen på att få göra kejsarsnitt den här gången.


    Ofta när de säger att man inte spruckit så mycket verkar de ha fel eller så får de ändå inte ihop vävnaderna.

    Har du fått tala med någon ang. kejsarsnitt?
  • Missmli

    Ja jag har ångest att jag måste vänta hela helgen. Men ringer 1177 imorgon får jag inte komma någon stans kommer jag försöka pilla ut den själv !

  • Anonym (Rädd)
    zinnia skrev 2015-06-12 21:17:28 följande:

    Ofta när de säger att man inte spruckit så mycket verkar de ha fel eller så får de ändå inte ihop vävnaderna.

    Har du fått tala med någon ang. kejsarsnitt?


    Har pratat med min bm då aurora verksamheten här tyvärr ligger nere under sommaren men hon har oxå bokat tid så på onsdag ska jag få träffa en förlossningsläkare.

    Hoppas verkligen hon kommer bevilja mig snitt
  • Missmli

    Jag fick komma till en bm i dag och hon tog inte ut spiralen utan klippte trådarna så korta att dom nu inte ens hänger utanför tappen ! Kul när den ska ut

  • zinnia
    Missmli skrev 2015-06-13 21:35:11 följande:

    Jag fick komma till en bm i dag och hon tog inte ut spiralen utan klippte trådarna så korta att dom nu inte ens hänger utanför tappen ! Kul när den ska ut


    Varför tog de inte ut den? Måste du verkligen ha spiral? Ibland undrar jag om de blir sponsrade av läkemedelsbolaget för en vän till mig var på efterkontrollen och då försökte BM verkligen övertala henne att ha spiral men hon sade uttryckligen att hon inte ville ha spiral. Men så fick hon ändå recept på just en spiral?!

    Kommer det alltså vara krångligt att få ut den när den skall bytas?
  • Missmli

    Idag har jag så ont i äggstockar så jag vill kräkas men måste vänta ända tills i morgon för att ringa mvc. Ja eftersom hon tryckte upp trådsrna i tappen kommer dom behöva gräva för att hitta dom. Jag vill ta ut den nu men vågar inte ringa till dom surisarna på gyn

  • Monkii
    Missmli skrev 2015-06-14 10:32:04 följande:

    Idag har jag så ont i äggstockar så jag vill kräkas men måste vänta ända tills i morgon för att ringa mvc. Ja eftersom hon tryckte upp trådsrna i tappen kommer dom behöva gräva för att hitta dom. Jag vill ta ut den nu men vågar inte ringa till dom surisarna på gyn


    Varför satte hon in spiral när du inte ville??
  • zinnia
    Missmli skrev 2015-06-14 11:00:34 följande:

    Bra fråga. För att hon själv tyckte de va ett sån jätte bra preventivmedel


    Hur har det gått för dig?!
  • Missmli

    Ursäkta för sent svar ! Jag ringde och bokade tid hos mvc för att ta ut den igen så nu känns det mycket bättre. Fick min första mens några dagar senare bl känns lika deppigt varje gång. Vågar dock inte ha något annat skydd än binda vilket också känns sjukt jobbigt hatar verkligen binda :(

  • Missmli

    Hur har det gått för er här inne ?

    Jag har haft min andra mens nu och jag tycker det blir sjukt mycket värre under mensen. Ska ringa gyn och säga till om detta samt att det är ett helvete att göra nr 2. När jag inte har mens och förutom detta med att jag inte kan bajsa tänker jag inte så mycket på det. Men alltså detta med knipövningar jag är så trött på de. För de hjälper inte ett skvatt

  • zinnia

    Hej!

    Jag har inte fått mens ännu (dottern 8 mån) och jag kommer ju inte heller kunna ha tampong (kommer väl bara glida ont) och jag hatar känslan av plastig fuktig binda. Dock så har jag tygbindor och hoppas att det ska funka med dem. Tidigare har jag haft ganska sparsam mens och hoppas att det skall fortsätta vara så.

    Själv har jag fått bekräftat, av en proktolog, att det var analprolaps jag hade (något som läkaren på Danderyds sjukhus förnekade) och den behandlade han genom att sätta ett gummiband runt slemhinnan inuti (det som kommer ut när jag gör nr två). Man behandlar hemorrojder på samma sätt. Stryper syretillförseln med gummibandet så slemhinnan faller av. Gjorde sjukt ont i nästan ett dygn. Jag tror inte att det blivit bättre för jag råkade bli förstoppad och då kändes det som om slemhinnan kom ut nästan mer?! Skall på återbesök i slutet av augusti och då skall han ev spruta in en alkoholliknande vätska som skall göra att vävnaden skall dra ihop sig. Kommer väl göra ont det också burr...

    Framfallet är väl detsamma eller något värre. Inte fan hjälper det med knipövningar.

    Har nog blivit sämre (rectocelet) för då när jag blev förstoppad var jag tvungen att stoppa in fingret och trycka och putta, hade aldrig gått annars. Usch, sådan ångest detta.... :(

Svar på tråden framfall