• Missmli

    framfall

    Jag är 24 år och har fött mitt andra barn för 2 veckor sen. En vecka efter förlossningen upptäckte jag en "köttklump" som tittade fram i slidmynningen. Gissar på framfall även alla de 100 olika bm och sköterskor jag pratat med i telefonen tycker de låter som framfall. Jag får dock ingen hjälp och ingen vill titta pga att det är så kort tid efter förlossningen. men jag känner att det bara blir värre och värre. Känns som allt är på väg ut. Förra veckan fick jag in hela fingret i sidan och idag får jag bara in halva innan det tar stopp. Är det livmodern som åkt ner så långt ?

    Skulle kännas så skönt att prata med någon som har erfaranhet av framfall. Jag får typ panik. Känns som hela mitt liv är förstört. Jag känner mig totalt handikappad. Hur fasen ska jag kunna ta hand och njuta av tiden med mina barn när jag inte ens kan gå från sovrummet till köket utan att känna obehag. Och med en sambo som jobbar borta i veckorna ? :(

  • Svar på tråden framfall
  • Missmli

    Nej vet själv att jag inte ska tänka så mycket på det. Men är så svårt när jag blir så låst och inte kan göra de jag vill göra :(

    Tankarna börjar ju rulla även om jag vet att det är tidigt efter förlossningen .

  • Missmli

    Jag tror jag har framfall på både främre och bakre slidvägg Plus att jag känner livmodertappen precis innan hålet :( har varit och blivit undersökt hos mvc som sa att allt såg bra ut för att ha fött barn och att jag var förslappad på främre slidvÄgg. Men precis som du säger så faller ju allt tillbaks när man ligger ner så tror inte ens hon såg livmodertappen som hänger ner . kan ju själv känna hålet i tappen jätte tydligt. Känns sjukt jobbigt. Så sa hon även att de går tillbaks med knipövningar.

    Jag själv tvivlat på det. Jag vet inte hur jag ska göra för att få komma till en gyn läkare. Nu har de bara gått 3 veckor men det känns hopplöst. Jag vill inte gå och se ut så här hela mitt liv. Mår sjukt dåligt över detta och vågar inte göra ett Dugg.

    blir det värre av att amma eller går läkningsårosesden fortare om man sluta amma ?

  • Missmli

    Jag har sjukt svårt att bajsa och måste ta massa preparat för att få det mjukt men det är svårt ändå. Har behövt ta microlax ett flertal gånger för att ens få ut bajset . Vilket gör stt jag könner mig uppblåst hela tiden och har ont i magen. Det samlas liksom som i en ficka. Annars är det bara att knölen ramlar ut hela tiden och det är jätte irriterande.vill liksom att knölen ska försvinna. Känner tappen precis innan för och den sitter liksom fast i knölen som kommer ut.

    Svårt att inte lyfta och va aktiv när jag har min 1.5 åring att aktivera och är ensam i veckorna. Så blir mycket belastning i alla fall. Det är svårt att undvika.

    Ska börja gå korta promenader och sen börja gå rakt med stavarhar hört att det ska stärka bålen. Annars kniper jag mest hela tiden men börjar bli jäkligt tröttsamt nu. Orkat inte ha det så här i ett helt år då jag måste sjukt dåligt över det. Känns som det aldrig kommer bli bra. Väntar på att avslaget ska sluta så jag kan börja med knipkulor.

    Jag ammar inte längre då mjölken tagit Slut och jag spark ingenting Heller.

    Ska vänta tills efterkontrollen den tänket jag be om en tid på gyn hur eller hur så dom får kolla.

  • Missmli

    Precis så jag tro det är främre slidväggen och tappen . Nä enligt bm så sprack jag ingenting. Behövde inte sy och jag kände mig bra dör nere bara någon dag efter förlossningen .

    Nej jag skulle inte se mig som överviktig är rätt normal byggd 167 cm lång och innan graviditeten vägde jag 58 kg och nu väger jag 63 kg så mitt mål är att gå ner till 58 kg i alla fall.

    Hur mycket vågar man röra på sig ? Promenera osv ? Det blir inte värre av att röra på sig ?

    Gick en sväng på 1.6 km här om dagen och hade otroligt ont när jag kom Hem.

    Åh tack för du sa till om knipkulor ska vänta till efterkontrollen och prata med bm om det :)

  • Missmli

    Har läst att man kan använda östrogenkräm för att stärka väggarna. Är detta något man måste börja använda innan man får tillbaka eller kan jag vänta till efterkontrollen och fråga min bm om detta ?

  • Missmli

    Vad är det för kräm man ska köra med då? Vad heter den och är den recept fri? Det har inte blivit ett dugg bättre så hoppas det kan hjälpa lite såna fall

  • Missmli

    Usch blir verkligen deprimerad, vissa dagar får jag för mig om att det blivit bättre sen dagen efter hänger det ut och skaver lika mycket som innan. Känns verkligen aldrig som det kommer bli bra. Och jag som kände mig pigg och frisk i underligt bara någon vecka efter förlossningen om man bort ser från framfallet. Alltså slit säger jag bara. Tycker ärligt talat synd om mig själv ibland. Hade ett helvete efter första förlossningen med livmoderinfektion och sån där CP huvudvärk från ryggmärgsbedövningen så denna gången sa vi att det kan ju inte annat än att bli bättre men detta är ju 10 gånger värre ! Usch mår så dåligt över detta.

    Har efterkontroll nästa vecka och hoppas verkligen hon tar mig på allvar då

  • Missmli

    Känner vekligen igen mig, känner också att de blir sämre och känns mer på kvällen när jag varit aktiv en dag. Jag har ju både främre och bakre väggen som tittar fram och just den främre känns det som den dragit sig tillbaka ytterst lite efter så är det önske tänkande. Bakre är oförändrad och det jobbigaste är nog rappen som hänger ner så långt att jag knappt får upp ett finger alltså. Och när jag blir lite nödig blir det 1000 gånger värre då blir jag så trång där inne att knappt spetsen på fingret går in och tappen hänger sjukt långt ner då.

    Jag hoppas verkligen min bm som jag haft under båda graviditeterna kommer förstå mig (kommer hon säkert inte göra då hon är en halv sur tant som också jobbar på ungdomsmotagningen där alla fruktar henne haha ) men hon har varit trevlig mot mig. Men tänker verkligen förklara hur jobbigt jag tycker det är och hur mycket tappen kommer ner när jag står och hur jobbigt jag har de i veckorna när sambon inte är hemma. Vågar liksom knappt röra mig. Känner mig hemskt deppig.så hoppas hon tar mig på allvar. Tänkte fan inte gå med detta alltså.

    Har redan varit i kontakt med patient nämnden en gång ocjoch tvekar inte att kontakta dom igen

    Måste dock säga att de på ett sett är skönt att de finns fler med samma problem då känner man sig inte så ensam. Är skönt att kunna reflektera tankar med folk som vet vad man pratar om.

    Jag fruktar att gå igenom en till graviditet och även om jag vill ha fler barn kommer nog detta hindra mig :(

    Hoppas du kan få ett kejsarsnitt!

  • Missmli

    Nu har jag varit på min efterkontroll och blev mött.med samma svar som innan. Det ser normalt ut för att va 8 veckor efter en förlossning

    det kommer gå tillbaks med knipövningar.

    Jag som nyss börjat känna att jag kan leva någorlunda med de så kommer bm och sätter in en spiral så nu har jag hur ont som helst och de slavar mer än någonsin . Ville helst vänts men bm tyckte de va lika bra att köra. Jag vill ta ut den igen för jag har så sjukt ont

  • Missmli

    Ja jag har ångest att jag måste vänta hela helgen. Men ringer 1177 imorgon får jag inte komma någon stans kommer jag försöka pilla ut den själv !

  • Missmli

    Jag fick komma till en bm i dag och hon tog inte ut spiralen utan klippte trådarna så korta att dom nu inte ens hänger utanför tappen ! Kul när den ska ut

  • Missmli

    Idag har jag så ont i äggstockar så jag vill kräkas men måste vänta ända tills i morgon för att ringa mvc. Ja eftersom hon tryckte upp trådsrna i tappen kommer dom behöva gräva för att hitta dom. Jag vill ta ut den nu men vågar inte ringa till dom surisarna på gyn

  • Missmli

    Ursäkta för sent svar ! Jag ringde och bokade tid hos mvc för att ta ut den igen så nu känns det mycket bättre. Fick min första mens några dagar senare bl känns lika deppigt varje gång. Vågar dock inte ha något annat skydd än binda vilket också känns sjukt jobbigt hatar verkligen binda :(

  • Missmli

    Hur har det gått för er här inne ?

    Jag har haft min andra mens nu och jag tycker det blir sjukt mycket värre under mensen. Ska ringa gyn och säga till om detta samt att det är ett helvete att göra nr 2. När jag inte har mens och förutom detta med att jag inte kan bajsa tänker jag inte så mycket på det. Men alltså detta med knipövningar jag är så trött på de. För de hjälper inte ett skvatt

Svar på tråden framfall