• Anonym (yrsa)

    Läkare har fyllt i diagnos som jag inte har!

    Loggade in i min journal online idag och upptäckte att en vanlig vc-läkare skrivit att jag har diagnosen bipolär sjukdom, detta har han fyllt i vid flera tillfällen. Har träffat honom för eksem, uvi och öroninflammation. Jag har INTE bipolär sjukdom. (har däremot haft en sambo med bipolär sjukdom).

    Jag har sedan tidigare posttraumatiskt stressyndrom, men det är ju inte det minsta likt bipolär sjukdom, dessutom har han ju ingen kompetens att sätta en sådan diagnos heller.

    Blev ganska upprörd, det är inte första gången jag ser allvarliga brister i min journal, en gång blandade en läkare ihop mig med en annan patient, vars historia inte alls stämde med min, det var dessutom något som kunde ha gett mig stora svårigheter då den andra patienten var missbrukare.

    Jag kunde vid det tillfället få ändrat så att jag inte var missbrukare (det fick jag bevisa med urinprov, ganska förnedrande när jag aldrig har missbrukat), men andra allvarliga saker som de skrivit fel (också baserat på denna andra patient) vägrade de ändra.

    Känner mig lite chockad nu.
    Vad gör man? Läkaren har slutat på VC.

  • Svar på tråden Läkare har fyllt i diagnos som jag inte har!
  • Anonym (Jj)

    Fast ändrat i jorrnaleb kan de inte ha gjort, det är olagligt. Fyllt i att det inte stämmer - det kan de ha gjort.

  • Anonym (yrsa)
    Anonym (Jj) skrev 2015-04-29 10:16:24 följande:

    Fast ändrat i jorrnaleb kan de inte ha gjort, det är olagligt. Fyllt i att det inte stämmer - det kan de ha gjort.


    Ja, det är möjligt att de gjorde så.

    Oavsett ska det väl inte hela tiden bli fel i journalen, hade jag inte kunnat kolla min journal hade jag kanske aldrig sett detta.

    Jag säger inte att det är fel att ha bipolär sjukdom, men om man inte har det och ändå får diagnosen utan att ha pratat med läkaren om annat än eksem och infektioner, dessutom har jag träffat denna läkare sammanlagt max 40 minuter, då tycker jag det är ett väldigt allvarligt misstag.
  • Anonym (yrsa)
    Tines skrev 2015-04-29 10:14:05 följande:

    Prata med chefen för vårdcentralen.


    Okej, ska prova detta.
  • Anonym (.)
    Anonym (yrsa) skrev 2015-04-29 10:19:22 följande:
    Ja, det är möjligt att de gjorde så.

    Oavsett ska det väl inte hela tiden bli fel i journalen, hade jag inte kunnat kolla min journal hade jag kanske aldrig sett detta.

    Jag säger inte att det är fel att ha bipolär sjukdom, men om man inte har det och ändå får diagnosen utan att ha pratat med läkaren om annat än eksem och infektioner, dessutom har jag träffat denna läkare sammanlagt max 40 minuter, då tycker jag det är ett väldigt allvarligt misstag.
    När läkare skriver journaler skall de på slutet sätta alla diagnoser man har, även om de inte är relaterade till det aktuella besöket. Söker man för skoskav kan det alltså ändå stå att man har diabetes. Detta betyder inte att just den läkaren satt diagnosen just då, utan att han sett i journalen att patienten även har diabetes (eller att patienten nämnt det).
    För din del kan det vara så att det redan tidigare nämnts bipolär sjukdom, kanske tex i samband med din PTSD. Man kan ju ha skrivit "har inte bipolär sjd", men någon har läst fel, eller liknande.
    Detta skall givetvis rättas till och du bör vända dig till vårdcentralschefen, eller din läkare där. Jag vill bara förklara att denna läkare inte satt denna diagnos, utan sett det i text i något sammanhang tidigare i din journal.
  • Anonym (liknande)

    Jag berättade för en läkare om min mamma, att hon varit psykotisk i perioder. När jag sedan bad att få ut journalen hade läkaren skrivit att jag varit psykotisk i perioder... Eftersom läkaren inte får radera saker i journalen, endast lägga till en kommentar kändes det hopplöst att fixa det. "Patienten påstår att hen aldrig varit psykotisk" eller vadå?

    I ditt fall tycker jag absolut att du ska höra av dig till mottagningen och berätta att de har gjort fel. Jag orkade aldrig göra det.

  • Anonym (yrsa)
    Anonym (liknande) skrev 2015-04-30 21:49:08 följande:

    Jag berättade för en läkare om min mamma, att hon varit psykotisk i perioder. När jag sedan bad att få ut journalen hade läkaren skrivit att jag varit psykotisk i perioder... Eftersom läkaren inte får radera saker i journalen, endast lägga till en kommentar kändes det hopplöst att fixa det. "Patienten påstår att hen aldrig varit psykotisk" eller vadå?

    I ditt fall tycker jag absolut att du ska höra av dig till mottagningen och berätta att de har gjort fel. Jag orkade aldrig göra det.


    Något sånt måste ju ha hänt i mitt fall också, riktigt sjukt.
    Jo, jag vet, det blir ständiga missförstånd sedan även om de rättat till journalen. Önskar man fick börja om med en inte helt felklottrad journal. Ska försöka orka ta tag i det ändå.. 
  • Anonym (yrsa)
    Anonym (.) skrev 2015-04-29 11:50:51 följande:
    När läkare skriver journaler skall de på slutet sätta alla diagnoser man har, även om de inte är relaterade till det aktuella besöket. Söker man för skoskav kan det alltså ändå stå att man har diabetes. Detta betyder inte att just den läkaren satt diagnosen just då, utan att han sett i journalen att patienten även har diabetes (eller att patienten nämnt det).
    För din del kan det vara så att det redan tidigare nämnts bipolär sjukdom, kanske tex i samband med din PTSD. Man kan ju ha skrivit "har inte bipolär sjd", men någon har läst fel, eller liknande.
    Detta skall givetvis rättas till och du bör vända dig till vårdcentralschefen, eller din läkare där. Jag vill bara förklara att denna läkare inte satt denna diagnos, utan sett det i text i något sammanhang tidigare i din journal.
    Jag tror läkaren råkat skriva min ex-sambos diagnos för att han inte lyssnat ordentligt. Enda gången jag pratat om bipolär sjukdom har det varit i samband med mitt ex, som har väldigt jobbiga episoder av mani, vilket har lett till att jag behövde sjukskrivas i perioder (då vi bodde tillsammans).

    Ska också tilläggas att mina faktiska diagnoser inte står med.
  • Astarte

    Jag fick också en felaktig diagnos i min journal en gång (Bordeline). Jag har för mg att jag bara ringde till dem och påpekade det. Ganska snabbt kom en ursäkt och en rättelse. Det är ju trots allt sådant som kan hända.


  • Anonym (yrsa)
    Astarte skrev 2015-05-02 10:43:17 följande:

    Jag fick också en felaktig diagnos i min journal en gång (Bordeline). Jag har för mg att jag bara ringde till dem och påpekade det. Ganska snabbt kom en ursäkt och en rättelse. Det är ju trots allt sådant som kan hända.


    Ja, hoppas det går så enkelt.

    Jag har ju dålig erfarenhet sedan förut, då skulle jag ha kommit in till sjukhus knivskuren och drogpåverkad. Detta har alltså inte hänt! (Jag har kommit till sjukhus deprimerad en gång).

    Jag har försökt få detta ändrat i journalen och lyckats bevisa att jag inte hade tagit droger, men just att jag inte var knivskuren i ryggen ville de inte titta på. Jag erbjöd mig att ta av mig tröjan en vecka efteråt för att bevisa, rimligtvis borde jag ju då vara sydd eller ha sår/ärr.

    Till sist orkade jag inte tjata och fortsatte mitt liv, men det är klart att det inte känns så roligt att det fortfarande står så.
  • KCL

    Av ren nyfikenhet gick jag in och läste min journal nu efter att ha sett din tråd. Under upprepade tillfällen så har läkaren jag träffat skrivit in helt fel diagnos. Jag har som barn haft upprepade njurinflammationer och har till och med nämnt det på latin. Men trots det så har läkaren skrivit njurbäckeninflammationer (vilket jag aldrig haft). Jag blir helt matt. Det är ju inte konstigt att man får fel vård när läkarna inte lyssnar. 

  • Anonym (Anonym)

    Jag har problem med min mage o gjort massa tester. Finns inget om det. Står inte ens ngt om min glutenallergi

  • Anonym (yrsa)

    Tycker inte detta är "sånt som händer" egentligen heller. Jobbar man i vården med en så pass viktig sak, så ska man verkligen inte upprepade gånger göra fel. Med tanke på att det aldrig går att ta bort ur journalen.

  • Anonym (j)

    Prata med chefen på det där stället.Gubben verkar ju vara senil

  • Anonym (yrsa)
    Mullan skrev 2015-05-04 04:50:44 följande:

    Var kan man läsa sin journal?


    Man kan göra det i "mina vårdkontakter" om man bor i vissa delar av Sverige.

    Annars kan man beställa hem den.
Svar på tråden Läkare har fyllt i diagnos som jag inte har!