• Anonym (Vet varken ut eller in)

    Behöver ventilera och få råd

    Jag och mitt ex ligger i skilsmässa. Vi har två barn tillsammans, 11 & 13 år. Vi har haft det dåligt ett bra tag och borde väl egentligen brutit upp innan men det är lätt att vara efterklok.

    För att göra en lång historia lite kortare så tar jag inte med allt som har hänt. Det har varit saker innan beslutet om skilsmässa och mycket mer saker under tiden sen vi beslutade oss för skilsmässa.

    För 1,5 månad sen bråkade han med vår dotter och när jag tillslut klev in och sa stopp nu räcker det så vändes det mot mig istället och han blev helt vansinnig och skrek på mig hur värdelös jag är. Sen skrek han, jag kan skriva ut skilsmässopappren nu på en gång, ska jag det. Jag svarade ja gör det du om det är det du vill. Han sa då att han har velat det i flera månader men inte sagt något för att jag är sjuk (utmattningssyndrom). Ja jag har förstått det svarade jag. Jag har även trott att du är otrogen, sa jag. Då svarade han: ja det kanske jag har också!

    Där och då bestämde jag mig. Det finns inget kvar att kämpa för. Jag tänker inte förnedra mig med det här giftermålet längre.

    Dagen efter när jag kom hem från jobbet frågade jag om han hade skrivit ut papperna än. Han blev lire ställd men gjorde det på en gång. Vi pratade igenom det lite och bestämde oss för att prata med barnen på kvällen. Barnen tog det bra, de har ju märkt att allt inte är vra mellan oss plus att de hörde honom skrika om skilsmässa kvällen innan.

    En halvtimme efter vi har berättat för barnen så kommer han in i rummet där jag och barnen sitter och säger: bara så att ni vet, jag tänker inte vara ensam länge. Jag ska träffa någon ny direkt.

    Där fick jag det bekräftat, han hade redan träffat någon. Våra barn hade till och med frågat mig redan i december om han hade någon ny för att han var borta jämt och betedde sig så annorlunda och hade gjort under hela hösten. Så klart han hade någon ny...

    Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt inte kasta skit och svälja det han gapade på mig om. Allt jag ville var att avsluta det här, sälja huset och påbörja mitt nya liv. Han var inte den jag hade gift mig med och jag var inte den han hade gift sig med längre...

    Han får utbrott på barnen för ingenting. Riktigt ordentliga utbrott där han gapar och skriker och slår sig själv och på saker. Barnen blir rädda och vill inte vara ensamma hemma med honom.

    Han anklagar dom för löjliga saker som tex ha gjort en grop i smöret istället för att skrapa på ytan. Han blir galen när ena barnet frågar efter sin laddare som han har lånat någon dag tidigare. Anklagar henne för att ljuga och följer efter henne och skriker så hon blir helt hysteriskt ledsen. Sen visar det sig ju att han hade både hennes och sin egen laddare. Ingenursäkt utan det är dotterns fel. Såna här saker händer titt som tätt. Jag kan hålla käften om det han gör mot mig men när det gäller barnen så går jag emellan (så mycket jag vågar för jag blir också rädd för honom)

    Han är borta varenda helg och kommer hem sent från jobbet. Han gör inget hemma som tex matlagning och städning.

    Under den här perioden blir min pappa sjuk och hamnar på sjukhus. Väl där så blir han sämre och hamnar på intensiven. Under fyra dagar svävar han mellan liv och död. Jag sitter självklart hos honom och vakar så mycket jag kan under de dagarna men försöker komma hem så jag får träffa barnen en stund på kvällen och en stund på morgonen.

    Under de här dagarna så har han flera utbrott på barnen. Han säger att deras morfar inte är så sjuk utan jag är bara där för att slippa ta ansvar hemma och komma bort från dom. Han säger åt dom att städa sona rum för när morfar dör så kommer de inte att orka. Detta till två barn som går igenom deras föräldrars skilsmässa och en väldig oro för att deras morfar ska dö.

    Dom frågar honom om han har träffat någon ny. Han ljuger dom rakt upp i ansiktet. En kväll när ena dottern ligger i mitt knä så kommer det ett sms från honom där det står: jag älskar dig massor också det hoppas jag att du vet. Så massor med röda hjärtan. Dottern ser ju det här förstås och jag ropar till honom (han är i rummet brevid) att du har nog skickat fel. Han blir knäpptyst sen säger han att det skulle till hans mamma. Dottern tittar upp på mig med tårar i ögonen och säger att nu ljuger han igen. Dum som jag är så ropar jag då tillbaka att sluta ljug. Jag skiter i att fu har någon annan men att du ljuger mig rakt upp i ansiktet det är fan inte ok. Dagen efter berättar han för barnen, en i taget att han har träffat en tjej. Till den ena säger han att de träffades två veckor tidigare och till den andra tre veckor tidigare. Efter den dagen så pratar han oavbrutet ned barnen om sin nya och hennes barn. Hur fantastiska de är och vilken bra kontakt han har med hennes barn. Då ska de enligt honom alltså varit ihop i några veckor..

    Barnen pratar mycket med mig under den här tiden, sen vi berättade om skilsmässan. De säger att de inte kan prata med honom, att de är rädda för honom, att han inte lyssnar, inte bryr sig och bara pratar om och med sin nya konstant. De säger att det han har berättat inte stämmer och undra varför an ljuger för dom konstant. Dom säger att fet känns som han suddar ut dom bit för bit och låter en ny familj ta plats istället. Jag pratar, möter deras tankar och funderingar. Jag försöker lugna dom med att han visst älskar dom, att han bryr sig osv. Att det kan kännas så när föräldrarna skiljer sig och träffar någon ny mm.

    Mycket mer händer under den här tiden. Han säger att jag inte ska få pengar från huset. Att jag har slagit mina barn. Att jag är en värdelös mamma, att jag aldrig gör något, att jag inte tar hand om våra djur, att han ska kontakta advokat för att kasta ut mig ur huset mm. Allt det här så att barnen hör. Ingen av hans anklagelser stämmer. Däremot har jag mått dåligt under en period och behövt ändra mitt liv. Mina barn säger till mig att allt det han anklagar mig för stämmer in på honom men inte på mig. Förutom att slå barnen, det har ingen av oss gjort.

    Unde hela den här tiden sen vi bestämde oss för att skiljas så har barnen sagt att de inte vet om de vill bo med honom. Jag har sagt att jag tycker att de iaf ska försöka men att de alltid är välkomna hos mig. Han har sagt till dom vid upprepade tillfällen att om de inte vill bo hos honom så behöver de inte. Barnen säger att han säger det så ofta så att det känns som han inte vill att dom ska det.

    Vi bestämde oss att bo varannan vecka i huset med barnen och turas om att bo borta. Allt flyter på bra den veckan jag har barne. Dom vill inte ringa sin pappa men pratar med honom när han ringer.

    Sen tar han över och jag flyttar ut. Då börjar det. Hysteriska barn som ringer och är helt förtvivlade. Barnen kommer förbi innan skolan och är jätteldsna eller upprörda över saker som har hänt. Barnen kommer förbi mitt jobb efter skolan och vill inte gå hem och så håller det på med en eller flera saker varje dag. Jag försöker peppa, lyssna, stötta och säga att det kommer bli bra dom måste bara vänja sig.

    När det sen är min tur att ta över igen( vi byter på en veckodag) så kommer yngsta dottern hem tidigare från skolan den dagen med magont och huvudvärk. Någonting bekymrar henne. På kvällen frågar hon, vilken månad bestämde ni er för att skiljas?

    Jag svarar mitten av mars. Då bryter hon ihop totalt och rusar in på sitt rum. Jag går efter och kramar henne. Frågar vad det är och då berättar hon följande.

    Kvällen innan hade hon sovit i pappans säng. När han trodde att hon sov så hade han ringt sin nya. Han hade sagt att det dragits pengar från hans konto till "knullsidor" sen februari. Han hade sagt att han kunde knappt bärga sig innan an fick träffa henne dagen efter. Då skulle han slita av henne kläderna och knulla med henne hela kvällen. Han hade sagt att han hade älskat henne sedan januari. Nu till det värsta av allt...

    Dottern låg med ryggen mot honom och kände hela sängen skaka medans han frågade sin nya hur många fingrar hon hade inne, hur våt hon var och om hon kom snart samtidigt som han stönade.

    Alltså låg han brevid sin 11 åring och runkade och hade telefonsex.

    Båda mina barn känner sig så äcklade av allt det här och vägrar nu att bo med honom när han ska ta över igen. De känner sig inte trygga med honom och litar inte på honom. Dottern som var med om allt det här mår jättedåligt. Några saker berättade hon häromdagen men telefonsexet kom fram igår. Jag har märkt att hon har burit på något och igår berättande hon.

    Vad ska jag göra? Han har gått alldeles för långt och varken han eller hans nya verkar ha några spärrar. Jag har inte sovit på hela natten. Jag känner att dottern behöver prata med någon men hon vägrar. Jag känner att andra dottern behöver prata med någon men hon vill inte heller. De skäms. Jag känner att jag behöver prata med någon.

    Vad ska jag göra? Ursäkta att det blev så långt men nån som har några tankar och funderingar och som kan komma med råd?

  • Svar på tråden Behöver ventilera och få råd
  • Anonym (Oj)

    Men hjälp! Det är så många fel som ditt ex gjort så jag vet inte ens var jag ska börja. Men först och främst. Barnen ska bo med dig nu på heltid och du ska begära ensam vårdnad. Kan du bo i huset hela tiden med barnen?

  • Anonym (Vet varken ut eller in)

    Förutom att han måste få tid till att packa ihop sina saker och hjälpa till att tömma huset så kan jag nog bo här med barne. Dom har sagt till honom att de inte vill bo med honom. Men till saken hör att jag har två arbetsresor inbokade framöver på de veckor som egentligen skulle vara hans och han blev galen när jag sa att jag skulle ordna barnvakt då. Vi kommunicerar bara via mail och sms för jag vägrar att prata med honom. Så jag skrev att barnen kunde bo med mig men att dessa datum ordnar jag barnvakt. Då fick jag tillbaka att det får jag absolut inte gör och att det är helt vansinnigt av mig att göra det när det är hans veckor. Jag skrev att jag inte har något val, de vägrar ju att bo med dig ich jag kan ju inte sätta mitt liv på paus bara för det. Så jag får gärna ha barnen på hans veckor men inte ordna barnvakt när jag ska bort. Så nu vet jag inte hur jag ska göra..

  • Lindsey Egot the only one

    Det första är att låta barnen tala med skolkuratorn. Hon eller han finns där för barnen när de har det svårt. Hon/han har sedan anmälningsplikt om hon/han tycker något är oroväckande. Och då kommer inte anmälningen från dig utan från skolan. Då om han gör en motanmälan mot dig kommer den inte vara trovärdig. Det enda du egentligen behöver säga till kuratorn när du tar kontakt är att säga att ni ligger i skilsmässa och du ser på barnen att de inte mår bra av den. Att du vill få hjälp så de kan hantera den.

  • Anonym (Oj)

    Kontakta familjerätten redan imorgon och begär samarbetssamtal

  • Anonym (Katt)

    Vore jag gift med din man skulle jag också vara sjukskriven för utmattningssyndrom.

  • Anonym (Vet varken ut eller in)

    Jag har tänkt kontakta skolkuratorn imorgon och har sagt det till barne. Att oavsett vad de säger så kommer jag ringa dit och prata med henne. Att barnen inte behöver ersätta detaljer för henne men att det kan vara bra för som att prata med någon allmänt om skilsmässan iaf.

    Familjerådgivningen har vi varit på en gång och jag funderar på att ringa dit också men att fråga om jag får träffa någon annan än den jag var hos med mitt ex.

    Ja mitt utmattningssyndrom kommer till stor del av min mans beteende och brist på engagemang sista året innan skilsmässan. Vi har två diagnoserna och det har varit mycket läkartiden, möten med skola osv och jag har fått sköta allt. Sen ska vi inte gå in på detaljer men engagemanget kring barnen, hem och mig har inte funnits där på länge men varit helt borta sen i höstas. Så när jag blev sämre och sämre så försvann han mer och mer istället för att finnas där för att stötta och hjälpa. Men som sagt vi båda har gjort fel och jag har blundat länge för något jag borde ha tagit tag i och gjort något åt. Istället körde jag på som om jag var en supermänniskor och tog allt, höll käfte och låtsades som det regnade. Det har straffat sig rejält. Jag har förlorat min man , som visserligen har visat sig inte var något att sörja och jag har kört slut på mig själv.

  • Anonym (Vet varken ut eller in)

    Idag skulle han komma förbi och hämta några saker. Yngsta dottern blev så stressad innan han kom att hon fick yrselattack och kräktes. De visste att de inte behövde träffa honom. Jag hade lagt sakerna i garaget så han kunde hämta utan att komma in i huset, men ändå påverkade det henne så starkt att hon fortfarande är sängliggandes med yrsel och är alldeles matt.

    De ska bo med mig ett tag framöver. Vi tar en vecka i taget så får vi se hur det utvecklas.

    Jag själv har också varit så stressad av allt så jag har blödigt näsblod hela dagen.

    Äldsta barnet känner sig så äcklad av sin pappa och mår också väldigt dåligt.

    Jag vet varken ut eller in. Gör jag rätt? Tvivlen kommer titt som tätt, fast jag vet innerst inne att jag inte hade kunnat göra på något annat sätt...

  • Anonym (Du gör rätt)

    Har läst hela tråden och jag brukar vara av åsikten att man alltid ska höra båda sidor av ett mynt. Men i det här fallet finns det inte det minsta tillstymmelse till varken förståelse eller försvar kring hur pappan agerar, gränsen gick vid det han utsatte yngsta dottern för. Är han helt frisk?! 

    Vet inte riktigt hur det fungerar med att begära ensam vårdnad (åtminstone tillfälligt tills han sökt och om möjligt tillfrisknat från sitt destruktiva beteende - det finns så många punkter som är fel här) men kanske skulle du försöka den vägen? Uppdatera gärna hur det går för det här berörde mig. Vilken tragedi. Du och barnen skulle nog behöva en nystart, helt på egen hand. 

  • Anonym (.)

    Hur går det för dig TS? Vill bara skicka en stor kram till dig!

  • Anonym (Vet varken ut eller in)

    Jag har haft fullt upp ich inte kunnat skriva på ett tag... Skolkuratorn var sjukskriven och kunde inte ta emot förrän precis innan skolan börjar. BUP kunde inte heller ta emot men jag har fått några nummer som jag ska ringa på måndag för att försöka få samtalshjälp till barnen. De träffar fortfarande inte sin pappa utan bor med mig på heltid just nu. De svarar inte ens på hans sms och telefonsamtal. Han och jag hade ett långt samtal häromdagen, fick mycket sagt. Bla sa jag att jag ville ha vårdnaden om barnen, inte bara pga detta utan för att förenkla mitt arbete kring barnen i kontakt med skola, läkare mm. Jag förklarade för honom att det inte har med hans rättigheter till barnen att göra utan för att förenkla det jag har gjort själv i alla år och nu måste ta via honom helt plötsligt. Han skulle fundera på saken. Han förstod inte riktigt den rädsla barnen har för honom och den ovilja att ens träffa honom. Han hade förstått att dottern hade hört hans "vuxensamtal" som han kallade det men tyckte inte att det var så farligt. Ang utbrotten så sa han att han hade varit stressad och lovade att det inte skulle hända igen. Då sa jag att det inte stämmer och att han inte kan lova det eftersom han gjort så hela deras uppväxt och de är extra rädda nu för jag inte finns att gå emellan. Jag sa också att jag hade fått rådet att anmäla honom för övergrepp men att jag inte skulle det. Men att jag också fått rådet att vända mig till soc för råd och hjälp och att jag tänkte göra det. Allt som allt så kändes det som att det gick upp några ljus för honom och att han förstod barnens sits lite mer men ändå så tycker jag att han borde förstått det utan att jag behövde säga det och att det är skrämmande att inte fattar det fullt ut. Så som det ser ut nu så bor barnened mig tills de är redo att träffa honom och sen blir det kanske varannan helg och sen får vi se. Yngsta dottern har bestämt sig säger hon. Hon ska högst bo hos honom varannan helg. Äldsta dottern är lite mer öppen men vill inte bo varannan vecka men kanske tors-mån eller nåt sånt. Barnen känns som de mår lite bättre, att det går framåt. Jag känner mig helt slut. Barnen vill inte vara ensamma, de har många tankar funderingar mm som jag måste (och vill) bemöta. Jag har börjat jobba heltid fast jag eg borde vara sjukskriven för jag har inte råd att försörja mig annars. Jag måste packa ihop huset. Har massor med möten som jag har skjutit på alldeles för länge pga det här. Inte en lugn stund. Men Gud vad jag längtar tills flytten är klar och jag kan starta mitt och barnens nya liv i vår lägenhet. Tack alla som har svarat i den här tråden, ni har hjälpt mig mycket och jag har fått upp ögonen för sånt jag har blundat för länge nog. Jag är fri!!!

Svar på tråden Behöver ventilera och få råd