• traveler

    Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?

    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.

  • Svar på tråden Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?
  • traveler
    Ensam hemma skrev 2015-05-05 12:47:29 följande:
    traveler skrev 2015-05-05 09:46:07 följande:
    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.
    Men om man haft ett väldigt bra betalt jobb så lär man förhoppningsvis ha kunnat spara en riktigt rejäl buffert. Kan man då inte spara lite mindre och samtidigt se över sina övriga kostnader för att få det att gå ihop. Det kanske är viktigare att partnern mår bra och trivs med livet.

    Jora absolut. Det går att diskutera fram och tillbaka men om man skall gå till kärnan där du och jag skiljer oss så är det synen på ifall en dålig ekonomi kan påverka ett förhållande.

    Jag säger inte att man slutar älska varandra bara för att man får lägre inkomster men jag tror definitivt att en dålig ekonomi kan få ett förhållande i obalans. Det kan skapa mera bråk, mera tristess, stress, o.s.v. när man får dra ner på sådant som man är van vid.
  • jenny99

    Eftersom jobb är oerhört viktiga för oss både så skulle jag inte se det som ett problem.Vill han byta jobb och gå ner i lön så pratar vi om det och ser till att det blir så.Jag själv bytte jobb och gick ner i lön några tusen,helt klart värt det.

  • traveler
    jenny99 skrev 2015-05-05 13:28:58 följande:

    Eftersom jobb är oerhört viktiga för oss både så skulle jag inte se det som ett problem.Vill han byta jobb och gå ner i lön så pratar vi om det och ser till att det blir så.Jag själv bytte jobb och gick ner i lön några tusen,helt klart värt det.


    Vad jobbade du med innan och vad jobbar du med nu? Du behöver inte svara om du inte vill:)
  • jenny99

    Jag jobbade på privat bolag som personlig assistent,dagtid och var tredje helg.Bytte till habiliteringspersonal dagtid kommunalt.Lönen skilde sig 6500kr/månad.Nu ska jag börja jobba privat igen som personlig assistent hos en aktiv person med autism.Vi jobbar två.Då jobbar jag 70% men kommer ha heltidslön.

  • Läskande

    Beror ju på.. Går man ner från 50' till 40', gör det inget.

    Blir det från 30' till 20', kan det vara svårare, beroende på vad man har för utgifter.

    Generellt mår man bättre om man får jobba med något man tycker om, så det skulle värderas högre. Men man kan ju inte svälta :)

  • riboflavin

    Hade inte rört mig i ryggen, på samma sätt som jag förväntar mig att vara fri att själv välja jobb utan hans inblandning. Vi har separat ekonomi bland annat av såna anledningar. Våra utgifter är anpassade utifrån att vi ska kunna leva på hälften utan problem då vi har som målsättning att kunna jobba deltid om tillfälle ges.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

    Hade inte rört mig i ryggen, på samma sätt som jag förväntar mig att vara fri att själv välja jobb utan hans inblandning. Vi har separat ekonomi bland annat av såna anledningar. Våra utgifter är anpassade utifrån att vi ska kunna leva på hälften utan problem då vi har som målsättning att kunna jobba deltid om tillfälle ges.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • green34
    traveler skrev 2015-05-05 09:46:07 följande:

    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.


    Så länge min partner har råd att betala 50/50 av hushållets kostnader spelar det ingen roll sen vad min partner tjänar.
  • BandAnna

    Jag hade givetvis stöttat min sambo. Så länge vi hade haft koll på utgifterna/inkomsterna så ser jag inga som helst problem med det. Varför skulle jag vilja tvinga min partner att jobba med någon som han/hon inte vill? 

  • Ensam hemma
    traveler skrev 2015-05-05 13:05:22 följande:
    Jora absolut. Det går att diskutera fram och tillbaka men om man skall gå till kärnan där du och jag skiljer oss så är det synen på ifall en dålig ekonomi kan påverka ett förhållande.

    Jag säger inte att man slutar älska varandra bara för att man får lägre inkomster men jag tror definitivt att en dålig ekonomi kan få ett förhållande i obalans. Det kan skapa mera bråk, mera tristess, stress, o.s.v. när man får dra ner på sådant som man är van vid.
    Jag är inte alls säker på att vi egentligen tycker olika. Visst är ekonomin jätteviktig och det som folk mest bråkar om, speciellt om man har lite. Har svårt att förstå att man skulle vara mindre stressad och bråka mindre om man har mer pengar. Det kan inte vara så enkelt.

    Är alternativet att jag tvingar min partner att jobba kvar, för pengarna? Då betyder det ju att jag bryr mig mer om pengarna och status än om partnern. Nej skulle inte tro det. Hellre leva "enklare" och ha en glad partner.
Svar på tråden Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?