• Thedarkesthour

    Superlågt blodtryck

    Jag har haft problem ett tag med att jag lätt blir yr när jag ställer mig upp hastigt och känner mig i princip jämt illamående... men nu när psykiatrin satte in adhd medicin så började dem hålla koll på blodtrycket för att medicinen inte ska göra så jag får för högt blodtryck men 

    1:a gången innan jag började medicinera hade jag något med 130/ men minns inte undertrycket exakt men runt 70.. däremot sa min sköterska att det är bara bra om medicinen höjer ditt blodtryck eftersom du har för lågt..

    2:a gången hade jag 102/64 trots att jag var uppstressad..

    4:e gången hade jag 126/76, 99 i puls

    5:e gången hade jag 79/32 och det var nu sist för 2 v sedan..

    Nu börjar yrseln bli ett problem, när jag står upp , när jag anstränger mig och när jag ställer mig upp eller reser mig upp i sängen blir jag yr/nästan svimmar..

    och för ca 1 mån sedan har jag börjat gäspa konstant, (kan gäspa ca 20-30 ggr i rad en dag, specifikt när jag jobbar) och känner mig trött..

    Gäspning beror ju på syrebrist till hjärnan men jag kan ju inte ha dåligt syre hela tiden??

    Jag visste sedan innan hade jag hade lågt blodtryck då jag efter en sväng på akuten för x antal år sedan..

    och enligt sköterskan så kan inte medicinen sänka mitt blodtryck.

    någon som har erfarenhet eller har ngn aning vad det kan bero på?
  • Svar på tråden Superlågt blodtryck
  • lizanilander
    Thedarkesthour skrev 2015-05-05 19:29:27 följande:
    Jag har haft problem ett tag med att jag lätt blir yr när jag ställer mig upp hastigt och känner mig i princip jämt illamående... men nu när psykiatrin satte in adhd medicin så började dem hålla koll på blodtrycket för att medicinen inte ska göra så jag får för högt blodtryck men 

    1:a gången innan jag började medicinera hade jag något med 130/ men minns inte undertrycket exakt men runt 70.. däremot sa min sköterska att det är bara bra om medicinen höjer ditt blodtryck eftersom du har för lågt..

    2:a gången hade jag 102/64 trots att jag var uppstressad..

    4:e gången hade jag 126/76, 99 i puls

    5:e gången hade jag 79/32 och det var nu sist för 2 v sedan..

    Nu börjar yrseln bli ett problem, när jag står upp , när jag anstränger mig och när jag ställer mig upp eller reser mig upp i sängen blir jag yr/nästan svimmar..

    och för ca 1 mån sedan har jag börjat gäspa konstant, (kan gäspa ca 20-30 ggr i rad en dag, specifikt när jag jobbar) och känner mig trött..

    Gäspning beror ju på syrebrist till hjärnan men jag kan ju inte ha dåligt syre hela tiden??

    Jag visste sedan innan hade jag hade lågt blodtryck då jag efter en sväng på akuten för x antal år sedan..

    och enligt sköterskan så kan inte medicinen sänka mitt blodtryck.

    någon som har erfarenhet eller har ngn aning vad det kan bero på?
    Det som egentligen var riktigt lågt var 5:e gången du tog tryck. Hur mkt dricker du på en dag? (alltså inte alkohol) har man lågt måste man dricka mer, jag ligger lågt (ofta 90/50) och försöker tänka på att dricka mer eftersom kroppen behöver vätskan för att hålla trycket uppe. Hur har du det med ditt Hb värde?(järnet i blodet) Vad sa de när du låg såpass lågt 5:e gången?
  • Thedarkesthour

    Jag dricker massor då jag jobbar på kontor, så dricker vatten, juice, witaminwelldrycker och läsk och alltid mjölk till kvällsmaten..

    Vet inte, på psyk kollar de bara så inte medicin höjer blodtrycket för mkt..och då var jag ju bara yr när jag reste mig fort det är NU det blivit rätt jobbbigt..

    Känner mig svimfärdig svimmar nästan minst 1 gång per dag

  • jennyz

    79/32!!! Min pappa hade nyss 60/40, då var han nära döden pga invärtes blödning, ring sjukvårdsupplysning!!! Enligt läkarna var de imponerad av att han var vaken med det blodtrycket!!!

  • Thedarkesthour
    Inatt blev jag så yr att jag klarade inte av att resa mig så låg kvar fram till 6 på morgonen, somnade och sov till 8 och ringde VC, de hade inga läkare så fick en tid på Mån kl 10:30 ..

    Idag fick jag spel på gäspandet så fick för mig att ställa miig på trampcyckeln på kontoret trots att c tyuckte det var en dålig ide men med ADD/Asperger och superenvis att testa bara för testandets skull tramåpade och höll på att svimma, fick fånga handtagen för att inte svimma och ramla omkull..


    Efter det var jag helt slut, finns ingen ork i kroppen , orkar inte ens lyfta en tekopp/pärm :S
    vad fan händer med min kropp?? :(

    bara stå ut till måndag, problemet är att jag ska lyckas bära 10 kg hö till hagen åt mina hästar.. det blir intressant...

    har aldrig någonsin varit så här konstig i kroppen innan trots att jag legat i influensa har jag orkat saker
  • Thedarkesthour
    Slutas med ambulans igår

    Jag föll ihop på toa igår, benen vek sig och jag kunde inte ta mig upp då benen bar inte. Ringde ambulans efter att ha rådfrågat 1177. Väntade i två timmar på stolen i köket på ambulansen med hjärtklappning, svårt att andas och yrsel..


    Men normalt blodtryck när de kolla både på kontoret och på akuten, alla blodvärden var bra dock hög puls och EKG fick jag aldrig resultatet , de sa bara att jag har ju ångestproblematik sedan skickades jag hem..


    Hade hjärtklappning halva natten, sov till 12:15, klev upp och har legat på soffan hela dagen med yrsel och orkeslöshet. Står jag uppe för länge (5-10 min) så får jag hjärtklappning och yrseln blir värre..

    Så befinner mig i soffläge.. Och har gjort hela dagen
  • Thedarkesthour

    Var hos läkaren på Vc idag..

    Det var minst sagt ett intressant läkarsamtal..

    Med tanke på akuten i onsdags så sa dem att jag hade bra blodvärden och blodtryck och skicka hem mig utan behandling typ.

    Idag fick jag veta att på akuten hade jag för högt antal vita blodkroppar, och lågt järnvärde..
    plus att jag hade oroande ekg resultat men det skyllde på akuten att jag var stressad och hade ångest, men jag hade inte ångest så min läkare kommer ta EKG på mig igen, och gå vidare med 24 timmars ekg och även 24 timmars blodtryck.. och jag hade hög puls på akuten likaså när hon tog pulsen nu, sedan när hon lyssnade med stetoskopet på hjärtat så sa hon att jag har typ hjärtrusningar..
    vilket jag påtalat typ hela tiden..

    Sen skickade hon mig på blodprover för blodvärdet igen, sköldkörtel, diabetes (pga min mamma hade det) och tog liggande, stående och sittande blodtryck och jag har förlågt blodtryck speciellt när jag står upp, vilket förklarar en del också..

  • lizanilander
    Thedarkesthour skrev 2015-05-11 19:41:59 följande:

    Var hos läkaren på Vc idag..

    Det var minst sagt ett intressant läkarsamtal..

    Med tanke på akuten i onsdags så sa dem att jag hade bra blodvärden och blodtryck och skicka hem mig utan behandling typ.

    Idag fick jag veta att på akuten hade jag för högt antal vita blodkroppar, och lågt järnvärde..
    plus att jag hade oroande ekg resultat men det skyllde på akuten att jag var stressad och hade ångest, men jag hade inte ångest så min läkare kommer ta EKG på mig igen, och gå vidare med 24 timmars ekg och även 24 timmars blodtryck.. och jag hade hög puls på akuten likaså när hon tog pulsen nu, sedan när hon lyssnade med stetoskopet på hjärtat så sa hon att jag har typ hjärtrusningar..
    vilket jag påtalat typ hela tiden..

    Sen skickade hon mig på blodprover för blodvärdet igen, sköldkörtel, diabetes (pga min mamma hade det) och tog liggande, stående och sittande blodtryck och jag har förlågt blodtryck speciellt när jag står upp, vilket förklarar en del också..


    skönt att läkaren på vc tog dig på allvar! jag lever med konstant låg tryck utan att  det är något fel, men när man börjar få massa andra symtom som du så känns det ju inte helt ok! vad ansåg läkaren på vc om ditt blodtryck, vad hade du för värden liggande, sittande och stående? Du har alltså nån slags infektion i kroppen om jag fattat det rätt?
Svar på tråden Superlågt blodtryck