• Anonym (Partyprissen)

    Festar jag för mycket?

    Hej! Jag kom bara att tänka på hur ofta och mycket jag faktiskt dricker och ville kolla av hur ni andra brukar ha för vanor. Men värt att nämna är ju att jag är en tjugoårig tjej och singel. Jag går alltid ut två gånger i veckan på krogen och då blir jag majoriteten av gångerna väldigt berusad och stannar oftast till stängning. En typisk utgång dricker jag en vinflaska 12% till förkröket och kanske 4 stycken redbullvodka och två shots på krogen så ofta ligger man ju utslagen hela nästkommande dagen. Jag tycker alltid jag ser samma folk ute och går typ alltid ut med samma vänner som alltså är på samma nivå som mig så jag har inte reflekterat så mycket över att det kanske är lite väl ändå? Jag vet inte, hur ser det ut för er? (när ni var i min ålder då framförallt). Samtidigt inget jag vill ändra på utan jag passar på nu när jag kan och inte har pojkvän/barn. Jag är en otroligt rastlös person också men sköter mitt jobb väldigt väl och har andra intressen också men frågar av ren nyfikenhet bara!

  • Svar på tråden Festar jag för mycket?
  • attid89

    Det hör till. När jag var mellan typ 15-22 drack jag fler kvällar än jag var nykter. Jobbade som bartender så var ute i den miljön i princip varje kväll. Visst blev det mycket ibland och visst snackade folk. Men ångrar ingenting idag :)

  • Lena

    Alkoholmängden är för stor för att vara bra för din kropp. Festandet är väl lagom

  • Anonym (Nej!)

    Vet inte vad det är för idioter som svarat dig här i tråden hittills men nej! Det är alldeles för mycket alkohol! Du skadar din lever och andra organ. Sök hjälp (tex via vårdcentralen) om du inte kan sluta. Prova en vit månad. Klarar du inte det utan problem så har du dessutom ett alkoholberoende.

  • Anonym (lilla jag)

    Tycker kanske intaget är mkt. Men alla tål vi olika mkt. Men 2 dgr i veckan tycker jag låter helt ok.

  • Zoja

    Bara redbull och vodka är livsfarligt.


    attid89 skrev 2015-06-29 02:54:45 följande:

    Det hör till. När jag var mellan typ 15-22 drack jag fler kvällar än jag var nykter. Jobbade som bartender så var ute i den miljön i princip varje kväll. Visst blev det mycket ibland och visst snackade folk. Men ångrar ingenting idag :)


    Nej, det "hör inte till".Man kan vara en ung vuxen utan att känna behovet av att supa skallen av sig två gånger i veckan. Jag skulle vilja säga att det är onormalt och väldigt dåligt. 

    Det är en sak att gilla att festa, gå ut och dansa och så, men när man gör det så ofta och dricker så mycket alkohol till är det i mina ögon på tok för mycket.
  • Anonym (?)

    Eftersom du ställer frågan vet du någ svaret själv ;) Det går aldrig att jämföra sig med andra. Klart unga festar och äldre för den delen med... Många av dom/oss sitter med ett missbruk eller alkoholiserade idag. Att dricka är så accepterat och du är tråkig om du inte dricker.. Tyvärr :( Vad känner du själv? Kan du vara nykter en månad? Kan du gå ut nykter en kväll? Gör du saker du ångrar? Har du minnes luckor? Är det värt att slösa bort dagen efter? Måste du dricka en vinare innan du går ut?

    Alkohol kan vara himmelen men rena helvetet med!!! Ta hand om dig.

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Du är klart i riskzonen för alkoholism. Det som kännetecknar en alkoholist är hur, var & varför man dricker, samt om det blir några negativa konsekvenser av drickandet. 

  • Anonym (Jodå)

    Jag pluggade när jag var mellan 21-24 år. Då festade vi 3-5 gånger i veckan. Säger inte att det är bra men inget ovanligt och så länge det är en begränsad period så är det nog ingen fara.

    När jag började jobba så slutade jag i princip att gå ut och det blev aw och middagar två till tre gånger i veckan istället. Nu är jag gravid men tiden innan graviditeten så drack jag säkert 2-4 glas vin ca 3 gånger i veckan trots sambo. Ibland tillsammans med honom men oftast med kollegor/vänner. Hade nog tänkt dra ner lite på konsumtionen men det blev ju per automatik istället efter plusset på Stickan :) tyckte inte att det var svårt att dra ner men nu när sommaren är här så blir jag riktigt avis på er som kan njuta av ett kallt glas i solen :P

  • alice85

    När jag var 20-25 och pluggade levde jag också typ så. Har festat för en livstid! Men nu i efterhand så ser jag att ja, det var ju ett för högt alkoholintag... Så säger samma till dig. Försök dra ner på mängden du dricker, byt ut de där red bull vodka till svagare drinkar (man kan beställa tvåor, eller tom. alkoholfritt ;) ). Köp lägre procent på vinet. Du kommer må bättre dagen därpå, vilket är väldigt skönt.

Svar på tråden Festar jag för mycket?