• Pommac1

    När andra i släkten blir gravida.

    Hej! Jag och min man har försökt att skaffa barn i över tre år nu. Vi har gjort tre ivf försök (första gången lyckades vi få ägg befruktade) men efter att ha bytt medicin har äggen inte blivit befruktade de andra gångerna. Nu ska vi gå tillbaka till den gamla medicinen och göra ännu ett försök i höst. Nu till saken! Jag har inte haft några problem med att kompisar blivit gravida och fått barn (utan har mer tyckt att det har varit roligt) idag kom min svägerska och hennes man förbi oss och de berättade att de är gravida. Min värld rasade samman! De är även yngre än oss. Jag har lust att bara fly! Jag är så fruktansvärt ledsen och inte ett dugg glad för deras skull. Det känns som att hela min semester är förstörd! Jag vet inte hur jag ska kunna träffa min mans släkt utan att börja gråta.

  • Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.
  • cutepoison

    Jag kan absolut förstår hur du reagerar. Vi har försökt i 4 år och alla runt omkring oss blir gravida. Jag reagerar tyvärr även på att mina vänner blir det. Blir jätte ledsen. En av mina närmsta vänner har nyligen fått barn och det blev lite bättre när jag fått träffa honom, hålla honom. Det var hemskt när hon berättade, jag kunde inte träffa henne på 2-3 månader utan undvek henne. Jag hatar ju inte dem. De förtjänar det absolut men varje gång någon berättar blir jag väldigt ledsen för att jag inte kan få barn. I förrgår skrev en vän till mig på facebook, hon skrev att det var väldigt tidigt men att hon ville berätta för någon hon brydde sig om. Jag svarade inte. Hon skrev tillbaka och frågade om hon hade sårat mig på något sätt.... Vad ska man säga? Hon förtjänar ju det så väldigt mycket. Det är bara det att jag också vill. 

  • Cyanea
    gahadas skrev 2015-07-06 15:55:59 följande:

    Varför ska inte andra få vara lyckliga bara för att inte ni är det?


    Det var det dummaste jag hört. Klart andra får vara lyckliga, men man kan väl aldrig kräva att en annan person ska glädjas med en? Om du förlorat ditt jobb och går på knäna ekonomiskt, kanske behöver göra dig av med lägenhet och allt du äger, och någon som vet mycket väl hur tufft du har det ändå väljer att skryta om den grymma löneförhöjningen denne fick och hur mycket pengar denne kan spendera, tycker du verkligen att du är tvungen att bli glad bara för att den andre är det? 

    Du har ingen aning om vad du uttalar dig om. Din kommentar är extremt kränkande och du fattar uppenbarligen inte ens varför. Varför ens skriva om du inte har något som helst konstruktivt att komma med utan bara sparkar ytterligare på folk som redan ligger så djupt ner att de inte kan ta sig upp på benen längre? Dåligt. Riktigt jävla dåligt. 
  • Cyanea
    cutepoison skrev 2015-07-06 16:07:47 följande:

    Jag kan absolut förstår hur du reagerar. Vi har försökt i 4 år och alla runt omkring oss blir gravida. Jag reagerar tyvärr även på att mina vänner blir det. Blir jätte ledsen. En av mina närmsta vänner har nyligen fått barn och det blev lite bättre när jag fått träffa honom, hålla honom. Det var hemskt när hon berättade, jag kunde inte träffa henne på 2-3 månader utan undvek henne. Jag hatar ju inte dem. De förtjänar det absolut men varje gång någon berättar blir jag väldigt ledsen för att jag inte kan få barn. I förrgår skrev en vän till mig på facebook, hon skrev att det var väldigt tidigt men att hon ville berätta för någon hon brydde sig om. Jag svarade inte. Hon skrev tillbaka och frågade om hon hade sårat mig på något sätt.... Vad ska man säga? Hon förtjänar ju det så väldigt mycket. Det är bara det att jag också vill. 


    Tack för att du backar upp. Tack

    Förstår dig så väl. Har nyligen brutit med en av mina närmaste vänner av den anledningen (och andra mindre nära också för den delen). Hon vet att jag inte är arg på henne eller att det har med henne att göra egentligen. Det gör bara för ont för mig att behöva se hennes resa och veta att jag kanske aldrig får uppleva densamma. 

    Vet din vän om hur du kämpat? Tycker absolut inte att du ska tvinga dig till något du inte orkar med, trots att din vän förtjänar att få rätsida på vad det är som pågår. Kan du få hjälp av någon annan? I mitt fall hjälpte min man till att förmedla mitt meddelande. På så sätt behövde jag inte ta reaktionen från henne eller behöva uppleva hela smärtan av att förklara mig. 

    Eller vänta ett tag, tills det känns mer rätt för dig. Tänk bara på att du faktiskt kan knäcka dig på det här, så var rädd om dig själv. 
  • Pommac1
    cutepoison skrev 2015-07-06 16:07:47 följande:

    Jag kan absolut förstår hur du reagerar. Vi har försökt i 4 år och alla runt omkring oss blir gravida. Jag reagerar tyvärr även på att mina vänner blir det. Blir jätte ledsen. En av mina närmsta vänner har nyligen fått barn och det blev lite bättre när jag fått träffa honom, hålla honom. Det var hemskt när hon berättade, jag kunde inte träffa henne på 2-3 månader utan undvek henne. Jag hatar ju inte dem. De förtjänar det absolut men varje gång någon berättar blir jag väldigt ledsen för att jag inte kan få barn. I förrgår skrev en vän till mig på facebook, hon skrev att det var väldigt tidigt men att hon ville berätta för någon hon brydde sig om. Jag svarade inte. Hon skrev tillbaka och frågade om hon hade sårat mig på något sätt.... Vad ska man säga? Hon förtjänar ju det så väldigt mycket. Det är bara det att jag också vill. 


    Tack för att du skrev om dina erfarenheter. Alltid skönt läsa om andra som har samma problem. Jag vill innerst inne inte undvika dem men jag vet faktiskt inte om jag kommer orka annat just nu. Jag är väldigt besviken på henne också då hon tjatat om att hon inte ska ha barn och hon sa till och med en gång att hon funderade på att donera sina ägg. Ja vad säger man? Hade man varit lite mer förberedd på att hon ville ha barn så kanske det sett annorlunda ut.
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-05 19:50:49 följande:
    Ja, det är verkligen krångligt och väldigt mycket otur för oss. Ja i i sommar tänker jag nog försöka undvika min mans släkt så man slipper höra om det. Det känns som att det kommer bli mycket bebissnack. Jag tror dock att min mans föräldrar kommer att känna för oss när han berättar. De är omtänksamma. Vi tar det lugnt nu och vilar från dem. Det känns dock som att det kommer bli tufft den dagen man måste träffa dem om man väntar för länge. Jag måste nog kontakta någon att prata med när jag kommer hem. Vet ju inte hur de är bemannat nu på sommaren bara.
    Det låter som att du har en bra plan utstakad för dig :) Ta all hjälp du kan få tills världen blir hanterbar igen. Du kräver inte alls mycket, det här är det minsta du kan begära tycker jag. Jag tror att föräldrar kan ha lättare att förstå, eftersom de också förlorar något när man inte kan få barn. De måste acceptera att de kanske inte får de barnbarn de hoppats på, eller att vägen dit åtminstone blir jobbig. 

    Klart det kommer bli tufft att träffa dem, men livet kan också se annorlunda ut då. Just nu orkar du inte. Just nu finns inte kraften. Därför fungerar det inte just nu. Om två månader kanske du är gravid. Eller är inne i en period då du accepterat din situation bättre, eller bara inte orkar bry dig längre. Så hjälp dig själv genom att inte tvinga dig till saker du inte mäktar med just nu. Det blir bättre någon gång <3 
  • Pommac1
    Cyanea skrev 2015-07-06 16:22:29 följande:

    Det låter som att du har en bra plan utstakad för dig :) Ta all hjälp du kan få tills världen blir hanterbar igen. Du kräver inte alls mycket, det här är det minsta du kan begära tycker jag. Jag tror att föräldrar kan ha lättare att förstå, eftersom de också förlorar något när man inte kan få barn. De måste acceptera att de kanske inte får de barnbarn de hoppats på, eller att vägen dit åtminstone blir jobbig. 

    Klart det kommer bli tufft att träffa dem, men livet kan också se annorlunda ut då. Just nu orkar du inte. Just nu finns inte kraften. Därför fungerar det inte just nu. Om två månader kanske du är gravid. Eller är inne i en period då du accepterat din situation bättre, eller bara inte orkar bry dig längre. Så hjälp dig själv genom att inte tvinga dig till saker du inte mäktar med just nu. Det blir bättre någon gång <3 


    Tack! Ja, jag får köra på det jag orkar. Det jobbiga är just att min svärföräldrar får ju barnbarn nu av min mans lillasyster. Det hade varit enklare om det inte fanns syskon eller äldre syskon som redan har barn. Jag vet inte varför men det är väl för att jag tycker att det ska vara så. Att allt ska gå i turordning. Men så är det ju inte och det vet jag ju. Men hade vi inte haft det här problemet så hade det ju inte heller varit ett problem.
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-07-06 16:18:32 följande:
    Tack för att du backar upp. Tack. 

    Förstår dig så väl. Har nyligen brutit med en av mina närmaste vänner av den anledningen (och andra mindre nära också för den delen). Hon vet att jag inte är arg på henne eller att det har med henne att göra egentligen. Det gör bara för ont för mig att behöva se hennes resa och veta att jag kanske aldrig får uppleva densamma. 

    Vet din vän om hur du kämpat? Tycker absolut inte att du ska tvinga dig till något du inte orkar med, trots att din vän förtjänar att få rätsida på vad det är som pågår. Kan du få hjälp av någon annan? I mitt fall hjälpte min man till att förmedla mitt meddelande. På så sätt behövde jag inte ta reaktionen från henne eller behöva uppleva hela smärtan av att förklara mig. 

    Eller vänta ett tag, tills det känns mer rätt för dig. Tänk bara på att du faktiskt kan knäcka dig på det här, så var rädd om dig själv. 
    Ja vi är öppna med att vi inte kan få barn själva så alla mina vänner vet. Hon skrev faktiskt "förlåt, det kanske var obetänksamt av mig att meddela dig..." Jag vill bara kunna vara glad att åt att hon är gravid! Jag vill kunna följa hennes graviditet och sedan kunna träffa hennes barn. Istället avföljer jag henne för att jag inte står ut med när hon meddelar resten av sina fb-vänner nyheten och senare för att inte behöva se ultraljudsbilder eller bebisbilder. Och så förlorar jag ännu en vän, för så är det. Det är inte samma sak mellan mig och min vän som nyligen fick barn. Visst jag har träffat honom men det har varit snabbesök och känns inte som om vi har något att prata om längre. Hon vill prata bebis och jag klarar inte av det. Jag undrar bara varför det ska vara så orättvist, men det är vi nog många som undrar. Kanske är det min tur senare fast jag inte tror det nu men det känns så osant på något sätt. Jag vet varje månad att mensen ska komma och det gör den. 
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-06 16:29:13 följande:
    Tack! Ja, jag får köra på det jag orkar. Det jobbiga är just att min svärföräldrar får ju barnbarn nu av min mans lillasyster. Det hade varit enklare om det inte fanns syskon eller äldre syskon som redan har barn. Jag vet inte varför men det är väl för att jag tycker att det ska vara så. Att allt ska gå i turordning. Men så är det ju inte och det vet jag ju. Men hade vi inte haft det här problemet så hade det ju inte heller varit ett problem.
    Kanske är det så, men jag tror absolut att de kommer känna sorg för er skull. Jag känner dem inte, så vad vet jag, men jag hoppas för att det är så det kommer bli för er. Att ni får fler att dela er sorg med. Det tar ju inte bort sorgen, men det blir lite lättare. Min pappa förvånade mig väldigt genom att bli en av de som skyddar mig mest där vi är. Han är inte alls känslosam eller empatisk av sig och vi har aldrig varit nära varann, men barnlöshet var något han kunde förstå på en gång. En del människor förvånar en positivt :) 

    Jag förstår hur du menar med turordning. Det var så jag kände när kusinen blev gravid. Hon är ganska många år yngre än mig och yngst i kusinskaran. Ingen annan av oss har barn än så länge, så jag antar att det var en del av varför jag blev så totalknäckt över det. Jag hade inte förväntat mig det av henne. Jag antar att det är så du känner, framförallt med tanke på att svägerskan uttalat så många gånger att hon inte tänker skaffa barn? Lite för oväntat liksom, man har inte hunnit ställa in sig på det alls. 
  • Cyanea
    cutepoison skrev 2015-07-06 16:36:00 följande:
    Ja vi är öppna med att vi inte kan få barn själva så alla mina vänner vet. Hon skrev faktiskt "förlåt, det kanske var obetänksamt av mig att meddela dig..." Jag vill bara kunna vara glad att åt att hon är gravid! Jag vill kunna följa hennes graviditet och sedan kunna träffa hennes barn. Istället avföljer jag henne för att jag inte står ut med när hon meddelar resten av sina fb-vänner nyheten och senare för att inte behöva se ultraljudsbilder eller bebisbilder. Och så förlorar jag ännu en vän, för så är det. Det är inte samma sak mellan mig och min vän som nyligen fick barn. Visst jag har träffat honom men det har varit snabbesök och känns inte som om vi har något att prata om längre. Hon vill prata bebis och jag klarar inte av det. Jag undrar bara varför det ska vara så orättvist, men det är vi nog många som undrar. Kanske är det min tur senare fast jag inte tror det nu men det känns så osant på något sätt. Jag vet varje månad att mensen ska komma och det gör den. 
    Jag vet inte hur det är för dig, men jag upplever att jag faktiskt gläds med andra. Det är bara att den sårade, ledsna delen av mig är så oändligt mycket större än den glada, så det är den som märks. Man blir lika glad som innan, men man blir också så påmind om allt man inte lyckas få och som man saknar så enormt. Det gör ont att inte kunna visa den glädje man någonstans känner, men är det inte också det som säger att du är densamma som innan? Du är ledsen för att du inte kan glädjas med dem. 

    Jag tror att det är det bästa du kan göra, att sluta följa utvecklingen på t.ex. FB. Jag envisades länge med att försöka verka som alla andra, men det tog knäcken på mig. Det gjorde så fruktansvärt ont att se alla bilder och allas kommentarer. Jag tycker att du gör helt rätt. Det gör fruktansvärt ont att förlora en vän, framförallt på det här sättet, men är det inte lika bra ändå? Jag menar, du blir sårad. En vän som sårar är inte någon man har råd att lägga tid på när man är döende inombords. 

    Min nära vän har varit med sedan jag började misstänka att något var fel. Vi har pratat så många gånger, jag har gråtit och skrikit över hur orättvist livet är. Sen väljer hon att berätta för mig om sin nya graviditet (i v. 5) när jag ringer henne och är knäckt över ännu ett IVF-försök som gått fel. Hon ber om ursäkt, men är inte ledsen egentligen. Jag ber henne att inte prata om det, för jag orkar inte, men det smyger sig in i allt hon säger trots att hon lovar. "Jag kan nog inte komma till nyår av förklarliga skäl...", "Den vännen är nog inte så bra exempel för... du vet.", "Jag är så sugen på att äta det, men jag får ju inte.". Det blev så uppenbart att hon inte förstod hur ont jag hade och hur hon sårade mig. 

    Vad jag menar med det är att din vän inte riktigt tänkte sig för. Inget jättemisstag kanske från hennes synpunkt. Inget märkligt för någon som inte är i vår sits. Men kanske inte så lyhört på din situation. Hon hade kunnat försäkra sig om att du mådde tillräckligt bra för att höra nyheten och framförallt inte förväntat sig att du skulle bli glad för henne, eller vara oförstående för att du inte svarar. Det gör jävligt ont när vänner gör så, och även om de inte förstår vad de gjort så måste du få lov att skydda dig. Hur ska du annars orka? Hur ska du överleva om du struntar i hur ont det gör dig bara för att göra det som förväntas av dig? Skydda dig själv, för det är du som desperat behöver beskydd. 
Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.