• MVZ

    Ingen hjälp att få

    Hej allihop, tänkte höra om det är fler som haft problem, inom framförallt landsting Västra Götaland, att få hjälp?

    Har sen i måndags haft njurvärk på vänster sida som ständigt kommit och gått. Härdade ut tills torsdag då jag hörde av mig till våc, sen tidigare har jag fått erfara att MVC ändå bara hänvisar mig dit.

    Väl där träffa jag en toppen läkare, AT, så hon lyssna och brydde sig verkligen. Men proverna (blod och urin) påvisade enbart lite bakterier och att dunka i ryggen gav ju såklart ingenting just då. Så hon ordinerade Selexid i 5 dagar för att se om bakterierna försvann, då i tankar om UVI. Fortsatte det så skulle jag direkt ringa in.

    Väl på väg att hämta ut medicinen så kommer ju såklart värken rejält men jag tänker att jag kör med medicinen ett par dagar och ser om det ger nån verkan först (både haft UVIs och njurbäcken tidigare år och då erfarat att medicinen gör skillnad rätt snabbt ).

    Sagt och gjort tagit halva dosen nu, men värken är samma som tidigare. Känner inget i början av dagen utan kommer krypande framåt kvällen och går från och till. Inatt valde den även att stanna ett par timmar in på natten vilket var smärtsamt värre (jag vill inte ta värktabletter så jag härdar ut..) men beslöt att ringa till förlossningen direkt idag, då jag läst att andra ringt direkt dit och MVC sagt att man ska göra det med.

    Men där kändes det inte alls som om hon lyssna, jag sa njurvärk men senare i samtalet påstod hon att jag sa huvudvärk, varför skulle jag ringa om det för? Hon ville inte höra mer om njurvärken trots att hon sa att det då var en helt annan sak än huvudvärk. Sa bara att jag skulle fortsätta ta tabletterna (fast att jag sa att dom inte gjort nån som helst skillnad) och sen ta med urinprov till MVC som jag ska till på måndag.

    Någon uvi förstår jag att det inte är. Tror inte ens njurbäcken. Tror mer njursten eller grus men det fick jag ju inte ens chansen att yppa nåt om och läst om många av er andra som fått liknande och direkt blivit ombedda att ta sig in för ultraljud av njuren.

    Nu blir det att invänta kvällen och smärtan igen för jag vet att den kommer...

    Trodde man skulle tas mer seriöst när man är i vecka 36+1..men icke..

    Så några fler som upplevt samma problem med den s k "bra" svenska sjukvården eller har några tips rent allmänt? Ska jag ringa 1177 istället och hoppas på bättre svar? Akuten vill jag helst slippa då den är skrattretande kass här med minimum 8 h väntetid innan att ens bli undersökt...

    Förlåt för novellen men det är trist hur man läser hur andra tas på allvar för minsta lilla men här så ska man helst vara dödligt sjuk innan man är ens värd att lyssna på..

  • Svar på tråden Ingen hjälp att få
  • Mrssissi

    Hej! Jag är gravid v 36 har haft ungefär sju uvi och har även gbs, jag har haft njurvärk väldigt ofta och pratat med både bm och förlossningen, jag fick förklaringen att i vissa fall kan det vara så att under grav så trycker fostret på urinledarna och detta kan leda till att man får väldigt ont i njurarna i tid och tid, tyvärr finns det inget att göra utan att härda ut, jag har även gjort ul på njurarna och kollat och dom hittade inget alls trotts Värk, vill även tillägga att jag haft njurbäksinfl tidigare och dom kollade mig för det men hittade ingenting. Lycka till och hoppas du hittar ett sätt att stå ut! Värmekudden hjälper

    Mig, och såklart massage :)

  • MVZ

    Tack för svar.

    Har också läst att det kan vara tryck från bebisen.

    Men som i ditt fall har dom ju ändå kollat njuren.

    Här är dom inte ett dugg intresserade av att ens göra det..ovissheten om att det KAN vara sten gör ju inte psyket bättre

    Ska lägga mig ner här nu för värken har redan kommit, tidigare än andra dagar och se om det hjälper.

    Skönt för dig att dom har kunnat skriva av dom sakerna, då kan man hoppas i ditt fall att det bara är tryck ????

  • MVZ

    Frågetecknen blev fel, skulle vara en glad gubbe men det gillade den visst inte

  • Mrssissi

    Om din Värk är så pass påtaglig att du måste ligga ner för att det för så ont skulle Jag ringa förlossningen direkt! Och kräva att dom gör något..ring inte 1177 för dom kommer bara hänvisa till förlossningen då du är så pass långt gången. Dom måste ta dig på allvar, vilket landsting tillhör du?

  • MVZ

    Ringde förlossningen direkt, det var där jag inte blev tagen på allvar, förlossningen på Näl, Västra Götaland. Blev som sagt bara ombedd av henne där att fortsätta med selexiden tills måndag då jag ska till mvc men dit är ju ännu långt..

  • zemer
    MVZ skrev 2015-08-01 13:45:13 följande:

    Ringde förlossningen direkt, det var där jag inte blev tagen på allvar, förlossningen på Näl, Västra Götaland. Blev som sagt bara ombedd av henne där att fortsätta med selexiden tills måndag då jag ska till mvc men dit är ju ännu långt..


    Okej. Jag har alltid blivit väldigt väl omhändertagen på Näl. Låg inne på förlossningen för några veckor sen då jag hade extrem smärta i ryggen och fram i magen (visa sig va gallsten). Kanske just den du fick prata med hade en dålig dag eller nått.
  • MVZ

    Kanske testar och ringa senare igen och hoppas att nån annan svarar..men man ska inte behöva få "rätt" person till att svara tycker man...

  • Mrssissi

    Jag blev snarare utskälld för att jag inte ringde förlossningen direkt utan väntade till måndagen och ringde mvc..Se till att dom verkligen lyssnar på dig, Du får helt enkelt ryta i, det handlar ju om både dig och ditt barm

  • MVZ

    Ungefär så jag upplevt det med "ring hellre en gång för mycket" "gravida tas alltid seriöst".

    Jag blev så ställd av hennes nonchalans..satt helt spak efter samtalet..som sagt ringer kanske sen igen..Nu har jag legat ner en stund och värken är borta igen..

    Synd bara att jag inte uppfatta hennes namn, ifall samma skulle svara igen.

  • Sserena86
    MVZ skrev 2015-08-01 14:22:08 följande:

    Ungefär så jag upplevt det med "ring hellre en gång för mycket" "gravida tas alltid seriöst".

    Jag blev så ställd av hennes nonchalans..satt helt spak efter samtalet..som sagt ringer kanske sen igen..Nu har jag legat ner en stund och värken är borta igen..

    Synd bara att jag inte uppfatta hennes namn, ifall samma skulle svara igen.


    En fråga bara.. Det kan inte vara så att du är förstoppad? Jag åkte in till förlossningen för några veckor sedan när jag hade ont på vänster sida av magen för jag trodde att jag hade njurproblem... Det visade sig att jag var sjukt förstoppad och det hade lett till en inflammation i tarmen som går långt ner på vänster sida av magen.. Blev bättre efter några piller mot inflammationen och ett lavemang mot förstoppningen.. :D
  • MVZ

    Har dagligen gjort 2an så tyvärr är det inte så simpelt, även om det hade varit bättre.

    När det gör riktigt ont, så är hugg som gör att jag mer eller mindre viker mig. Men smärtan är olika. Allt från mild till medel/ihållande till huggen.

    Sätter typ en 50lapp på att det är sten eller grus..

Svar på tråden Ingen hjälp att få