• Solros92

    Medicinsk abort hemma v.9

    Jag tänkte att jag skriver hur det går för mig då jag gör medicinsk abort hemma idag i detta nu. Har själv sökt så mycket och velat läsa andras berättelser, det går dock olika för alla!

    Jag var på Danderyd den 28/7 i tisdags, helt redo för att få ta den första tabletten direkt och göra detta hemma (har gjort abort en gång tidigare även då hemma i v 6+4, tycker det känns tryggast och bekvämast). Fick då konstaterat att jag var i v 8+2 (så nu är det v 9(?) Tycker det där är lite förvirrande men sak samma). Då hade jag tydligen bakteriell vaginos (slidkatarr) så fick då avvakta och ta Dalacin vaginalt 3 kvällar och sen ska det vara bra. Har f ö inte märkt av något av det så blev lite förvånad men det är ju inget farligt iallafall.

    Så jag var tillbaka på Danderyd fredag 31/7 för att ta första tabletten. Fick även primperan mot illamående då jag mått illa konstant i ca 3 v. Riktigt hemskt, ungefär bara legat i sängen och mått dåligt i väntan på tid då det knappt fanns tider någonstans för abort. Mådde ganska illa ändå efter första tabletten men det gick bra. Igår (lördag) mådde jag ännu mer illa och spydde upp min frukost, har inte spytt annars utan enbart haft konstans illamående. Så det var nog tabletten. Fick mot kvällen lite ljusljusbruna flytningar men det var det (förra aborten blödde jag en klump dag 2 och höll på att svimma, är rätt känslig).

    Idag då, kl 8 gick jag upp för att ta 1 alvedon och 2 pronaxen som jag fått med, och sen stoppade jag upp 4 st cytotec. La mig sen i sängen igen och åt en macka med te. Illamåendet håller i sig så tog en primperan också. Har inte ställt mig upp ännu,känns bra att ligga ner (läst att det är bra att göra direkt efter) känner att det är något på gång i magen men avvaktar med toalettbesök ett tag. Sen rekommenderar dom ju en att vara uppe och gå, men jag är rätt känslig och har lite problem med yrsel redan så jag föredrar nog att ligga ner. Alternativt sitta på toaletten sen, det fick jag göra många gånger sist. Det gick f ö bra under förra aborten allting, blödde ca 3-4 v efter och allt hade gått bra och var borta! Så alla har inte skräckupplevelser även om man läser om många som har det.

    Hoppas inte jag får alltför ont. Har mamma här hemma med mig då min pojkvän tyvärr inte kunde vara med mig idag, det känns lite jobbigt men vi har telefonkontakt iallafall. Även om jag önskar att han kunde ligga här och kramas med mig :)

    Sen vill jag inte gärna ha kommentarer om varför jag gör en abort, jag skulle gärna ha barn men våran livssituation just nu känns inte lämplig, tyvärr. Detta är det bästa valet just nu.

    Då jag även gjort en abort förut, ca 1 år sen så har jag haft problem med ppiller, och jag vill helst inte ha nått annat heller.. Så jag har testat några olika men fått mycket mellanblödningar vilket lett till att jag slutat i jakt på nya. Oansvarigt japp men det här barnet hade varit mer än välkommet Men som sagt, det är det bästa just nu även om vi båda hade velat ha barnet. Men det här valet känns rätt, känner ingen ånger men såklart är man lite smådeppig över situationen. Ska såklart börja med nya piller nu igen imorgon! Och jag kommer inte sluta med preventidmedel innan jag är säker på att det är dags för barn.

    Uppdaterar sen hur allt har gått. Håller tummarna.

  • Svar på tråden Medicinsk abort hemma v.9
  • Ungoliant

    Jag fyller på med min berättelse eftersom det är så många skräckhistorier här på forumet.

    Jag gjorde en medicinsk abort i v 7+5 så inte vecka 9 men sent i v 8. Jag fick också vänta nästan tre veckor på tid i Stockholm. Tog det första pillret på Karolinska och kände inte ett dugg av det. Fick inga biverkningar eller blödningar.

    Själva abortdagen gick också lätt för mig. Jag tog fyra cytotec och två alvedon hemma på morgonen. Efter 45 minuter började jag få ont men smärtan kändes mindre än vanlig mens (jag brukar annars inte ta värktabletter men nu hade jag tagit två alvedon i förebyggande syfte). Efter två timmar kände jag hur något brast inom mig och det började rinna blod, slem och vatten; det kändes precis som när vattnet går vid en förlossning men såklart med mycket mindre vätska. Efter det blödde jag rätt mycket i 5-6 timmar, men mycket mindre än jag väntade mig (typ en binda per timme) men redan samma kväll blödde jag mindre än normal mens. Alla graviditetssymptom försvann direkt. Efter det småblödde jag lite i en vecka, sen hade jag lite rosa flytningar i ytterligare en vecka och därefter var allt som vanligt.

  • Solros92

    Tack för din berättelse, skönt att det gick bra för dig!

    Update:

    Strax efter 10 började jag blöda lite lätt, sen mer och mer så jag blev sittande på toaletten ett antal gånger, rätt länge. Fick mer ont så jag tog en Oxynorm för att slippa den värsta smärtan. Runt 14 tiden låg jag i sängen och pratade i telefon när jag känner att det rinner, konstigt tänkte jag då jag hade flera lager bindor (för säkerhetsskull). Lägger på och ställer mig upp och ja det rinner, så in på toa igen och då känner jag precis som du ovanför beskrev, att det liksom släppte och ja det jag kände var antagligen det som skulle komma ut. Det kändes som en lättnad när det hade kommit ut. Blödde mycket också. MEN som jag skrev innan är jag väldigt känslig, så när jag str lite grann vad det var som kom ut (väldigt obehaglig syn men kunde inte låta bli att kolla) och ja antagligen för allt kom som en blixt på en gång så höll jag på att svimma. Tappade synen och hörseln och det bara blixtrade i huvudet, så ropade på mamma som fick hjälpa mig för att inte tappa medvetandet helt. Fick en hink som jag spydde lite i och sen gick det över. Väldigt obehaglig känsla men tur att jag inte var ensam. Man ska absolut INTE vara ensam om man gör en medicinsk abort hemma. Efter det la jag mig i sängen och halvsov ett tag. Nu fortsätter jag blöda men har inte ont mer. Jag hoppas verkligen allt är ute nu. Så allt som allt har det gått hyffsat bra HITTILLS förutom att jag nästan svimma men det får man räkna med (specc när man är känslig).

    Nu är det bara se hur länge man fortsätter blöda, förhoppningsvis inte länge. Ska börja med Yaz imorgon, hört både bra och dåligt men väljer att endast läsa det bra då alla är såå olika och får olika biverkningar.

    Skriv gärna era berättelser =)

Svar på tråden Medicinsk abort hemma v.9