• Anonym (Vad fan har ni ställt till med!?)

    Sverige börjar likna Somalia, enligt en somalier.

    "Jag pratade med en mamma som kommer från Somalia. Hon berättade att när hon växte upp så kunde man hitta döda människor på vägarna ? något hon trodde att hon skulle slippa här i Sverige. Men nu känns det som att det är krig här också".

    Läs hela artikeln i sin helhet här:

    http://www.expressen.se/gt/forskolebarnen-fick-fly-undan-skotten/

    Eller här:


    "Flera förskolebarn tvingade fly undan onsdagens skottlossning i Biskopsgården.


    Två förskollärare lekte utomhus med barnen bara ett stenkast från platsen där två maskerade mopedmän öppnade eld.


    - Det räcker att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle, tänk om ett av våra barn hade träffats, säger förskolläraren Miriam Huss, 45.


    På onsdagseftermiddagen satt förskolläraren Miriam Huss inne på sin avdelning medan två av hennes kolleger lekte med en handfull förskolebarn ute på gården - när paniken plötsligt utbröt.


    - Plötsligt hörde vi hur det sköts flera gånger om. Det skedde precis utanför förskolan, vid parkeringen, berättar Miriam.


    Personalen som var ute på gården förstod genast allvaret.


    - De reagerade väldigt snabbt och skyndade att ta med sig alla barnen in. Vi var väldigt chockade allihop. Tack och lov var det inte jättemånga barn kvar på förskolan just då, säger Miriam.


    "Det är krig här"

    Därefter tog personalen med de ungefär tio barnen som var kvar på förskolan in i gymnastiksalen.


    - Så att inget barn skulle riskera att se något obehagligt, där finns inga fönster.


    Miriam har arbetat på den aktuella skolan i närmare tio år - och det är inte första gången som hon är med om något liknande.


    - Det är ju i det här området som det skjuts, det har hänt flera gånger. Jag pratade med en mamma som kommer från Somalia. Hon berättade att när hon växte upp så kunde man hitta döda människor på vägarna - något hon trodde att hon skulle slippa här i Sverige. Men nu känns det som att det är krig här också, säger Miriam.


    "Jag mår illa"

    Det var med ett tungt sinne som Miriam stängde förskolan efter den tumultartade dagen.


    - Jag mår illa, jätteilla. Man har ju tänkt att människorna som skjuter bara skadar varandra - men i skjutningen på restaurangen på Vårväderstorget så drabbades ju oskyldiga. Det räcker att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle, tänk om ett av våra barn hade träffats - eller blir träffat nästa gång det händer, säger förskolläraren Miriam Huss.


    Vid 19-tiden på onsdagskvällen hade polisen inte kunnat gripa några misstänkta gärningsmän."


    Så bra allt blev. Jättebra, skitbra! Allt som våra förfäder har byggt upp är numera raserat. Tack!
  • Svar på tråden Sverige börjar likna Somalia, enligt en somalier.
  • sextiotalist
    Anonym (U-landet Sverige) skrev 2015-09-04 15:30:57 följande:
    Fast våldet finns inte bara i de mångkulturella "utanförskaps"idyller som du varit med om att skapa.

    Våldet utspelar sig väldigt ofta i småstäder och i centrala delarna av större städer.

    Det grova våldet har ökat fem gånger om sedan mitten av 70-talet.
    Hur har jag skapat dessa områden, de fanns även när jag växte upp. Tensta och Rinkeby var redan problemområde.
  • Anonym (man)

    Du kan ju fråga den där tanten om hon tycker Sverige borde låtit bli att släppa in henne för att inte bli som Somalia? Din lösning verkar ju vara att sluta släppa in folk, då borde hon inte heller fått släppas in, vad tycker hon om det?

  • Anonym (Vad fan har ni ställt till med!?)
    sextiotalist skrev 2015-09-04 15:36:17 följande:
    Hur har jag skapat dessa områden, de fanns även när jag växte upp. Tensta och Rinkeby var redan problemområde.
    Haha, nej, det var de inte!
    Det blev det iom finnarna och sydamerikanerna som kom på 60- och 70-talen.
  • Anonym (Vad fan har ni ställt till med!?)
    sextiotalist skrev 2015-09-04 15:29:41 följande:
    Nä, vaddå. Jag har kolleger som är kring 30-årsåldern som berättar detta. Det är inte min egen upplevelse. Ja, två av dom är uppvuxna i Rosengård (bor inte där längre).
    En av dom är från Polen och han är drygt 30 och hade en hel del att berätta om hur mycket bråk det var mellan de som kom från forna Jugoslavien och de från Bosnien kan berätta att det inte är över än
    Det heter inte serbier.
  • Anonym (självförvållad)
    Anonym (?) skrev 2015-09-04 14:51:44 följande:

    Vadå mångkultur har hänt?

    Du tror att det är en kulturkrock eller vadå?


    Ööhh, nej, vi har däremot importerat en massa som inte har funnits i vår egen kultur och nu får vi betala priset.


     

  • sextiotalist
    Anonym (Vad fan har ni ställt till med!?) skrev 2015-09-04 15:38:44 följande:
    Haha, nej, det var de inte!
    Det blev det iom finnarna och sydamerikanerna som kom på 60- och 70-talen.
    Ja, när jag växte upp. Jag är född på 60-talet
  • Anonym (Vad fan har ni ställt till med!?)
    sextiotalist skrev 2015-09-04 15:40:47 följande:
    Ja, när jag växte upp. Jag är född på 60-talet
    Ja, pga invandrare även då. Innan dess så var det inga problemområden.
  • Anonym (man)
    Anonym (Vad fan har ni ställt till med!?) skrev 2015-09-04 15:23:32 följande:
    Ja, för man är ju alltid rasist när man ser verkligheten och kritiserar den.
    Jag är inte rasist, jag är realist.
    Ja du är rasist för att du anser att kriminalitet hör ihop med etnisk tillhörighet.
    Nej du är inte realist eftersom all forskning tyder på att kriminalitet hör ihop med klasstillhörighet, ökade klyftor, fattigdom, etc att göra. Hade du varit realist så hade du lagt skulden på de som sett till att klyftorna och fattigdomen i Sverige ökat. Men då du är en rasist så väljer du att hellre lägga skulden på invandrare.
  • Anonym (U-landet Sverige)
    Anonym (man) skrev 2015-09-04 15:45:19 följande:
    Ja du är rasist för att du anser att kriminalitet hör ihop med etnisk tillhörighet.
    Nej du är inte realist eftersom all forskning tyder på att kriminalitet hör ihop med klasstillhörighet, ökade klyftor, fattigdom, etc att göra. Hade du varit realist så hade du lagt skulden på de som sett till att klyftorna och fattigdomen i Sverige ökat. Men då du är en rasist så väljer du att hellre lägga skulden på invandrare.
    Ah, vänsterns förklaringsmodell.

    Etnisk tillhörighet har ett samband med "klasstillhörighet", vilket gör att etnisk tillhörighet och kriminalitet hör ihop.

    Anledningen till att klyftorna i Sverige ökat beror på att de svenska medborgarna är mer heterogena idag än förr. Så då är det väl bland annat dig man ska lägga skulden på helt enkelt.
  • Anonym (U-landet Sverige)
    sextiotalist skrev 2015-09-04 15:36:17 följande:
    Hur har jag skapat dessa områden, de fanns även när jag växte upp. Tensta och Rinkeby var redan problemområde.
    Ideologiskt har du det. Du stöder ideologiskt ett samhälle där väldigt många människor far illa och en hel del dör och utsätts för andra otäcka saker. Därför är du medskyldig.
  • Anonym (?)
    Anonym (U-landet Sverige) skrev 2015-09-04 16:00:49 följande:

    Ah, vänsterns förklaringsmodell.

    Etnisk tillhörighet har ett samband med "klasstillhörighet", vilket gör att etnisk tillhörighet och kriminalitet hör ihop.

    Anledningen till att klyftorna i Sverige ökat beror på att de svenska medborgarna är mer heterogena idag än förr. Så då är det väl bland annat dig man ska lägga skulden på helt enkelt.


    Please... Läs på, umgås med folk.
  • Anonym (man)
    Anonym (U-landet Sverige) skrev 2015-09-04 16:00:49 följande:
    Ah, vänsterns förklaringsmodell.

    Etnisk tillhörighet har ett samband med "klasstillhörighet", vilket gör att etnisk tillhörighet och kriminalitet hör ihop.

    Anledningen till att klyftorna i Sverige ökat beror på att de svenska medborgarna är mer heterogena idag än förr. Så då är det väl bland annat dig man ska lägga skulden på helt enkelt.
    En vänster förklaringsmodell är väl ändå bättre än en extremhöger förklaringsmodell baserat på fördomar.

    Ja invandrare hör ofta till de lägre samhällsklasserna, men du lägger skulden för den ökade kriminaliteten på invandrarna och inte på ökade klyftor och fattigdom. Dvs du lägger skulden på fel personer. Det är inte invandrarna som sett till att klyftorna och fattigdomen ökat det är dina högerkompisar aliansen.

    Fel, det var högern som medvetet såg till att klyftorna ökade, jag tillhör inte högern
  • Anonym (U-landet Sverige)
    Anonym (?) skrev 2015-09-04 16:11:45 följande:
    Please... Läs på, umgås med folk.
    Wow, vilka bra argument du har!

    Drömmer
    Anonym (man) skrev 2015-09-04 16:13:59 följande:
    En vänster förklaringsmodell är väl ändå bättre än en extremhöger förklaringsmodell baserat på fördomar.

    Ja invandrare hör ofta till de lägre samhällsklasserna, men du lägger skulden för den ökade kriminaliteten på invandrarna och inte på ökade klyftor och fattigdom. Dvs du lägger skulden på fel personer. Det är inte invandrarna som sett till att klyftorna och fattigdomen ökat det är dina högerkompisar aliansen.

    Fel, det var högern som medvetet såg till att klyftorna ökade, jag tillhör inte högern
    Nej, det förstår jag att du inte tillhör högern. Du tillhör tydligen extremvänstern.

    Jag lägger snarare skulden för den på verkligheten. Har man ett i-land och fyller på det med folk från ett u-land så blir det bekymmer, både i form av mer kriminalitet, sämre skolresultat, förslumning mm.

    Vems fel är det? Invandrarnas? Nej, de är ju bara invandrare. Man kan inte lägga skulden på någon för att denne är det han eller hon har fötts till.

    Däremot är det vänsterns fel, ditt fel, för att ni vägrar inse att människor är olika, vi föds olika och oviljan att inse det skapar enorma spänningar i samhället och kostar en hel del mänskligt lidande.
  • Anonym (?)

    [quote=75717589][quote-nick]Anonym (U-landet Sverige) skrev 2015-09-04 17:37:14 följande:[/quote-nick]Wow, vilka bra argument du har!

    Jag la mig på samma nivå.

  • Anonym (ttt)
    Anonym (man) skrev 2015-09-04 15:45:19 följande:
    Ja du är rasist för att du anser att kriminalitet hör ihop med etnisk tillhörighet.
    Nej du är inte realist eftersom all forskning tyder på att kriminalitet hör ihop med klasstillhörighet, ökade klyftor, fattigdom, etc att göra. Hade du varit realist så hade du lagt skulden på de som sett till att klyftorna och fattigdomen i Sverige ökat. Men då du är en rasist så väljer du att hellre lägga skulden på invandrare.
    Men är det verkligen så? Jag har för mig att enligt BRÅ så var våldtäkter tex i snitt vanligare bland kurder än andra etniciteter. Men jag tror de tagit bort den statistiken nu. 
Svar på tråden Sverige börjar likna Somalia, enligt en somalier.