• Anonym (Så arg)

    Precis börjat gymnasiet, står inte ut med eleverna

    Kanske en gnälltråd, men är seriöst desperat och måste skriva ut.

    Började gymnasiet i augusti, längtade så mycket efter kurserna och att börja om och satsa på nytt.
    Det mesta har funkat bra, förutom eleverna i klassen.
    Det är inget fel på dem egentligen (de är inte elaka eller så), men jag har tyvärr råkat hamna i samma klass med elever som inte orkar göra ett skit.

    Ni fattar inte hur frustrerad jag blir, de lipar över exakt allt.
    "Åhhh en skrivuppgift, snälla jag orkar inte skriva åååh jag hatar det, måste man"
    Och läraren ser ut att vilja kyssa våra fötter som ursäkt "Fööörlåt detta är den enda skrivuppgiften för hand... jag veeeet att det är jobbigt".

    "Åh nej ska vi läsa en bok i svenskan??? Jag hatar böcker snälla, kan vi inte lyssna istället, nån ljudbok? Eller varför inte kolla på film? Det är roligare"
    Slutade med att vi fick skjuta upp lån av böcker, som vi egentligen skulle läsa för att sedan skriva en bokreflektion, och alla ba "jaaaa" och jag kände för att örfila hela klassen.

    "Ska vi svara på alla dessa frågor i religionen??? Neeej vad jobbigt, åh va tråkigt", som tur är fegade inte läraren ur utan vi fick fortsätta med uppgiften.

    De försöker även lite och lite övertala läraren i historia att börja med muntliga förhör istället för skriftliga inlämningar/prov. För det är ju "lättare". Och läraren svarar "Ja det kanske vore något.. Det är ju så tråkigt att alltid ha skriftliga inlämningar"... säger vem??? 

    Det är så otroligt jobbigt med elever som kommer till skolan, och jag vet inte, förväntar sig att det är lekstuga där? Jag längtade efter att slippa dessa elever i grundskolan, och trodde det skulle bli bättre på gymnasiet med intresserade elever, men tydligen inte.
    Varför i hela friden börjar man gymnasiet och förpestar hela klassen för att NI inte orkar studera? Är 1050 kr i månaden verkligen något att lipa över? 

    Jag förstår inte hur jag ska orka gå med dessa elever som knappt vill göra något i TRE ÅR, känner att jag snart tappar motivationen jag också. 
    Byta skola kan jag inte heller.

    Vad ska jag göra???? Acceptera och sluta gnälla?

  • Svar på tråden Precis börjat gymnasiet, står inte ut med eleverna
  • knorrhanne

    Beror ju på vilket program du går. Går du natur så slipper du högst troligen sådana idioter.
    Sedan beror det till viss del på skolan också. Huruvida de tar in på betygspoäng eller det andra systemet.

  • Smarthuvud

    Nu går ju de flesta av de som inte vill, i gymnasiet för att de mer eller mindre måste. Men du får se det positiva, i en sådan omgivning så blir du en positiv upplevelse för läraren. Låt inte andra förstöra dina drömmar om din framtid, för det är ju faktiskt den som du skriver på just nu.

  • Anonym (Så arg)
    knorrhanne skrev 2015-09-04 22:12:07 följande:

    Beror ju på vilket program du går. Går du natur så slipper du högst troligen sådana idioter.
    Sedan beror det till viss del på skolan också. Huruvida de tar in på betygspoäng eller det andra systemet.


    Går samhäll. 
  • knorrhanne
    Anonym (Så arg) skrev 2015-09-04 22:15:54 följande:
    Går samhäll. 
    Sam är inte detsamma idag som det var förr. Förr var sam nästan lika svårt att komma in på som natur.
    Går du på Stadsmissionen eller nån annan skola med lägre intagningskvot?
  • Anonym (Så arg)
    knorrhanne skrev 2015-09-04 22:23:07 följande:
    Sam är inte detsamma idag som det var förr. Förr var sam nästan lika svårt att komma in på som natur.
    Går du på Stadsmissionen eller nån annan skola med lägre intagningskvot?
    Fast natur är definitivt inte alltid svårare att komma in på, en skola i min stad hade lägre antagninspoäng för natur än samhäll. Men generellt sätt är det svårare att komma in på natur ja.

    Men ja, det krävdes inte så mycket för att komma in på linjen, men mest för att inte jättemånga söker till just den skolan. Men fortfarande, varför gå gymnasiet om man inte gillar det? Jag borde väl kunna få utbildning som alla andra oavsett vad jag väljer? (Dessutom bor jag inte direkt i Stockholm där jag har många skolor att välja mellan). 
  • Seven Costanza

    Tråkig inställning de har, väldigt omoget. Finns det fler klasser så kanske du kan byta klass bara? Varför kan du inte byta till en annan skola, har du kollat upp det?

  • Anonym (Cecil)

    Följer tråden men orkar inte svara i tråden mer än så här i kväll.

  • Anonym (H)

    Du kanske kan prata med dina lärare och be dem att åtminstone ge er två alternativ för de uppgifter där de ger efter för dem som klagar?

  • Anonym (:/)

    Kan du inte bara ställa dig upp och skrika håll käften så kanske de fattar.

    Låter extremt för att vara en samhällklass. Kan du inte byta till samhäll/ekonomi?

Svar på tråden Precis börjat gymnasiet, står inte ut med eleverna