• Anonym (Hanoi)

    Missbrukande man trakasserar min mamma, hjälp!

    Min mamma har under några år bott på en annan ort och har under tiden hon bodde där lärt känna en man som hon blev förälskad i. Mannen var 14 år yngre än honom och hade en del problem med alkoholen. Men det var inget hinder för deras kärlek, menade hon då. Nu har hon flyttat tillbaks till sin hemkommun för att hon vill bo nära mig, sin son och sina syskon. Hon insåg också att hon inte hade någon framtid med den alkoholiserade killen och föreslog honom innan hon flyttade att de kunde fortsätta ha kontakt och vara vänner ändå. Och nu har hon även blivit tillsammans med sin före detta man igen, som hon varit ihop med i 7 år innan den nye hon träffade på annan ort, vilket har retat upp den alkoholiserade killen som fan! Han har bombarderat henne med sms, hotat henne och ringt olika myndigheter och pratat ner henne, försökt förstöra för henne osv. Hon har inte fått vara ifred för honom på flera månader och naturligtvis skickar han de mest hotfulla och obehagliga sms:en när han är på fyllan. Det har gått så långt att hon blivit tvungen att byta nummer, egentligen mot sin vilja, då hon inte gillar att byta nummer och hålla på och ringa runt och informera folk om det nya.

    Hon mår väldigt dåligt just nu och jag har sagt flera gånger till mamma att anmäla honom, men hon tycker att "han har nog med problem ändå" och vill inte göra honom ännu mer arg och upprörd.

    Om mamma inte vill anmäla, så gör inte jag det heller. Jag vill inte göra något som hon inte vill. Men jag lider ju med henne och vill hjälpa henne att bli fri från den där killen. Jag är orolig att han kommer att söka upp henne och hämnas, något han har uttryckt i ett flertal sms.

    Hon har försökt tala honom tillrätta några gånger, och det har fungerat en stund då han hållt sig lugn och slutat ringa ett tag, men så fort han är inne i en period då han dricker så börjas det med sms:en och ringandet igen.

    Hennes f.d. man som hon nu är ihop med igen, har allvarliga planer på att ta med sig några kompisar och spöa upp "terroristen"

    Men hon (mamma) vill inte det heller.

    Vad kan man göra?

  • Svar på tråden Missbrukande man trakasserar min mamma, hjälp!
  • klyban
    VictoriaJ02 skrev 2015-09-29 22:05:32 följande:
    Kan ju hända att hon var i en utsatt situation och pga det behövde den här killen till att hjälpa henne. Jag håller i så fall med om att det var fult gjort av henne. Men det ursäktar inte på något sätt att han förföljer henne och stalkar henne.

    Själv hade jag en kort affär med en kille som inte tålde att jag lämnade honom. Jag fick utstå över ett år med terror, det var samtal och sms där han ena stunden hotade att ta livet av sig, andra stunden var det jag som skulle dö, för att jag hade svikit honom. Både män och kvinnor som har sådan separationsångest och inte kan ta en förlust måste söka hjälp och underkasta sig terapi!

    Annars kommer de reagera på samma sätt i alla förhållanden om de blir lämnade.. Det är inte friskt och det hoppas jag du förstår!


    Nä, precis vad jag sa.
    Men om han känner sig sol och vårad, så är man arg.
    Det råder ingen tvivel om.
    Jag är delad mellan denna och att han har psykiska problem, sen kan det givetvis vara en kombo också.

    TS har du sett dessa meddelande personligen, som din mor pratar om?
    Och sett exakt vad som står där, och vad denna kille trycket på i sin "dialog" till din mamma.
    Kan ju vara så dessa meddelanden ger ett ljus på vad som är vad här.
    Kan även vara så att din mamma överdriver, och vägrar dig att se meddelanden.
    Men givetvis får du se sms och det är grovt innehåll, och fokuserat på henne som person och pengar aldrig nämns.
    Då har vi fått en tydligare syn på vad som problemet är.

  • Anonym (Hanoi)
    klyban skrev 2015-09-30 19:38:33 följande:

    Nä, precis vad jag sa.
    Men om han känner sig sol och vårad, så är man arg.
    Det råder ingen tvivel om.
    Jag är delad mellan denna och att han har psykiska problem, sen kan det givetvis vara en kombo också.

    TS har du sett dessa meddelande personligen, som din mor pratar om?
    Och sett exakt vad som står där, och vad denna kille trycket på i sin "dialog" till din mamma.
    Kan ju vara så dessa meddelanden ger ett ljus på vad som är vad här.
    Kan även vara så att din mamma överdriver, och vägrar dig att se meddelanden.
    Men givetvis får du se sms och det är grovt innehåll, och fokuserat på henne som person och pengar aldrig nämns.
    Då har vi fått en tydligare syn på vad som problemet är.


    Jag har sett några meddelanden. I ett meddelande hade han skrivit: "Jasså du svarar inte nu, så mycket som jag har ställt upp för dig." Och i ett annat, som kom senare, när hon (mamma) hade brutit kontakten, skrev han "Du har lurat mig och sårat mig djupt! Jag kommer hämnas på dig resten av mitt liv!" Detta sms blev s.a.s. spiken i kistan för henne.

    Sedan har han skickat sms om att han vill ha tillbaka minst 1000kr av alla de pengar han gett henne, annars kommer han att anmäla henne för stöld. Men som sagt hon resonerar att "fått är fått och kan inte fås tillbaka", så det är omöjligt att diskutera med henne om det. Å andra sidan är jag beredd att hålla med min mor om det. Har man gett någon något av fri vilja (som pengar t.ex.) så är det ju varken ett lån eller något som man kan ställa motkrav på, om inte motkraven har yttrats i samma stund som personen givit denne något). Så man kan ju inte säga att hon har fel heller...

  • Tow2Mater

    1000 kr är ju billigt for att bli av med honom. Ge honom 1500 kr och titulera det som "gåva" till honom, inte som nåt slags tillbakabetalning, vilket kan ses som ett bevis på att det faktist handlar om ett lån.

  • Drottningen70

    "Fått är fått"..... Jisses... Låter som en femåring. Uttrycker hon sig verkligen så? Ordagrant?

  • Anonym (Hanoi)
    Tow2Mater skrev 2015-09-30 20:53:04 följande:

    1000 kr är ju billigt for att bli av med honom. Ge honom 1500 kr och titulera det som "gåva" till honom, inte som nåt slags tillbakabetalning, vilket kan ses som ett bevis på att det faktist handlar om ett lån.


    Funderar faktiskt på att själv betala de där 1000:- till honom. Bara för att det ska vara lugnt. Slutar han ringa och terra mamma kanske det är värt det.

  • Anonym (Hanoi)
    Drottningen70 skrev 2015-09-30 21:09:32 följande:

    "Fått är fått"..... Jisses... Låter som en femåring. Uttrycker hon sig verkligen så? Ordagrant?


    Ja. Av en annan man hon var tillsammans med fick hon dyra smycken och en ny mobiltelefon. Sedan när hon lämnade honom och han ville ha tillbaks dem sa hon på samma sätt, att "fått är fått". Han blev arg, men valde att bryta kontakten, till skillnad från han som stalkar henne nu.
  • Drottningen70
    Anonym (Hanoi) skrev 2015-09-30 21:30:04 följande:

    Ja. Av en annan man hon var tillsammans med fick hon dyra smycken och en ny mobiltelefon. Sedan när hon lämnade honom och han ville ha tillbaks dem sa hon på samma sätt, att "fått är fått". Han blev arg, men valde att bryta kontakten, till skillnad från han som stalkar henne nu.


    Tyvärr verkar din mamma inte riktigt riktig. Skulle hålla mig långt ifrån hennes problem som hon uppenbarligen själv dragit på sig genom ett omoraliskt beteende. Låt henne ta hand om sin egen röra. Om det blir helt överjävligt så lyckas hon säkert övertyga sin nya om att köpa ut henne..
  • VictoriaJ02
    Drottningen70 skrev 2015-09-30 21:34:08 följande:
    Tyvärr verkar din mamma inte riktigt riktig. Skulle hålla mig långt ifrån hennes problem som hon uppenbarligen själv dragit på sig genom ett omoraliskt beteende. Låt henne ta hand om sin egen röra. Om det blir helt överjävligt så lyckas hon säkert övertyga sin nya om att köpa ut henne..
    Ursäkta. Omoraliskt?! Om du gav en present till någon som du trodde skulle kunna bli en potentiell partner, och hon efter ett tag inser att du inte var rätt för henne. Skulle du kräva tillbaka presenten då? Alla människor gör val i livet, och om man inte är rätt för varandra kan man inte leva tillsammans. Jag kan förstå om det gör ont om man gett gåvor till någon och sedan blir sviken. Men jag reagerar på att du tycker det är "omoraliskt".

  • klyban
    VictoriaJ02 skrev 2015-09-30 23:32:01 följande:
    Ursäkta. Omoraliskt?! Om du gav en present till någon som du trodde skulle kunna bli en potentiell partner, och hon efter ett tag inser att du inte var rätt för henne. Skulle du kräva tillbaka presenten då? Alla människor gör val i livet, och om man inte är rätt för varandra kan man inte leva tillsammans. Jag kan förstå om det gör ont om man gett gåvor till någon och sedan blir sviken. Men jag reagerar på att du tycker det är "omoraliskt".

    Nu gör faktiskt du en egen tolkning, TS säger ju att h*n har en historia att få män ge henne saker.
    Denna man som nu är dum, pratar ju som om det är stöld.
    Det är så att vi faktiskt inte vet exakt hur denna transaktion gått till.
    TS säger ju att h*n inte kan förvänta sig ett ärligt svar här.

    Så det kan mycket väl handla om ett omoraliskt beteende, ingen av oss kommer få veta antar jag.
    Inte ens TS.
    Det är just därför jag inte säger så är det, då det kan vara flera olika kombinationer som problematik.
    Förstår du haft en jobbig situation, och är 100% med på att hota någon är inte bra på nått sätt alls.
    Men detta fråntar inte TS mammas ansvar i hennes handlingar, som mycket väl kan vara farliga triggade.
    Det betyder INTE att TS mamma ska skylla sig själv, för det är oftast denna koppling man gör.
    När man säger som jag gjorde där.

  • klyban
    Drottningen70 skrev 2015-09-30 21:09:32 följande:
    "Fått är fått"..... Jisses... Låter som en femåring. Uttrycker hon sig verkligen så? Ordagrant?

    Kanske man skulle kunna säga som om en födelsedagspresent man fått.
    Fått pengar under suspekta omständigheter, så känns det inte alls bra längre.

  • klyban
    Anonym (Hanoi) skrev 2015-09-30 21:30:04 följande:
    Ja. Av en annan man hon var tillsammans med fick hon dyra smycken och en ny mobiltelefon. Sedan när hon lämnade honom och han ville ha tillbaks dem sa hon på samma sätt, att "fått är fått". Han blev arg, men valde att bryta kontakten, till skillnad från han som stalkar henne nu.

    Problemet att få folk ge en saker, och sen bara dra.
    Så kommer folk bli arg på dig, och en dag springer du på ett ruttet äpple som detta fallet.
    Frågan är om man lär sig en läxa då, eller fortsätter man i sina gamla hjulspår och avkräver pengar och saker?

  • Anonym (Hanoi)
    klyban skrev 2015-10-01 06:58:10 följande:

    Problemet att få folk ge en saker, och sen bara dra.
    Så kommer folk bli arg på dig, och en dag springer du på ett ruttet äpple som detta fallet.
    Frågan är om man lär sig en läxa då, eller fortsätter man i sina gamla hjulspår och avkräver pengar och saker?


    Nu har han tydligen snokat reda på hennes adress (hon har ny lägenhet) och har skickat ett kort där han skriver att han snart kommer och hälsar på. Tycker det börjar bli aningen obehagligt. På framsidan av kortet var ett motiv med texten "Ha en underbar dag!"


  • VictoriaJ02
    Anonym (Hanoi) skrev 2015-10-01 16:28:48 följande:
    Nu har han tydligen snokat reda på hennes adress (hon har ny lägenhet) och har skickat ett kort där han skriver att han snart kommer och hälsar på. Tycker det börjar bli aningen obehagligt. På framsidan av kortet var ett motiv med texten "Ha en underbar dag!"
    PM:a mig och ge ditt nr så ringer jag dig. Det här kan bli precis så obehagligt som det låter! Som sagt jag har själv erfarenhet av stalkning.

    Snälla gör det, för din mammas skull!

  • Anonym (Känner igen!)

    Jag tycker jag känner igen det där beteendet hos din mor från en kvinna som jag lärde känna för ett antal år sedan. Är din mor av utländsk härkomst?

    Jag var tillsammans med denna kvinna i några månader. Det visade sig att hon hade rätt konstiga ideer om saker och ting. Bland annat menade hon att om hon är tillsammans med en man och det är något som inte passar henne eller han inte hjälper henne med det hon vill, så drar hon direkt och försöker hitta en annan kille, som är bättre och hjälpsammare än den föregående.

    Som du beskriver din mor så är hon väääldigt lik den kvinna jag var ihop med dessa få månader (tror det var ca 4-5 år sedan) i sitt sätt att resonera. Nu verkar det (om det nu är samma människa) som om hon har hittat ett nytt offer som inte köper hennes beteende. Hon har trampat i klaveret helt enkelt.

    Säkert har killen som jagar henne någon psykisk diagnos, det brukar ofta missbrukare ha. Blir det för allvarligt och han söker upp henne ska ni självklart anmäla, men samtidigt borde du kanske ta ett snack med din mor om att man inte kan blåsa folk hur som helst utan att de blir arga och känner sig svikna. Den kvinna jag lärde känna (som är väldigt lik din mor i sättet) tyckte också att mannen ska behandla kvinnan som en prinsessa, utan att förvänta sig eller kräva något tillbaka.

    Sverige är ju inte så stort, så det är möjligt att det kan ha varit din mor..

  • Anonym (Hanoi)
    Anonym (Känner igen!) skrev 2015-10-01 19:35:01 följande:

    Jag tycker jag känner igen det där beteendet hos din mor från en kvinna som jag lärde känna för ett antal år sedan. Är din mor av utländsk härkomst?

    Jag var tillsammans med denna kvinna i några månader. Det visade sig att hon hade rätt konstiga ideer om saker och ting. Bland annat menade hon att om hon är tillsammans med en man och det är något som inte passar henne eller han inte hjälper henne med det hon vill, så drar hon direkt och försöker hitta en annan kille, som är bättre och hjälpsammare än den föregående.

    Som du beskriver din mor så är hon väääldigt lik den kvinna jag var ihop med dessa få månader (tror det var ca 4-5 år sedan) i sitt sätt att resonera. Nu verkar det (om det nu är samma människa) som om hon har hittat ett nytt offer som inte köper hennes beteende. Hon har trampat i klaveret helt enkelt.

    Säkert har killen som jagar henne någon psykisk diagnos, det brukar ofta missbrukare ha. Blir det för allvarligt och han söker upp henne ska ni självklart anmäla, men samtidigt borde du kanske ta ett snack med din mor om att man inte kan blåsa folk hur som helst utan att de blir arga och känner sig svikna. Den kvinna jag lärde känna (som är väldigt lik din mor i sättet) tyckte också att mannen ska behandla kvinnan som en prinsessa, utan att förvänta sig eller kräva något tillbaka.

    Sverige är ju inte så stort, så det är möjligt att det kan ha varit din mor..


    Vill inte kommentera hur hon ser ut eller så här, som du förstår.Vill inte sätta henne i mer trubbel än hon redan har. Det är möjligt att det är mamma, men då du kommenterar anonymt kan jag ju inte PM:a dig.

  • Anonym (Hanoi)
    VictoriaJ02 skrev 2015-10-01 19:07:28 följande:
    PM:a mig och ge ditt nr så ringer jag dig. Det här kan bli precis så obehagligt som det låter! Som sagt jag har själv erfarenhet av stalkning.

    Snälla gör det, för din mammas skull!
    Ursäkta dröjsmålet. Jag har PM:at dig!

  • VictoriaJ02
    Anonym (Hanoi) skrev 2015-10-06 19:19:10 följande:
    Ursäkta dröjsmålet. Jag har PM:at dig!
    Tack för ditt PM. För din mammas bästa. Gör nu som jag sagt och anmäl honom. Det kommer att bli värre annars och din mamma kommer att råka illa ut. Hemska saker du berättade för mig ju!

Svar på tråden Missbrukande man trakasserar min mamma, hjälp!