• Anonym (ledsen dotter)

    Oense om flytt/ledsen dotter

    Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

    Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

    Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

    Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

    Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

    Någon här inne som vart i samma sits?

    Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

  • Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Sandra8978
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:46:01 följande:
    Nej du tänker alldeles för nyanserat.

    Vad jag lärt mig av de 5 andra som skriver här är det enda som betyder något hur mycket man som förälder offrar för sitt barn.
    Den som offrar mest vinner!
    Kanske inte glädje i sitt liv, men medaljen "Mest Martyr Moder"
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:16:42 följande:

    Jag tycker det är viktigtare med TS barns välmående än att diskutera grammatik.

    Jag självklart ber om ursäkt för att jag likt andra inte stavar Soc så som du vill.


    Alltså.

    Du kan ju inte beskylla ngn för att inte veta att det "i folkmun" kallas soss och dessutom dra paralleller till att personen "förhoppningsvis inte missar mer på sitt jobb" och sedan beskylla personen för att vilja diskutera grammatik när det är du som haft fel och gått på om det?!?och dessutom försöka "prata ner" personen för att du inte stavar som "personen vill" när det i själva verket är precis så större delen av Sverige stavar det...

    Du verkar ha en fantastisk förmåga i att inte se det du själv gjort fel och överföra konflikters ursprung enbart på andra personer...
  • Sandra8978
    Brumma skrev 2015-10-10 13:48:40 följande:
    Alltså.

    Du kan ju inte beskylla ngn för att inte veta att det "i folkmun" kallas soss och dessutom dra paralleller till att personen "förhoppningsvis inte missar mer på sitt jobb" och sedan beskylla personen för att vilja diskutera grammatik när det är du som haft fel och gått på om det?!?och dessutom försöka "prata ner" personen för att du inte stavar som "personen vill" när det i själva verket är precis så större delen av Sverige stavar det...

    Du verkar ha en fantastisk förmåga i att inte se det du själv gjort fel och överföra konflikters ursprung enbart på andra personer...
    Vad vill du ha mer än en ursäkt för min bristande svenska?
  • Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:54:39 följande:
    Vad vill du ha mer än en ursäkt för min bristande svenska?
    Insikt vore bra att börja med....
  • Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:46:01 följande:
    Nej du tänker alldeles för nyanserat.

    Vad jag lärt mig av de 5 andra som skriver här är det enda som betyder något hur mycket man som förälder offrar för sitt barn.
    Som sagt, förståelse är inte din starka sida. 

    Det som betyder något är att man sätter sina barns bästa i första rummet, att man inte offrar sitt ena barn till förmån för mer tid för de andra eller till förmån för att man får mindre pendlingstid. Det är DET du borde lärt dig av tråden.
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 14:08:11 följande:
    Som sagt, förståelse är inte din starka sida. 

    Det som betyder något är att man sätter sina barns bästa i första rummet, att man inte offrar sitt ena barn till förmån för mer tid för de andra eller till förmån för att man får mindre pendlingstid. Det är DET du borde lärt dig av tråden.
    Men påhopp är din starka sida.
    Obehagligt att en person med den inställningen sitter och påverkar hur människors liv ska se ut.

    Självklart ska man sätta sitt barns OCH sitt eget bästa i första rummet.
  • Anonym (ledsen dotter)
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 14:08:11 följande:
    Som sagt, förståelse är inte din starka sida. 

    Det som betyder något är att man sätter sina barns bästa i första rummet, att man inte offrar sitt ena barn till förmån för mer tid för de andra eller till förmån för att man får mindre pendlingstid. Det är DET du borde lärt dig av tråden.
    Det är inte ena barn för det andra.....det är tre! andra barn. Min dotter har alltså tre bonussyskon hos mig.
  • whitestar

    Hoppas du ser vad du skriver förbluffad, du hör ju hur tokigt det låter! Så kan man ju inte tänka, kan ju inte gå efter vad som blir bäst för ETT barn utan nu finns det en hel familj att ta hänsyn till
    Min man jobbar på annan ort, vi hade nästan tänkt flytta dit för jag var arrbetslös o det var större chans få jobb på den orten. Men jag fick som tur var jobb här på orten där mannens son bor. Men om jag hade fått jobb på andra orten hade vi självklart flyttat dit istället. Dock hade vi aldrig i åtanke att flytta på mannens son som har hela sitt liv här utan han hade fått bo kvar med sin mamma.

  • Anonym (förbluffad.)
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 14:30:46 följande:
    Det är inte ena barn för det andra.....det är tre! andra barn. Min dotter har alltså tre bonussyskon hos mig.
    Ja, det vet jag väl. Jag skrev DE och inte det
  • Anonym (förbluffad.)
    whitestar skrev 2015-10-10 14:34:21 följande:

    Hoppas du ser vad du skriver förbluffad, du hör ju hur tokigt det låter! Så kan man ju inte tänka, kan ju inte gå efter vad som blir bäst för ETT barn utan nu finns det en hel familj att ta hänsyn till
    Min man jobbar på annan ort, vi hade nästan tänkt flytta dit för jag var arrbetslös o det var större chans få jobb på den orten. Men jag fick som tur var jobb här på orten där mannens son bor. Men om jag hade fått jobb på andra orten hade vi självklart flyttat dit istället. Dock hade vi aldrig i åtanke att flytta på mannens son som har hela sitt liv här utan han hade fått bo kvar med sin mamma.


    Ja, jag ser precis vad jag skriver och det låter inte alls tokigt. I det här fallet så offrar man ett barns möjligheter till nära kontakt med sin ena förälder och det är inte okej. Särskilt inte pga pendlingsavstånd. De andra 3 barnen får visserligen kanske mer tid med sina föräldrar men de bor ju också på heltid hos dem. Som vanligt så är det "skilsmässobarnet" som offras, det barn som redan har den otryggaste tillvaron. Som då nu ska få betydligt försämrad kontakt med antingen mamma eller pappa beroende på vem som vinner boendet här. Ja, jag tycker att det är för jävligt faktiskt.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter