• Anonym (ledsen dotter)

    Oense om flytt/ledsen dotter

    Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

    Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

    Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

    Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

    Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

    Någon här inne som vart i samma sits?

    Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

  • Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Anonym (B)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2015-10-10 21:57:50 följande:

    Din man har rätt. Jag kollade upp detta när jag skulle flytta från exet.
    Eftersom hon är skriven hos honom så kommer du inte att kunna skriva henne hos dig utan hans medgivande. Vid en tvist så vinner den som bor kvar.

    Om 2 år kan ni gå till domstol och hennes vilja kommer att räknas, men i nuläget sitter pappan med alla ess på hand.

    Om du orkar får du gärna försöka förklara hur du tänker när du sätter din 10-åring i en sån sits, för jag kan inte förstå.


    Det är en jäkla tur att man inte kan ändra på det när en vill och man har gemensam vårdnad. Det är bra att det straffar sig att strunta i den gemensamma vårdnaden och köra sitt eget race!
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 17:19:01 följande:
    Du har missuppfattat, de andra tre ÄR mina även dom. Men de är betydligt yngre än 10 år.
    Varför kallar du dina andra barn för bonussyskon? Ser du din äldsta dotter som ett bonusbarn? Det låter som att du räknat bort henne trots att du vet att hon vill vara med dig

    Har läst alla inlägg nu och jag förstår bättre varför du tagit beslutet. Men jag tror att du tänker fel. Det kommer inte att lösa något, det kommer bara att göra det svårare att kämpa emot.

    Det är högst osannolikt att du får med dig din äldsta dotter om du flyttar, vilket i praktiken innebär att du i hennes ögon överger henne. Tänk igenom detta en gång till!
  • Anonym (B)
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 22:02:05 följande:
    Jag har som du skriver fler barn plus min man att ta hänsyn till, inte bara min älskade dotter. Hade min dotter önskat bo hos pappa, fint...men nu önskar hon något annat. Hade jag varit själv och det funkat hyfsat med exet hade jag aldrig valt att flytta, men nu har jag och min man fattat det beslut även om det var ett mycket svårt sånt.

    Tack ni som kommit med svar och som faktiskt kan tänka lite mer nyanserat och inte så svart/vitt.

    Detta blir mitt sista inlägg.
    Det handlar inte om dig och dina känslor för exet. Det handlar om dotterns rätt till er båda. Du verkar anse att hon inte behöver sin pappa lika mycket som hon behöver dig. Det är till din nackdel. Har ni beslutat att flytta så hoppas jag att du inser att flytten riskerar att bli utan henne.
  • whitestar

    Nej, jag håller inte med om att det är första barnets rättigheter som helt ska styra o ställa ens framtida val. Ibland måste man ta svåra beslut som tyvärr drabbar andra. Att småsyskonen skulle ha det bättre bara för att dom får ha båda sina föräldrar på samma gång är bullshit!

  • My Little Man
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 22:02:05 följande:

    Jag har som du skriver fler barn plus min man att ta hänsyn till, inte bara min älskade dotter. Hade min dotter önskat bo hos pappa, fint...men nu önskar hon något annat. Hade jag varit själv och det funkat hyfsat med exet hade jag aldrig valt att flytta, men nu har jag och min man fattat det beslut även om det var ett mycket svårt sånt.

    Tack ni som kommit med svar och som faktiskt kan tänka lite mer nyanserat och inte så svart/vitt.

    Detta blir mitt sista inlägg.


    Passar bra att släppa svara på mina frågor då? ;)
  • Anonym (saknar dotter)
    Anonym (Tänk före) skrev 2015-10-10 21:07:53 följande:
    Hej TS. Jag är skillsmässobarn ifrån det glada 80-talet när delad vårdnad knappt var ett begrepp. Min mamma hade ensam vårdnad och min pappa bodde jag hos varannan helg. När jag var 9 år flyttade min mamma 25 mil bort med mig och min bonuspappa. Självklart ville jag bo med min mamma, att bo med pappa var inte ens ett alternativ. Dock vill jag höja ett varningens finger, trots att jag ville bo med min mamma och att jag alltid gjort så, så saknade jag min pappa oerhört och jag hade en period som tonåring då jag var väldigt arg på mamma som flyttat med mig. Jag träffade min pappa var tredje helg och nästan alla lov. Men att bo i en annan stad gör något för kontakten, man kan inte vara spontan och så småningom ville jag inte åka till pappa på loven då alla mina vänner var hos mamma... Min pappa och jag har inte så värst mycket kontakt idag. Skulle jag och min man separera så skulle jag alltid se till att bo nära honom och inte beröva vare sig mina barn eller dess pappa den vardagliga kontakten, då skulle jag hellre ändra på de andra omständigheterna så att det passade bättre, typ byta jobb.. Det händer något när man inte får vara med den ena föräldern i vardagen, när man träffas varannan helg, det blir så uppstyrt och allt ska vara så j-a bra då, det blir så viktigt för man har ju saknat så mycket! När man är tio år är man ett barn och man kan inte fatta så stora beslut och man ska inte hehöva välja mellan sina föräldrar, inte ens om man är en mogen tioåring, det är en för stor tyngd att lägga på ett barns axlar.
    Så sant.. Hjärta
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-10 21:59:05 följande:

    Hon har sin dotter sedan före nya familjen och alltså en skyldighet att se till dotterns behov först och främst.


    Här håller jag inte med. Ett barn kan inte sättas före sina syskon för att det barnet råkar vara fött först.. snacka om att lära barn att de är olika mkt värda..
  • Drottningen70

    "Styra och ställa"... Att en 10 åring ska ha rätt till båda sina föräldrar? (Nåt som de andra barnen har turen att ha varje dag)

    Herregud om det handlade om att nån av de andra barnen behövde närmare till livsuppehållande behandling som dialys eller nåt kan man ju förstå att svåra val behöver göras, men detta handlar alltså om att de vuxna vill ha närmare till jobbet... Herregud man misströstar ju...

  • Anonym (B)
    Brumma skrev 2015-10-10 23:18:24 följande:
    Här håller jag inte med. Ett barn kan inte sättas före sina syskon för att det barnet råkar vara fött först.. snacka om att lära barn att de är olika mkt värda..
    Barnen är födda och uppvuxna på samma ort. Varför skulle barnen ha behov av att byta bostadsort??

    Tänk efter ordentligt utan att blanda in mammans och pappans pendlingstider!
  • Anonym (K)

    Varför kan ni inte vänta några år? Hur svårt skulle det vara?

    Vet en pappa som hamnade i samma sits. Sa åt honom att inte vara orolig då allt umgänge fanns i gamla staden. Vet du? Mamman förlorade totalt. Hon får träffa endast på lov bara för att HON valde att flytta. Tänk på det om det är vört det. För det kan bli så.

Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter