• Anonym (Syster M)

    Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?

    Hej.

    Min syster avled i somras.

    Hon var 26 år och dog efter att hon efter 3 års kamp förlorade mot cancern.

    Jag var väldigt delaktig i hennes liv och jag vakade vid hennes sida in i det sista.

    Hennes dödsfall var väldigt traumatisk för mig. Och jag drömde mardrömmar om hennes sista stund.

    Ca 2 veckor efter dödsfallet kontaktade jag begravningsbyrån för att få se min syster igen. ( efter att de gjort henne i ordning med egna kläder etc).

    Hon såg väldigt fridfull ut, precis som om hon sov. Och jag kände att det var väldigt skönt att få se henne på detta sätt.

    Då när jag satt där, så tog jag 2 st bilder på min syster.

    Dels för att kunna visa mina o hennes barn OM de i framtiden har frågor.

    Men även för min egen skull då jag ibland tittar på bilderna. För att förstå.

    Men också för att den hemska bilden av hennes död fastnat i mitt huvud. Och då ger dig mig tröst att kunna se bilderna och minnas henne.

    Jag har lagt bilderna i ett "dolt album" i telefonen. Så det är inga bilder man kommer åt bara sådär.

    Utan man måste aktivt gå in o visa dolda foton

    I helgen hade min sambo "snokat " i genom min telefon. Antagligen pga svartsjuka.

    Han råkade se bilderna och tog upp detta med mig

    Han säger att jag är sjuk i huvudet, att jag är patetisk o äcklig och behöver söka hjälp.

    Att det är onormalt och ett sjukt beteende. Och han kräven att jag raderar bilderna.

    Jag känner mig väldigt sårad, då jag gjort detta för min skull. Som en del i bearbetningen.

    Och jag tycker själv inte att det är så jättekonstigt.

    Det är ju inte så att jag postat bilderna på Facebook eller framkallat dem.

    Kanske tar jag bort dem i framtiden, men just nu känner jag att jag behöver dem.

    Vad anser ni?

    Är det ett sjukt beteende?

  • Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?
  • Olympia

    Om du har lättare för att hantera din systers död genom att han kort på henne så är det helt okej.


    Däremot tycker jag att din sambo inte verkar vara bra för dig.

  • Anonym (L)

    Nej. Att ha sådana bilder privat för sig själv är inte sjukt utan helt normalt. 


    Att ha en kille som säger sådana saker är däremot inte vettigt. Han har inte att göra med vad du har för bilder på din telefon. Han bör inte hålla på snoka i din telefon. Och han ska verkligen inte kalla dig massa saker.

    Dumpa killen och behåll bilderna. 

  • Anonym (Hmmm)

    Först och främst: beklagar sorgen. Hoppas att du kan stötta din sorg på alla fina minnen av din syster. Alla bråk med "jobbiga" syrran, alla knäppa saker ni gjorde tillsammans och all glädje. Många kramar!

    Sen till din fråga: Sjukt och sjukt..... Märkligt är det ju lite faktiskt. Och absolut inget jag tycker att du ska visa hennes barn när de blir äldre. Inte ens när de är vuxna, faktiskt. Att se sin döda mamma, hur fridfullt det än må vara, skulle ju kunna vara fruktansvärt även som vuxen. Barnen har ju inte gått igenom samma som du. De har upplevt det hela på troligtvis ett helt annat sätt, men lika sorgligt förstås. Jag kan tycka att korten är ett märkligt sätt att bearbeta sorgen på, men sen, finns det ett rätt eller fel? Jag är kluven, men gör det som känns bäst för dig.

    Sen vill jag också säga en sak till: sätt lås på din mobil och skäll ut din karl! Varför snokar han igenom din telefon? Antingen litar han på dig, eller så gör han det inte. Och då är det något han behöver jobba på, inte du. Du ska inte behöva ha allt inom räckhåll för honom. Om du nu inte har varit otrogen förstås. Då är det ju en annan femma. Men om inte, har han seriösa problem. Och dessutom att kräva att du ska ta bort dem? Är det din eller hans syster? Ja, kanske är det konstigt, men föredrar han att du inte klarar av att gå vidare i livet och får äta lyckopiller? Nej, hans beteende är uruselt.

  • Anonym (Inte)

    Om det får dig att må bättre/bearbeta din sorg så är det inget sjukt med det alls, jag har vänner som förlorat sina barn i magen och de har bilder på dom.

    Jag hade kanske inte hade velat ha det, jag känner att jag vill ha en levande bild av människor som avlidit. Men det är ju upp till dig.

    Jag håller även med ovanstående att din sambo inte verkar bra för dig.
    Först att snoka i din telefon för att sedan kräva att du raderar dom?! Det är nig snarare han som har ett vidrigt beteende.

  • LFF

    Nej, det är absolut inte onormalt att ha det. Min mamma har bilder på sin döda mormor hemma, bilder från när hon ligger i kistan. Det ser som sagt bara ut som hon sover. Beklagar förlusten av din syster.

    Din karl däremot har stora problem!

  • Anonym (Lovis)

    Inget konstigt alls.

    Snarare hm som är patetisk och har ett äckligt beteende och följaktligen behöver söka hjälp då han tror sig ha rätt att snoka i din telefon. Sjuklig svartsjuka.

  • Anonym (Syster M)

    Givetvis har jag massor med bilder på min syster i livet.

    Dessa står framme.

    De bilder i telefonen är för att jag har så svårt att få bort de minnena precis ifrån när hon dog.

    Då detta var väldigt otäckt.

    Det skänker mig lugn att kunna tänka mig henne så som det är på bilderna.

    Givetvis ska jag inte visa barnen.

    Men OM de skulle ha frågor i framtiden. Så finns ju möjligheten.

    Min äldsta dotter på 6 år ville absolut åka upp till moster och ta farväl. Vilket hon också fick.

  • Finast

    Inte ett dugg konstigt!

    Min syster dog för fem år sedan och vi har många många bilder på henne från bårhuset. Både från när hon var på St Görans och senare när hon var flyttad till KS. De bilderna har hjälpt oss mycket, nu tittar iaf inte jag på dem så ofta, men i början och kanske det första året. Bilderna gjorde hela händelsen verklig och var mycket viktiga för mitt sorgearbete. 

    Min mormor dog i somras och jag har bilder på henne också. Inte lika många, men några från när hon lades i kistan. De hjälper mig i min sorg nu.

    Vad jag vill säga är; Det är Din sorg, som Du måste bearbeta på det sätt som passar Dig. Din sambo har inte med saken att göra!

    Beklagar din stora förlust! (Och av erfarenhet kan jag säga att livet blir bra tillslut. Det tar ett tag, och livet blir inte likadant som innan. Men det blir bra!)

    Kram

Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?