• Julkalendern2015

    Helt ärligt; vad tror ni om ÅRETS JULKALENDER? - SVT's Julkalender, 2015!

    Ja, gott folk. Haha, vad tror ni om årets julkalender i SVT?

    En smygtitt:

    www.expressen.se/noje/smygtitta-pa-2015-ars-svt-julkalender-har/

    Min spontana tanke är; WHATA FUDGE???

    Men, jag vet inte, den kanske är bra?

    Vilken åldersgrupp tror ni den riktar sig till? Personligen gissar jag på 10-ish upp till pensionär. Knappast något för småkids. Tror jag alltså, men vad tror ni?

  • Svar på tråden Helt ärligt; vad tror ni om ÅRETS JULKALENDER? - SVT's Julkalender, 2015!
  • Aikido

    Den går säkert hem hos kultureliten. Resten av svenska folket vet i fan.. kvasi-pk-pretentiöst vänsterskräp.

  • Julkalendern2015

    Haha, ja, jag är också lite skeptisk.

    Lite synd, då jag hade sett fram emot en härlig julkalender att se på tillsammans med mitt barn (femåring).

    Jag hade tänkt mig något i stil med "Hjältarnas jul", "Mysteriet på Greveholm", "Teskedsgumman", "Håll huvudet kallt", "Trolltider", "Mumin", osv. Något som passar alla.

  • Vanja

    Tycker det är svårt att döma efter ett sånt litet klipp.. Vi får hoppas att den där dansen inte är nåt återkommande. :)

  • Vanja

    Vill tillägga att jag har tyckt varenda julkalender verkat vara värdelös efter första avsnittet, men efter man sett några avsnitt så brukar dom bli rätt bra. :)

  • blomman 2

    Jag har haft turen att både få träffa huvudrollsinnehavaren ( Henrik..) och se några klipp från julkalendern. Samt hört en föreläsning om varför de ville göra denna kalender. De fick idéer från ett barnprogram på SVT bollibompa som heter Äventyrarna någonting,som tydligen har varit väldigt poppis bland barn. Årets kalender tar oss till olika tidsepoker där BARNEN lyfts upp i historien. I vanliga fall när vi läser om historia så är det oftast bara från den vuxnes synvinkel,men så blir inte fallet i årets kalender. Denna kan med stor fördel kan med stor fördel ses tillsammans med föräldrar och far/morföräldrar som kanske kan sin historia. Jag tyckte att julkalendern verkade väldigt intressant men av det jag såg så kändes det som att den vändes till lite större barn. Kan mycket väl tänka mig att det går hem hos de yngre skolbarnen. Och att lärarna kanske nappar och använder sig av julkalendern i lärosyfte.

  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2015-11-16 19:31:32 följande:

    Jag har haft turen att både få träffa huvudrollsinnehavaren ( Henrik..) och se några klipp från julkalendern. Samt hört en föreläsning om varför de ville göra denna kalender. De fick idéer från ett barnprogram på SVT bollibompa som heter Äventyrarna någonting,som tydligen har varit väldigt poppis bland barn. Årets kalender tar oss till olika tidsepoker där BARNEN lyfts upp i historien. I vanliga fall när vi läser om historia så är det oftast bara från den vuxnes synvinkel,men så blir inte fallet i årets kalender. Denna kan med stor fördel kan med stor fördel ses tillsammans med föräldrar och far/morföräldrar som kanske kan sin historia. Jag tyckte att julkalendern verkade väldigt intressant men av det jag såg så kändes det som att den vändes till lite större barn. Kan mycket väl tänka mig att det går hem hos de yngre skolbarnen. Och att lärarna kanske nappar och använder sig av julkalendern i lärosyfte.


    Just det,så hette den som ovanstående nämnde,historieätarna!
  • Julkalendern2015

    Ja, ni har kanske rätt. Jag ska absolut ge den en chans. Som någon skrev så brukar man ju gilla kalendern när man väl kommit in i den lite.

    Men dansen, som någon skrev, får gärna vara en engångsföreteelse.

    Historieätarna har jag missat. Får googla och se om det kanske finns play eller tuben.

    Ni som sett "Historieätarna"; passar den serien en femåring?

Svar på tråden Helt ärligt; vad tror ni om ÅRETS JULKALENDER? - SVT's Julkalender, 2015!