• Anonym (TS)

    vad menar sjukgymnasten?

    Hej!

    Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten där jag går runt hela dagarna, en vanlig dag på jobbet går jag ca. 15-20000 steg.. Jag har en del tunga lyft men har för det mesta "friska" vt, lite omläggningar, stödstrumpor, medicin osv.. Har 1 vårdtagare som jag går till varje gång jag jobbar som är lite tunga lyft men annars inget..

    Jag har haft ont i min ländrygg i många många år (är idag 24år) och problemen började när jag var runt 14-15 år.. Men förr var jag väldigt överviktig (130kg till 172cm) men gjorde en gbp 2011 och har sen dess minskat till 70kg. OCh då jag sökt vård som överviktigt har jag fått höra: motionera och gå ner i vikt. Ingen annan sa något. Men först nu i höst då jag sökte till naprapaten är första gången jag sökt vård sen sist för ryggontet.. Jag sökte våren 2011 för ryggen och blev då rekommenderad en Gbp och gjorde op hösten 2011..

    Men ryggvärken har inte gått över så jag använde mitt friskvårdsbidrag och gick till naprapaten! Och hon sa att hela min rygg kändes förstörd och sa att jag bör kontakt vc för röntgen.. I väntan på det gav hon mig ett väldigt lätt träningsprogram som jag kört sen 2 månader tillbaka..

    Jag fick tid hos vc 10 dec men blev skickad direkt till sjukgymnast och där var jag idag. Då skulle det vart "avklarat" till den 10:de..

    Såväl hos sjukgymnasten igen gjorde de olika grejer och bände och vred och han misstänker att en eller flera diskar har "gett sig" och han tyckte det var beundransvärt att jag kan jobba med den ryggen för han förstår om det gör ont.. Och då sa jag som det var att ibland kan jag inte det.. Jag har ont varje dag, vsrje kväll och varje natt. Den finns där konstant och gnager.

    Då sa han:

    - ja, vi kan inte sjukskriva dig för ont i ryggen utan du ska nog kolla efter ett nytt yrke.

    Jag: fast jag trivs ju väldigt mycket med mitt yrke och det är ju det jag vill göra.. Finns det inget jag kan göra? Typ övningar? Och om det isåfall behövs bara sjukskrivning tills det börjar bli bättre kombinerat med övningar? Jag vill inte vara sjukskriven på det sättet men jag vill absolut inte ge upp mitt jobb..

    Han: nä, sjukskrivning är inget alternativ, visst kan du få övningar men du bör ändå söka nytt jobb.. Sjukskriver jag dig nu så kommer du vara det ett bra tag därför är det mer ekonomiskt för dig att byta jobb.. Du kommer få kontakt med mig igen när du vart hos vc så pratar vi mer då..

    Är det bara för mig att bytta jobb nu då eller? Eller vad ska jag göra? Och vad är det för fel på mig?

  • Svar på tråden vad menar sjukgymnasten?
  • Fia 28

    Om du redan nu har så stora problem med diskarna så är det nog bäst om du kan skola om dej till något som inte kräver tunga lyft.

Svar på tråden vad menar sjukgymnasten?