• Milla2016

    Vi som planerar äggdonation 2016

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

    Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

    Någon annan som är på gång eller planerar?

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • Hopp72

    Löparnörd och TulpA: håller tummarna för er båda att det går vägen. Fler positiva besked här hjälper till att hålla modet och hoppet uppe.

    Mooki: jag har fått 3 missfall efter IVF försök som alla slutade i v 7 eller 8 men jag hade inga småblödningar överhuvudtaget. Hela missfallet kom med en gång utan förvarning och då hade jag jätteont i magen typ en halv dag innan blödningen kom igång. När jag väl var och gjorde VUL så konstaterade man att det hade varit en graviditet men att det nu inte fanns något kvar( 2 av gångerna). Det var då jag bestämde mig för att ta ett längre uppehåll vilket resulterade i att det nu har gått två år. Däremot när jag var gravid med vår son så blödde jag lite grann de första veckorna, så jag skulle nog inte ta det som en början på missfall. Mina har i alla fall inte blrjat så utan det har kommit med en gång. Så försök att intala dig att fostret är kvar och mår bra men att det prövas av livet . Personligen så mediterar jag en hel del på att det ska fästa och utvecklas bra osv och det finns en hel del bra positiva affirmationer video som kan hjälpa till när man känner att tvivlet kommer.

    Själv så har jag inte fått något svar från min läkare om VUL och jag har försökt att både sms, ringa och maila utan framgång. Känner mig inte så trygg med det så jag kommer att byta läkare nu. På listan från Riga med doktorer fanns det en del andra läkare så jag undrar om någon har erfarenhet av någon av de andra doktorerna eller om ni har någon annan att rekommendera. Egentligen tyvker kliniken att jag ska göra ett VUL nästa vecka men jah är bortrest så jag vill helst ta det veckan efter. Eller vet ni om man kan ta testet utan att gå till någon specifik läkare?

  • trex2013
    emmm28 skrev 2016-02-17 16:56:21 följande:

    Ni som varit med om Mf/MA; hur tycker ni att det här verkar? Tacksam för era tankar :)

    Har smådroppat lite lite färskt resp rosabrunt sedan jag sökte akut i måndags. Har molvärk mer eller mindre hela tiden. Gravtest visar positivt, men jag vet att det kan göra det länge efter att ett mf/ma inträffat. Det som finns där inne är uppenbarligen kvar för några klumpar mer än ytterst små har inte kommit ut. Har även funderat på någon infektion etc men sänka de tog i måndags visade inget sådant. Det känns rätt kört måste jag säga. Orkar verkligen inte vänta på vul nästa onsdag; varje minut i det här tillståndet är olidligt lång. Tyvärr vill de inte göra något mer vul tidigare, då det bara är v 6+3.

    Ledsen att dra ner stämningen här, men är ytterst tacksam för er input!


    Fina du inte drar du ner stämningen! vi finns ju här för att stötta varandra i mot och medvind! <3 åh jag önskade så att man kunde göra något, vilken hemsk situation att vara i. väntan är ju en evighet innan man vet något. Men jag hoppas så att att din blödning ger med sig nu och att nästa UL kommer bara se bra ut. kramar!
  • längtar74

    Hopp: usch, beklagar dina missfall. Vad du låter klok som har hittat ett bra sätt att hantera oron. Att den kommer, det är givet - man får "bara" hitta ett sätt att förhålla sig till den...

    Ang VUL - vad irriterande att du inte får kontakt! Ang andra läkare så får övriga Riga-patienter svara. Men det är inte så att du har tex Emma Ultraljud eller ngn annan privat UL-klinik i krokarna? Då får du ju betala en peng, men för ett engångstillfälle så kan det ju vara en lösning. 

  • trex2013
    Tuttis skrev 2016-02-17 18:12:01 följande:
    Ja jätte jobbigt faktiskt. Detta har aldrig hänt innan. Jag vet inte vad något av det du Har gjort/tagit är för nåt? Du får gärna berätta. Finns inga mer planer för mig mer än att jag vid nästa försök kommer ta horomer (lutinus och progynon ).
    Gör du Äd via landstinget eller privat ? Vad jag vet så finns det ingen klinik i Sverige förutom Falun som gör utredning eller ger något medicinering som kan lugna ens immunförsvar vid endo. Det är vanligt att ha ett aggressivt immunförsvar för oss med just endometrios (och de med andra immun/auto immunsjukdomar också) då kan man behöva genomgå operationer för att avlägsna så mycket som möjligt av död vävnad och annat inflammatoriskt som ligger och stör. Sen kan kortison och Intralipid dropp lugna ned immunförsvaret så det inte stöter bort det främmande ägget vid en ivf. Du kan hitta massor av info om detta på fertilitetsguiden. Helt suverän sida med massor av info!
  • trex2013
    längtar74 skrev 2016-02-18 07:54:28 följande:

    Tulpa och Löparnörden.- lycka till!

    Emmm - åh, vad jag känner med dig. Jag har fått MA två gånger, och vid båda tillfällena har det upptäckts på VUL att utvecklingen avstannat. Första gången var jag fullkomligt oförberedd då symptomen var precis som vanligt (och fotsatte att vara det i flera veckor efteråt). Andra gången, i december i fjol, så låg den gamla erfarenheten och spökade. Att säga att jag var i upplösningstillstånd är nog att ta i, men det var inte långt ifrån. Jag oroade mig förfärligt mycket över varenda liten nyansskillnad i de få symptom som fanns (har aldrig känt av graviditeter särskilt mycket under den första tiden). Visst, jag hade ett par blödningar, men det har jag haft under alla mina tre ÄD-graviditeter - även den som resulterade i vår dotter.

    Vad säger kliniken om smådroppandet? Kan du dra upp progesterondosen ytterligare? Vila lite mer? 

    Mitt bästa råd är nog att försöka göra allt du kan för att få tiden att gå. Vad än du kan hitta på som gör hjärnan upptagen med något annat. Sortera saker, baka, jobba, gå på bio, träffa kompisar lite extra. Nu ska du bara ta dig fram till nästa VUL. Det kommer att gå fint! Dagarna kommer att gå, och du klarar av det. Jag är övertygad om att du kommer att få se fin hjärtverksamhet på VUL, och då blir du lugn - i typ en dag innan nästa orosperiod börjar...hehe...

    Man får jobba sjukt mycket med sig själv och sina nojor i allt det här. Jag tror att en del ligger i det faktum att de flesta av oss längtat och väntat så länge på att få sätta igång. När det så är dags så vill man göra allt så rätt, så rätt. Sprutor och tabletter ska tas med exakthet - inget lämnas åt slumpen. Sedan när det äntligen blir ett positivt resultat, då måste man inse att det där som händer i kroppen - det kan vi inte riktigt påverka. Om embryot är riktigt livsdugligt och all utveckling går som den ska - det är helt utanför vår kontroll. Och det är ju precis som det ska. Det är ju ett eget liv som växer därinne! Jag tror och hoppas att du kommer att få fortsätta att oroa dig i mååånga månader till - so get used to itFlört

    Massor med pepp och styrka - det här kommer att gå bra! Det är redan torsdag. I morgon fredag, sedan helg. Onsdag är snart här!


    Fina du vad fint du skriver till emmm.. <3 blir alldeles tårögd! så ledsen att läsa om det du varit med om, så fruktansvärt och orättvist! förstår att när man tyvärr har en sådan erfarenhet i bagaget så är det svårt att överhuvudtaget kunna slappna av i det nya. själv känner jag mig skräckslagen nu när jag vet om missfalls/blödningsrisken vid ÄD , hade nästan känts bättre att inte veta. Själv går jag på dubbel dos blodförtunnande så det känns som jag bara går och väntar på att jag också ska få någon blödning när som helst. :/   kram!

  • längtar74
    trex2013 skrev 2016-02-18 09:28:09 följande:
    Fina du vad fint du skriver till emmm.. <3 blir alldeles tårögd! så ledsen att läsa om det du varit med om, så fruktansvärt och orättvist! förstår att när man tyvärr har en sådan erfarenhet i bagaget så är det svårt att överhuvudtaget kunna slappna av i det nya. själv känner jag mig skräckslagen nu när jag vet om missfalls/blödningsrisken vid ÄD , hade nästan känts bättre att inte veta. Själv går jag på dubbel dos blodförtunnande så det känns som jag bara går och väntar på att jag också ska få någon blödning när som helst. :/   kram!
    Du, jag tror att det är precis det som är vårt gissel. Vi vet alldeles för mycket! Man googlar sig blå och har koll på precis allt. Klart som fan att man blir lite knäpp i huvudet och har svårt att bara vara...

    Ang min erfarenhet. Jag tror det värsta var när jag hade återbesök hos gyn efter senaste MA. Hon sa: "hur gör ni nu? Orkar ni med det här igen?". Jag bara grät efteråt. När den här erfarna, kloka och empatiska kvinnan ser och bekräftar att det man går igenom är skitjobbigt, då blev det så verkligt. Och jag insåg att det är kanske inte säkert att vi orkar. Men, så går tiden och man hittar nytt mod och ny kraft. Men den här gången känner jag mig så lugn. Vi har bestämt oss för att resan har ett slut - donatorn i Grekland blir den sista. Funkar det då så funkar det. Om inte - då blir det också bra. Vi har ju egentligen kommit fram - vår dotter finns.

    Försök att släppa oron. Den gör inget positivt för vare sig dig eller det lilla livet därinne. Nu är du med på en resa som delvis ligger utanför din kontroll. Du gör vad du kan, men sedan får du försöka släppa taget om det du inte kan kontrollera. En liten undersökning i taget, en milstolpe i taget - och så småningom kommer du att våga andas lite mer normalt. Det kommer att gå finfint! Om det kommer en blödning - då tar du det då. Det finns inget du kan göra nu, så lika bra att försöka leva, andas och njuta av tanken på att du är gravid! Heja heja!!

    Kram!
  • Lavisen

    Emmm: när jag fick missfall så blödde jag rosa o sedan lite mera klarrött.


    Däremot fick jag aldrig klumpar eller jättemycket, allt höll sig runt en 5 krona/dag.
    Men jag fortsatte att vara gravid men nr 2 o nr 1 tog kroppen hand om /absorberades av kroppen inom 7-12 dgr,


    Så det kan ha berott på att jag fortsatte att vara gravid med nr 2 som det aldrig kom ut ngt.


    När jag tappade 2:an fick jag tillbaka rosa 5 kronan ngn dag före mitt ultraljud, där de upptäckte att hjärtat slutat slå ngr dgr tidigare.


    Hade inte heller superkramp, var mera molvärk med första o kände inget med andra, men det upptäcktes nog före missfallet startade på riktigt.


    Däremot märkte jag direkt att alla symptom var borta, illamåendet, brösten, fick fett hår, hård mage (mot tidigare lös) osv?


    Förstår att du är orolig o håller tummarna för att allt går bra!


     


    Tuttis: för min del har mensen alltid kommit tidigare, trots hormoner, men jag har också korta cykler. Så det är kanske bäst att höra med kliniken!?


     


    Tulpa o Löparnörden: lycka till, håller tummar för er J

  • trex2013
    Hopp72 skrev 2016-02-18 08:48:58 följande:

    Löparnörd och TulpA: håller tummarna för er båda att det går vägen. Fler positiva besked här hjälper till att hålla modet och hoppet uppe.

    Mooki: jag har fått 3 missfall efter IVF försök som alla slutade i v 7 eller 8 men jag hade inga småblödningar överhuvudtaget. Hela missfallet kom med en gång utan förvarning och då hade jag jätteont i magen typ en halv dag innan blödningen kom igång. När jag väl var och gjorde VUL så konstaterade man att det hade varit en graviditet men att det nu inte fanns något kvar( 2 av gångerna). Det var då jag bestämde mig för att ta ett längre uppehåll vilket resulterade i att det nu har gått två år. Däremot när jag var gravid med vår son så blödde jag lite grann de första veckorna, så jag skulle nog inte ta det som en början på missfall. Mina har i alla fall inte blrjat så utan det har kommit med en gång. Så försök att intala dig att fostret är kvar och mår bra men att det prövas av livet . Personligen så mediterar jag en hel del på att det ska fästa och utvecklas bra osv och det finns en hel del bra positiva affirmationer video som kan hjälpa till när man känner att tvivlet kommer.

    Själv så har jag inte fått något svar från min läkare om VUL och jag har försökt att både sms, ringa och maila utan framgång. Känner mig inte så trygg med det så jag kommer att byta läkare nu. På listan från Riga med doktorer fanns det en del andra läkare så jag undrar om någon har erfarenhet av någon av de andra doktorerna eller om ni har någon annan att rekommendera. Egentligen tyvker kliniken att jag ska göra ett VUL nästa vecka men jah är bortrest så jag vill helst ta det veckan efter. Eller vet ni om man kan ta testet utan att gå till någon specifik läkare?


    åh jag förstår att du inte orkade och valde ta en lång paus. Fina du , vilken hemsk chock när och man inte ens blivit förvarnad! :(
    ja man får försöka tänka som du och längtar säger-  vi gör (och har gjort) allt vi kan något mer kan vi inte påverka utan nu kan man bara hoppas att det lilla livet vill stanna kvar och boa in sig hos oss.
    Du gör rätt i att byta läkare, om de inte hört av sig efter att du sökt dem flera ggr så känns de inte så seriösa. Vad är det för test du skall göra?
  • trex2013
    Lavisen skrev 2016-02-18 10:12:24 följande:

    Emmm: när jag fick missfall så blödde jag rosa o sedan lite mera klarrött.


    Däremot fick jag aldrig klumpar eller jättemycket, allt höll sig runt en 5 krona/dag.
    Men jag fortsatte att vara gravid men nr 2 o nr 1 tog kroppen hand om /absorberades av kroppen inom 7-12 dgr,


    Så det kan ha berott på att jag fortsatte att vara gravid med nr 2 som det aldrig kom ut ngt.


    När jag tappade 2:an fick jag tillbaka rosa 5 kronan ngn dag före mitt ultraljud, där de upptäckte att hjärtat slutat slå ngr dgr tidigare.


    Hade inte heller superkramp, var mera molvärk med första o kände inget med andra, men det upptäcktes nog före missfallet startade på riktigt.


    Däremot märkte jag direkt att alla symptom var borta, illamåendet, brösten, fick fett hår, hård mage (mot tidigare lös) osv?


    Förstår att du är orolig o håller tummarna för att allt går bra!


     


    Tuttis: för min del har mensen alltid kommit tidigare, trots hormoner, men jag har också korta cykler. Så det är kanske bäst att höra med kliniken!?


     


    Tulpa o Löparnörden: lycka till, håller tummar för er J


    så ledsen att höra om din erfarenhet också! :( stor kram!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016