• Anonym (undrande)

    sekretess

    Får en myndighet lämna över sekretessmarkerade allmänna handlingar till en annan myndighet? Om ja, under vilka omständigheter? Och vilken lagparagraf reglerar detta?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden sekretess
  • Kjell2

    Nu var det ett tag sen jag jobbade med hemliga handlingar så jag kan missa på detaljerna. Sen gällde det inge personuppgifter.

    För att lämna hemliga uppgifter till någon, inom eller utom samma enhet och myndighet var det några frågor man skulle ställa:
    Behöver de uppgifterna för sitt jobb?
    Kan det hantera uppgifterna på rätt sätt?
    Har de rätt behörighet?

    Blev det nej på något så lämnade inte uppgifterna ut,

  • Anonym (undrande)
    Anonym (socsekr) skrev 2016-02-08 21:14:26 följande:

    Nej, vi har ingen sekretess mellan olika enheter. varför tror du det??


    För att lagen säger så..
  • Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-09 21:34:52 följande:
    För att lagen säger så..
    Har några handlingar lämnat över och i så fall vad?

    Om det sen har blivit fel kan du vända dig både till JO och domstol. Men innan du vet om något har lämnats ut och vad blir allt väldigt spekulativt.

    Eller är det bara en tråd där du vill rättfärdiga din känsla av att blivit kränkt?
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-09 21:37:42 följande:

    Har några handlingar lämnat över och i så fall vad?

    Om det sen har blivit fel kan du vända dig både till JO och domstol. Men innan du vet om något har lämnats ut och vad blir allt väldigt spekulativt.

    Eller är det bara en tråd där du vill rättfärdiga din känsla av att blivit kränkt?


    Det är inte handlingen i sig som är viktig utan informationen i den.

    Tack för informationen men kände redan till det. Jag vet redan att sekretessbelagda uppgifter om mig läckt ut till obehöriga eftersom läckan själv berättade det för mig. Inte ett dugg spekulativt för mig.

    Ja det är klart jag känner mig kränkt över det som hänt. Och tycker det är obehagligt. Tycker själv inte att det är konstigt om man känner sig kränkt när man blivit utsatt för ett övergrepp på den personliga integriteten.
  • Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-10 10:05:14 följande:
    Det är inte handlingen i sig som är viktig utan informationen i den.

    Tack för informationen men kände redan till det. Jag vet redan att sekretessbelagda uppgifter om mig läckt ut till obehöriga eftersom läckan själv berättade det för mig. Inte ett dugg spekulativt för mig.

    Ja det är klart jag känner mig kränkt över det som hänt. Och tycker det är obehagligt. Tycker själv inte att det är konstigt om man känner sig kränkt när man blivit utsatt för ett övergrepp på den personliga integriteten.
    Jo, men gör något då! Vänd dig till JO eller personens cheft ex. Om en myndighet
    eller handläggare gör fel ska det upp i ljuset. Annars lär de sig aldrig!

  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-10 10:15:55 följande:

    Jo, men gör något då! Vänd dig till JO eller personens cheft ex. Om en myndighet

    eller handläggare gör fel ska det upp i ljuset. Annars lär de sig aldrig!


    Ska ringa till personens chef.
  • Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-10 12:18:15 följande:
    Ska ringa till personens chef.
    Bra!
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-09 21:37:42 följande:

    Har några handlingar lämnat över och i så fall vad?

    Om det sen har blivit fel kan du vända dig både till JO och domstol. Men innan du vet om något har lämnats ut och vad blir allt väldigt spekulativt.

    Eller är det bara en tråd där du vill rättfärdiga din känsla av att blivit kränkt?


    Vad är det för fel på att vilja rättfärdiga sin känsla av att ha blivit kränkt?
  • Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-10 12:50:31 följande:
    Vad är det för fel på att vilja rättfärdiga sin känsla av att ha blivit kränkt?
    Det leder ingen vart.
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-10 13:22:26 följande:

    Det leder ingen vart.


    Säger du samma sak till andra brottsoffer som exempelvis våldtäktsoffer?
  • Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-10 14:34:29 följande:
    Säger du samma sak till andra brottsoffer som exempelvis våldtäktsoffer?
    Att någon behöver tal om för ett våldtäktsoffer att han eller hon är kränkt?

    Har någon blivit utsatt för ett brott har de all rätt i världen att känna sig kränkt, ledsen, förbannad, utnyttjad mm. Det är inget som behöver diskutteras eller att man nödvändigtvis behöver få sin kränkthet eller ilska rättfärdigad av någon annan. Sjäklart får man vara kränkt och ilsken hur mycket man vill.


Svar på tråden sekretess