• TopSecretMe

    Får man studera i fängelset?

    Hejsan!

    Jag undrar om man får studera riktiga utbildningar i fängelset? Inte bara kurser utan riktiga utbildningar så som "Dator ingenjör" och om man kanske sitter inne längre kanske läsa upp en Doktor utbildning inom det i fängelset?

    Om man får så bör man kunna använda laptop utan internet så att säga. Bara programmera.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Får man studera i fängelset?
  • TopSecretMe
    donnan11 skrev 2016-02-11 15:25:37 följande:

    hej klart du får studera, ver folk som pluggat läkare hehe


    Är du säker på att man får studera det jag nämnde?
  • donnan11

    Om du sitter inne, Så kan du kolla upp det. Från fängelset får du studera det mesta som går. Men nej du kommer aldrig få ha en dator i cellen. Kanske i danmark. Men inte sverige. Du kommer kunna delta precis som andra studenter utanför, Men under uppsikt och begränsingar till andra sidor. Men alla dessa svar finns hos alla som sitter och av dom som jobbar där

  • Kjell2

    Ja, du kan studera i fängelse om du blir antagen och det går att få ihop det med ditt straff.

  • glutten

    TS, tänker du se till att hamna i finkan för att ha gratis boende under studietiden + få lugn och ro att plugga? Ej att rekommendera.

  • TopSecretMe
    glutten skrev 2016-02-11 16:20:53 följande:

    TS, tänker du se till att hamna i finkan för att ha gratis boende under studietiden + få lugn och ro att plugga? Ej att rekommendera.


    Vadårå?
  • Griseknoen35

    Bara undrar, vad vill du doktorera inom och är det inte enklare att doktorera utanför fängelset? Det kan kräva mycket du måste göra utanför "murarna". Men en ingenjörsutbildning går väl.

  • glutten
    TopSecretMe skrev 2016-02-11 16:34:19 följande:
    Vadårå?
    Av en massa olika skäl som du nog kan räkna ut själv om du bara vill. Men ett naturligtvis frågan: Vad hade du tänkt begå för brott? För du vet, alla brott har ett brottsoffer. För att få fängelse i minst tre år (som krävs för de flesta utbildningar) måste du göra nåt rätt jävligt.

    Ett annat skäl är att fängelse inte är en särskilt go miljö. Du är naiv om du tror att det skulle bli soft att sitta inne. Ett tredje skäl är: Betala dina egna studier för fan, precis som alla andra gör. Gör inte anspråk på 5000kr/dygn i skattepengar för att hålla dig inlåst bara för att du vill ha en utbildning.

    Kort sagt: Vet hut.
  • TopSecretMe
    Griseknoen35 skrev 2016-02-11 16:59:03 följande:

    Bara undrar, vad vill du doktorera inom och är det inte enklare att doktorera utanför fängelset? Det kan kräva mycket du måste göra utanför "murarna". Men en ingenjörsutbildning går väl.


    Tja! Vem har sagt att det gäller mig? Eller om jag ska ens göra något. Jag undrar för att få reda på mer om hur utvecklingen är i Sverige jämfört med andra länder. V
  • TopSecretMe
    glutten skrev 2016-02-11 17:03:15 följande:

    Av en massa olika skäl som du nog kan räkna ut själv om du bara vill. Men ett naturligtvis frågan: Vad hade du tänkt begå för brott? För du vet, alla brott har ett brottsoffer. För att få fängelse i minst tre år (som krävs för de flesta utbildningar) måste du göra nåt rätt jävligt.

    Ett annat skäl är att fängelse inte är en särskilt go miljö. Du är naiv om du tror att det skulle bli soft att sitta inne. Ett tredje skäl är: Betala dina egna studier för fan, precis som alla andra gör. Gör inte anspråk på 5000kr/dygn i skattepengar för att hålla dig inlåst bara för att du vill ha en utbildning.

    Kort sagt: Vet hut.


    Jag har inte sagt att jag tycker att man bör göra det. Skulle aldrig vilja sitta inne i finkan lol. Fy haha.
  • Brunhilde

    Många jobb (fler och fler) kräver utdrag ur belastningsregistret och det är nog inte helt lätt att skaffa ett jobb efter ett fängelsestraff.

  • glutten
    TopSecretMe skrev 2016-02-11 17:50:42 följande:
    Jag har inte sagt att jag tycker att man bör göra det. Skulle aldrig vilja sitta inne i finkan lol. Fy haha.
    Skönt att höra! :)
  • Jennie med ie

    M t p ditt svar på inlägg 5 var det nog inte helt oönskat.


    TopSecretMe skrev 2016-02-11 17:52:47 följande:

    Vad folk smutskastar en bara för att man undrar.


  • sextiotalist

    Det är ju flera "kända" interner som avlagt olika högskolexamina, t.ex inom juridik vet jag.
    Däremot är det nog svårt att studera något som kräver arbetsplatspraktik, så läkare faller nog bort direkt.
    Men juridik, civilingenjör (om man får permission för eventuella laborationer), ekonomi och en hel del utbildningar inom humaniora kan de säkert studera. Även språk.

Svar på tråden Får man studera i fängelset?