• Anonym (Ts)

    Rund mage hos normalviktigt barn, varför?

    Har en sjuåring som är helt normalviktig. Hon är inte tunn/spinkig men helt normal. Under vintern konstaterade vi plötsligt att hennes mage blivit klart rundare. Vi trodde det var ett tecken på att det blivit för mycket onyttigheter under bland annat en all inclusive-vecka och har försökt vara noga med att hålla nere onyttigheterna men äta mat som vanligt.

    Ikväll kommenterade min pappa till mig (absolut inte till henne, vi pratar aldrig med henne om sånt här) att hon fått mage. Så det är uppenbart att hon är lite rund om magen. Medan sjuåringar ju ska gå åt det spinkigare hållet. Ibland typ på morgnarna tycker jag att hon är mycket plattare om magen.

    Hon rör sig massor, idrottar och gillar att röra sig i allmänhet. Men äter lite ensidigt.

    Det som är konstigt är att hon faktiskt inte är överviktig det minsta. Hon väger nu 23,9 kg och är 124 cm lång. Hon väger 0,9 kg mer och växt 2 cm sen i januari.

    Hon klagar en del på ont i magen emellanåt. Vi har också reagerat på att hennes bajs verkar vara åt det lösare hållet (vi ser spår i toan ibland).

    Så frågan är om det här tillsammans är tecken på tex någon allergi som vi borde kolla upp? Eller vad kan det här bero på? Känns ju konstigt att en normalviktig frisk sjuåring ska ha en ballongmage?

  • Svar på tråden Rund mage hos normalviktigt barn, varför?
  • lövet2

    En pojke på kvarteret blev rundare och rundare om magen, samtidigt som han blev allt gnälligare och tröttare. Det visade sig vara glutenintolerans. Tydligen är en rund mage ett tidigt tecken just på det.

  • Anonym (Ts)
    lövet2 skrev 2016-04-28 23:16:30 följande:

    En pojke på kvarteret blev rundare och rundare om magen, samtidigt som han blev allt gnälligare och tröttare. Det visade sig vara glutenintolerans. Tydligen är en rund mage ett tidigt tecken just på det.


    Hon är pigg och glad och växer normalt så det tillsammans gör att vi lutar mer åt laktos. Men ska prata med vc idag.
  • Anonym (Ts)

    Nu har vi fått en läkartid om drygt två veckor. Jag frågade sköterskan om vi skulle lägga om kosten redan nu och hon var både för och emot.

    Vad kommer läkaren göra för utredning och blir den svårare om i har minskat på laktosintaget kraftigt?

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-29 08:35:17 följande:

    Nu har vi fått en läkartid om drygt två veckor. Jag frågade sköterskan om vi skulle lägga om kosten redan nu och hon var både för och emot.

    Vad kommer läkaren göra för utredning och blir den svårare om i har minskat på laktosintaget kraftigt?


    Jag vet inte hur det är med laktos, men om man tar bort gluten på egen hand blir det svårare för läkare och sköterskor att diagnostisera. Tror att det har att göra med att kroppen läker. Jag tänker att om flickan själv inte upplever några stora problem annat än lite ont i magen ibland är det bättre att bara leva som vanligt tills ni har träffat läkare.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-29 08:35:17 följande:

    Nu har vi fått en läkartid om drygt två veckor. Jag frågade sköterskan om vi skulle lägga om kosten redan nu och hon var både för och emot.

    Vad kommer läkaren göra för utredning och blir den svårare om i har minskat på laktosintaget kraftigt?


    Gluten får man absolut inte testa innan. Men mjölk eller laktos är ingen fara. Det går jättebra att utesluta på egen hand. Ofta räcker det att göra det i tex 5 dagar, sen återgår man till vanlig kost och ser om något ändrat sig.

    Efter årslånga utredningar, där det var mjölken som var boven, så ångrar jag att vi inte gjorde som folk sa: testa utan mjölk i en vecka och återgå sedan.

    Efter 1 års utredning och behandling av ditt och datt, så skickade läkarna hem oss för att göra precis detta och det var det enda som gav effekt direkt.

    Antagligen kommer de skicka hem er för att göra precis detta och sedan återkomma och berätta hur det gick. Har ni redan testat, ligger ni 2 veckor före i schemat.

    Andra dieter ska man INTE testa på egen hand. Och absolut inte testa att undvika gluten. Men mjölk är riskfritt.
  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2016-04-28 20:53:29 följande:

    Nån som vet om man kan vara laktosintolerant utan att ha ont i magen? Har en son som också har ganska rund mage. Han väger dock lite mer, 16 kg till 91 cm, men är liksom mest rund om magen. Precis som Ts berättar är magen ganska platt på morgonen. Han är tvärtom ofta hård i magen och går för närvarande på laxerande.


    Han måste väl vara i treårsåldern? Jag utgår från det i mitt svar med tanke på att min dotter vägde 15 kg till 94 cm när hon var tre.

    Då är de så små att magen putar för att alla inälvor ska få plats. I den åldern har man heller inte hunnit bli trådsmal. Har noterat att vissa har "spända" /släta magar och andra lite mjukare och pösigare utan att vara tjocka.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (H) skrev 2016-04-28 20:53:29 följande:

    Nån som vet om man kan vara laktosintolerant utan att ha ont i magen? Har en son som också har ganska rund mage. Han väger dock lite mer, 16 kg till 91 cm, men är liksom mest rund om magen. Precis som Ts berättar är magen ganska platt på morgonen. Han är tvärtom ofta hård i magen och går för närvarande på laxerande.


    En tvååring har oftast en sådan ballongmage.
  • Anonym (Olov)

    Det kan bara mjölk- eller glutenallergi. Fast hon väger lika mycket som mitt barn som är ca 10 cm längre...

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Olov) skrev 2016-04-29 10:37:18 följande:

    Det kan bara mjölk- eller glutenallergi. Fast hon väger lika mycket som mitt barn som är ca 10 cm längre...


    Fast vad vill du säga med den jämförelsen? Att du har ett väldigt magert barn? För min dotter följer sina kurvor helt och hållet och ligger ju helt på normalvikt i bmi. Det som gör att magen ser extra putande ut är ju just att hon är smal och vältränad på armar och ben.
  • Anonym (Ts)
    nnnnnnnn skrev 2016-04-29 10:18:40 följande:

    Gluten får man absolut inte testa innan. Men mjölk eller laktos är ingen fara. Det går jättebra att utesluta på egen hand. Ofta räcker det att göra det i tex 5 dagar, sen återgår man till vanlig kost och ser om något ändrat sig.

    Efter årslånga utredningar, där det var mjölken som var boven, så ångrar jag att vi inte gjorde som folk sa: testa utan mjölk i en vecka och återgå sedan.

    Efter 1 års utredning och behandling av ditt och datt, så skickade läkarna hem oss för att göra precis detta och det var det enda som gav effekt direkt.

    Antagligen kommer de skicka hem er för att göra precis detta och sedan återkomma och berätta hur det gick. Har ni redan testat, ligger ni 2 veckor före i schemat.

    Andra dieter ska man INTE testa på egen hand. Och absolut inte testa att undvika gluten. Men mjölk är riskfritt.


    Men måste man då utesluta all laktos eller räcker det att byta ut just de stora mängderna som den mjölk hon dricker?

    Sen är ju hennes symtom rätt diffusa så hur ska man veta tydligt om det ger en effekt?
Svar på tråden Rund mage hos normalviktigt barn, varför?