• Gossii

    Min man kom in på polishögskolan men i....UMEÅ...

    Som rubriken lyder...

    Vi bor i Stockholm och han kom in i Umeå.. Vi är gifta och Har en 4 månader son..vet varken in eller ut.. Vi letar boende förfullt.. Är vi dom ända i denna situation? Känns så..

    Jag är jätte glad för hans skull han har velat detta sedan 8års ålder.. Men det är tufft.

    Så nu tänkte jag höra hur det är i umeå? Finns det någon där med barn i samma ålder? Eller som är i liknade situation? Eller har ett boende att hyra ut?

  • Svar på tråden Min man kom in på polishögskolan men i....UMEÅ...
  • Erkki

    Bo i områdena runt iksu/campus bra cykelvägar mkt av träningen för poliserna är lagt på Iksu. Det vinner ni mkt tid på.

    Tomtebo är trevligt men svårt att få lägenheter och förskoleplats på. Mkt barn och nära Nydala samt Iksu.

    Mariehem lite äldre område och lägenheter (miljonprojektet). Nära Nydalas andra sida. Billigare och lättare (inte lätt) att få lägenhet än Tomtebo.

    Ålidhem studentområdet

    Carlshem studenter men mer varvat m vanliga hus och lägenheter.

    Berghem mkt trevligt nära allt.

    I övrigt massor av barn, finns öppna förskolor på många områden. Lätt att cykla.

  • Gossii
    Erkki skrev 2016-06-01 18:24:03 följande:

    Bo i områdena runt iksu/campus bra cykelvägar mkt av träningen för poliserna är lagt på Iksu. Det vinner ni mkt tid på.

    Tomtebo är trevligt men svårt att få lägenheter och förskoleplats på. Mkt barn och nära Nydala samt Iksu.

    Mariehem lite äldre område och lägenheter (miljonprojektet). Nära Nydalas andra sida. Billigare och lättare (inte lätt) att få lägenhet än Tomtebo.

    Ålidhem studentområdet

    Carlshem studenter men mer varvat m vanliga hus och lägenheter.

    Berghem mkt trevligt nära allt.

    I övrigt massor av barn, finns öppna förskolor på många områden. Lätt att cykla.


    Ska framföra allt till mannen:) tack så mycket. Om vi hittar något blir det flytt annars får jag stanna i Stockholm :(
  • Emmask

    Umeå är en av Sveriges finaste städer. Älskar att bo här (är inflyttad) och kommer aldrig lämna stan. Genom öppna förskolan får du gott om kontakter! Finns omkring 15 öppna förskolor i stan. Norra Europas största gym, 30 000 studenter, ett av landets rikaste kulturliv, fina förskolor och skolor, bra restauranger, bibliotek, natur. Det enda vi inte har är bostäder. Alternativen är att söka sig utanför stan (Holmsund, Obbola, Sävar tex), hoppas hitta i andra hand eller få tag i en privat genom tur. Eller köp om ni har råd. Priserna stiger stadigt och kommer fortsätta öka så länge inflyttningen är så stor som den varit senaste 20 åren.

  • Gossii
    Emmask skrev 2016-06-01 20:39:00 följande:

    Umeå är en av Sveriges finaste städer. Älskar att bo här (är inflyttad) och kommer aldrig lämna stan. Genom öppna förskolan får du gott om kontakter! Finns omkring 15 öppna förskolor i stan. Norra Europas största gym, 30 000 studenter, ett av landets rikaste kulturliv, fina förskolor och skolor, bra restauranger, bibliotek, natur. Det enda vi inte har är bostäder. Alternativen är att söka sig utanför stan (Holmsund, Obbola, Sävar tex), hoppas hitta i andra hand eller få tag i en privat genom tur. Eller köp om ni har råd. Priserna stiger stadigt och kommer fortsätta öka så länge inflyttningen är så stor som den varit senaste 20 åren.


    Vet du pendeltågen är? Mellan dessa lite utanför?
  • v i r r a
    Emmask skrev 2016-06-01 20:39:00 följande:

    Umeå är en av Sveriges finaste städer. Älskar att bo här (är inflyttad) och kommer aldrig lämna stan. Genom öppna förskolan får du gott om kontakter! Finns omkring 15 öppna förskolor i stan. Norra Europas största gym, 30 000 studenter, ett av landets rikaste kulturliv, fina förskolor och skolor, bra restauranger, bibliotek, natur. Det enda vi inte har är bostäder. Alternativen är att söka sig utanför stan (Holmsund, Obbola, Sävar tex), hoppas hitta i andra hand eller få tag i en privat genom tur. Eller köp om ni har råd. Priserna stiger stadigt och kommer fortsätta öka så länge inflyttningen är så stor som den varit senaste 20 åren.


    Blir glad att höra att inflyttare sett det ljuvliga med den här staden och vill stanna

    Du skulle ha sett älven ikväll TS!

    Det klart att du och bebisen ska flytta med. I värsta fall behöver din man kanske bo här själv ett tag precis i början men det måste ju gå att hitta boende med lite tid!
  • v i r r a

    Pendeln söderut mot Nordmaling och Örnsköldsvik går ofta och snabbt! Jag åker till Ö-vik minst ett par gånger i månaden och det går snabbt. Vet många som dagspendlar till Ö-vik men det tar knappt 1h enkel väg och så långt bort ska ni väl inte behöva bo.

    Fram till dess ni hittar något annat är tex Nordmaling ett bra alternativ. I alla fall i början. Det ligger söder om Umeå, norr om Ö-vik. Det borde I alla fall vara mycket bättre än att du och bebisen blir kvar.

  • Flash Gordon
    Gossii skrev 2016-06-01 23:00:52 följande:
    Vet du pendeltågen är? Mellan dessa lite utanför?
    Det finns inget pendelståg som i Stockholm.

    Det finns ordinarie järnväg med ... Norrtåg(?) ... heter de så?

    Bor man i något av samhällena utanför Umeå så får man skaffa bil om man ska kunna leva ett normalt liv.
  • Gossii

    Jag kan inte mer än tacka er som skrivit.

    Jag hoppas vi hittar ett boende, vill ju vara med familjen. Ni vet i gen som hyr ut, iallafall minst en 2a.

  • Emmask
    Gossii skrev 2016-06-01 23:00:52 följande:
    Vet du pendeltågen är? Mellan dessa lite utanför?
    Buss till Obbola Holmsund och sävar. Vännäs är ett bra alternativ för er som är vana att pendla. Rätt täta tåg, många pendlar. Hus kostar väldigt mycket mindre. Vet inte hur det är med hyresrätter men lär nog gå att få där.
Svar på tråden Min man kom in på polishögskolan men i....UMEÅ...