• MrsJenka

    Hjälp med giftfri/ekologisk shoppinglista

    Hej. Jag är gravid med mitt första barn och har insett att jag under alla omständigheter kommer bli en sån där "hippiemorsa" som inte vill utsätta mitt barn för allehanda kemikalier och annat läskigt. Jag och sambon kan inte heller se att vi kommer ha något behov av vagn den första tiden eftersom vi föredrar tanken på bärsjal.

    Jag behöver tips på inköpsställen, både av ekologiska färgglada tyger, nappflaskor, bärsjalar och generella tips från er med koll:)

  • Svar på tråden Hjälp med giftfri/ekologisk shoppinglista
  • Annelie 76

    Gå med i Facebook-gruppen "Bärsjalar!", där får du veta allt du behöver om bärdon. Det finns även lokala grupper som träffas ibland och köp och säljgrupper för begagnade bärdon.
    Det finns även köp och säljgrupper för tygblöjor, de är ju bäst för miljön och bebisen.

  • 201405
    MrsJenka skrev 2016-07-29 07:19:01 följande:

    Hej. Jag är gravid med mitt första barn och har insett att jag under alla omständigheter kommer bli en sån där "hippiemorsa" som inte vill utsätta mitt barn för allehanda kemikalier och annat läskigt. Jag och sambon kan inte heller se att vi kommer ha något behov av vagn den första tiden eftersom vi föredrar tanken på bärsjal.

    Jag behöver tips på inköpsställen, både av ekologiska färgglada tyger, nappflaskor, bärsjalar och generella tips från er med koll:)


    Åh den här följer jag! Väntar med första

    Rent spontant tänker jag tygblöjor är väl grundstenen om man vill ha så miljövänligt och giftfritt som möjligt det ska vi köra med i alla fall, kommer nog sy egna gdiapers eller försöka köpa begagnade

    Har inte hunnit komma mycket längre än så dock så hoppas du får bra tips!
  • Tjillevippens

    jag är inne på samma spår, har hittat laplandecostore där jag köpt mycket till köket sedan tidigare, men de har även månader av grejer för de små :) nappflaskor, bärsjalar osv. de är verkligen toppen att ha att göra med, trevliga och ursnabb leverans, så kommer garanterat köpa en del därifrån!

  • tuuli

    Det mest miljövänliga ni kan göra är ju att köpa så lite som möjligt, och när ni köper, köp begagnat! :) 

    Vill ni ändå köpa vagn så finns det ju massor begagnade på Blocket.. och om ni bestämmer er för nytt så är de av märket Greentom 100 % gjord av återvunnen plast, t.ex PET-flaskor. Allt sånt kan man ju sälja vidare sen igen. 

    Istället för en madrass av polyeten i spjälsängen/korgen eller var barnet nu ska sova kan man använda yllefiltar. Ekologiska madrasser är tyvärr väldigt dyra. Köp inte Försvarets gamla filtar bara, då de luktar skumt - skulle tro att de är väldigt impregnerade med giftigt insektsmedel en gång i tiden, vilket man ibland gjorde förr med yllefiltar. 

    Vi kommer att köra tygblöjor, enklaste och billigaste sorten till att börja med dvs vikblöjor (begagnade tygstuvar/gamla örngott/t-shirts eller liknande) och blöjbyxa ovanpå som skal. Sen på dagis får det väl bli en allt-i-ett-tygblöja för att personalen inte ska bli tokig på en. :) De brukar acceptera tygblöja på dagis men man får fråga först och gärna visa hur man gör (har jag hört av kompisar, har inte personlig erfarenhet). Det är inte svårare än vanlig men blir såklart mer tvätt, som ni själva får bära hem i en blöjpåse om de inte har maskin där. 

    Lagerhaus och IKEA har förvaringsburkar för mat som är av glas istället för plast, sen när det är aktuellt. 

    Overall kan köpas i ull istället för fleece och liknande - sen när barnet börjar kunna gå är det ju svårare, när det ska vara vattentätt. Perflourerade ytterkläder är tyvärr något av det mest miljöfarliga som finns, och ytterkläder för barn är nästan alltid impregnerade med perflourerade ämnen - skor, jackor och overaller. Det gäller för vuxna också - allt av goretex. 

    Här är en lista på butiker som INTE har perflourerade ämnen i sina skalkläder för barn (som alltså har tagit det ur sortimentet totalt):

    Lindex
    Polarn O Pyret
    H&M (tveksam kedja av andra skäl)
    Villervalla
    Geggamoja
    Isbjörn of Sweden
    Didrikson

    Jag återkommer nog till den här tråden så att vi kan tipsa varandra mer!

Svar på tråden Hjälp med giftfri/ekologisk shoppinglista