• SofiK

    Kan man färga tyg som är 85% bomull och 15% polyester?

    Jag har köpt en klänning som är jättesnygg, tycker jag och vill gärna ha den på ett bröllop om några veckor. Dock har den vit grund, med svarta fjädrar och ett band i aprikost i midjan. Bruden har sett klänningen och godkänt dock tycker jag nu allt son bröllopet närmar sig att det känns väldigt vitt ändå...

    Jag har köpt tygfärg- lila- som jag nu kom på att man kanske kan gör kjol-delen i nån slags ombre-effekt. Problemet är att det står på färgen att den funkar för bomull men inte polyester.

    Finns det nån som färgat "blandat tyg" och som vet om det funkar? Eller borde jag tänka om?

  • Svar på tråden Kan man färga tyg som är 85% bomull och 15% polyester?
  • K Kalle

    På Nitors hemsida står det: "Färga inte blandtextil som innehåller mer än 50% syntetmaterial. Ju mer syntetfibrer, desto ljusare/mera melerad färgton får man."

  • Fia 28
    K Kalle skrev 2016-10-11 13:22:17 följande:

    På Nitors hemsida står det: "Färga inte blandtextil som innehåller mer än 50% syntetmaterial. Ju mer syntetfibrer, desto ljusare/mera melerad färgton får man."


    Precis. Däremot brukar tråden inte dra åt sej någon färg, så den kommer lämna vit.
Svar på tråden Kan man färga tyg som är 85% bomull och 15% polyester?