• Anonym (Nyfiken)

    Feminister!

    Är ni för någon typ av könsseparatism i samhället?

  • Svar på tråden Feminister!
  • Carambolan

    Jag tycker inte att könssepararism i sig är något ändamål någonstans, men jag tror att det i vissa fall kan vara ett bra verktyg för att skapa trygga rum och bättre diskussioner.

  • Anonym (Nyfiken)
    Carambolan skrev 2016-08-24 06:05:09 följande:

    Jag tycker inte att könssepararism i sig är något ändamål någonstans, men jag tror att det i vissa fall kan vara ett bra verktyg för att skapa trygga rum och bättre diskussioner.


    Inom vilka områden då?
  • Carambolan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-08-24 06:55:40 följande:

    Inom vilka områden då?


    Pja, några spontana tankar... Tjejjourer som arbetar med relationsvåldsutsatta kvinnor tror jag skulle ha svårare att stötta om de också behövde arbeta med våldsutsatta män i samma grupper. I grundskolan var det sjukt pinsamt att prata om mens och pubertet och hade nog blivit ännu värre om det gjordes i könsblandade grupper. Inom idrott har män och kvinnor fysiskt olika förutsättningar.
  • Anonym (Nyfiken)
    Carambolan skrev 2016-08-24 08:28:28 följande:

    Pja, några spontana tankar... Tjejjourer som arbetar med relationsvåldsutsatta kvinnor tror jag skulle ha svårare att stötta om de också behövde arbeta med våldsutsatta män i samma grupper. I grundskolan var det sjukt pinsamt att prata om mens och pubertet och hade nog blivit ännu värre om det gjordes i könsblandade grupper. Inom idrott har män och kvinnor fysiskt olika förutsättningar.


    Och detta skulle bara finnas under en övergångsperiod till samhället är jämställt?
  • Carambolan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-08-24 08:44:31 följande:

    Och detta skulle bara finnas under en övergångsperiod till samhället är jämställt?


    Det beror ju på. De fysiska skillnaderna som påverkar möjligheterna för kvinnor och män att tävla på lika villkor lär inte växa bort i första taget. Att tjejer tycker att det är döpinsamt att prata om mens och ännu pinigare att prata om det med killar är ju mer av ett socialt tabu... Det kan man såklart arbeta bort även om det kanske inte är den högst prioriterare jämlikhetsfrågan.
  • Anonym (Nyfiken)
    Carambolan skrev 2016-08-24 09:13:20 följande:

    Det beror ju på. De fysiska skillnaderna som påverkar möjligheterna för kvinnor och män att tävla på lika villkor lär inte växa bort i första taget. Att tjejer tycker att det är döpinsamt att prata om mens och ännu pinigare att prata om det med killar är ju mer av ett socialt tabu... Det kan man såklart arbeta bort även om det kanske inte är den högst prioriterare jämlikhetsfrågan.


    Det ingår ju i "uppfostringsbiten", vilken ju är en stor jämställdhetsfråga. I familjen X tycker dottern att det är lika naturligt att prata med pappa och bror om mens som med mamma. Typ så.
  • Anonym (smögen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-08-24 09:21:06 följande:

    Det ingår ju i "uppfostringsbiten", vilken ju är en stor jämställdhetsfråga. I familjen X tycker dottern att det är lika naturligt att prata med pappa och bror om mens som med mamma. Typ så.


    Men varför skulle killar vara med och prata om hur det känns att få och ha mens? De har ju inte ens mens.
  • Carambolan
    Anonym (smögen) skrev 2016-08-24 09:33:36 följande:

    Men varför skulle killar vara med och prata om hur det känns att få och ha mens? De har ju inte ens mens.


    För att förstå vad det är och hur det är att ha det, och för att i sin tur kunna snacka med sina döttrar om det. Och så att tonårstjejer i framtiden kanske skulle slippa höra "Har du mens eller?" så fort de är arga.
  • Anonym (smögen)
    Carambolan skrev 2016-08-24 09:59:31 följande:

    För att förstå vad det är och hur det är att ha det, och för att i sin tur kunna snacka med sina döttrar om det. Och så att tonårstjejer i framtiden kanske skulle slippa höra "Har du mens eller?" så fort de är arga.


    Så tjejerna och deras problem ska användas i utbildningssyfte?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (smögen) skrev 2016-08-24 09:33:36 följande:

    Men varför skulle killar vara med och prata om hur det känns att få och ha mens? De har ju inte ens mens.


    Det handlar väl mer om att män skall respektera kvinnors mens, eller någonting sådant. I ett jämställt samhälle skall inte "Har du mens, eller?" - kommentarer få yttras av män som besväras av kvinnor med ett häftigt humor. I övrigt får du nog fråga Carambolan, det var hon som nämnde mensen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Carambolan skrev 2016-08-24 09:59:31 följande:

    För att förstå vad det är och hur det är att ha det, och för att i sin tur kunna snacka med sina döttrar om det. Och så att tonårstjejer i framtiden kanske skulle slippa höra "Har du mens eller?" så fort de är arga.


    Får man förresten fråga hur din far var angående mens? Gentemot dig och eventuella systrar då, om du har sådana.
  • Carambolan
    Anonym (smögen) skrev 2016-08-24 10:08:36 följande:

    Så tjejerna och deras problem ska användas i utbildningssyfte?


    Jag tycker absolut att killar behöver veta mer om kvinnokroppen (och tjejer om manskroppen för den delen) och att det är viktigt att bryta tabun kring det och att bygga respekt för varandras olika villkor och förutsättningar. Samma gäller ju omvänt också. Jag antar att nästan alla högstadiekillar fasar inför risken att få stånd på simlektionerna till exempel.
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-08-24 10:34:14 följande:

    Får man förresten fråga hur din far var angående mens? Gentemot dig och eventuella systrar då, om du har sådana.


    Jag kan inte minnas att vi någonsin har pratat om det, alls.
  • Anonym (smögen)
    Carambolan skrev 2016-08-24 11:09:27 följande:

    Jag tycker absolut att killar behöver veta mer om kvinnokroppen (och tjejer om manskroppen för den delen) och att det är viktigt att bryta tabun kring det och att bygga respekt för varandras olika villkor och förutsättningar. Samma gäller ju omvänt också. Jag antar att nästan alla högstadiekillar fasar inför risken att få stånd på simlektionerna till exempel.Jag kan inte minnas att vi någonsin har pratat om det, alls.


    Det jag menar är att jag undrar om det ät etiskt försvarbart att ha samdiskussion om mens med syftet att öka mäns förståelse för mens? Det känns ju som om man utnyttjar tjejerna för att uppnå högre syften. Nja. Inte okej enligt mig.
  • Carambolan
    Anonym (smögen) skrev 2016-08-24 11:26:24 följande:

    Det jag menar är att jag undrar om det ät etiskt försvarbart att ha samdiskussion om mens med syftet att öka mäns förståelse för mens? Det känns ju som om man utnyttjar tjejerna för att uppnå högre syften. Nja. Inte okej enligt mig.


    Jag tog ju upp det som ett exempel på när jag tycker att separatism är ett bra verktyg? Med teorin att det sociala stigmat måste försvinna för att samdiskussion ska vara möjlig.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-08-24 02:07:22 följande:

    Är ni för någon typ av könsseparatism i samhället?


    Seriöst? Nu tror jag knappast att feminism handlar om könsseparation (googla), snarare tvärtom. Däremot kan jag som kvinna hur lätt som helst avstå från någon karl som hela tiden starta en massa provocerande trådar här, utan att vilja diskutera.
Svar på tråden Feminister!