• Anonym (MyiallA)

    Varför klagar ssk på lönen?

    Väldigt gnäll från ssk om löner men många tjänar mellan 30-40,000 i mån och det kan väll inte räknas som dåligt efter en 3-årig enkel utbildning? Förstår att det kan vara stressigt men varför fokuserar man inte på att få bättre arbetsmiljö istället för att höja redan höga löner. Har ni tänkt på att de höga lönerna kanske är orsaken att vården inte har råd att anställs fler ssk?

  • Svar på tråden Varför klagar ssk på lönen?
  • M1rella
    Anonym (astrid) skrev 2016-08-27 00:01:29 följande:

    Och vilket år var det så kan jag kolla det ?


    Det är några år sedan.

    Dessutom finns det många med höga betyg som inte vill läsa till läkare.

    Jag hade själv 20.0 och 1.9 på högskoleprovet men har aldrig velat läsa till läkare för det. Sökte dock nu förra hösten och kom in utan problem.
  • M1rella
    Anonym (quinnor alltså) skrev 2016-08-26 23:47:50 följande:

    Kvinnor inom vården gnäller rent allmänt om allt och hela tiden. Och ingen gör någonting åt sin situation utan de gnäller bara. Och ofta om små petitesser. Vet inte om vad gnällande inom vården kommer ifrån och vad det beror på. Men de kan banne mig gnälla om precis vad som helst.


    Vet inte hur mycket du läser tidningar etc men sjuksköterskor gör något åt sin lönesituation. De gnäller inte bara.
  • Anonym (astrid)
    M1rella skrev 2016-08-27 00:08:14 följande:
    Det är några år sedan.

    Dessutom finns det många med höga betyg som inte vill läsa till läkare.

    Jag hade själv 20.0 och 1.9 på högskoleprovet men har aldrig velat läsa till läkare för det. Sökte dock nu förra hösten och kom in utan problem.
    Haha du är rolig du-
  • M1rella
    Anonym (astrid) skrev 2016-08-27 00:24:54 följande:

    Haha du är rolig du-


    Och vad är det som är så roligt med det?
  • Anonym (astrid)
    M1rella skrev 2016-08-27 00:29:03 följande:
    Och vad är det som är så roligt med det?
    Har man de betygen är man ju dum i huvudet om man söker en jätteenkel ssk utbildning
  • M1rella
    Anonym (astrid) skrev 2016-08-27 00:32:12 följande:

    Har man de betygen är man ju dum i huvudet om man söker en jätteenkel ssk utbildning


    För att? Det var ssk jag ville bli, det var det som var/är min dröm. Läkare var inte och kommer aldrig att vara mitt drömyrke.

    Hade jag velat bli läkare så hade jag inte sökt ssk frpn första början. Säger väl sig självt. Eller?

    Och jättelång utbildning? Nja, ssk är inte alltid så lätt utbildning.

    Trond på fullt allvar att de som läser till ssk gjorde det för att de inte kom in på läkarprogrammet?
  • M1rella
    M1rella skrev 2016-08-27 00:38:44 följande:

    För att? Det var ssk jag ville bli, det var det som var/är min dröm. Läkare var inte och kommer aldrig att vara mitt drömyrke.

    Hade jag velat bli läkare så hade jag inte sökt ssk frpn första början. Säger väl sig självt. Eller?

    Och jättelång utbildning? Nja, ssk är inte alltid så lätt utbildning.

    Trond på fullt allvar att de som läser till ssk gjorde det för att de inte kom in på läkarprogrammet?


    *jätteenkel.
  • Anonym (Usk)

    [quote=76916366][quote-nick]M1rella skrev 2016-08-26 20:15:56 följande:[/quote-nick]

    En ssk kan inte delegera bort uppgifter till höger och vänster till folk som inte har den formella kompetensen.

    Ang dokumentation så är vi lagpåförda art dokumentera de åtgärder vi utför så nej, allt kan och ska inte ges muntligt.

    [/

    Jag ser inte att jag nämnt nånstans att ssk kan delegera allting? Men saker som jag nämnde kan vi utan problem få delegerat till oss. Har hänt ett flertal gånger. Vi har den utbildningen och erfarenheten Lixom. Onödigt slöseri med resurser när vi ändå är på plats. Vi har den realla kompetensen och som sagt.. Mkt kan definitivt delegeras och mkt tid kan sparas. Simple as that :)

  • M1rella
    Anonym (Usk) skrev 2016-08-27 01:18:24 följande:

    [quote=76916366][quote-nick]M1rella skrev 2016-08-26 20:15:56 följande:[/quote-nick]

    En ssk kan inte delegera bort uppgifter till höger och vänster till folk som inte har den formella kompetensen.

    Ang dokumentation så är vi lagpåförda art dokumentera de åtgärder vi utför så nej, allt kan och ska inte ges muntligt.

    [/

    Jag ser inte att jag nämnt nånstans att ssk kan delegera allting? Men saker som jag nämnde kan vi utan problem få delegerat till oss. Har hänt ett flertal gånger. Vi har den utbildningen och erfarenheten Lixom. Onödigt slöseri med resurser när vi ändå är på plats. Vi har den realla kompetensen och som sagt.. Mkt kan definitivt delegeras och mkt tid kan sparas. Simple as that :)


    Nej, ni har varken utbildning eller kompetens som krävs för läkemedelshantering i form av att lägga upp dosett. Vill du ha mer ansvar så läs till sjuksköterska.

    Så du tycker att många ssk uppgifter ska delegeras till usk för att spara tid. Patienterna då? Är inte de värda att en ssk som har utbildning och kompetensen sköter medicinen?

    Att delegera sådana saker till en som saknar utbildning och kompetens kan försätta patienten i livsfara.

    Att få lägga upp en tablett efter telefonkontakt med ssk är inte samma sak.
  • Anonym (Usk)
    M1rella skrev 2016-08-27 01:24:03 följande:

    Nej, ni har varken utbildning eller kompetens som krävs för läkemedelshantering i form av att lägga upp dosett. Vill du ha mer ansvar så läs till sjuksköterska.

    Så du tycker att många ssk uppgifter ska delegeras till usk för att spara tid. Patienterna då? Är inte de värda att en ssk som har utbildning och kompetensen sköter medicinen?

    Att delegera sådana saker till en som saknar utbildning och kompetens kan försätta patienten i livsfara.

    Att få lägga upp en tablett efter telefonkontakt med ssk är inte samma sak.


    Men säg du till vår ssk att hon gör fel då. Har delat dosetter sen många år tillbaka och särskilt svårt är det inte.. Faktum är att vi pratat om att ta över det ansvaret på vår avdelning. Mycket underligt att ssk inte vet att det inte får gå till så?! Menar inte att låta snorkig nu men hon borde väl egentligen veta om det inte får gå till så? Isf gör hon ju väldigt fel. Blodtryck är iaf ofarligt :)
Svar på tråden Varför klagar ssk på lönen?