• Anonym (Illa till mods)

    Köra bil efter tre glas vin?

    Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

  • Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (lasse)
    Jennie med ie skrev 2016-08-29 11:32:34 följande:
    Ja?
    Du skrev Intogs vinet på fastande mage?

    Har ingen betydelse för hur länge det tar för förbränningen
  • klyban
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 09:10:04 följande:
    De mätare du har duger inte för bevis för polisen och du skrev att du hade samma. Förstår du skillnaden

    Där får jag nog och ta och stoppa dig, det övriga är svårt att säga emot i sak.
    Man ska veta att dessa instrument de har ute på vägarna, dessa är mycket bra.
    Men de inte når standarden att hålla i rätten, innebär inte att de inte är mycket tillförlitliga.
    Det ena utesluter inte det andra ska vi ha klart för oss.
    Det har säkert förekommit någon i gränslandet som sluppit undan och andra som fått åka in.
    Och en kvalitetsblåsare är betydligt bättre än diverse kalkylerings  sidor.


     


    Sen det om män och kvinnor, enda som kan stämma vad hmm sa, fast fel sagt.
    Och det är tydligen att kvinnors lever är mer effektiva än  män att bryta ned alkohol.
    Men att män har enzymet i magen som redan där påbörjar nedbrytningen, och sen ett annat liten sak också, mäns lever är större.
    Så det är tveklöst så att samma mängd alkohol i en man och en kvinna, så kommer mannen brutit ned alkoholen före.
    Och om man nu inte blandar om i parametrarna lite, som stor kvinna, liten man osv..., men antar det goes with out saying.

  • klyban
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 09:10:04 följande:
    De mätare du har duger inte för bevis för polisen och du skrev att du hade samma. Förstår du skillnaden

    Nä, men de duger och avgöra om man är en laglig bilförare eller inte.
    När vi kommer till det rättsliga så kräver man super precision, nått man INTE behöver på vägarna för avgöra någon är rattfull eller inte.

    Det är som att jämföra och säga en tummstock kan inte visa en meter, det kan bara den som finns i Frankrike göra.

  • Jennie med ie

    Nej men för peaken. Så ihop med övriga omständigheter kan det ha betydelse.


    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 11:38:44 följande:

    Du skrev Intogs vinet på fastande mage?

    Har ingen betydelse för hur länge det tar för förbränningen


  • klyban
    Jennie med ie skrev 2016-08-29 11:14:53 följande:
    TS, du "fick höra" att hon kört hem. Hur och av vem?

    Hur stor mängd var det i glasen? Och vilken alkoholhalt? (Rätt stor skillnad mellan 3 x 12 cl vin med 8,5% alkohol som vissa "husets rosé" t ex kan ha och 3 x 17 cl 14%-igt vin till exempel).

    Intogs vinet jämnt fördelat under de tre timmarna? Och körde hon, vad du "fått höra", direkt efter att vinet slutat intagas eller dröjde det timmavis efter sista glaset?

    Intogs vinet på fastande mage?

    Inte ens med korrekta svar på de frågorna kan vi veta hennes promillehalt men under vissa omständigheter är det möjligt att hon faktiskt inte var över den lagliga gränsen.

    Sen att det är hur dumt som helst att ö h t chansa, ja det är lätt att hålla med om.

    Precis så är det, det är väldigt svårt att avgöra.
    Jag tycker 3 glas ala 17cl och 3h, är att utmana ödet ordentligt.
    Det kan gå, men även rätt troligt att det inte går.

    Personligen och om jag drack vin till maten(hade inte druckit annars) och dessa 3h.
    Så max två glas av dessa 15-17cl typ, då vet man att man är under och laglig.

  • Anonym (keke)

    Ingen som bryr sig om de personer som kvinnan kunde ha kört på när hon körde ratfull?

    Uttäkningar i all ära, men efter tre glas vin är man inte säker i trafiken. Ett glas kan man kanske dricka, men inte flera. Det är ju knappast franska standardglas vi pratar om (12,5 cl) utan svenska (17,5 cl, kanske ännu större).

    Jag hade sagt till min väninna.

  • klyban
    Anonym (keke) skrev 2016-08-29 17:40:42 följande:
    Ingen som bryr sig om de personer som kvinnan kunde ha kört på när hon körde ratfull?

    Uttäkningar i all ära, men efter tre glas vin är man inte säker i trafiken. Ett glas kan man kanske dricka, men inte flera. Det är ju knappast franska standardglas vi pratar om (12,5 cl) utan svenska (17,5 cl, kanske ännu större).

    Jag hade sagt till min väninna.

    Frågan är inte statisk, och givetvis finns det flera parametrar att diskutera.
    Men om personen ifråga har lagliga nivåer av alkohol, så är det jävligt svårt att vara rattfull, skulle säga omöjligt tom.

    Även i Sverige fluktuerar storleken på glasen, så säga det är 17,5 går inte utan att verkligen veta.

  • Anonym (lasse)
    Jennie med ie skrev 2016-08-29 11:46:10 följande:
    Nej men för peaken. Så ihop med övriga omständigheter kan det ha betydelse.
    I det här fallet var det tre timmar efteråt så då har inte peaken minsta betydelse utan när hon hade förbränt tillräckligt mycket
  • Jennie med ie

    Det framgår så vitt jag kan se inte av TS inlägg att väninnan körde tre timmar efter intaget, bara att intaget pågick under tre timmar. Därav mina ytterligare frågor till TS.


    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 17:55:22 följande:

    I det här fallet var det tre timmar efteråt så då har inte peaken minsta betydelse utan när hon hade förbränt tillräckligt mycket


  • Jennie med ie

    Jodå, vi är flera som dels upprepade gånger påpekat att vi dels inte kan veta individens promillehalt oavsett hur många uträkningsverktyg som används och dels påpekat att det oavsett det är himla dumt att chansa.

    Men det är ännu svårare att veta det utan att t ex veta hur stor mängd det rörde sig om, vilken alkoholhalt det var, hur länge efter intaget som bilkörningen skedde o s v.


    Anonym (keke) skrev 2016-08-29 17:40:42 följande:

    Ingen som bryr sig om de personer som kvinnan kunde ha kört på när hon körde ratfull?

    Uttäkningar i all ära, men efter tre glas vin är man inte säker i trafiken. Ett glas kan man kanske dricka, men inte flera. Det är ju knappast franska standardglas vi pratar om (12,5 cl) utan svenska (17,5 cl, kanske ännu större).

    Jag hade sagt till min väninna.


Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?