• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-23 11:54:07 följande:
    Hej! Ja, man kan ta prov på DHEA-S för att se om man har låga värden. Det har inte jag, men min läkare i Riga tror på det och tycker att jag ska ta det iaf. Glad DHEA finns som godkänt läkemedel i Sverige, heter Prasteron. Fick det utskrivet av min läkare, men eftersom DHEA inte är en accepterad behandling (för att höja fertilitet/öka mängden ägg, Prasteron har ett annat användningsområde här som jag inte minns nu) i Sverige så är det nog svårt att hitta en gyn som går med på att skriva ut det... Jag har haft tur med min! Finns att beställa som kosttillskott från USA vet jag, vilket många gör. Finns trådar här på FB om DHEA har jag absolut för mig, eller googla! Glad

    Alltså, både jag o Smurfen ska köra PGS (preimplantatorisk genetisk screening) för att utesluta vanliga kromosomfel hos embryot (båda mina embryon var tyvärr genetiskt defekta förra omgången Rynkar på näsan) men Smurfen går i Finland och jag Riga. I bajsnödiga Sverige (ursäkta...) är PGS inte accepterat av etiska skäl så man kan inte göra det här om man inte har genetiska sjukdomar i släkten... Suck, det är ju inte så att jag gör det för att jag vill ha ett visst kön eller en viss ögonfärg! Jag blir GALEN på dessa etiska, felriktade bortförklaringar jämt! Det går ju helt klart för vården att välja att bara testa kromosomfel när de gör PGS, och inte sådant som kön etc! Gaaaah! Lite vädring där, sorry. Min klinik heter IVF Riga, de har en prislista på sin hemsida: http://www.ivfriga.se/ivf-priser.html

    Härligt att det känns bättre idag, Furry! Tiden går och det lägger sig lite mer dag för dag... men jobbigt är det. Tänker som sagt också byta klinik, om det blir ÄD, har samma känsla som du av "löpande band", personalen springer som tättingar! De tar in för många patienter har jag en stark känsla av... kanske därför min koordinator glömmer att informera om viktiga saker vi behöver veta, eller bara svarar på hälften av mina frågor. Suck! Denna gång vet jag ju dock vad hon glömde berätta sist... så vi blir kvar en omgång till.

    Själv väntar jag fortfarande på mensen som inte behagat dyka upp tidigt denna gång, förstås... Liten pyttesträng färskt blod i morse, som lika gärna kan bero på trötta slemhinnor pga ihärdiga horisontella övningar i helgen (man måste ju passa på medan butiken är öppen! Skrattande) Men, kan ju också innebära att mensen är på G, jag vill sätta igång nuuuuuuuuuuuuu! Otålig....
    Hahaha Maran!! Ja passa på du!! :D vi kommer att köra hemmaförsök här också denna månad. Mirakel kan hända ju! Hoppas mensen kommer snart då så att ni kan köra! Det är inte så att du misstänker en annan anledning att mensen är sen? Testat? :)

    Vad passligt att du svarar Jessy angående DHEA eftersom som du vet, så har jag en del såna tabletter hemma och tänkte faktisk ta dessa nu på riktigt och funderade på om man skulle kolla sina värden för att det är inte så bra att ta dem om man redan har höga halter av DHEA så jag tänkte köra Werlabs imorgon då är jag på 3 dag i min cykel så det passar bra och kanske ta DHEA för den fanns som test. Vad tror du? Ska man ta det eller bara chansa att man har bra värden? Du testade då och kom fram till att du hade bra värden men att du tar det ändå?

    Googlade runt igår och jag hittade Invimed i Polen. De har ÄD som lät bra och relativ billigt. De verkar ha helt ok rykte också enligt några trådar jag hittade. Sambon håller på och övertalar mig om att köra igen med egna ägg och vi ska isf. byta klinik till Triangeln i Danmark. Men kollar lite runt om äd ändå. Som du säger, vette sjutton ifall man vill köra i Sverige efter att ha hört och läst om deras ibland motvilja att prova nya saker. Triangeln har också blastocytodling som ingår i priset på en trepack... Och jag mailade dem och de kör denna "elchocksbehandling" på äggen om det behövs skriver dem.

    Hur gick det med sprutandet igår Smurfen? fick du bort denna "bubbla" som bildades?

    Nu är jag på jobb och det är lite lugnt nu så jag passar på och skriver lite. Bra beslut att komma hit då jag inte haft så mycket tid att tänka på IVF-eländet. Men sov dåligt inatt så jag ska rätt i säng när jag kommer hem.

    Ha en fin måndag!
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-01-23 12:19:28 följande:
    Hahaha Maran!! Ja passa på du!! :D vi kommer att köra hemmaförsök här också denna månad. Mirakel kan hända ju! Hoppas mensen kommer snart då så att ni kan köra! Det är inte så att du misstänker en annan anledning att mensen är sen? Testat? :)

    Vad passligt att du svarar Jessy angående DHEA eftersom som du vet, så har jag en del såna tabletter hemma och tänkte faktisk ta dessa nu på riktigt och funderade på om man skulle kolla sina värden för att det är inte så bra att ta dem om man redan har höga halter av DHEA så jag tänkte köra Werlabs imorgon då är jag på 3 dag i min cykel så det passar bra och kanske ta DHEA för den fanns som test. Vad tror du? Ska man ta det eller bara chansa att man har bra värden? Du testade då och kom fram till att du hade bra värden men att du tar det ändå?

    Googlade runt igår och jag hittade Invimed i Polen. De har ÄD som lät bra och relativ billigt. De verkar ha helt ok rykte också enligt några trådar jag hittade. Sambon håller på och övertalar mig om att köra igen med egna ägg och vi ska isf. byta klinik till Triangeln i Danmark. Men kollar lite runt om äd ändå. Som du säger, vette sjutton ifall man vill köra i Sverige efter att ha hört och läst om deras ibland motvilja att prova nya saker. Triangeln har också blastocytodling som ingår i priset på en trepack... Och jag mailade dem och de kör denna "elchocksbehandling" på äggen om det behövs skriver dem.

    Hur gick det med sprutandet igår Smurfen? fick du bort denna "bubbla" som bildades?

    Nu är jag på jobb och det är lite lugnt nu så jag passar på och skriver lite. Bra beslut att komma hit då jag inte haft så mycket tid att tänka på IVF-eländet. Men sov dåligt inatt så jag ska rätt i säng när jag kommer hem.

    Ha en fin måndag!
    Hej!
    Nej, inga direkta misstankar, min mens gjorde exakt så här inför förra gången också, kom ett par dagar senare än beräknat, bara på pin kiv... Skrikandes Kanske testar om den inte kommer imorgon (som är dag 29).

    Om ni vill köra hemmaförsök tycker jag att du ska kolla DHEA ja, och då DHEA-S, dvs den sulfatiserade formen av DHEA som tydligen ger den bästa bilden av hur det ligger till. Om du INTE ligger lågt i normal/referensintervallet borde du kanske nöja dig med en lägre dos eftersom många tycks få utebliven ägglossning när de tar lite högre doser. DHEA är en precursor till många saker, bl a testosteron, så du kan ju tänka dig vad som händer om det blir för mycket av det goda... Men, om syftet är bara inför IVF så är höga doser ok, eftersom man ändå "tvingar" fram äggmognad/ägglossning då. Jag tar t ex 150 mg per dag. OBS OBS att detta som jag skriver nu INTE är hämtat från vetenskapliga källor utan från grupper såsom denna.... Förutom det vad DHEA är, både min C- och D-uppsats handlade faktiskt om DHEA! Kul slump! Dock på helt annat område, DHEA är inblandat i många processer i kroppen...

    Nä, Sverige är URK.... Jag KAN ju inte behandlas här även om jag skulle vilja, så det valet behövde jag inte göra. Men de långa köerna skulle nog avskräcka mig om jag kunde behandlas här.... Också kikat på Polen, men tror vi håller oss till Riga som vi är "vana" vid. Tyckte dessutom att de tjejer/kvinnor jag såg var så söta! Man får lite sjuka tankar i o m bebisfabriken... Men kunde inte låta bli! "OM vi gör ÄD så vore det ju bäst om donatorn ser trevlig ut iaf!" "oj, hon var söt! och hon också, och hon med! gud så bra!" Suck..... Skäms Men, jag har väl ett rätt... baltiskt (?? du som är lärare, vad säger man?? menar estland, lettland, Finland...)utseende, många tror att jag är finsk... höga kindben och lite sneda ögon, mkt ljus hy. Så det passar ju. Fast de kanske har de dragen i Polen också! Glad   

    Bra att du fått lite distraktion! Skulle också vilja lägga mig tidigt, men har ridlektion sent på måndagar så det brukar inte bli förrän tidigast kl 23-23.30... jaja.
  • smurfen 11

    Herregud flickor, vad ni skriver :) , hinner knappt läsa allt! Men kul.

    Jessy, amh på 1.5 är riktigt bra vid 42. Jag hade 1.1 nu i december. Det där med immun har jag också funderat på...enda gång jag starkt misstänker att jag blev gravid var när jag blev förkyld vid äl. Dessvärre blev det också isf tidigt mf, så hann inte testa. Jag tar knappt ipren annars, men för kort tid med medicin som kan hjälpa bli gravid, ja helt ok. Trombyl är många som får har jag läst, som du. Ok, tre befruktade, försöker ju fundera på vad jag kommer producera, men alla är  vi ju individuella.

    Går du på Carlanderska? Ivf Nordic? Jag bor också i Göteborg, skulle gjort på Carlanderska, men är inte alls nöjd med dom, missat flera viktiga grejer mm. Carlanderska ska ju ha en studie på pgs, men tror det går segt.

    Och ja, pgs kostar extra, min klinik, Dextra tar 2000 Euro för upp till att kolla 5 embryon.Lite olika hur kliniker tar betalt för det. Precis som Maran säger, helt otroligt Sverige är så långt bakom med sånt här.

    Maran, vi får nog blanda ny Menopur imorgon så ska nog gå bra? Ok, små blåsor som inte tar upp hela, ok, jo så har det sett ut, så borde vara ok då. Även kliniken sa det, och hon trodde inte lite vätska utanför skulle spela roll. Fick bubblor igår kväll med, men orkade inte hålla på så stack in ändå.
    Så har du fått lingonveckan än?

    Superfurry, bra du känner dig ok att jobba, ibland hjälper det inte sitta hemma, man funderar ju ihjäl sig då:(
    Du läste säkert längre upp, men Carlanderska i Göteborg. Men som sagt, för många kockar inblandade i soppan så inget bra...
    Triangeln kollade jag lite på innan vi bestämde oss för Finland, stämmer nog de gör lite extra där också. Tyckte också det var bra de odlade i fem dagar, då ser man ju bättre vilka som överlever dit. För mig de inte var så fasligt dyra heller? Än så länge känns inte Dextrakliniken som rullande band, och de svarar tålmodigt på tusen mejl från mig.
    Nope, dessa bubblor, men ska tydligen vara ok, även prolaktinet mejlade jag om till kliniken, men han tyckte inte jag skulle ta prov på det igen.

    Allmänt:
    Det är egentligen bara 10 dagar kvar till äggplock! Gud så fort det går! Känner ingenting i äggstockar, men kanske för tidigt??
    Hur tidigt kände ni av behandling?
    Är det bara jag som har typ noll lust att rumla runt i sängen? Förutom vid äl då;)

    Ha det gott så länge.

  • Jessy01

    Tack för info om DHEA!

    Ja jag tänkte fråga om PSG/PGD men då är det ingen ide ju! Håller med, de
    är så inom ramarna här.

    Gör det de i Danmark? Vilken klinik anses bäst? Ngn som vet?

    Jag har fått avsluta en grav pga av kromosomfel i v 20 så jag vill självklart ha det men tror inte ens det var ett alt. här på min klinik (privat).

    Fy vad detta uppslukar all ens tid, jag blir som ett monster och vill ha all info :O

    Hoppas ni har det bra tjejer!

  • Jessy01

    Haha hann skicka innan jag läste ditt mail Smurfen

    Ja blev som ett monster och kunde inte tänka på annat än att tumla runt i sänghalmen men höll mig Kyss

    Började känna lite senare av min äggproduktion.....på dag 6-7 tror jag och då fick jag gå ner i dos då de hade tagit så bra

    2000 pund ouch våra pengar är slut tagit lån etc.....

  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-23 14:27:47 följande:
    Hej!
    Nej, inga direkta misstankar, min mens gjorde exakt så här inför förra gången också, kom ett par dagar senare än beräknat, bara på pin kiv... Skrikandes Kanske testar om den inte kommer imorgon (som är dag 29).

    Om ni vill köra hemmaförsök tycker jag att du ska kolla DHEA ja, och då DHEA-S, dvs den sulfatiserade formen av DHEA som tydligen ger den bästa bilden av hur det ligger till. Om du INTE ligger lågt i normal/referensintervallet borde du kanske nöja dig med en lägre dos eftersom många tycks få utebliven ägglossning när de tar lite högre doser. DHEA är en precursor till många saker, bl a testosteron, så du kan ju tänka dig vad som händer om det blir för mycket av det goda... Men, om syftet är bara inför IVF så är höga doser ok, eftersom man ändå "tvingar" fram äggmognad/ägglossning då. Jag tar t ex 150 mg per dag. OBS OBS att detta som jag skriver nu INTE är hämtat från vetenskapliga källor utan från grupper såsom denna.... Förutom det vad DHEA är, både min C- och D-uppsats handlade faktiskt om DHEA! Kul slump! Dock på helt annat område, DHEA är inblandat i många processer i kroppen...

    Nä, Sverige är URK.... Jag KAN ju inte behandlas här även om jag skulle vilja, så det valet behövde jag inte göra. Men de långa köerna skulle nog avskräcka mig om jag kunde behandlas här.... Också kikat på Polen, men tror vi håller oss till Riga som vi är "vana" vid. Tyckte dessutom att de tjejer/kvinnor jag såg var så söta! Man får lite sjuka tankar i o m bebisfabriken... Men kunde inte låta bli! "OM vi gör ÄD så vore det ju bäst om donatorn ser trevlig ut iaf!" "oj, hon var söt! och hon också, och hon med! gud så bra!" Suck..... Skäms Men, jag har väl ett rätt... baltiskt (?? du som är lärare, vad säger man?? menar estland, lettland, Finland...)utseende, många tror att jag är finsk... höga kindben och lite sneda ögon, mkt ljus hy. Så det passar ju. Fast de kanske har de dragen i Polen också! Glad   

    Bra att du fått lite distraktion! Skulle också vilja lägga mig tidigt, men har ridlektion sent på måndagar så det brukar inte bli förrän tidigast kl 23-23.30... jaja.
    Hehe ja den ENDA gången man vill att mensen ska dyka upp så håller den sig borta. Kroppen alltså!! :O

    Ja intressant att du skrev om det i dina uppsatser! Men tog du reda på DHEA och infertilitet/fertilitet eller var det bara allmänt DHEA kunskaper? Jag vill gå och testa mig imorgon på dag  3 av cykeln, MEN tänkte liksom så: är inte halterna av alla hormoner helt coco nu precis efter en omgång IVF med stora doser av allt möjligt? Borde det ge bra och korrekt resultat? hmmm

    Ska jag vänta till en normal cykel? Vad säger ni tjejer?

    Ja det heter baltisk folk men finnarna tillhör ju sig själva så att säga. Finländarna är närmare släkt med ungrare både språkligt och folkmässigt än med balter. Men ja jag förstår hur du tänker. Jag har ju väldigt medelhavs utseende: ganska brun, grönbruna ögon och brunt hår, så Spanien eller Grekland hade passat oss utseendemässigt men det finns ju polacker som har den kombon också! tror polackaer har ganska blandat! träffat dem som är jätteljusa och dem som är mycket mörka... Vi får se som sagt sambon vll gärna att vi kör igen nu när vi vet vad som funkar på oss.

    Smurfen: ja nu är jag hemma och mer aktiv på FL än vad jag trodde jag skulle vara i lördags när jag var så deppig men måste läsa om saker. Som du såg ovan så tvekar jag om jag ska ta alla värden nu eller vänta till nästa cykel... Så jag måste ju googla! Så underbart att de svarar på frågor! Det låter riktigt bra! 
    När jag läser runt så ser jag att folk blir uppringda av sin klinik för uppföljning alt. att de åker dit på uppfölningsmöte. En sådan "möte" har vi aldrig blivit erbjudna. Vi fick ringa och fråga när vi skulle starta upp och också ringa för att dubbelkolla resultaten. Blir mer och mer besviken på CFC vilket gör mig ledsen. En vän som gör behandling på Storken i Danmark säger att de hade ringt henne nu i dagarna och frågat hur allt var och om hon var redo för att starta en ny behandling och när det passade etc etc  Hmm..... :( läser också att folk får ta sprutor för att kolla östradiol och se hur många ägg som är på gång, som jag förstod det (rätta mig ifall jag har fel) de har aldrig tagit nån blodprov på mig medan vi gjorde stimuleringen. är detta något som ska göras? Men men ja. trist men vad gör man? nu är dte gjort liksom. 

    Bra iaf att bubblorna inte är i vägen! Jag minsn att jag också fick en del bubblor men eftersom sambon gav dem till mig så tänkte jag inte på det. Han slog lite på sprutan för att få bort dem värsta... hur går det annars? Jag kände inte så mycket runt trakten där förrän typ 6 sprutdagen så det kommer!

    Jessy: nej Danmark gör inte helelr PGS/PGD dessvärre :/
  • Maran73

    Ja oj, idag har vi mycket att skriva om!

    Mensen beter sig mycket märkligt, en liten fläck nytt blod på pappret, fast uppblandat med...slem.. ursäkta detaljer!!! Och knappt något mer än så, pyttelite bara, på hela dagen. Normalt så börjar det m lite brunt kladd några timmar lite hela tiden, och sedan blod i ett par tre dagar (sparsam mens) för att sluta m någon dags brunt kladd igen. Bad mannen köpa ett test på vägen hem f säkerhets skull... testar imorgon bitti om det inte kommer igång under kvällen el natten. Men, beror säkert bara på att jag går o väntar! Jaja. Har molvärk men inte så mkt mer. Stön!

    Furry, mina uppsatser hade mer att göra med hjärnan och alzheimers, så fertilitetssidan av det brydde jag mig inte om alls. Läst på olika sidor och det finns en...review skulle man väl kunna säga, av patientfall. Klickade mig fram t den på en amerikansk hemsida om jag minns rätt. Och, du har nog helt rätt i att du bör vänta med proverna! Det tänkte jag inte på.

    Smurfen, jag håller med övriga talare, tror jag började svullna upp runt sprutdag sex, mer rejält vid dag åtta. Men mådde bra annars! Kände mig som en riktig värphöna, men inga större biverkningar alls. Skönt! Mådde sämre efter äggplock dock, svag och darrig liksom. I några dagar om jag minns rätt. Sex... minns inte! MEN vi hade faktiskt sex typ direkt efter äggplock, jag var så allmänt pigg o glad, så det bara blev så... ja, jag är galen... Fick sedan höra att det var strängt förbjudet utan kondom i typ två veckor, borde jag kunna lista ut själv förstås men... en av alla saker min koordinator "glömde" berätta... suck.

  • Maran73

    Sådär, första spraydosen Synarela i näsan! Gud så SKÖNT att äntligen vara igång, och underbart att slippa ta DHEA tre ggr om dagen... varit skitsvårt komma ihåg lunchdosen...

    Mensen fortfarande mkt sparsam, hoppas hoppas att det inte påverkar på ngt sätt. Eller att det är ngn form av knas. Ska t gyn imorgon bitti, han ville ju av någon anledning kolla slemhinnan innan han skrev ut Puregon.

    På något sätt är detta både spännande och på något sätt... jag vet inte... som att jag tappat tron på vägen och att det därför känns... onödigt? Lite "äh, varför hålla på m detta, det kommer ju ändå inte funka!". Ja, det är nog ungefär den känslan... och då samtidigt som förväntan. Dubbelt!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?