• Marie 1

    Täby Kyrkby

    Hej.

    Någon som vet något om Täby Kyrkby?

    Är det för långt bort från "allt". Finns det mycket för barn där m.m.? Tryggt?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Täby Kyrkby
  • Anonym (Eli)

    Jag bor i kyrkbyn sen 2,5 år tillbaka med min sambo och två barn.

    Vad vill du ha nära till? Allt finns inom 15 min bilfärd, med roslagsbanan är du inne i stan på 30 min.

    Lugnt och sköt, tryggt!

    Allt finns för barnen, bvc, vårdcentral, tandläkare, apotek,öppen förskola, förskolor, skolor, lekparker...

    Något mer du undrar? ????

  • Anonym (N)

    Tycker det är trashigt, växte själv upp i en fin del i Täby och minns att vi aldrig fick följa med en kompis som bodde i Täby kyrkby för att leka.

    Skulle inte bosätta mig där. Och ja, nu kommer säkert flera kränkta morsor attackera mig men det beror väl helt enkelt på vad man har för standard. Du kanske är en av dem som trivs där.

    Skulle dock inte sätta barnen i skolan där. Om man inte tycker det är okej med skolpersonal som tvångsmatar barn, diskriminerar pojkar och mobbat elever.

  • Marie 1

    Tack Eli för svar. Kan man ta roslagsbanan från Täby Kyrkby eller är det buss först?

    Det verkar ju väldigt lugnt och tryggt och inte så trashigt som "N" säger... dock kan jag inte uttala mig speciellt mycket då jag aldrig varit där:). Hur är området nära Byle allè?

    Stämmer det att skolan där är dålig? Hur är förskolorna? Jag kommer ev. flytta dit själv som ensamstående mamma..

  • Anonym (Eli)

    Ja! Man kan ta roslagsbanan från kyrkbyns centrum. Nu är den dock avstängd tom augusti, de ska bygga dubbelspår hela vägen, så när det väl är klart, när det nu blir, så kommer det bli toppen!

    Jag har väldigt dålig koll på byle, och områdena där omkring, i själva byle byggs det väldigt mycket! Hela kyrkbyn är väldigt lugn och alla är trevliga!

    Nej, jag skulle inte säga att skolorna är dåliga. Mina barn har dock inte kommit upp i skolåldern än, men det jag hört av andra föräldrar är att de är bra!

    Det finns många förskolor för att vara ganska liten yta... Jag har bara provat en. Vi är nöjda och jag har inte hört något från andra föräldrar att någon förskola skulle vara direkt dålig...

    Jag tror att det som avgör är personkemi mellan barn, föräldrar och pedagoger!

    Men, det skulle vara svårt å bo här utan bil... Det är det enda, nog för att det går! Men det underlättar massor med en bil...

    Fler funderingar? ????

  • Fontana

    När jag gick i skolan för länge sedan, början av 1970-talet, var Kyrkbyn rena landet. Klasskamraterna som kom därifrån var faktiskt lite lantliga. Vi andra - som bodde runt det som nu är Täby Centrum - var lite mer medelklass. LIte finare tyckte vi själva. Kanske är det detta som lever kvar hos en del.

    Mycket har ju hänt sedan dess, jag har inte varit i kyrkbyn på evigheter, men numera räknas väl till och med Vallentuna som "centralt i Stockholmsområdet".

  • Anonym (Abc)
    Fontana skrev 2017-01-15 13:43:58 följande:

    När jag gick i skolan för länge sedan, början av 1970-talet, var Kyrkbyn rena landet. Klasskamraterna som kom därifrån var faktiskt lite lantliga. Vi andra - som bodde runt det som nu är Täby Centrum - var lite mer medelklass. LIte finare tyckte vi själva. Kanske är det detta som lever kvar hos en del.

    Mycket har ju hänt sedan dess, jag har inte varit i kyrkbyn på evigheter, men numera räknas väl till och med Vallentuna som "centralt i Stockholmsområdet".


    Jag tror att det i samband med byggandet av norrortsleden blev en förändring. Bor själv i södra vallentuna och det är många av mina grannar som kommer från Täby. Enligt dem har de alltid betraktat Täby kyrkby och vallentuna som rena landet tidigare men att det har förändrats och nu är det inte alls lika som när de växte upp (nu börjar landet norr om vallentuna centrum istället enligt dem).

    Fördelen med Täby kyrkby framför södra vallentuna är att det är flera bussar som vänder i Täby kyrkby och inte fortsätter 4 km till för att vända i Vallentuna centrum istället. Superirriterande framförallt vad gäller bussen till Täby centrum.
  • Tom Araya
    Marie 1 skrev 2017-01-14 19:49:43 följande:

    Hej.

    Någon som vet något om Täby Kyrkby?

    Är det för långt bort från "allt". Finns det mycket för barn där m.m.? Tryggt?

    Tacksam för svar.


    Brorsan bor i radhus i Täby kyrkby och hans barn har växt upp där. Lugnt, trivsamt, mycket grönområden, lite villa-/radhus-förortskänsla utan att vara getto. Brorsan har förövrigt inget körkort, så uppenbarligen funkar det även utan bil.
    Jag får intrycket av att det är mycket barnfamiljer boendes där.
Svar på tråden Täby Kyrkby