• emgen

    Lågt kcal intag.

    Har lite funderingar på vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag.
    Håller ett intag på under 800 kcal per dag mår super bra. Äter bara "vanlig"mat, inte soppor eller andra måltidsersättningar.
    Blir bara så fundersam då man läser att man ska som kvinna inte äta mindre än 1200 kcal per dag. Men om man mår bra, alla värden är bra. Har nog aldrig mått så här bra, orken att göra saker finns där, humöret pendlar inte.
    Mår toppen med andra ord.
    Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.

  • Svar på tråden Lågt kcal intag.
  • Anonym (..)

    Som en kille som varit fysiskt aktiv sedan 14 års åldern. Och tränat riktigt seriöst i 8 år så kan jag säga att ett för stort underskott blir sämre i längden.

    500 kcal underskott per dag MAX, större underskott så blir det bara negativa effekter efter 1-2 veckor.

    Så ska du banta eller deffa så kör man på ett kaloriunderskott på Max 500 kcal, annars håller det inte i längden.

    Ju större underskott desto mer muskler bryts ner, så för att bibehålla sin muskelmassa så krävs det att man får i sig tillräckligt med protein (cirka 2 g protein per kilo kroppsvikt, per dag).

    200-300 kcal underskott är optimalt för att bibehålla sin muskelmassa och hålla hormonerna i balans.

    Oavsett om du/ni ska deffa eller banta så är som sagt 500 kcal Max, 200-300 är optimalt i längden!

  • Anonym (Ojoj)
    emgen skrev 2017-01-26 13:19:54 följande:
    Meningen med det hela är att tappa i vikt
    Anonym (Hungrig) skrev 2017-01-26 10:06:48 följande:

    TS blir du inte hungrig? Jag äter liknande som dig men ligger mellan 1000-1200 kcal per dag, och det som jag äter förutom det du räknat upp är lättkvarg, Minikeso och stooora mängder sallad, grönsaker, kålsorter och bär. Kalorisnåla saker som ändå gör att man får äta, som fyller magen och som bidrar med vitaminer och mineraler. Skulle tycka det var jobbigt med så små portioner som du äter!


    Jo, det förstår jag också att det är, det jag menade var att det känns så onödigt att äta så lite. Det går ju att gå ner i vikt ändå, på ett betydligt högre kaloriintag. Jag trodde inte det var möjligt att äta så mycket som jag gör utan att bli större innan jag skaffade mig proffshjälp i form av en duktig pt/kostrådgivare och fick en helt ny kost. Mitt fokus är alltså inte att gå ner i vikt, men om jag måste äta minst 2500 kcal/dag för att INTE gå ner, så måste man kunna äta mer än 800 kcal/dag om man väljer rätt mat och ändå gå ner i vikt.

  • Anonym (opti)
    emgen skrev 2017-01-26 13:19:54 följande:

    Jag skulle inte klara mig på 800 kcal/dag och inte utan kolhydrater heller:/. Måste ha energi eftersom jag har ett stressigt , rörligt och krävande jobb. Skulle också bli sjuk hela tiden och tappa mer hår;(. Äter också kosttillskott varje dag som magnesium, vitaminer, d-vitamin och omega 3.

    Hur länge ska du äta 800kcal/dag?
    Anonym (Ner i vikt) skrev 2017-01-25 12:40:28 följande:


    Jag kommer att göra det i 18 dagar för att därefter gå upp till ett kcal intag på mellan 1200 och 1500 kcal. Kommer även då att ta in mer kolhydrater i min kost.
    18 dagar är inte någon längre tid så det är säkert inga problem. Det är antagligen inte optimalt ur hälsosynpunkt men det är det mycket som inte är.
    Du kan ju lägga in lite (mer) träning om du vill äta lite mer men ändå ligga på ett stort underskott.
    Har själv legat på ett underskott på ca 1000kcal/dygn med högproteinkost under en begränsad tid och drabbades varken av ätstörningar eller näringsbrist.
    Räkna dock med att du tappar muskelmassa och inte bara fett.
  • Anonym (Hungrig)
    emgen skrev 2017-01-26 13:19:54 följande:

    Hej

    Jag vet att jag får i mig alla de näringsämnen jag behöver då jag har gjort detta för 2 år sedan under uppsikt från sjukvården. Lämnar även då och då både blodprov och urinprov så jag vet att allt är ok. Meningen med det hela är att tappa i vikt Visst blir jag hungrig om jag inte äter regelbundet dvs att det går för många timmar mellan måltiderna. Men det jag mest upplever är ett sug att äta ngt. 

    Grejen är att det inte är små portioner jag äter, bara lite kcal i dem. Maten jag äter är väldigt "ren" dvs inte såser och andra röror. Jag kommer att göra det i 18 dagar för att därefter gå upp till ett kcal intag på mellan 1200 och 1500 kcal. Kommer även då att ta in mer kolhydrater i min kost.


    Haha, det är väl jag som är en storätare! Tyckte dina portioner var små..
  • Anonym (Funkar)

    Det går bra under en period.

    Själv ligger jag på ca 1700kcal/dag. Tränar 6 gånger i veckan. Kör under 10v inför en kommande semester där jag kommer ligga på 5-6000kcal/dag bättre att förbereda sig innan än att behöva ta hand om det efteråt.

  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-18 14:55:24 följande:
    Just nu har jag bara gjort det i ca 2 veckor.
    emgen skrev 2017-01-26 13:19:54 följande:
    Jag kommer att göra det i 18 dagar för att därefter gå upp till ett kcal intag på mellan 1200 och 1500 kcal.
    Jag ser inte riktigt poängen med att äta 600-800 kcal i 18 dagar för att gå ner i vikt? Utan att ha noll koll på din längd eller vikt så kan du ju inte tappa speciellt mycket i faktiskt vikt på bara 18-22 dagar. Det mesta av vad du tappar då är vattenvikt och det kommer tillbaka i princip direkt när du slutar med en extremdiet, resten går man också oftast upp om man direkt ökar sitt kcal signifikant, vilket du verkar planera att göra. Som alla säger så stämmer det delvis med att om man går på svältdiet så går man upp det mesta (eller rentav allting eller till och med mer) man tappade under extremdieten, man behöver inte göra det - men då krävs det att man sakta och successivt ökar sitt kaloriintag tills man är uppe i det man vill ligga på. 

    Men du är väl klar med din krash-diet nu eller, om du bara skulle äta så i 18 dagar, du borde ju vara inne på ungefär dag 22 nu (plus/minus någon dag)?

    Jag vet att du skrivit att du tidigare gjort detta under längre tid, men jag rekommenderar dig verkligen inte att fortsätta göra detta eller göra det igen. Säger inte detta på något sätt för att vara taskig, men det du beskriver är klassisk jojobantning som bara leder till slit på kroppen och en störd relation till mat och vikt i övrigt. Dels skriver du hur då mår ännu bättre när du gör detta (klassiskt exempel på hur man får euforikänslor av att "svälta" sig själv som leder till att man gärna fortsätter göra så och när man inte gör så så känner man sig kass),  att detta bara är för att komma igång med viktnedgången, du har gjort detta förut - under längre tid (vilket uppenbarligen inte fungerat som du önskade eftersom du skriver att du nu har 15kgs övervikt) osv. Som sagt, ligger noll elak mening i detta, men säger det som någon som själv hållt på med olika sorters ätstörningar i ca. Det tar så himla onödigt mycket energi och man blir verkligen aldrig nöjd. Har äntligen på bara de senaste åren lyckats hitta en mer normal relation till mat och vikt. Men för att komma dit fungerar det verkligen inte att hålla på med sådana här krashdieter då och då, varken för psyket eller kroppen. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Funkar) skrev 2017-01-26 16:14:38 följande:

    Det går bra under en period.

    Själv ligger jag på ca 1700kcal/dag. Tränar 6 gånger i veckan. Kör under 10v inför en kommande semester där jag kommer ligga på 5-6000kcal/dag bättre att förbereda sig innan än att behöva ta hand om det efteråt.


    Nyfiken, vad är det för semester där du vet att du kommer ligga på 5-6000 kcal per dag? 
  • Anonym (Funkar)
    Anonym (B) skrev 2017-01-26 16:18:31 följande:

    Nyfiken, vad är det för semester där du vet att du kommer ligga på 5-6000 kcal per dag? 


    USA i 3 veckor. Kommer äta mycket "skit", samt dricka rikligt med alkohol.
  • Anonym (B)
    Anonym (Funkar) skrev 2017-01-26 16:20:41 följande:
    USA i 3 veckor. Kommer äta mycket "skit", samt dricka rikligt med alkohol.
    Haha, I see! Ja, det är ju inga svårigheter att få i sig kcal där, bodde där i ca 5 år och första året gick jag definitivt upp en del i vikt pga vill prova allt och så. Mindre kul när man inte passade i sina kläder längre
  • Anonym (Funkar)
    Anonym (B) skrev 2017-01-26 16:22:58 följande:

    Haha, I see! Ja, det är ju inga svårigheter att få i sig kcal där, bodde där i ca 5 år och första året gick jag definitivt upp en del i vikt pga vill prova allt och så. Mindre kul när man inte passade i sina kläder längre


    Hehe. Det kan jag tänka mig.

    Det är skönt att man lärt känna sin kropp så man kan parera hyfsat för frosseriet på semestern.
  • Anonym (B)
    Anonym (Funkar) skrev 2017-01-26 16:27:05 följande:
    Hehe. Det kan jag tänka mig.

    Det är skönt att man lärt känna sin kropp så man kan parera hyfsat för frosseriet på semestern.
    Haha, som tur var blev det ju lite mer vardag och tröttsamt efter ca 1 år, så det löste sig av sig självt tillslut :)

    Ja, verkligen! 
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Hungrig) skrev 2017-01-26 16:00:00 följande:
    Haha, det är väl jag som är en storätare! Tyckte dina portioner var små..
    I så fall är vi två storätare... Skulle jag skriva ner vad jag äter på en dag skulle folk tuppa av.
  • Anonym (Dietist)

    TS!

    Du räknar för lågt energivärde så i verkligheten äter du mer än 800 kcal, vilket är bra.
    Att hårdbanta en kort period fungerar ofta, för stunden. Det är det långsiktiga du borde fokusera på.

    Motionerar du, isåfall vilka aktiviteter handlar det om?

  • emgen
    Anonym (Dietist) skrev 2017-01-27 10:31:59 följande:

    TS!

    Du räknar för lågt energivärde så i verkligheten äter du mer än 800 kcal, vilket är bra.
    Att hårdbanta en kort period fungerar ofta, för stunden. Det är det långsiktiga du borde fokusera på.

    Motionerar du, isåfall vilka aktiviteter handlar det om?


    Jag gjorde detta under en begränsad tid för att få "bättre självförtroende" (hitta inget bättre ord just nu) Min "basplan" är lång. Jag ser inte att jag skulle kunna göra min förrändring på mindre än minst ett år. Det är långsiktig förändring som går sakta med många fallgropar, men det kommer att ta tid, det vet jag.
    För tillfället är det crossfit 3 ggr i veckan som är min träning. Om drygt en månad kommer jag även att börja jogga/löpträna.
  • Anonym (Anna)

    Jag har ätit ca 800 kcal per dag i nästan en månad nu. För en vecka sedan började jag träna kondition 50 min om dagen också. Går hur bra som helst!

Svar på tråden Lågt kcal intag.