• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    driver28 skrev 2017-02-11 23:09:03 följande:
    Allt detta är ju bara strategi. M-väljarna kommer in i fållan och har glömt hela denna storm i ett vattenglas till valet. m till valet,
    Nope. Jag glömmer inte. Det är helt otänkbart för mig att rösta på ett parti som vill samarbeta med ett främlingsfientligt och rasistiskt parti.

    Ingen opinionsundersökning har frågat om detta förut, men efter AKBs utspel och frågan ställdes visade det sig vara en ansenligt stor andel som lämnar M för att man inte vill befläckas av SD. Det kan nog bli fler också när man märker vilka motkrav SD kommer med som tack för sitt stöd.
  • Bergis
    nihka skrev 2017-02-11 23:33:24 följande:

    Nope. Jag glömmer inte. Det är helt otänkbart för mig att rösta på ett parti som vill samarbeta med ett främlingsfientligt och rasistiskt parti.


    Ha ha

    Som att du röstar på moderaterna. Jag har svårt att se att du går väl en meter längre högerut än MP.

    Den stora majoriteten av M-väljarna vill samarbeta med SD. Jag förstår verkligen alla upprörda känslor från vänsteranhängare här inne för det här betyder att vänstern är körda för lång tid framöver.

    Vänstern kommer tvingas stt gå åt höger om de vill ha makt likt de gjort i Danmark. Där gick Sociakdemokraterna till val på hårdare och striktare regler i flyktingpolitiken. Trots det förlorade de valet. Högern och norska SD regerar.
  • KillBill
    Bergis skrev 2017-02-12 06:00:30 följande:
    Den stora majoriteten av M-väljarna vill samarbeta med SD. Jag förstår verkligen alla upprörda känslor från vänsteranhängare här inne för det här betyder att vänstern är körda för lång tid framöver.

    Vänstern kommer tvingas stt gå åt höger om de vill ha makt likt de gjort i Danmark. Där gick Sociakdemokraterna till val på hårdare och striktare regler i flyktingpolitiken. Trots det förlorade de valet. Högern och norska SD regerar.

    Du menar på fullt allvar att den stora majoriteten av M väljare vill samarbeta med Sverigedemokraterna? SD är ett rasistiskt parti, SD är ett ett parti som kraftigt vill begränsa kvinnans rätt att själv bestämma över en abort och SD är ett parti som har politiker som uttalar sig så här nedvärderande om homosexuella (och om ett av de populärare programinslagen i SVT).


     Tommy Hansson är SD politiker i Södertälje och skribent i SD-kuriren. Tommy Hansson kandiderade 2010 för SD till Riksdagen (dvs året efter det homofoba inlägget om melodifestivalen ansåg SD att Tommy var en värdig representant för SD i Riksdagen).


    tommyhansson.wordpress.com/2009/02/14/bogfestivalen-ar-over-oss/

    Det är ta mig fan skamligt att moderaterna vill förhandla med den här typen av politiker 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare

    Ang Maud O och dumheterna som hennes Alliansen orsakade...
    Lite har vi oss själva att skylla, då vi inte lyckades försvara våra egna företag så att folk förstod varför vi måste behålla dom själva.
    Vinst och sparivrare blev de som vann, så nu står vi där med en försvagad ryggrad, där det ändå kommer att vi bli själva som tvingas stå för kostnadrna när ekonomin blir sämre i Sverige.

    Ska ett land "överleva" även när det blåser motvind, och de vinstdrivande företagen går på knäna, så måste landet ha en stark ryggrad som håller emot.
    Det är när det går dåligt som vi ser om ett land är välskött, om det tål att det privata har det jobbigt.

    Och "överlever" gör ett land bara om vi har egna företag och myndigheter som kan hålla igång landet även under sämre tider.
    Det betyder att områden som skola, vård, infrastruktur, rättsväsende och enrgiförsörjning, måste vi ha tillräcklig kontroll över så att inget av det havererar p.g.a att det privata saknar pengar att sköta dom delarna.
    I viss mån gäller det även försörjningen med livsmedel till alla.

    Det betyder att det kommer att finnas förlustföretag och många andra minusposter för att driva Sverige med bibehållen välfärd.
    Vi ska t.ex inte tömma våra vattenmagasin för att lev elkraft till utlandet sommartid, så att vi själv tvingas köpa/importera dyr el senare.
    Den elen är det vi själva som tvingas köpa in, då svenska företag inte kan leverera det vi behöver.

    Och att det måste fungera så här, det borde folk kunna förstå om det förklaras på ett bra sätt.
    För vad det handlar om, är inte annorlunda än hur vi sköter vår egen privatekonomi i familjen.
    Att se till att allt kan fungera, även i tider när inte ekonomin går på plus, och det gör vi genom att se till att det finns en ryggrad som inte knäcks, så fort problemen hopar sig över oss.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-12 10:33:41 följande:

    Du menar på fullt allvar att den stora majoriteten av M väljare vill samarbeta med Sverigedemokraterna?


     


    Vad får dig att tvivla på att så är fallet?

    81% av moderaternas väljare säger att det är rätt att samtala med SD i utskotten. Bara 12% är emot.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4kkQo/moderata-utspelet-splittrar-alliansvaljarna

    Andra undersökningar visar andra siffror men slutsatsen är densamma.

    Den överväldigande majoriteten av moderata sympatisörer vill att M skall samarbeta, på något sätt, med SD.

    Bland KD, i de mätningar på saken där KD tas med, är stödet för samarbete ännu större än det är hos M.

    Och även inom L finns en majoritet, eller en pluralitet, för samarbete. Exempelvis 54 för och 23 emot i den undersökning jag länkar ovan.

    Att du som socialdemokrat tycker att detta är synd och skam gör ju ingen skillnad för fakta i målet.

  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-02-12 10:33:41 följande:

    Du menar på fullt allvar att den stora majoriteten av M väljare vill samarbeta med Sverigedemokraterna? SD är ett rasistiskt parti, SD är ett ett parti som kraftigt vill begränsa kvinnans rätt att själv bestämma över en abort och SD är ett parti som har politiker som uttalar sig så här nedvärderande om homosexuella (och om ett av de populärare programinslagen i SVT).


     Tommy Hansson är SD politiker i Södertälje och skribent i SD-kuriren. Tommy Hansson kandiderade 2010 för SD till Riksdagen (dvs året efter det homofoba inlägget om melodifestivalen ansåg SD att Tommy var en värdig representant för SD i Riksdagen).


    tommyhansson.wordpress.com/2009/02/14/bogfestivalen-ar-over-oss/

    Det är ta mig fan skamligt att moderaterna vill förhandla med den här typen av politiker 


     


    Plus
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • nihka

    -,,-


    Bergis skrev 2017-02-12 06:00:30 följande:
    Ha ha

    Som att du röstar på moderaterna. Jag har svårt att se att du går väl en meter längre högerut än MP.

    Den stora majoriteten av M-väljarna vill samarbeta med SD. Jag förstår verkligen alla upprörda känslor från vänsteranhängare här inne för det här betyder att vänstern är körda för lång tid framöver.

    Vänstern kommer tvingas stt gå åt höger om de vill ha makt likt de gjort i Danmark. Där gick Sociakdemokraterna till val på hårdare och striktare regler i flyktingpolitiken. Trots det förlorade de valet. Högern och norska SD regerar.
    Inte röstar. Röstade. Kommer inte att ske igen. Jag röstade på Moderaterna.  Att du inte kan se det kanske beror att du inte ser dig omkring längre än en meter. Du kan tro att jag har skrattat gott åt radiostyrda kommentarer som dina. Den som ogillar främlingsfientlighet, rasism och SD avfärdas vanemässigt som "vänster". Hos SDare råder ofta rena rama McCarthystämningen. Jag är del av de sex procenten som vänder Moderaterna ryggen nu och vi lär bli fler när de blå-bruna förhandlingarna börjar.

    Det finns inget "norska SD". Partiet som SD helst vill associera sig med vill inte associeras med SD som har sina rötter i nynazism. Högerpopulistiska och nyliberala Fremskrittspartiet har inga sådana sunkiga rötter och förespråkar integreringspolitik. SD är helt ensamma om att vilja införa rasistisk assimileringspolitik.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-02-12 10:42:24 följande:
    Vad får dig att tvivla på att så är fallet?

    81% av moderaternas väljare säger att det är rätt att samtala med SD i utskotten. Bara 12% är emot.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4kkQo/moderata-utspelet-splittrar-alliansvaljarna

    Andra undersökningar visar andra siffror men slutsatsen är densamma.

    Den överväldigande majoriteten av moderata sympatisörer vill att M skall samarbeta, på något sätt, med SD.

    Bland KD, i de mätningar på saken där KD tas med, är stödet för samarbete ännu större än det är hos M.

    Och även inom L finns en majoritet, eller en pluralitet, för samarbete. Exempelvis 54 för och 23 emot i den undersökning jag länkar ovan.

    Att du som socialdemokrat tycker att detta är synd och skam gör ju ingen skillnad för fakta i målet.
    Detta.

    För övrigt så borde ingen lita på resultaten av opinionsundersökningar som är baserade på självrekryterande paneler. 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-02-12 10:42:24 följande:
    Vad får dig att tvivla på att så är fallet?

    81% av moderaternas väljare säger att det är rätt att samtala med SD i utskotten. Bara 12% är emot.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4kkQo/moderata-utspelet-splittrar-alliansvaljarna

    Andra undersökningar visar andra siffror men slutsatsen är densamma.

    Den överväldigande majoriteten av moderata sympatisörer vill att M skall samarbeta, på något sätt, med SD.

    Bland KD, i de mätningar på saken där KD tas med, är stödet för samarbete ännu större än det är hos M.

    Och även inom L finns en majoritet, eller en pluralitet, för samarbete. Exempelvis 54 för och 23 emot i den undersökning jag länkar ovan.

    Att du som socialdemokrat tycker att detta är synd och skam gör ju ingen skillnad för fakta i målet.
    Detta.

    För övrigt så borde ingen lita på resultaten av opinionsundersökningar som är baserade på självrekryterande paneler. 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-12 10:50:58 följande:
    Detta.

    För övrigt så borde ingen lita på resultaten av opinionsundersökningar som är baserade på självrekryterande paneler. 


     


    Den faktiska frågan har ställts och väljare till fyra Allianspartier har svarat. I flera undersökningar med samma resultat. Stödet inom M för detta är kompakt.

    Ditt motstånd mot dessa fakta är att en anna nudersökning visar att M tappat några procentenheter i en allmän undersäkning.

    Inte för en sekund tänker du på att samma undersökning återigen kan visa på det som står ovan: att moderatväljarna är nöjda med AKB:s val och stannar kvar inom M.

    Vid det här laget har jag så många gånger förklarat att när det gäller känsliga ämnen (som samarbete med SD) fungerar webbaserade undersäkningar bäst att du inte kan ha missat detta faktum och därmed alltså medvetet sprider falsk propaganda kring dem.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten