• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    Bergis skrev 2017-02-12 12:40:08 följande:

    @Killbill

    Det går inte att ta miste på din besvikelse. Att vänsterdebattöret är arga och konservativa debattörer glada är kvitto nog på att detta är bra för konservatismen.


    Jag har inga problem med att fatta hur en socialdemokrat känner sig nöjd med att M tappar en massa röster.
  • nihka
    Intenuigen skrev 2017-02-12 12:40:09 följande:
     "Efterblivna"? Nu får du coola ner dig.
  • KillBill
    Intenuigen skrev 2017-02-12 12:40:09 följande:

    [quote=77404054][quote-nick]KillBill skrev 2017-02-12 12:15:32 följande:[/quote-nick]

    Haha, du är för rolig du

    När skrikhögern beskyller de etablerade partierna/ etablerad media för fake-news så kan det nog inte bli mer fake news.

    [/quote

    Allt jag har läst ang lönsamhet med invandring, typ Sandviken-rapporten mm har varit fake-news. Hjälper gärna flyktingar, men det kommer alltid kosta pengar. Och är något man gör för att vara snäll.

    Jobbar inte både sossar och alliansen för agenda 2030, där nationalstater ska upphöra och för öppna gränser?

    Kom gärna med 1 ända ny länk, det räcker för mig.Inga gamla som ni redan kört, där ni har fått byxorna ned-dragna år efter år.

    Dvs vänster, höger eller liberala tankesmedjor är inga sanningssägare, utan det är vinklingar propaganda och eller lögner/ töjningar av sanningen.

    Kan inte tänka mig att ni inte begriper det själva och helt saknar läsförståelse och slutledningsförmåga, trotts att det verkar så.

    Antingen är ni helt efterblivna eller så kör ni propaganda och fake-news medvetet.

    Och jag vet att jag själv är uppväxt med propaganda, men för helvete någon form av läsförståelse och slutledningsförmåga måste man man väl ändå kunna kräva av en vuxen människa.


    Har du funderat på varför du oftast misslyckas med att citera korrekt? Dina inlägg blir svåra att läsa, framförallt från mobilen.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2017-02-12 12:10:28 följande:
    Jag är helnöjd med vad moderaternas samarbete med SD har resulterat i smile2.gif
    Jag med, och lika nöjd är jag att SD:s f.d ungdomsförbund nu bildat nytt parti, och att bröderna Järnrör tycks lämna SD, iaf lämnar en av dom SD, för att han tycker att SD mjuknat och blivit för slapphänta mot invandrarna.

    Yttersta högern verkar tro att enighet och samverkan, det uppnår man bäst genom delning och splittring, tycker det liknar lite av Trump:s anda.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-02-12 14:45:54 följande:
    Jag med, och lika nöjd är jag att SD:s f.d ungdomsförbund nu bildat nytt parti, och att bröderna Järnrör tycks lämna SD, iaf lämnar en av dom SD, för att han tycker att SD mjuknat och blivit för slapphänta mot invandrarna.

    Yttersta högern verkar tro att enighet och samverkan, det uppnår man bäst genom delning och splittring, tycker det liknar lite av Trump:s anda. smile2.gif
    Det är ju exakt samma som sker nu inom SD som skedde inom S när sossarna delades i sossar och kommunister 1917.

    http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Partidistrikt/Jonkopingslan/Var-politik-ny/Var-historia/Splittringen-1917/

    Vänsteroppositionen i partiet hade länge förberett brytningen. Metodiskt hade man kritiserat och angripit partiledningen under en lång tid. I bakgrunden fanns den gamla taktikfrågan: Skulle arbetarrörelsen gå den ”parlamentariska vägen” eller välja revolutionära och ”utomparlamentariska metoder”? Brytningen blev oundviklig. Den 2 maj samma år bildade gruppen som lämnat Socialdemokraterna ett nytt parti vid namn ”Socialdemokratiska vänsterpartiet” som inom några år blev ”Sveriges kommunistiska parti”, nuvarande Vänsterpartiet.

    För SD är det givetvis bara bra att de som vill bråka mest lämnar för ett annat parti, lite längre ut i perferin. På så sätt hamnar SD automatiskt lite mer mot mitten. Blir lite mer lättare att acceptera. Blir lite mer main-stream.

    Precis som hände med S för hundra år sedan.

    Men så långt tror jag inte de mest indoktrinerade SD-hatarna tänker.
  • Flash Gordon
    Bergis skrev 2017-02-12 11:17:46 följande:
    Dessutom har ju dessa sprungit till Annie.
    Eller snarare satt sig vid sidan av.

    Ökningen för "osäkra" var näst intill exakt lika stor som minskningen för M.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-12 11:28:30 följande:

    Efter moderaternas kollaps i flera stora opinionsundersökningar har flera tunga moderatpolitiker gått ut och kritiserat partiledningens flört med SD. Jag tror att många M-väljare som nu har sett resultatet av att M öppnat upp för ett samarbete med SD tänker om. 


    Ja, Odenberg och någon till vill hellre samarbeta med S. Men det hör ju liksom till bilden.

    Den gamla ledningen som under Reinfeldt som gick emot vad de moderata väljarna ville. Det fungerade när Reinfeldt kunde göra M till ett 30%-parti i ett val.

    Det var när man tappade makten, och dessutom ingick DÖ, som missnöjet började komma fram från gräsrötterna.

    Det du ser är absolut en spricka mellan delar av partieliten och de moderata väljarna men den kampen kommer inte ett gäng fd partitoppar att vinna.
  • JTA
    KillBill skrev 2017-02-12 12:15:32 följande:
    När skrikhögern beskyller de etablerade partierna/ etablerad media för fake-news så kan det nog inte bli mer fake news.
    Som tidigare påpekats så är detta inget nytt: Ljugmedia. Motsvarande i Tyskland: Lügenpresse. Det är ett allmänt känt fenomen.

    Det är inte lite ironiskt att samma mediaetablissemang som så länge ljugit så mycket de kunnat om konsekvenserna av invandringspolitiken nu försöker påstå att det är de andra som ljuger. Vem tror på en lögnare.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-02-13 12:12:59 följande:
    Eller snarare satt sig vid sidan av.

    Ökningen för "osäkra" var näst intill exakt lika stor som minskningen för M.
    Nja, om du tittar på ökningen av de andra Allians partierna (ca 1% hos samtliga) så går det att säga samma sak, så det enda som går att säga säkert, är att M tappat en massa väljare.
    Men tolkningen vart dom eg tagit vägen, det är mest en fråga om hur man väljer att se det.

    Men kan du istället för % visa på antalet som ökningen gäller för resp parti och de osäkra, då vet vi säkert vad som hänt.., själv orkar jag inte räkna på det, trots att det är relativt lätt och snabbt gjort.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-02-13 12:08:20 följande:
    Det är ju exakt samma som sker nu inom SD som skedde inom S när sossarna delades i sossar och kommunister 1917.

    www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Par.../

    Vänsteroppositionen i partiet hade länge förberett brytningen. Metodiskt hade man kritiserat och angripit partiledningen under en lång tid. I bakgrunden fanns den gamla taktikfrågan: Skulle arbetarrörelsen gå den ?parlamentariska vägen? eller välja revolutionära och ?utomparlamentariska metoder?? Brytningen blev oundviklig. Den 2 maj samma år bildade gruppen som lämnat Socialdemokraterna ett nytt parti vid namn ?Socialdemokratiska vänsterpartiet? som inom några år blev ?Sveriges kommunistiska parti?, nuvarande Vänsterpartiet.

    För SD är det givetvis bara bra att de som vill bråka mest lämnar för ett annat parti, lite längre ut i perferin. På så sätt hamnar SD automatiskt lite mer mot mitten. Blir lite mer lättare att acceptera. Blir lite mer main-stream.

    Precis som hände med S för hundra år sedan.

    Men så långt tror jag inte de mest indoktrinerade SD-hatarna tänker.
    Som du kanske minns, så förutsa jag precis det här om SD för kanske ett år sen, just för att det brukar gå den här vägen med alla mer extrema partier och deras anhängare.
    D.v.s dom splittras upp i flera partier, då extremister aldrig kan hålla sams inbördes, vilket skedde med vänstern i Sverige.
    Fan vet hur många partier dom lyckades dela upp sig i på 50-60-70-talet, men dom var/blev iaf fler än vad jag kan nämna.

    Och att det skulle vara bra för SD, som du tror, så är det givetvis inte.
    SD är inte så stora så att dom tål en uppdelning i flera partier, lika lite som vänstern tålde det i mitten på 1900-talet.
    Så det som nu sker, det kan drabba SD väldigt hårt, frågan är dock, hur starka är personerna som satt igång det här är, om dom kan skapa nån större delning/splittring i SD.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten