• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-03-04 11:56:01 följande:
    Precis som i kemin i skolan.

    Tillsatte man en lämplig reagens till en vätska som kunde vara lite grumlig bildade skiten en fällning på botten och vätskan ovanför blev klar.
    Jag ser det som att M har påbörjat en destilleringsprocess där ambitionen är att göra sig av med destillatet, spara på fällningen och sedan sammanföra den med solid smuts. Nice cocktail!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-03-04 13:32:43 följande:
    Jag ser det som att M har påbörjat en destilleringsprocess där ambitionen är att göra sig av med destillatet, spara på fällningen och sedan sammanföra den med solid smuts. Nice cocktail!
    Jo, det vore intressant att få veta hur samtalet gick i partistyrelsen när beslutet om att Kinberg Batra skulle hoppa i säng med de bruna togs.

    Jag gissar att Kinberg Batra inte var så villig till att börja med. Sitter inte Bali i partistyrelsen och Svantesson och Ask. Men det räcker ju inte med att dessa tre anser att M ska gå till sängs med SD, måste ju till fler som anser att alliansen ska vara ett öppet äktenskap där det är tillåtet att ligga med rasismen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-03-04 12:52:23 följande:
    Hm.

    Vill bara hjälpa dig en smula. Om du hänvisar till vad en person sagt under en BBC-intervju så är det bättre att länka till intervjun än till twitterkommentarer.

    Länkar du enbart till Twitter blir det inte möjligt att ta ställning till vad Ylva Johansson sagt.
    Aftonblaskan skriver nu att Ylva Johansson (S) pudlar efter att ha spridit alternativa fakta om svensk brottsstatistik i BBC-intervjun:

    aftonbladet.se/nyheter/a/7amb3/ylva-johansson-backar-efter-bbc-intervju-om-sexbrott

  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-03-04 14:44:08 följande:
    Aftonblaskan skriver nu att Ylva Johansson (S) pudlar efter att ha spridit alternativa fakta om svensk brottsstatistik i BBC-intervjun:

    aftonbladet.se/nyheter/a/7amb3/ylva-johansson-backar-efter-bbc-intervju-om-sexbrott
    Tänk om Jimmie Åkesson hade varit lika rakryggad och erkänt att det är fel att dra slutsatser från resultatet ett enskilt år.. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

    Klipper in lite från artikeln:

    I intervjun håller Ylva Johansson inte med om att antalet sexbrott ökat och att det skulle vara relaterat till invandring.

    - Jag skulle säga att han inte riktigt vet vad han talar om. När vi gör undersökningar över hur många kvinnor som blivit utsatta för våldtäkt eller sexuella övergrepp så ser vi att nivån går ner, och går ner, och går ner, säger Ylva Johansson.

    Påståendet stämmer inte, enligt tidigare arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M). Andra som ifrågasatt sanningshalten i Ylva Johanssons uttalanden är riksdagsledamoten Staffan Danielsson (C), kriminologen Manne Gerell och Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmerson.

    Efter kritiken säger Ylva Johansson att hennes uttalanden i BBC-intervjun bygger på anmälningar av våldtäkter mellan 2014 och 2015, vilket stämmer.

    - Jag baserar mina svar i intervjun på uppgifterna jag hade då - att anmälningarna på våldtäkter minskat 2015. Det var fel av mig att prata om en utveckling baserat på ett år. De preliminära siffrorna för 2016 visar tyvärr på en ökning igen. Det är självklart viktigt att det blir korrekt, säger Ylva Johansson.

    Ylva Johansson (S) hade alltså valt ut statistik för endast ett enskilt år och sedan sagt att "nivån går ner, går ner går ner" trots att det i själva verket gick upp, gick upp och gick upp bortsett från just det året.

  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-03-04 14:51:27 följande:
    Tänk om Jimmie Åkesson hade varit lika rakryggad och erkänt att det är fel att dra slutsatser från resultatet ett enskilt år.. 
    Ja, det är detta som skiljer anständiga människor från vissa andra.

    Alla gör fel ibland, men bara vissa kan erkänna detta.

    Det var ju samma sak med Magdalena Andersson och hatten - hon bad omedelbart om ursäkt.

    Att kunna erkänna att man haft fel är en styrka, inte en svaghet som somliga fått för sig.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Agaton
    nihka skrev 2017-03-04 11:36:22 följande:
    Eftersom jag har nolltolerans mot rasism så innebär det automatiskt nolltolerans mot SD.

    Jag har även nolltolerans mot nazism vilket förstås också innebär nolltolerans mot SD.
    När ska du börja med nolltolerans mot judarna? eller mot snickarna?
  • nihka
    Agaton skrev 2017-03-04 15:37:32 följande:
    När ska du börja med nolltolerans mot judarna? eller mot snickarna?
    När ska du börja med nolltolerans mot rasism? Eller mot nazism?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-03-04 14:44:08 följande:
    Aftonblaskan skriver nu att Ylva Johansson (S) pudlar efter att ha spridit alternativa fakta om svensk brottsstatistik i BBC-intervjun:

    aftonbladet.se/nyheter/a/7amb3/ylva-johansson...

    Såg inte ditt inlägg tidigare.

    Ja, det är en vana många har att be om ursäkt när man har haft fel.

    Bland högerpopulster är detta inte särskilt vanligt - där brukar man antingen framhärda eller också låtsas som ingenting.

    Jag har faktiskt funderat på den där omständigheten flera gånger - alltså varför det är så, varför skrikhögeraktivister låtsas som ingenting eller framhärdar.

    Jag tror det har med uppfostran att göra.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-03-04 13:27:44 följande:
    Tycker du att Jimmie Åkessons påstående, att antalet sexualbrott ökade med nästan 100% mellan 2014 och 2015 är sakligt,
    Det SD skrev var följande:

    "The number of sex crimes nearly doubled from 2014-15, according to surveys by the Swedish government body for crime statistics."

    Om man anser att en ökning från 1,0% till 1,7% är detsamma som "nearly doubled" så är det i högsta grad ett sakligt påstående.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten