• Mjbo

    Första gången IVF Maj 2017

    Hej!


    Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.


    Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..


    Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...


    Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..


    Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

  • Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • emhu

    Lite uppdatering efter dagens vul:

    Läkaren såg en hinnsäck på 7-8 mm men inget foster så antingen var det för tidigt att se eller så är det en ofostrig graviditet som jag bär på. Ska tillbaka 4/5 på ett nytt vul. Har dock haft fler brun-röda flytningar idag ovch har ont i magen så det är nog mf på gång....känns så otroligt hemskt...känns som hela livet har gått i kras.

  • Mjbo
    emhu skrev 2017-04-21 17:21:20 följande:

    Lite uppdatering efter dagens vul:

    Läkaren såg en hinnsäck på 7-8 mm men inget foster så antingen var det för tidigt att se eller så är det en ofostrig graviditet som jag bär på. Ska tillbaka 4/5 på ett nytt vul. Har dock haft fler brun-röda flytningar idag ovch har ont i magen så det är nog mf på gång....känns så otroligt hemskt...känns som hela livet har gått i kras.


    Åh nej!! Fy va Hemskt! Jag beklagar verkligen! Kämpa på...
  • Mistluren

    Första gången IVF här med, har också mycket ärr efter en operation. Hade ett myom på nästan 1 kg som togs bort 2015.. jobbig operation och tiden efter var inget vidare. Vi har försökt själva efter detta men inte lyckats så nu blir det IVF, 2/5 börjar jag med hormoner och vecka 22 är det planerat för ägguttag.. Allt känns så himla läskigt, jag ogillar allt som har med sjukhus att göra samtidigt som jag är så oerhört tacksam för att vi har så fin sjukvård och att detta erbjuds när man inte löser det själv.

  • Mistluren
    emhu skrev 2017-04-21 17:21:20 följande:

    Lite uppdatering efter dagens vul:

    Läkaren såg en hinnsäck på 7-8 mm men inget foster så antingen var det för tidigt att se eller så är det en ofostrig graviditet som jag bär på. Ska tillbaka 4/5 på ett nytt vul. Har dock haft fler brun-röda flytningar idag ovch har ont i magen så det är nog mf på gång....känns så otroligt hemskt...känns som hela livet har gått i kras.


  • A1987
    Mjbo skrev 2017-04-20 13:30:04 följande:

    Ja de är helt sant det du säger. Självklart tar man alla biverkningar man får, med glädje, om det resulterar i en graviditet och ett barn :) 

    Jag har ett barn sedan tidigare, i annan relation, oplanerad graviditet och jag var 18 år gammal. Idag är hon snart 7 år, och jag kunde inte va stoltare över henne :) 

    Detta var innan allting hände med mina äggledare och när de gick sönder.. Man ska behandla sin kropp med respekt, annars får man tillbaka det på sig själv, det har jag lärt mig nu den hårda vägen.. 

     

    Jag vet inte när äggplock är riktigt, ska som sagt börja med sprutorna runt valborg, på mensdag 2, och sedan ska jag spruta i ca 11-12 dagar.. Sen efter det vet jag inte faktiskt exakt hur lång tid det tar innan man gör äggplock?? Jag ska ringa dom när jag börjar med sprutan och jag kommer då få mer info om hur allting kommer gå till mer exakt med antal dagar osv.. Var ju ca 1,5 månad sen jag va på kliniken nu så jag kommer inte exakt ihåg alla ord de sa. Va så mycket att ta in..

    Har du klart redan nu vilka dagar det gäller för dig med äggplock? :) Sen tänkte jag du skrev att du hade fått din mens idag, men ska inte börja med sprutorna fören runt valborg? Är det annorlunda kanske på långa protokollet? :)


    Orsaken till mina förstörda äggstockar är en utdragen klamydia. Mitt ex hade varit på sidosprång och kom hem med en mindre rolig suvenir. Blödde och hade jätte ont i flera månader. Ingen pratade om att det kunde vara klamydia, eftersom jag var ju i en stadig relation sen flera år tillbaka. Till sist fick jag ta mej till akuten, var en läkare bad exet gå ut och frågade mej sen om det är möjligt att jag har en könssjukdom. Kunde ju bara svara för min del, att nej det är inte möjligt, så det blev ett test som var positivt. Slapp klamydian och en tid senare slapp jag exet också. Obrukbara äggstockar fick jag dock ha kvar.

    Egentligen är det här väll ingen Mens Mens. Kallas väll mera för blödning bara, eftersom det inte är en normal menscykel.

    Äggplock har jag bara utsatt till vecka 20, inget datum än. Ul tiderna är utsatta 3st, första 3.5 då jag skall börja med sprutorna. Jag har hämtat ut 10 sprutor på apoteket, så då antar jag att jag skall spruta 10 dagar innan det är dags för ägglossnings spruto (kallas det så? :D) och en paus dag, var efter det är äggplock. Mao dag 13 efter sprutdag? Jaa, har träffat läkare senast i november, sen dess bara fått hemskickat papper och vid behov fått ringa ivf-sköterskan. Skäms för att ringa och fråga mera, känns som jag varit på linjen allt för ofta :D
  • A1987
    Kv89 skrev 2017-04-20 13:35:22 följande:

    Hej! Ni som kört/kör med långa protokollet och ska börja spraya synerela på dag 21. Hur noga är det att det blir på just dag 21? Jag kan ev haft min äl på dag 12 denna månad, ska jag ändå börja med sprayen på dag 21? Mejlade Umeå idag och fick till svar att eftersom jag fick min mens 7/4 så ska jag börja m sprayen på dag 21, vilket var 27/4. Men det är ju dag 20 ju? Har hon skrivit fel eller är det jag som tänker fel när jag tycker att dag 21 är 28e? Hur stor betydelse har det om det råkar bli en dag hit eller dit? Vill att det ska bli rätt nu.


    Med Suprecur skulle jag räkna starten till dag 23. I mina papper var dag 23 utsatt till vad jag hade som dag 25. Ringde ivf sköterskan, som sa att det inte spelade någon roll med ett par dagars kast, huvudsaken jag börjar på dag 23.

    Nu har du skrivit in så många datum och klockan visar tidig morgon, så min hjärna funkar inte än :D Skall du räkna cd enligt ägglossning eller mens?
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-04-22 06:24:45 följande:

    Orsaken till mina förstörda äggstockar är en utdragen klamydia. Mitt ex hade varit på sidosprång och kom hem med en mindre rolig suvenir. Blödde och hade jätte ont i flera månader. Ingen pratade om att det kunde vara klamydia, eftersom jag var ju i en stadig relation sen flera år tillbaka. Till sist fick jag ta mej till akuten, var en läkare bad exet gå ut och frågade mej sen om det är möjligt att jag har en könssjukdom. Kunde ju bara svara för min del, att nej det är inte möjligt, så det blev ett test som var positivt. Slapp klamydian och en tid senare slapp jag exet också. Obrukbara äggstockar fick jag dock ha kvar.

    Egentligen är det här väll ingen Mens Mens. Kallas väll mera för blödning bara, eftersom det inte är en normal menscykel.

    Äggplock har jag bara utsatt till vecka 20, inget datum än. Ul tiderna är utsatta 3st, första 3.5 då jag skall börja med sprutorna. Jag har hämtat ut 10 sprutor på apoteket, så då antar jag att jag skall spruta 10 dagar innan det är dags för ägglossnings spruto (kallas det så? :D) och en paus dag, var efter det är äggplock. Mao dag 13 efter sprutdag? Jaa, har träffat läkare senast i november, sen dess bara fått hemskickat papper och vid behov fått ringa ivf-sköterskan. Skäms för att ringa och fråga mera, känns som jag varit på linjen allt för ofta :D


    Precis mitt dilemma. Gammal klamydiainfektion som jag ej behandlat. Ingen aning om hur många år jag haft det. De va ett hely kaos där nere tydligen. Sammanväxtningr ändra upp i buken och levern osv. Riktigt ordentligt. Jätte konstigt att man inte nämnt nått kan ja tycka.. Men men.

    Jag ska hämta ut mina sprutor till veckan. Det närmar sig nu. Börjar bli lite nervös... hur känner du?
  • Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-04-18 14:27:29 följande:
    Känner igen det du skriver att det är en ända lång väntan allting. Jag har väntat nu på Maj månad i flera år känns det som! haha. Men men. det kommer snart..... Jag ska börja med sprutorna mensdag 2 vilket borde bli runt valborg :) 
    Ja det känns exakt så här med :) Jag börjar runt 15e Maj så nu gäller de bara att försöka tänka på annat så gott de går fram tills dess!
  • Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-04-24 15:06:57 följande:

    Ja det känns exakt så här med :) Jag börjar runt 15e Maj så nu gäller de bara att försöka tänka på annat så gott de går fram tills dess!


    Ja fy denna väntan är inte att leka med! ???? ... Jag själv gjorde så att jag åkte på en minisemester en helg och tänkte på annat, Sen skippade jag familjeliv i ca 2 veckor.. det hjälpte lite :) men nu är det bara ett par dagar kvar så nu är jag tillbaka :) hoppas din tid går fort! Är det första gången du gör ivf? :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017