• Glinda från Oz

    Varför används HSP som det vore en diagnos?

    Först vill jag säga att jag absolut tror att HSP (Highly Sensitive Person) existerar, vad jag inte förstår är varför det används som en NPF diagnos av lekmän och allmänna tyckare. Jag tycker man läser överallt i tidningar om folk som äntligen förstått vad det är för fel på dem, varför de fungerar som de gör etc och nu vet de att de är HSP.

    Jag har träffat många som hävdar att de är HSP och därför inte klarar av vissa saker, det kan vara alltifrån att gå ut på stan till att ha vänner och arbeta. Många kräver att man ska ta extra hänsyn, vilket ibland leder till merarbete på olika vis.

    HSP är alltså en personlighetstyp för er som inte visste det. För några år sedan hade ingen hört talas om det, nu är var och varannan person HSP.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 14:32
    Jag ser att det blivit en del missförstånd i tråden, HSP är INGEN diagnos och inget som psykiatrin sysslar med. Det är en personlighetstyp som just nu tillhör normalspannet.

  • Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?
  • Anonym (Angie)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-28 12:03:13 följande:

    Av det lilla du beskriver låter det mer som Asperger.

    De som jag har träffat är inte ute efter att informera, de säger bara rätt upp och ner att de är HSP och därför inte kan det och det. För en del är det bortförklaringar och de är egentligen lata och för en del stämmer det, de kan inte göra helt normala saker.


    Det är inget fel att ha Asperger men det är inte det i vårt fall :). Jag har bl a för hög mentaliseringsförmåga för att uppfylla kriterierna och dessutom är det inte ett hinder i min vardag. Däremot har du rätt i att människor med högfungerande autism också ofta är perceptionskänsliga och kan känna sig udda, det har dock andra orsaker.

    Både jag själv och mina nära vänner som också är särbegåvade och högkänsliga fungerar väl i samhället och skyller inte på något av personlighetsdragen om något är jobbigt. Vi är läkare, rektorer, forskare, specialpedagoger och psykologer bl a. Vi pratar med varandra om detta och tycker att det är skönt och hjälpsamt att förstå oss själva. Några av oss har känt oss lite udda och fel under uppväxten men inte alla, det beror nog på uppväxtmiljö och övrig personlighet bl a. Det är hjälpsamt att förstå vad vi behöver för att må bra så att vi inte kör slut på oss själva och går in i väggen.

    Det jag menade var att jag själv tyckte att det var väldigt skönt när jag förstod mig själv bättre även om jag inte pratar om det med kreti och pleti. Kanske andra också blivit "frälsta" och har svårare att hålla det inne. Säkert finns det människor som "använder det som ursäkt", jag har aldrig hört en enda människa säga rakt ut att de är högkänsliga bara sådär så jag känner inte igen situationerna men uppenbarligen finns de.
  • Anonym (Suck)

    Det är ingen diagnos och därför är John22 mm inlägg i tråden meningslösa. Det är ingen diagnos, syftar inte på nån störning eller funktionshinder alls.

    Jag tror att många läser om det och tror att dom känner igen sig för att dom lätt tar illa upp, missförstår andra, känner sig annorlunda eller går runt och är deppiga och introverta men det är INTE vad begreppet handlar om.

    Begreppet är myntat av en professor i psykologi som forskat i ämnet väldigt länge, även inom djurvärlden.

    Det är inte konstigare än så att det handlar om ett känsligare nervsystem än genomsnittsbefolkningen. Känslig betyder inte "crybaby", lättkränkt eller autistisk alls. Att ni tycker det påminner om varandra är för att ni är för okunniga om vad som betecknar Hsp.

    Det har absolut inte med borderline att göra som är en personlighetsstörning som utvecklas genom trauman i barndomen. Människor med borderline förstår inte andra människor och är snarare okänsliga. Jag vet att ni tänker nu att borderline innebär känslighet för att man pratar om SÅRBARHET i samband med borderline men det är inte alls detsamma som menas med känslighet när man talar om Hsp.

    Hsp är snarare motsatsen till en manipulativ och självcentrerad individ som är okänslig inför andra människor och utnyttjar dom som brickor i ett eget spel/drama.

    Det är just såna här oklarheter kring begrepp som "känslighet" som gör att människor har svårt för "Hsp", tror att dom är högkänsliga utan att vara det eller tror att det är ännu en diagnos eller störning.

    Människor med adhd är bara känsliga för stimuli för att dom har grava koncentrationssvårigheter. I övrigt är dom raka motsatsen till en högkänslig människa. Autism handlar om att inte begripa sin omvärld och just därför tål dom inte höga ljud, människor som försöker interagera med dom osv.

    En högkänslig person förstår Väldigt bra social samspel och är tvärtemot autistiska människor mycket bra på att uppfatta subtila signaler.

    En människa med Hsp kan få sig själv att må bra och reglera sina egna känslor tack vare sin höga känslighet. Hen vet precis vad som behövs ändras på och varför dom mår dåligt och är bra på att förebygga så dom inte mår dåligt, blir utbrända osv.

    En person med borderline är tvärtom mycket destruktiv, gör sig själv illa, gör andra människor illa och ställer till med ett helvete för sina närmaste tack vare stor Okänslighet.

    Att lätt gråta, skrika och skära sig är något man kan göra och ändå vara okänslig.

  • Fnollet

    Nu när jag läst igenom tråden är jag ännu mer förvirrad :S

    Så personer med hsp har problem med sociala relationer och är känsliga? Det låter för mig som att man helt enkelt är blyg? Vi har ju jättemånga ord i svenskan som redan beskriver olika personlighetsdrag och känslor, så varför duger inte dessa?

  • Fnollet
    Anonym (bullen) skrev 2017-03-28 10:43:07 följande:

    Jag tror att folk gillar att kategorisera. Möjligen att det ligger i vår natur, så att säga. Att sätta sig själv i en kategori kanske är en del av ett identitetssökande. Det skulle i så fall kunna få effekten att när andra "hamnar i" en kategori så känner man sig identitetslös om man själv inte tillhör någon, så då får man hitta på en ny kategori. Och på så vis uppkommer fler och fler kategorier.

    Men folk gillar också att sätta in andra i kategorier. Det har hänt att jag, som har många olika åsikter från olika delar av det politiska spektrumet, har blivit kallad nyliberal, radikalfeminist, extremvänster och rasist, allt på en och samma dag. För att folk absolut måste försöka sammanfatta en som person så snabbt som möjligt baserat på mycket lite information. 

    Jag har inte reagerat så mycket på just HSP, men däremot på introvert och extrovert. Det känns som att det inte kommer att dröja länge innan folk presenterar sig med sin -vert. "Hej, jag heter Anders, och jag är extrovert." Det blir kanske lättare att förhålla sig till sig själv och sina problem om problemen har ett flashigt namn som innebär att man är en del av någonting. 


    Jag tycker det du skriver är väldigt vettigt, men angående introvert och extrovert kan dessa vara hjälpsamma när man beskriver olika variationer inom en specifik diagnos.
  • Anonym (Angie)
    Fnollet skrev 2017-03-28 12:30:33 följande:

    Nu när jag läst igenom tråden är jag ännu mer förvirrad :S

    Så personer med hsp har problem med sociala relationer och är känsliga? Det låter för mig som att man helt enkelt är blyg? Vi har ju jättemånga ord i svenskan som redan beskriver olika personlighetsdrag och känslor, så varför duger inte dessa?


    Nej, en person med hsp har inte per automatik svårt för sociala relationer. Däremot är inte egenskaper som följer med hsp så högt värderande i vår kultur vilket kan göra att man känner sig lite "fel" och försöker vara på ett annat sätt vilket man mår dåligt av. Bättre att ha förståelse för hur man fungerar och fokusera på de positiva sidorna.

    Blyghet är ett inlärt beteende medan högkänslighet är medfött.

    Här nedan har jag klippt in lite från www.hspsverige.se/vanliga-fraringgor-om-hsp.html Läs gärna mer där om du vill förstå bättre :)

    "Forskning visar att högkänslighet är en medfödd egenskap, ett personlighetsdrag på biologisk grund. Biologer har funnit denna egenskap hos individer bland en mängd djurarter ? från bananflugor och fiskar till hundar, katter, hästar och primater. Känsligheten speglar vad man tror är ett känsligare nervsystem hos vissa individer och detta leder till en viss överlevnadsstrategi, som ofta yttrar sig i en individ som hellre inledningsvis utforskar sin omgivning genom observation än att omedelbart röra sig runt i den. Individen kan således av andra uppfattas som överdrivet försiktig och tystlåten i t.ex. nya sociala sammanhang.

    Man har också funnit att hjärnan hos högkänsliga personer fungerar lite annorlunda än hos icke-känsliga. Känsliga personer är ofta mer medvetna om subtila nyansskillnader och detaljer, vilket främst beror på att deras hjärnor bearbetar informationen annorlunda och reflekterar över den på ett djupare plan. Inte sällan leder det till att man som känslig individ känner sig överväldigad, överbelastad, av intryck. Man blir helt enkelt lättare överstimulerad när saker och ting blir för intensivt, komplext eller kaotiskt under en tid.

    Detta personlighetsdrag är ingen ny upptäckt, men det har tidigare ofta misstolkats. Eftersom känsliga personer föredrar att observera framför att agera när de kommer in i nya situationer har de ofta kallats blyga. Men blyghet är ett inlärt beteende, inte ett medfött. I själva verket är ca 30% av de högkänsliga personerna också extravert utåtriktade, så känslighet behöver inte vara förknippad med en i övrigt introvert personlighet.

    Känslighet har också tidigare kallats hämning, rädsla eller neuroticism. Vissa känsliga personer beter sig på detta sätt, men det är inte medfött och inte heller den mest grundläggande egenskapen hos dessa personer.

    Slutligen, känslighet värderas olika i olika kulturer. I kulturer där det inte värderas så högt, som i vår västerländska, tenderar en känslig personlighet också att vara förknippad med låg självkänsla. I en sådan kultur blir de ofta tillsagda att inte vara så känsliga, vilket dock brukar bidra till att de känner sig än mer annorlunda och därför får ännu sämre självkänsla.
  • Fnollet
    Anonym (Fluga) skrev 2017-03-28 10:16:43 följande:

    En del av problemet är nog också att mycket i psykologi idag förklaras med biologiska orsaker. Forskning visar dock mer och mer att miljön har en mkt stor - om inte ofta större - påverkan på vår personlighet än medfödda egenskaper. Resultatet blir att drag orsakade av olika uppväxtvillkor och trauman (små som stora) lättare placeras i HSP-lådan. Eller någon av de tisentals andra som finns.

    Tror inte folk alltid vill bli särbehandlade, det är ofta skönt att hitta förklaringar. Egenskaper förvärvade av miljön är ju inte per automatik lättare att jobba med än biologiskt grundade egenskaper. Tror det är en stor myt. Vi vet fortfarande för lite om hur hjärnan formas och kan förändras för att det ska gå att dra den slutsatsen. Så meningslöst egentligen att göra uppdelningen ur den synpunkten.


    Vi kanske har läst helt olika forskningsstudier, men jag tycker snarare utvecklingen har gått åt motsatt håll och allt fler diagnoser/drag är medfödda snarare än formade av miljön. Miljön, sociala relationer och dylikt är såklart en faktor till hur "diagnoser" kan yttra sig i senare skede, men jag vill nog ändå påstå att forskningen mer och mer lutar sig åt att det är medfött (vissa, inte alla). Förr såg man diagnoser/karaktärsdrag/läggning som en sjukdom som går att "bota" istället för att acceptera att man är född sådan.
  • Anonym (Angie)
    linani skrev 2017-03-28 11:25:59 följande:

    Det här att säga att man tänker (för) mycket och känner (för) mycket, det är ju vanligt hos er som identifierar er som HSP. Jag tycker det är en intressant åsikt att hävda. Hur har du kommit fram till det, att du tänker mer än andra personer? Att du känner mer än dem?

    Kan det inte handla om att vi har olika intressen, att vissa personer helt enkelt bryr sig mer om sina känslor? Eller att andra personer har bättre självkänsla och bättre verktyg för att kanalisera och komma vidare med sitt mående?

    Bara för att man fastnat i att älta (ursäkta uttrycket, men jag upplever ofta att HSP-individer just ältar) sina och andras känslor, betyder det inte per definition att man känner mer.

    Det finns ju också väldigt mycket man kan tänka på utöver mående, typ kultur - forskning - utveckling - filosofi.


    Jag tycker egentligen inte själv att jag tänker/känner för mycket men jag har fått höra det. Att jag är överkänslig, överanalyserande, tänker för mycket o s v. I och med har jag också känt mig fel och försökt förändra mig. Om någon säger till mig nu att jag tänker för mycket säger jag bara skämtsamt att det kanske är så men att det är bättre än att tänka för lite ;). Jag förstår mig själv bättre och har inte dålig självkänsla längre.

    Min poäng var att jag förstår att det kan kännas onödigt med alla de här definitionerna men för mig har det varit en stor hjälp att få lite förklaring till varför jag känt mig lite fel och annorlunda. Däremot är det inget jag pratar om med andra än nära vänner, för mig handlar det mer om att förstå mig själv.

    Och nej, jag kan såklart inte veta hur jag tänker/känner jämfört med andra, det kan ju ingen. Jag kan ju bara veta hur jag upplever mig och upplevs i förhållande till andra.

    Läs gärna mer på t ex www.hspsverige.se/vanliga-fraringgor-om-hsp.html
  • Fnollet
    Anonym (Angie) skrev 2017-03-28 12:40:29 följande:

    Nej, en person med hsp har inte per automatik svårt för sociala relationer. Däremot är inte egenskaper som följer med hsp så högt värderande i vår kultur vilket kan göra att man känner sig lite "fel" och försöker vara på ett annat sätt vilket man mår dåligt av. Bättre att ha förståelse för hur man fungerar och fokusera på de positiva sidorna.

    Blyghet är ett inlärt beteende medan högkänslighet är medfött.

    Här nedan har jag klippt in lite från www.hspsverige.se/vanliga-fraringgor-om-hsp.html Läs gärna mer där om du vill förstå bättre :)

    "Forskning visar att högkänslighet är en medfödd egenskap, ett personlighetsdrag på biologisk grund. Biologer har funnit denna egenskap hos individer bland en mängd djurarter ? från bananflugor och fiskar till hundar, katter, hästar och primater. Känsligheten speglar vad man tror är ett känsligare nervsystem hos vissa individer och detta leder till en viss överlevnadsstrategi, som ofta yttrar sig i en individ som hellre inledningsvis utforskar sin omgivning genom observation än att omedelbart röra sig runt i den. Individen kan således av andra uppfattas som överdrivet försiktig och tystlåten i t.ex. nya sociala sammanhang.

    Man har också funnit att hjärnan hos högkänsliga personer fungerar lite annorlunda än hos icke-känsliga. Känsliga personer är ofta mer medvetna om subtila nyansskillnader och detaljer, vilket främst beror på att deras hjärnor bearbetar informationen annorlunda och reflekterar över den på ett djupare plan. Inte sällan leder det till att man som känslig individ känner sig överväldigad, överbelastad, av intryck. Man blir helt enkelt lättare överstimulerad när saker och ting blir för intensivt, komplext eller kaotiskt under en tid.

    Detta personlighetsdrag är ingen ny upptäckt, men det har tidigare ofta misstolkats. Eftersom känsliga personer föredrar att observera framför att agera när de kommer in i nya situationer har de ofta kallats blyga. Men blyghet är ett inlärt beteende, inte ett medfött. I själva verket är ca 30% av de högkänsliga personerna också extravert utåtriktade, så känslighet behöver inte vara förknippad med en i övrigt introvert personlighet.

    Känslighet har också tidigare kallats hämning, rädsla eller neuroticism. Vissa känsliga personer beter sig på detta sätt, men det är inte medfött och inte heller den mest grundläggande egenskapen hos dessa personer.

    Slutligen, känslighet värderas olika i olika kulturer. I kulturer där det inte värderas så högt, som i vår västerländska, tenderar en känslig personlighet också att vara förknippad med låg självkänsla. I en sådan kultur blir de ofta tillsagda att inte vara så känsliga, vilket dock brukar bidra till att de känner sig än mer annorlunda och därför får ännu sämre självkänsla.


    Tack :) Det var intressant att läsa :)

    Nu förstår jag lite mer varför Glinda från Oz såg lite paralleller med autism för de har vissa saker gemensamt.

    Något jag undrar över är hur man själv då kan veta att man har hsp om man inte blivit undersökt av psykolog/psykiatriker och dylikt? Alltså hur vet man att ens känslor avviker från "normen" när man inte kan jämföra sina egna känslor med någon annans? Jag har en personlighetsstörning som jag inte hade en aning om förens jag blev diagnoserad med den. Jag trodde att alla upplevde saker likadant som jag gjorde, och tyckte istället att jag var värdelös då jag inte kunde hantera vanliga situationer. Jag känner igen mig en hel del på hps, men det behöver inte innebära att jag har det. För allt vi läser blandas med hur vi tolkar ord och innebörder, så hur ska man själv kunna bedömma att man har något? Det är det stora kruxet med självdiagnosering, för hur ska vi själva kunna veta om det vi känner är normalt/onormalt då vi egentligen inte har något att jämföra med och är alldeles för subjektiva rörande oss själva. Lite som en psykiatriker som inte får bedömma en närståendes problematik (ge diagnos) då hen är alldeles för inblandad och subjektiv.
  • Anonym (Suck)

    Men hallå, nej man har absolut inte svårt med relationer, tvärtom!

    Jag får som feedback i relationer och på arbetsplatser osv att jag är lätt att ha att göra med, är en bra lyssnare, omtänksam, behaglig osv.

    Skillnaden är att jag uppfattar subtila signaler snabbare än andra. Har arbetat med folk som förskingrat pengar på arbetsplatsen, varit drogberoende, manipulativa osv och det är något jag känt direkt eller efter att ha arbetat med dom människorna i en dag max. Andra har förstått det efter flera månader eller när dom blivit avslöjade.

    Jag har också blivit bedragen men känt det på mig redan innan det hänt. Det var inte populärt såklart.

    Annars har jag inte ett dugg svårt för relationer.

    Jag känner absolut inte för mycket eller tänker för mycket. Vissa har sagt det till mig men det är förstår jag framförallt som äldre människor som inte velat bli genomskådade. Jag får aldrig utbrott och skriker eller ställer till med scener, måste poängtera att "drama queens" absolut inte har med känslighet att göra.

  • Anonym (Angie)
    Fnollet skrev 2017-03-28 13:05:05 följande:

    Tack :) Det var intressant att läsa :)

    Nu förstår jag lite mer varför Glinda från Oz såg lite paralleller med autism för de har vissa saker gemensamt.

    Något jag undrar över är hur man själv då kan veta att man har hsp om man inte blivit undersökt av psykolog/psykiatriker och dylikt? Alltså hur vet man att ens känslor avviker från "normen" när man inte kan jämföra sina egna känslor med någon annans? Jag har en personlighetsstörning som jag inte hade en aning om förens jag blev diagnoserad med den. Jag trodde att alla upplevde saker likadant som jag gjorde, och tyckte istället att jag var värdelös då jag inte kunde hantera vanliga situationer. Jag känner igen mig en hel del på hps, men det behöver inte innebära att jag har det. För allt vi läser blandas med hur vi tolkar ord och innebörder, så hur ska man själv kunna bedömma att man har något? Det är det stora kruxet med självdiagnosering, för hur ska vi själva kunna veta om det vi känner är normalt/onormalt då vi egentligen inte har något att jämföra med och är alldeles för subjektiva rörande oss själva. Lite som en psykiatriker som inte får bedömma en närståendes problematik (ge diagnos) då hen är alldeles för inblandad och subjektiv.


    Eftersom hsp inte är någon diagnos är det inget som kan utredas och diagnostiseras utan det handlar egentligen bara om att känna igen sig och få förståelse för sig själv.

    Det är väl det ts menar med att många idag använder det som diagnos och säger "jag har hsp" som förklaring till varför man inte kan göra olika saker. Detta har jag själv inte mött men tydligen har flera andra här det. Det blir ju lite knasigt förstås.
Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?