• Anonym (Grannen)

    grannen är en riktig psykopat som förstör livet för alla som bor här.. hjälp!

    Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Den här människan går inte att förklara med ord riktigt.

    Vi har en granne som är en riktig psykopat. Exempel på saker hen gör & har gjort:

    - kör rattfull utan körkort

    - trakasserar i princip alla andra grannar genom att verbalt "hoppa på" folk och anklaga dem för diverse sjuka saker

    - tagit kontakt med en av grannarnas chef (som är en total främling för hen), påstått att hen är kund till företaget och sagt att grannen som arbetar där behöver krishantering och sjukskrivning (helt påhittat)

    - filmar in i grannars lägenheter

    - går ut och gapar och skriker helt sinnessjukt högt på grannar ute på gården titt som tätt

    - ringt på flera dörrar mitt i natten och svamlat om galna saker som ingen förstår

    - misshandlat två helt främmande människor på gatan för att hen ansåg att de inte tar hand om sin hund på ett korrekt vis och påstod att hen är djurskyddsombudsman, givetvis är även detta påhittat

    Etc etc. Listan kan göras tre gånger så lång som det ovan. Hyresvärden försöker vräka hen, men det är en lång process. Hen inväntar även ett fängelstraff som ska avtjänas för endel av sakerna som nämndes ovan, men detta har blivit utdraget.. det innebär att vi är fast med hen minst ett antal månader till. Imorse ringde hen polisen och sa att en av grannarna är självmordsbenägen, så polisen kom hit tidigt imorse för att kolla upp det, grannens partner blev såklart livrädd för att något hänt när två poliser stod utanför dörren. Allt detta är för att "förstöra" för andra och jävlas för att alla grannar avskyr hen och ingen hälsar.

    Hen lider även av någon form av storhetsvansinne, hen säger att alla är lågutbildade idioter och att hen är chef på ett stort företag och har 15 000 anställda under sig.. den dystra sanningen är att hen är alkoholist, lever på socialbidrag och har flera miljoner i skulder hos kf. All släkt, vänner och familj har sagt upp bekantskapen.

    Jag orkar inte mer! Vi ska flytta men har inte möjlighet att göra det just nu. Så vad mer kan man göra? Det här pågår dag ut och dag in, och det är oerhört frustrerande.

  • Svar på tråden grannen är en riktig psykopat som förstör livet för alla som bor här.. hjälp!
  • Dumbledore
    Anonym (Grannen) skrev 2017-05-23 21:32:02 följande:

    Vi har kontaktat både polis och hyresvärden varje gång. 2/3 ggr kommer polisen när hen har gått därifrån, dvs 1-2 timmar senare. Och då är svaret "ja vad kan vi göra? Det är ju lugnt nu". Hyresvärden har skickat varningar och även vräkningsbrev, hyresnämnden är inkopplad och har beslutat om vräkning. Men allt tar sån tid! Det kan överklagas etc. Och det är klart hen överklagar.. så det ser ut som att vi måste stå ut flera månader till.


    Jag lider med er, och hoppas verkligen det går undan framöver! Har ni gjort anmälningar varje gång, eller "nöjt er" med att polisen kommer dit?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Oj!!!) skrev 2017-05-23 21:36:49 följande:

    Okej, det låter lite underligt. P7:an (den lilla undersökningen) visar normalt om just det brottet gjorts under inflytande av "allvarlig psykiskt störning". Det kanske gällde ett mer specifikt brott och en mer specifik händelse?

    Skulle personen åtalas för trakasserierna sammantaget borde det kunna ge ett annat utslag, tycker man. Det är personens advokat eller tingsrätten som kan begära utredning. Det är dem man kontaktar i så fall. Totalt sett låter det ju inte som att det finns någon tvekan om att personens agerande är ett utslag av sjukdom.

    Ni kan naturligtvis ringa direkt till psykiatrin för ett LTP, men det är ungefär hopplöst att få till under någon längre tid idag.


    Antar att du menar LPT?

    Ts ta inte råd från en massa oseriösa människor på nätet, du måste kontakta någon som kan hjälpa dig på riktigt.
  • Anonym (Oj!!!)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-05-23 22:47:34 följande:
    Antar att du menar LPT?

    Ts ta inte råd från en massa oseriösa människor på nätet, du måste kontakta någon som kan hjälpa dig på riktigt.
    Självklart, det gick lite fort på tangenterna.

    Varför skulle TS inte ta de råd som getts? Vad jag kan se har det inte kommit in andra råd än att polisanmäla minsta sak samt ev kontakta en advokat för att tipsa om eventuell utredning i samband med rättsprocessen.
  • Läs vad som står och inget annat

    O nu e de ju så att man inte ska kalla/döma folk som psykopat utan grund. Belägg för de påstådda krävs innan ett sånt uttalande. Oavsett "diagnos" behöver människan hjälp o framförallt ska händelser som detta polisanmälas.

  • Anonym (Check)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2017-05-23 23:31:26 följande:

    O nu e de ju så att man inte ska kalla/döma folk som psykopat utan grund. Belägg för de påstådda krävs innan ett sånt uttalande. Oavsett "diagnos" behöver människan hjälp o framförallt ska händelser som detta polisanmälas.


    Exakt! En ska vara kritisk till människor som säger att sin granne är psykopat och som berättar massa detaljer och säger utöver psykopat att "sanningen är att grannen är alkoholist och har skulder till af osv osv. Människor kan sitta här på familjeliv, komma med sina berättelser om psykopat till granne som förstör för "alla" när det i själva verket är ts själv som faktiskt lider av en eller flera personlighetsstörningar. En som sitter och kollar upp sina grannar och som går igång på det. En som själv är den som förstör och skapar drama omkring sig. Anmäler andra på inga eller felaktiga grunder osv. Felet är såklart alltid någon annans: En alkoholist, en psykopats osv osv osv.
  • Anonym (Check)
    Anonym (Grannen) skrev 2017-05-23 20:49:40 följande:

    Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Den här människan går inte att förklara med ord riktigt.

    Vi har en granne som är en riktig psykopat. Exempel på saker hen gör & har gjort:

    - kör rattfull utan körkort

    - trakasserar i princip alla andra grannar genom att verbalt "hoppa på" folk och anklaga dem för diverse sjuka saker

    - tagit kontakt med en av grannarnas chef (som är en total främling för hen), påstått att hen är kund till företaget och sagt att grannen som arbetar där behöver krishantering och sjukskrivning (helt påhittat)

    - filmar in i grannars lägenheter

    - går ut och gapar och skriker helt sinnessjukt högt på grannar ute på gården titt som tätt

    - ringt på flera dörrar mitt i natten och svamlat om galna saker som ingen förstår

    - misshandlat två helt främmande människor på gatan för att hen ansåg att de inte tar hand om sin hund på ett korrekt vis och påstod att hen är djurskyddsombudsman, givetvis är även detta påhittat

    Etc etc. Listan kan göras tre gånger så lång som det ovan. Hyresvärden försöker vräka hen, men det är en lång process. Hen inväntar även ett fängelstraff som ska avtjänas för endel av sakerna som nämndes ovan, men detta har blivit utdraget.. det innebär att vi är fast med hen minst ett antal månader till. Imorse ringde hen polisen och sa att en av grannarna är självmordsbenägen, så polisen kom hit tidigt imorse för att kolla upp det, grannens partner blev såklart livrädd för att något hänt när två poliser stod utanför dörren. Allt detta är för att "förstöra" för andra och jävlas för att alla grannar avskyr hen och ingen hälsar.

    Hen lider även av någon form av storhetsvansinne, hen säger att alla är lågutbildade idioter och att hen är chef på ett stort företag och har 15 000 anställda under sig.. den dystra sanningen är att hen är alkoholist, lever på socialbidrag och har flera miljoner i skulder hos kf. All släkt, vänner och familj har sagt upp bekantskapen.

    Jag orkar inte mer! Vi ska flytta men har inte möjlighet att göra det just nu. Så vad mer kan man göra? Det här pågår dag ut och dag in, och det är oerhört frustrerande.


    "Släkt familj och vänner har sagt upp bekantskapen" värst vad du har koll på din grannes relationer, skulder, polisanmälningar, brott osv. Lite obehagligt. Du hävdar även att din granne är både psykopat och alkoholist osv. Hur står det till med dina egna relationer egentligen?
  • Anonym (Grannen)
    Anonym (Check) skrev 2017-05-24 08:40:33 följande:
    "Släkt familj och vänner har sagt upp bekantskapen" värst vad du har koll på din grannes relationer, skulder, polisanmälningar, brott osv. Lite obehagligt. Du hävdar även att din granne är både psykopat och alkoholist osv. Hur står det till med dina egna relationer egentligen?
    Ja visst är det märkligt att jag kan veta det när hens familjemedlemmar stått ute i trappuppgången utanför min dörr och bönat hen att söka hjälp för sin egen skull, att först då kommer familjen och släkten kunna tänka sig kontakt igen. Att det är hens eget fel att hen är ensam.

    Och att jag vet hur bakgrunden ser ut, du kanske aldrig varit på en rättegång? Men de läser upp vad personen är dömd för sen tidigare, och även hur personens ekonomi ser ut etc.

    Kan ju iofs inte vara lätt för dig att veta när du uppenbarligen inte kan räkna ut på egen hand hur jag vet de detaljer jag vet. Inte ditt fel! :)
  • Anonym (Grannen)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-05-23 22:47:34 följande:
    Antar att du menar LPT?

    Ts ta inte råd från en massa oseriösa människor på nätet, du måste kontakta någon som kan hjälpa dig på riktigt.
    Men vem kan hjälpa "på riktigt"? Det är det som är så svårt, vi är ett helt gäng människor som blir utsatta för hen, och vi vet inte var vi ska vända oss mer än till hyresvärden och polisen de gånger det går för långt. Hitills har 6 grannar valt att flytta. Och 3 till är på gång pgr hen, de orkar helt enkelt inte mer.

    Och jag önskar så innerligt att även jag kunde flytta, men har inte den möjligheten riktigt än, vilket gör det otroligt frustrerande. För jag hade mer än gärna flyttat för att slippa hen!
  • Anonym (Lider med er)

    Vi hade en sån i vår brf förut. Polisen var här gång på gång på gång, släktingar var här, vi hade krismöten i styrelsen och kontakt med advokater.
    Hen fick en varning, och sedan uppmaning att sälja och flytta.
    Som tur var för oss så var priserna just då mycket höga, så hen sålde och flyttade.

    Hen hade problem med droger och alkohol och ballade ur fullständigt då. Inga skulder då hen konstigt nog klarade av att sköta sitt arbete. Släkten berättade att de försökt få hen intagen på psyk men att de vägrade ta emot. Polisen kunde inte köra till psykakuten eftersom hen var påverkad och då blir det arresten eller fyllecell beroende på vad hen gör just den gången.

  • Anonym (psykfall?)
    Anonym (Grannen) skrev 2017-05-23 20:49:40 följande:

    Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Den här människan går inte att förklara med ord riktigt.

    Vi har en granne som är en riktig psykopat. Exempel på saker hen gör & har gjort:

    - kör rattfull utan körkort

    - trakasserar i princip alla andra grannar genom att verbalt "hoppa på" folk och anklaga dem för diverse sjuka saker

    - tagit kontakt med en av grannarnas chef (som är en total främling för hen), påstått att hen är kund till företaget och sagt att grannen som arbetar där behöver krishantering och sjukskrivning (helt påhittat)

    - filmar in i grannars lägenheter

    - går ut och gapar och skriker helt sinnessjukt högt på grannar ute på gården titt som tätt

    - ringt på flera dörrar mitt i natten och svamlat om galna saker som ingen förstår

    - misshandlat två helt främmande människor på gatan för att hen ansåg att de inte tar hand om sin hund på ett korrekt vis och påstod att hen är djurskyddsombudsman, givetvis är även detta påhittat

    Etc etc. Listan kan göras tre gånger så lång som det ovan. Hyresvärden försöker vräka hen, men det är en lång process. Hen inväntar även ett fängelstraff som ska avtjänas för endel av sakerna som nämndes ovan, men detta har blivit utdraget.. det innebär att vi är fast med hen minst ett antal månader till. Imorse ringde hen polisen och sa att en av grannarna är självmordsbenägen, så polisen kom hit tidigt imorse för att kolla upp det, grannens partner blev såklart livrädd för att något hänt när två poliser stod utanför dörren. Allt detta är för att "förstöra" för andra och jävlas för att alla grannar avskyr hen och ingen hälsar.

    Hen lider även av någon form av storhetsvansinne, hen säger att alla är lågutbildade idioter och att hen är chef på ett stort företag och har 15 000 anställda under sig.. den dystra sanningen är att hen är alkoholist, lever på socialbidrag och har flera miljoner i skulder hos kf. All släkt, vänner och familj har sagt upp bekantskapen.

    Jag orkar inte mer! Vi ska flytta men har inte möjlighet att göra det just nu. Så vad mer kan man göra? Det här pågår dag ut och dag in, och det är oerhört frustrerande.


     Det låter inte som en riktig psykopat, psykopater brukar knyta till sig allierade och hamna på majoritetens sida, de brukar vända alla andra mot en själv. Men visst är det en knastrasa ni har som granne, antisocial personlighet men ingen fullblodspsykopat.

    Jag kan bara tala för mig själv, jag hade satt hårt mot hårt, om du förstår vad jag menar.  
  • legomum

    Fortsätt och ring störningsjouren/polisen så fort det är något.

    Men var även på din hyresvärd och kräv att de måste göra något.
    Ett alternativ kan ju vara media om hur företaget sköter sådana här situationer då kanske det kan bli en snabbare hantering. För hur man än vänder och vrider på det så länge hyran blir betald så gör inte hyresvärden något i första taget.

    Lycka till och hoppas det lugnar ner sig snarast möjligast.

  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (Grannen) skrev 2017-05-24 10:52:06 följande:
    Men vem kan hjälpa "på riktigt"? Det är det som är så svårt, vi är ett helt gäng människor som blir utsatta för hen, och vi vet inte var vi ska vända oss mer än till hyresvärden och polisen de gånger det går för långt. Hitills har 6 grannar valt att flytta. Och 3 till är på gång pgr hen, de orkar helt enkelt inte mer.

    Och jag önskar så innerligt att även jag kunde flytta, men har inte den möjligheten riktigt än, vilket gör det otroligt frustrerande. För jag hade mer än gärna flyttat för att slippa hen!
    Men om ni nu är ett helt gäng. Bege er ner till polisen och anmäl tillsammans.Varje dag om. Om värden verkligen försöker vräka hyresgästen och det är på det viset du förklarar ring hyresgästföreningen oxå varje dag. Ni allihop bör kontakta dem. Eller ännu bättre bege er dit tillsammans. Om värden verkligen försöker vräka hyresgästen och det är på det viset du förklarar, ligg i, ring varje dag tills nått händer.
  • Anonym (Grannen)

    Tack för alla tips och råd här i tråden! Hen eskalerade ordentligt idag, hotade en person som vittnat mot hen och sa åt personen att denne ska ta tillbaks sitt vittnesmål "annars..". Personen som vittnade är dessutom handikappad och folkskygg, det krävdes mycket för personen att våga vittna mot hen.
    Polisen kom till platsen och hen gick till attack även mot polisen, vilket resulterade i att de handbojade hen och fick släpa hen med till deras bil. Så nu lär det bli ett ännu större helvete här så fort hen släpps igen. Men vi har gjort vad vi kunnat och ringt polisen. Imorgon/Måndag har hyresrättsföreningen meddelat att hen kommer motta vräkningsbrevet. Så nu hoppas vi innerligt att vi blir av med hen inom snar framtid.

Svar på tråden grannen är en riktig psykopat som förstör livet för alla som bor här.. hjälp!