• Ebbalouise

    Vet inte vilket gymnasium hon ska gå

    Hej! Det är som så att jag har en dotter som till hösten ska välja gymnasium samt linje. Hon har alltid tänkt gå natur då den är bred och hon inte vet vad hon i framtiden vill arbeta med. Hon funderade även på att arbeta som barnläkare. Nu har hon dock börjat fundera på ekonomi då det intresserar henne mer och hon skulle tycka det vore kul att starta UF-företag. Vi undrar nu lite saker bland annat - Hur lång tid tar det att läsa från en ekonomi-ekonomi gymnasieutbildning till att bli behörig för läkarutbildningen? Sedan undrar hon över vilka jobb man egentligen kan bli efter ekonomi-linjen, gärna jobb där det handlar om barn men andra idéer välkomnas tacksamt? Ha en fortsatt fin sommar och tack i förhand!

  • Svar på tråden Vet inte vilket gymnasium hon ska gå
  • AnnaKatarina

    Att välja till fy, ke, bi på ekonomiprogrammet brukar vara omöjligt under gymnasieåren. Då får man läsa dessa i efterhand.

    Däremot att välja till ekonomikurser på NA är vanligt. Många av våra naturelever läser ekonomikurser och tänker sig en framtid som ekonom eller liknande. De har dock valt NA för att få större bredd om de skulle vilja ha en teknisk utbildning efter gymnasiet.

  • Emerencia

    Jag gick natur-natur just för jag inte visste vad jag ville gör sen. Med det gymnasiet kan jag bli vad som helst senare och behöver inte plugga något mer innan högskola. Det gick ca 6 år så kom jag på vad jag verkligen ville bli. Den utbildningen krävde alla naturämnen förutom fysik B men de var bara att söka och hoppa på direkt till hösten. Har aldrig ångrat mitt val av gymnasie just för att jag inte behövde plugga upp något förutom högskoleprovet. Ca hälften i min klass var tvugna att läsa ett natur-år innan för behörighet.

    Det är ett tungt program, tyckte jag iaf och fick kämpa jättemycket. Men värt det när man är 25 och funderar på att studera vidare när man redan hade gjort behörigheten. Jag rekommenderar naturprogrammet.

  • Ebbalouise

    Återkopplat till min dotter, tack för alla svar! Hon tänker precis som er att det kan vara bra att ha den bredden som natur innebär men vet inte om hon skulle tycka ekonomi vore roligare. Tur hon har fram till jul på sig att bestämma sig!

  • Fiona M

    Det kanske är lättare att läsa till kurser i entreprenörskap/ekonomi/testa UF-företag på natur än vad det är att läsa till alla naturvetenskapliga kurser som krävs om hon går ekonomisk?

  • Ebbalouise

    Tack!! Den tanken har slagit mig med! Men samtidigt är hon orolig att natur-natur kommer vara så extremt jobbig som den framställs så hon inte ska klara av pressen. Då tänkte hon att hon skulle ha enklare att njuta av gymnasietiden om hon först läser ekonomi-ekonomi och sen läser ett naturvetenskapligt basår. Någon som gjort så eller liknande? Är natur-natur så extremt jobbig? Dela med er av era tankar och erfarenheter, det uppskattas!

  • twinboymom

    Jag tyckte inte att det var speciellt jobbigt med natur-natur. Har man lätt för matte så går det nog som en dans. Jag kanske lade ner 5h /v på plugg utöver skoldagarna, och hade pojkvän och socialt liv i övrigt. Jag var ioförsig ganska lat av mig men lär mig snabbt när jag förstår hur något funkar. Då passar natur bra då det mestadels är provn. Sam/ekonomi är det mer inlämningsuppgifter. Gick ut med en sisådär 17,5 i betyg, 1,5 i högskoleprov (rekommenderas att göras varje år under hela gymnasietiden. En i min klass fick 2 0 i 1an på gymnasiet, så efter det behövde hon inte plugga mer än att få G i alla ämnen, så kunde hon komma in på vad som helst som)

  • snedtak

    Vad tycker dottern är roligt? Natur är bredare och ger oftast möjlighet att läsa till ekonomikurser, men tycker dottern varken att matte, fysik,kemi eller biologi är roligt och intressant tycker jag att hon ska välja ekonomi istället. Har man inte intresset kan natur bli tufft, men  tycker man det är kul ger det jättebra möjligheter.

  • Heystella

    Läkarutbildningen är 7år på universitetsnivå. Gällande jobb så får du väl inte direkt några specifika jobb efter ekonomi på gymnasiet då det flesta yrken inom ekonomi kräver högre utbildning.

  • snedtak
    Heystella skrev 2017-07-21 11:24:30 följande:
    Läkarutbildningen är 7år på universitetsnivå. Gällande jobb så får du väl inte direkt några specifika jobb efter ekonomi på gymnasiet då det flesta yrken inom ekonomi kräver högre utbildning.
    7 år?
    Är väl 5,5 års grundutbildning + 1,5 år AT, som är betald praktik och inte direkt kan ses som studier tycker jag.Men visst, det blir ju 7 år innan man har en legitimation.
  • pyssel

    Från slutet av april till mitten av maj finns dessutom en omvalsperiod så hon behöver inte få panik om hon ändrar sig efter preliminärvalet.


    Alla hästar hemma
  • Ebbalouise

    Tack finaste ni för alla svar! Dottern har hyfsat lätt för sig i skolan och lätt i matte(A). No-ämnena har hon ett A, två B och ett C nu efter 8:an. Hon tycker att matte är roligt och No-ämnena okej. Hon har tyvärr lärare i båda ämnena som hon inte riktigt trivs med. Ekonomi tror vi båda att hon skulle tycka vore roligare men hon vet inte hur hon vill prioritera riktigt, ha en rolig gymnasietid eller ha breda val efter gymnasiet? Vad skulle ni göra?

  • EmberEyes

    Om hon tycker att ekonomi verkar roligare (enklare att hålla sig motiverad) så tycker jag hon kan läsa det. Det går fint att läsa naturvetenskapligt basår på antingen högskole-nivå (var försiktig med CSN-pengarna dock) eller på komvux/folkhögskola.

  • Rymdmoln
    äldreochklokare skrev 2017-07-20 13:41:23 följande:

    I höst? Men det valet är ju redan gjort? 

    Dessutom heter det gymnasieprogram (linjer har det inte hetat på ca 20 år  )

    Hon får prata med en SYV på skolan, de har svar på alla dina frågor. 

    Hon kan titta på läkarutbildningar på nätet, vilka krav det är för att komma in där så får hon även svar på en del frågor. 


    Ts skriver ju att valet ska göras i höst...
  • Fiona M

    Tappar hon sugen på gymnasiet blir det inget bra ändå, så jag skulle säga satsa på det hon är intresserad av och tycker verkar kul snarare än att försöka planera för nästkommande 10 år. /gymnasielärare

  • ITpappan

    Din dotter ska naturligtvis gå Natur-Natur, som ger behörighet till samtliga högskoleprogram.

    För övrigt det bästa och mest seriösa gymnasieprogrammet.

Svar på tråden Vet inte vilket gymnasium hon ska gå