• Anonym (Ts)

    Hemmafru: För och nackdelar?

    Eftersom det varit diskussioner om hemmafrulivet det senaste så blev jag nyfiken.

    Vad är för och nackdelarna med att vara hemmafru enligt er? FÖRUTOM något som har med pension att göra.

    Jag vill veta hur folk tänker helt enkelt.

  • Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Carina) skrev 2017-08-20 21:51:18 följande:

    Varför?


    För att jag är en vuxen människa som skulle skämmas att bara slappa hemma.
  • Anonym (Barnfri hemmafru)
    Anonym (Peter) skrev 2017-08-20 22:45:11 följande:
    För att jag är en vuxen människa som skulle skämmas att bara slappa hemma.
    Den där känslan släpper med tiden, det lovar jag. Jag kände en viss skam i början när jag slutat jobba, men man kommer in i en härlig vardagslunk efter ett tag och all stress och negativitet bara försvinner från kroppen och knoppen. Fast det kanske är skillnad på tjejer och killar där. Jag känner ingen skam alls för den jag är och hur jag vill leva numera, och jag är oändligt tacksam till min man som förstår mig och försörjer min livsstil.  
  • Anonym (Vera)

    @djd; du missade att jag bara var hemma 2*2 år. Jag tycker ändå att folk får göra som dom vill så länge de inte myglar till sej bidrag.

    Konstigt att du förutsätter att min man inte umgås med barnen när du trodde jag var hemma. Om han inte kunde träffa dom tillräckligt när jag var hemma o han arbetade heltid så måste det ju vara KATASTROF i familjer dör båda jobbar heltid för då hinner ingen träffa barnen tillräckligt?

  • Anonym (Djd)
    Anonym (Vera) skrev 2017-08-20 23:16:25 följande:

    @djd; du missade att jag bara var hemma 2*2 år. Jag tycker ändå att folk får göra som dom vill så länge de inte myglar till sej bidrag.

    Konstigt att du förutsätter att min man inte umgås med barnen när du trodde jag var hemma. Om han inte kunde träffa dom tillräckligt när jag var hemma o han arbetade heltid så måste det ju vara KATASTROF i familjer dör båda jobbar heltid för då hinner ingen träffa barnen tillräckligt?


    Varför tar du åt dig då? Då är ju det du skriver inte applicerbart på din situation?

    Du skrev att det var bra att den lågavlönade frun tog hand om markservicen så att den högavlönade maken kunde jobba ÄNNU mera övertid.. Det kanske han inte har lust med i all framtid, se exempelvis tråden www.familjeliv.se/forum/thread/77928256-sambo-vill-vara-hemmafru-som-exfru

    Den visar på att situationen kan ändra sig...
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Barnfri hemmafru) skrev 2017-08-20 23:11:56 följande:

    Den där känslan släpper med tiden, det lovar jag. Jag kände en viss skam i början när jag slutat jobba, men man kommer in i en härlig vardagslunk efter ett tag och all stress och negativitet bara försvinner från kroppen och knoppen. Fast det kanske är skillnad på tjejer och killar där. Jag känner ingen skam alls för den jag är och hur jag vill leva numera, och jag är oändligt tacksam till min man som förstår mig och försörjer min livsstil.  


    Jag menade om jag var din man...
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Djd) skrev 2017-08-20 23:33:39 följande:

    Varför tar du åt dig då? Då är ju det du skriver inte applicerbart på din situation?

    Du skrev att det var bra att den lågavlönade frun tog hand om markservicen så att den högavlönade maken kunde jobba ÄNNU mera övertid...


    Jag "tar inte åt mej", jag diskuterar trådens ämne. Bara för att jag o min man gjorde på ett visst sätt så tycker jag inte att alla andra måste göra lika. Jag är för vårdnadsbidrag och helt fritt uttag av fp eftersom alla familjer är olika.

    Det där med att det vore brq om mamnen jobbade övertid var en ironi, en förlängning av ditt resonemang att vi alla bör arbeta för att kunna betala skatt och konsumera.

    Det med dubbel lön; man skattar mer på en hög än två låga/ medel löner. Det betyder inte att man automatiskt får dubbel lön om ens partner är hemma men en familj med en emmaföräkser kan bidra med mer skatt en annan familj där båda arbetar.

    Risken håller jag med om.
  • Anonym (Vera)

    "Emmaföräkser"?

    OMG jag ska inte skriva på mobilen utan läsglasögon igen....

  • sextiotalist

    Nu har jag följt tråden och ja, mina "fördomar" bekräftas.
    Det är inte ett heltidsarbete att vara hemmafru, för då skulle man inte ha tid med nagelförlängningar och jaga dammkorn med förstoringsglas.
    Visst, man kan ha ett genuint intresse i att laga komplicerade maträtter, heminredning, mode och skönhetsbehandlingar. Man kan ha ett genuint äkta intresse att se vacker ut för sin partner. Men fortfarande är det inte ett arbete, det är ett fritidsintresse.

    Personligen funderar jag på att arbete tills jag blir 67, dels för att jag gillar mitt arbete, men samtidigt misstänker jag att jag skulle bli rätt otrevlig om jag var tvungen att sluta redan vid 65. En nedtrappning, absolut.
    Jag är alltså närmare pension än många andra här och jag inser att jag måste skaffa ett genuint äkta intresse för att stå ut att vara pensionär.

  • Anonym (Carina)
    sextiotalist skrev 2017-08-21 07:44:12 följande:

    Nu har jag följt tråden och ja, mina "fördomar" bekräftas.

    Det är inte ett heltidsarbete att vara hemmafru, för då skulle man inte ha tid med nagelförlängningar och jaga dammkorn med förstoringsglas.

    Visst, man kan ha ett genuint intresse i att laga komplicerade maträtter, heminredning, mode och skönhetsbehandlingar. Man kan ha ett genuint äkta intresse att se vacker ut för sin partner. Men fortfarande är det inte ett arbete, det är ett fritidsintresse.

    Personligen funderar jag på att arbete tills jag blir 67, dels för att jag gillar mitt arbete, men samtidigt misstänker jag att jag skulle bli rätt otrevlig om jag var tvungen att sluta redan vid 65. En nedtrappning, absolut.

    Jag är alltså närmare pension än många andra här och jag inser att jag måste skaffa ett genuint äkta intresse för att stå ut att vara pensionär.


    Jag kan inte ha långa naglar, skulle inte kunna fixa i trädgården då. Bara för att man är hemmafru behöver man inte vara fixerad vid skönhet och mode. Jag sminkar mig inte ens. Visst, hemmafru är inte ett heltidsjobb men som jag skrev tidigare delar man oftast inte på sysslorna utan gör det själv. Pga att det inte är ett klassiskt arbete har vi inte heller någon pension, skilde vi oss har jag stora ekonomiska problem. Att gå från ekonomiskt oberoende till att jobba på Pressbyrån är ett stort steg. Att flytta från 600 kvm till en tvåa likaså. Det är inte bara ett liv i lyx och "slapphet" (som ngn skrev) man väljer utan också en stor risk. Både plus och minus. Men så länge jag går upp på morgonen och sköter det jag under dagarna för att allt ska rulla på tycker jag det är en form av jobb. Så länge det är han som drar in pengarna är resten mitt ansvar.
  • Anonym (Vera)

    Men sextiotalist. Om man arbetar heltid så hinner man ju också ta hand om barn o hem, träna eller samla frimärken och, om man vill det, göra naglarna. Man hinner inte allt men det man prioriterar. Att arbeta tar inte 24 timmar om dygnet och ingen här har påstått att det inte finns egentid för den som är hemma med skolbarn eller utan barn. Kalla det arbete eller syssla eller vad du vill.

    Jag borde inte läsa såna här trådar, mina sorgligaste fördomar bekräftas också. Kvinnor behöver inget patriarkat som förtrycker oss eftersom kvinnor är så bra på att ifrågasätta och döma varandra. " leta damm med förstoringsglas ", döma kvinnor som arbetar för lite OCH för mycket. Som är för sunkiga OCH för piffiga. Som är ensamstående och fattiga sk wt OCH som är gifta med god ekonomi, sk golddiggers.

    Det är fl i ett nötskal även om jag inte påstår att just du sextiotalist sagt allt detta.

    Du arbetar heltid men du hinner skriva enormt många inlägg på fl på en vecka . Är det beviset för att heltid inte är heltid eller att just din civ ing tjänst inte är så krävande? Jag har ingen aning och jag tror att du har väntetider och restider precis som jag o kopplar av på nätet en stund då. Skillnaden är att du dömer andras värde och nytta för att de lägger en timme eller två på att göra naglarna som sin avkoppling men du väljer nätet, på betalt arbetstid. Man hinner mycket förutom att arbeta - heltid är ändå bara 40 timmar per vecka.

Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?