• Miss EM

    Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?

    Hej :)

    Har konstaterad pco, jag och min sambo har försökt att skaffa barn i c:a 2 år nu.

    Skall börja på tredje kuren utav letrozole nu,

    är det någon som sitter i samma sits som mig som skulle vilja följas åt? :)

  • Svar på tråden Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?
  • Repet
    minipeach86 skrev 2017-09-25 23:53:47 följande:

    Repet, Miss EM, Staketet, Anonym (Snark) mfl - tack för era svar! Jag är normalviktig (övre delen av skalan, bara några extra kilon som jag snabbt la på mig när jag slutade med p-piller och fick tillbaka alla pcos-symtom) och hade lite funderingar på om ens utsikter för att lyckas med Letrozol mm påverkas av det, eller om man har samma förutsättningar. Men av denna mini-gallup i tråden verkar det ju som att representanter från hela BMI-skalan har ungefär samma upplevelser av just stimuleringen och att det nog inte finns något mönster i vem som lyckas snabbare än någon annan.. (eller hur?) Allt hänger på hur pass tokigt programmerade vi är på insidan från början :) (Jag vet att pco/pcos i sig kan förbättras av viktnedgång, men undrade om just stimuleringen också kan få bättre resultat ju närmre normalvikt man kom). 

    Anonym (Snark) - hur kommer det sig att du äter Letrozol om du har egen ÄL även utan medicinen? Vad upplever du för biverkningar? Jag är bara på dag 2 nu och har väl känt lite lätta effekter men hittills är det helt okej. Kanske eskalerar med dagarna som kommer :) 

    Jag äter 2,5 alltså enkeldos. Mensen kom igång lite tidigare än beräknat efter Proveran så mitt uppföljnings-VUL blir på cd 13 (vi räknade först med att det skulle bli på cd 11, men som sagt, blev lite förskjutet). 

    Nu har jag tre nya frågor till er tjejer :)

    1) Ni som KÄNNER er ägglossning. Känns det som mensvärk eller är det olika slags känslor? Går det att beskriva skillnaden i så fall?

    2) Ni som får ÄL-flytningar. Får ni dem FÖRE äl sker, hur långt innan i så fall? Eller får ni det efter, när vätskan från äggblåsan kommer ur kroppen?

    3) Slemhinnan. Blöder man alltid ut HELA den? Fick senast höra att jag hade en ?jättefin lagom tjock treskiktad slemhinna?. Men det är väl inte värt någonting eftersom det var innan mensen? Alltså jag blöder väl ut hela den fina slemhinnan och börjar om på noll, vilket kan innebära att nästa slemhinna lika gärna kan bli usel? Nåt som också känns konstigt är att slemhinnan som sagt var av bra tjocklek, men jag har haft ovanligt lite mens. Brukar blöda typ 6 dagar ganska rikligt, men nu har jag bara blött 3 dagar väldigt sparsamt. Hur går det ihop??


    1. Personligen tycker jag att allt är olika varje månad, första månaden med letrozol kände jag ägglossningen, det högg till som tusan en kväll. Sen hade jag molvärk i flera dagar. Typ som att kroppen sa, "här får du ditt straff för att du tvingar mig att ägglossa", tolkade allt som gravidsymptom, å blev superbesviken när mensen kom. Andra gången hade jag mest lite molvärk de dagarna som stickorna sa att jag hade ägglossning.
    Denna gång har jag inte känt något alls, så vad vet jag, allt är mycket märkligt...

    2. Har inte alls mycket innan äl, och har inte haft det efter heller föregående kurer. Men fick en heldel ca äl+3-4 denna cykel

    3. Rent vetenskapligt vet jag inte, men jag gissar på det, för min har sett lite olika ut varje gång och varit olika stor, men varit "jättefina" (trevlig komplemang att få) varje cykel. Så om du har fin slemhinna denna cykel och mot förmoden behöver ta en till kur, så ska du nog inte vara så orolig för att den plötsligt skulle vara dålig.
    Snart måste det vara vår tur!
  • Anonym (Pergobebis)
    minipeach86 skrev 2017-09-25 23:53:47 följande:

    Repet, Miss EM, Staketet, Anonym (Snark) mfl - tack för era svar! Jag är normalviktig (övre delen av skalan, bara några extra kilon som jag snabbt la på mig när jag slutade med p-piller och fick tillbaka alla pcos-symtom) och hade lite funderingar på om ens utsikter för att lyckas med Letrozol mm påverkas av det, eller om man har samma förutsättningar. Men av denna mini-gallup i tråden verkar det ju som att representanter från hela BMI-skalan har ungefär samma upplevelser av just stimuleringen och att det nog inte finns något mönster i vem som lyckas snabbare än någon annan.. (eller hur?) Allt hänger på hur pass tokigt programmerade vi är på insidan från början :) (Jag vet att pco/pcos i sig kan förbättras av viktnedgång, men undrade om just stimuleringen också kan få bättre resultat ju närmre normalvikt man kom). 

    Anonym (Snark) - hur kommer det sig att du äter Letrozol om du har egen ÄL även utan medicinen? Vad upplever du för biverkningar? Jag är bara på dag 2 nu och har väl känt lite lätta effekter men hittills är det helt okej. Kanske eskalerar med dagarna som kommer :) 

    Jag äter 2,5 alltså enkeldos. Mensen kom igång lite tidigare än beräknat efter Proveran så mitt uppföljnings-VUL blir på cd 13 (vi räknade först med att det skulle bli på cd 11, men som sagt, blev lite förskjutet). 

    Nu har jag tre nya frågor till er tjejer :)

    1) Ni som KÄNNER er ägglossning. Känns det som mensvärk eller är det olika slags känslor? Går det att beskriva skillnaden i så fall?

    2) Ni som får ÄL-flytningar. Får ni dem FÖRE äl sker, hur långt innan i så fall? Eller får ni det efter, när vätskan från äggblåsan kommer ur kroppen?

    3) Slemhinnan. Blöder man alltid ut HELA den? Fick senast höra att jag hade en ?jättefin lagom tjock treskiktad slemhinna?. Men det är väl inte värt någonting eftersom det var innan mensen? Alltså jag blöder väl ut hela den fina slemhinnan och börjar om på noll, vilket kan innebära att nästa slemhinna lika gärna kan bli usel? Nåt som också känns konstigt är att slemhinnan som sagt var av bra tjocklek, men jag har haft ovanligt lite mens. Brukar blöda typ 6 dagar ganska rikligt, men nu har jag bara blött 3 dagar väldigt sparsamt. Hur går det ihop??


    1) Jag känner exakt när det sker, från ingenstans kommer en ganska stark molvärk på den sidan som äggblåsan/äggblåsorna varit på. Håller i sig några minuter, sedan känns det lite ömt på den sidan ett par timmar. Som mensvärk kanske man kan säga, fast mer koncentrerat på höger/vänster sida, och inte i livmodern.

    2) Några dagar före, 4-5 dagar ungefär.

    3) Ja slemhinnan "börjar om" varje cykel, däremot så gissar jag att det är väldigt ovanligt att ha en dålig slemhinna om du har producerat en fin äggblåsa, de två går ju oftast hand i hand. Med Pergotime är det väl värre dock, där kunde ju slemhinnan vara lite tunnare, men Letrozol ska ju vara bättre, och har funkat för mig varje gång. Första kuren då jag inte producerade någon äggblåsa(på enkeldos 2,5mg) hade jag heller ingen treskiktad slemhinna, så som sagt, de går nog hand i hand :)
  • minipeach86
    Anonym (Snark) skrev 2017-09-26 07:51:21 följande:
    Jag går bara på läkarens ordination. Jag har för många blåsor, så det är väl mest en hjälp på traven med medicin. Men idag känner jag mig så dålig att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag får nog alla biverkningar man kan få på Letrozolen.......... Men så äter jag ju trippel dos också. Om det fortsätter såhär så tar jag kanske inte alla tabletter denna runda. Värsta biverkningen är illamåendet och ont i hela kroppen samtidigt (typ träningsvärk)....... På dubbel dos hade jag inte så mycket biverkningar faktiskt, bara trött och hängig med lite lätt illamående. Inte som nu med hinken vid sängen och vrider mig helt svettig.

    Hoppas ni andra mår bättre!
    Usch stackare, hoppas verkligen du får känna dig bättre snart!!! Rynkar på näsan Tänker på dig! Vilken dag med tabletterna är du på? Kram!
  • minipeach86

    Tack Repet och Pergobebis! Då hoppas jag på att min nya slemhinna blir lika "fin" som den jag precis blött ut nudå Skrattande


    Ska bli intressant att se om jag märker av ägglossningen (om den nu kommer att ske). Har liksom inte haft någon på runt 17 år! Haha. 

    Är det någon som förresten testat eller hört/läst om fertilitetsfrämjande glidmedel? Både vanligt glidis och saliv har tydligen viss spermiedödande effekt, men detta har rätt ph-värde och ska visst "skapa en bra miljö i slidan och livmoderhalsen som gör resan lättare för spermierna att ta sig till ägget." Har precis läst om många par som haft hjälp av detta, men vad tror ni? Foten i munnen


     

  • Repet

    Idag har iaf min bröstvårtor börjat ömma, så jag förväntar mig att min mens kommer i helgen. eftersom jag alltid har ömma bröstvårtor precis innan mens..
    är så jäkla trött på detta, känns så tröstlöst...

    Å visst jag ska kanske inte ropa varg än, men ser inte tecken på något annat...

    Hur går det för er andra? är det någon som börjar närma sig BIM?


    Snart måste det vara vår tur!
  • minipeach86
    Repet skrev 2017-09-27 10:30:18 följande:

    Idag har iaf min bröstvårtor börjat ömma, så jag förväntar mig att min mens kommer i helgen. eftersom jag alltid har ömma bröstvårtor precis innan mens..
    är så jäkla trött på detta, känns så tröstlöst...

    Å visst jag ska kanske inte ropa varg än, men ser inte tecken på något annat...

    Hur går det för er andra? är det någon som börjar närma sig BIM?


    Håller ändå tummarna för dig Repet <3 Vilken CD är du på?

    Jag måste nu ställa ännu en fråga till er här i gänget.. förlåt, men efter att ha väntat och längtat så många månader känns allt plötsligt så nytt nu när man väl ska få hjälp. Jag är inne på dag 4 med Letrozol nu (CD6). Och igår och idag har min temp börjat stiga och NC säger att jag ska ägglossa redan nu på fredag (CD8)??? Är det ens möjligt? Jag har sovit normalt och känner mig inte sjuk. (Har ju aldrig ägglossat innan och aldrig haft tempstigning heller, så fattar verkligen noll..) Tempar ni också? Har ni varit med om liknande oförklarliga tempstigningar? Hur tidigt har ni ägglossat som TIDIGAST? Jag har inte uppföljnings-VUL förrän om en vecka på CD13, men nu blir jag nästan orolig att det kanske legat någon halvstor blåsa och ruvat innan jag började med tabletterna, som nu har tagit extra fart. Eller så är det bara en slump att tempen stiger?

  • Repet
    minipeach86 skrev 2017-09-27 13:31:52 följande:

    Håller ändå tummarna för dig Repet <3 Vilken CD är du på?

    Jag måste nu ställa ännu en fråga till er här i gänget.. förlåt, men efter att ha väntat och längtat så många månader känns allt plötsligt så nytt nu när man väl ska få hjälp. Jag är inne på dag 4 med Letrozol nu (CD6). Och igår och idag har min temp börjat stiga och NC säger att jag ska ägglossa redan nu på fredag (CD8)??? Är det ens möjligt? Jag har sovit normalt och känner mig inte sjuk. (Har ju aldrig ägglossat innan och aldrig haft tempstigning heller, så fattar verkligen noll..) Tempar ni också? Har ni varit med om liknande oförklarliga tempstigningar? Hur tidigt har ni ägglossat som TIDIGAST? Jag har inte uppföljnings-VUL förrän om en vecka på CD13, men nu blir jag nästan orolig att det kanske legat någon halvstor blåsa och ruvat innan jag började med tabletterna, som nu har tagit extra fart. Eller så är det bara en slump att tempen stiger?


    Tack, håller också tummarna att en kan få samma symptom vid graviditet som vid mens... är på äl+7...

    Jag har aldrig tempat så jag vet inte hur sen stiger. Men jag har en cykel på 22 dagar och brukar ha ägglossning dag 10-11, å när jag säger de så menar jag de tre ggr som jag ätit tabletter. Men tror att det är väldigt olika från person till person. Ring din läkare om du känner dig osäker, så kanske de kan ta in dig tidigare.
    Snart måste det vara vår tur!
  • Miss EM
    Repet skrev 2017-09-27 10:30:18 följande:

    Idag har iaf min bröstvårtor börjat ömma, så jag förväntar mig att min mens kommer i helgen. eftersom jag alltid har ömma bröstvårtor precis innan mens..

    är så jäkla trött på detta, känns så tröstlöst...

    Å visst jag ska kanske inte ropa varg än, men ser inte tecken på något annat...

    Hur går det för er andra? är det någon som börjar närma sig BIM?


    Åh, jag håller tummarna för att det är grav.symtomer och inte mens på gång...

    Jag har såna knas cyklar, så jag vet aldrig hur långa dem är och när jag har bim, min ägglossning varierar så himla mycket. Denna gången hade jag äl på dag 15, nu är jag på dag 27. Fortfarande ingen mens men negativa gravtester trots ömma bröst, illamående och mensvärk(?!) jag undrar hur denna månaden skall sluta .

    Kram på dig repet
  • Sommarhopp

    Jag har bim på söndag. Känner ingenting alls än så länge. Tog ett tedta tidigt test igår bara för att jag är så otålig. Negativt såklart. Tittade på det när jag kom hem från jobbet och hjärtat hoppade över ett slag för nu såc jag ett till streck. Inte supertydligt, men tillräckligt för att kunna de det utan problem i alla vinklar. Men det var ju ett torkstreck. Tog ett nytt tedt idag och det är var tokblankt. När är det vår tur? Fick svar på progresteronprovet idag och vade ett värde på 41 vilket jag tror är bra. Så nu funkar det ju med ägglossningen. Varför får vi inget pluss då?

    Jag tempar och jag upplever att tempen blir lite högre på letrozol under tiden man äter den.

  • Hormonkarusellen

    Imorgon börjar omgång tre, dubbel dos. Så grymt låg idag. Vräkt i mig sötsaker hela dagen, mår illa som sjutton och har dåligt samvete för vad jag gör med min stackars kropp. Min chef ska bli pappa, en kompis på gymet är gravid, receptionisten gravid. Jag orkar inte med alla dessa.... vill bli glad för deras skull men blir bara ledsen för mig egen, smäller i mig massa godsaker och mår ännu sämre, och lägger säker en kass grund för äl den här månaden också.

    Hur orkar ni? Behöver er hjälp att hitta tillbaka nu, tappade verkligen allt idag när det kom tre graviditeter samma dag!

Svar på tråden Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?