• Isa3

    Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan

    Hej!

    Har en son på 3 år som fortfarande har blöja. Vi brukar hjälpa han till pottan med jämna mellanrum och det händer ganska ofta att det hamnar lite där.
    Vi har även provat att låta han gå i enbart kalsonger men det blir konstant olyckor så han har fått fortsätta med blöjan.
    Det som oroar oss lite är att han säger inte till när han har kissat/bajsat. Han bryr sig helt enkelt inte om det är fullt med bajs i blöjan när vi tex är ute.
    Frågar vi han om han har bajsat så säger han alltid nej.

    Vi har provat ett belöningssystem där han har fått samla stjärnor och när han har samlat ihop ett gäng välja en liten leksak men det har inte fungerat som vi hade hoppats.

    Har ni några tips på hur vi kan få sonen mer intresserad av att säga till när han har bajsat, eller ännu hellre, innan? :)

  • Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan
  • Isa3

    Vi har försökt att få han till att bajsa på pottan när vi har sett att det har varit dags men då sitter han och håller sig istället. Vi läser för han för att han ska försöka slappna av, men icke. Har kanske blivit lite fega rörande detta sen vi började potträna sonen runt två års ålder. Vi gick antagligen för hårt ut då vilket ledde till att han blev helt förstoppad och grät varje gång han försökte bajsa. Slutade med att vi fick ge han lösande för att det skulle släppa. Kändes då att han kanske inte var redigt mogen. Sen dess har jag varit lite rädd att detta ska inträffa igen och inte vågat pressa han till att bajsa på pottan.


    Försöker givetvis att byta så fort han har bajsat men det går sällan särskilt bra. När han kommer tillbaka från sin ?bajstur? försöker jag fånga han innan han sätter sig för att slippa allt extra kladd i blöjan. Men nä, det går inte utan får till svar, ?inte nu, sen? och jag kontrar med att det går jättesnabbt. Men nää, sen går han bort till sitt lego eller till det han höll på med. Påminner han sen med jämna mellanrum att vi skulle byta blöjan, men det blir hela tiden, ?har inte tid? eller ?inte nu, sen?. Det har hänt att jag bara har gått in och lyft ut han i badrummet och bytt, men det är otroligt jobbigt och påfrestande. Man skulle verkligen behöva dubbelt så många armar för att klara av det. Skrik, tjut, krångel och spring som om sista stunden var kommen. Detta gör jag främst när det är kalsonger han har på sig. Det är för tröttsamt att få bajsfläckar lite varstans.
    Jag fattar inte, varför han ska böka, så fort han har bajsat? Kan det ha något att göra med att han fick problem med förstoppning när han var två? Kan det sitta i än?
    En kissblöja går desto lättare att byta, ibland hjälper han själv till att ta av sig den gamla och dra på sig den nya blöjan. Det räcker att vi säger till han att den där blöjan ser lite väl kissig ut så kan han ibland gå iväg och hämta en ny ????


    Senaste veckan som vi har skippat blöjan helt på eftermiddagen och det har skett en kissolycka har han kommit och sagt till efter ett tag. Antar att han känner det blir kallt och blött. Men vi berömmer han när han kommer och säger till.


    Förskolan tyckte vi skulle försöka med mer regelbundna turer på pottan och med belöningssystem. Samt att vi kanske skulle skippa kalsonger och gå tillbaka till blöja även på eftermiddagen tills han börjar kissa på pottan iaf. Något som vi testade för knappt ett år sedan men det är kanske värt att testa igen. Han älskar lego och det finns flera olika byggsatser som han vill ha, kanske en lämplig belöning?


    Just nu vet jag inte hur vi ska gå vidare, känner mig allmänt förvirrad och småorolig. ?

  • elin1989

    Han var nog inte redo när han var 2 och ni började försöka. Inte en chans att min son hade varit det. Vi började inte försöka förrän han var nästan 3.5 och då gick det snabbt (tror i efterhand att jag borde ha gjort det lite tidigare, typ 3). Jag skulle absolut köra regelbundna pottningar och framförallt en strikt rutin. Och gärna när ni båda har ledigt.

  • Isa3

    Det stämmer nog. Vi började nog för tidigt och gick all in direkt. Vi tyckte han såg intresserad ut då och lät han själv välja ut en potta som han ville ha.
    Vi ska prata igenom det med han i morgon och berätta att han kan samla ihop till lite lego om han är duktig och kissar på pottan istället för i blöjan. Att tvinga han till pottan för att bajsa känns inte helt bra just nu.

    Det andra bekymret är hur sjutton ska man få med han ut i badrummet när han har bajsat. O slippa utbrottet/trottsen som blir varje gång man försöker. Sambon tycker jag ska låta han va. Det blir bara värre när jag tjatar på sonen. Vill helst byta direkt men det slutar alltid med att han sitter för länge i det :(

  • Mirelle

    Har bara läst trådstart. Köp boken 'potträning på tre dagar'. Men man måste göra precis som det står.

    Vi har inte hunnit avsätta tiden än men en väninna tyckte metoden var toppen. Läs om hur många som lyckats!

  • Gulsoffa

    Vi bara tog bara helt sonika bort blöjan i augusti, sonen fyllde 3 nu i november. Han var inte alls intresserad av pottan och det kom i byxorna hela tiden i början. Vi valde att göra det i somras eftersom vi tänkte att nu i vinter blir det svårare med alla kläder och sånt.

    I början lät vi honom vara utan brallor och när han hade byxor var han utan kalsonger eftersom det kan påminna om en blöja, sitter åt på samma sätt. Vi pratade positivit om pottan och hade den i vardagsrummet så han snabbt kunde sätta sig om han ville. Det gick över förväntan och det tog ca 2v av kiss och bajja i byxorna innan han fattade att kissa på pottan var nog rätt bra ändå.

    Jag hade väntat tills det blir lite varmare eller till över jul, om ni är lediga då, och då bara tagit av den.

  • Isa3

    Vi tog ett litet lugnt samtal med sonen efter maten idag och berättade för han om vår plan. :) Om han är duktig och börjar använda pottan så kan han samla stjärnor som tillslut leder till lite lego. Han verkade givetvis jätteintresserad ska bli spännande att se om det går lika bra :)
    Försökte även förklara varför vi vill byta direkt när han har bajsat och inte vänta så länge som det brukar bli. Det händer att han gnäller om att han får ont(lite röd) på snoppen när vi byter. Försökte förklara att man kan få det om man går i en blöja med bajs för länge. Jag vet inte om han förstod det, det får framtiden utvisa.


    Är lite fundersam till hur sjutton man ska få han till pottan? Det är otroligt svårt/omöjligt att avbryta han när han är inne i något för att gå på pottan. Det jag kan tänka mig är då vi byter blöja när vi kommer hem från förskolan, innan middagen samt innan nattblöjan åker på.

  • elin1989
    Isa3 skrev 2017-11-22 20:07:03 följande:

    Vi tog ett litet lugnt samtal med sonen efter maten idag och berättade för han om vår plan. :) Om han är duktig och börjar använda pottan så kan han samla stjärnor som tillslut leder till lite lego. Han verkade givetvis jätteintresserad ska bli spännande att se om det går lika bra :)

    Försökte även förklara varför vi vill byta direkt när han har bajsat och inte vänta så länge som det brukar bli. Det händer att han gnäller om att han får ont(lite röd) på snoppen när vi byter. Försökte förklara att man kan få det om man går i en blöja med bajs för länge. Jag vet inte om han förstod det, det får framtiden utvisa.

    Är lite fundersam till hur sjutton man ska få han till pottan? Det är otroligt svårt/omöjligt att avbryta han när han är inne i något för att gå på pottan. Det jag kan tänka mig är då vi byter blöja när vi kommer hem från förskolan, innan middagen samt innan nattblöjan åker på.


    Alltså jag skulle bara sätta honom på pottan regelbundet, vare sig han ville eller inte. Jag skulle inte hålla fast honom på den länge eller nåt, men säga att han måste gå typ en gång i timmen (minst, åtminstone i början). Hur ska han få in en rutin om han går typ tre gånger om dagen? Min son hatade pottan i början men vande sig snabbt. Ge honom alternativet pottan eller toaletten, men en av dem måste han gå på.
  • Studentpappa

    Vi har kört med klistermärken för båda döttrarna och det har funkat toppen. Varje gång man bajsar på pottan eller i toaletten får man ett märke på BVC-boken (för att slippa ha dem på väggen). Enklare med den första än den yngsta men det var bara att vänta tills hon var med på noterna, i början fick hon vara utan blöja lev sa till när hon skulle bajsa och då satte vi på henne blöja.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Isa3
    elin1989 skrev 2017-11-22 20:43:12 följande:
    Alltså jag skulle bara sätta honom på pottan regelbundet, vare sig han ville eller inte. Jag skulle inte hålla fast honom på den länge eller nåt, men säga att han måste gå typ en gång i timmen (minst, åtminstone i början). Hur ska han få in en rutin om han går typ tre gånger om dagen? Min son hatade pottan i början men vande sig snabbt. Ge honom alternativet pottan eller toaletten, men en av dem måste han gå på.
    Det var så vi började med potträningen när han var två år. Vi bara lyfte dit han när vi såg att det var på gång, mot hans vilja vilket ledde till att han blev helt förstoppad istället. Har varit försiktig med att göra det på nytt, även om vi har försökt några gånger och det har blivit ett jäkla liv. Det har varit mycket smidigare att låta han sitta där i samband med blöjbyte. Vi provade även en "pottklocka" som vi lät ringa varannan timme och det tyckte han va småkul och fungerade faktiskt i någon vecka sen började han att ignorera den.
    Nu har vi ställt in pottan på hans rum, känns inte helt rätt men väl värt ett försök. Då ser han den och slipper gå särskilt långt ifrån det han höll på med för att kissa.

    @Mirell­e Tack, ska kolla upp den :)

    @Studentpappa Exakt. Det var något sånt vi hade tänkt. Vi har stjärnor som vi tänkte låta han sätta upp på en tavla. Vi har gjort några strecka på tavlan och när han passerar ett streck med stjärnorna så får han välja en liten leksak/lego.
Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan