• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2018-01-22 11:52:55 följande:

    MEN wow.

    Ja sådär fin är inte min mage. Snittad två gånger, men nu efter detta så ör det som att de sytt fast utsidan av huden inuti buken så att det är så hårt sytt att det lilla fettet jag har kvar på min otränade mage liksom ?står ut?

    Utan själva snittet hade ju magen vart jämnplan (om än väldigt mjuk och plufsig) .. blivit bättre sedan förlossningen såklart. VÄLDIGT mycket bättre så hoppet finns kvar. Men känns som lite kommer bestå.. känns inte så kul. Hoppas det ger med sig


    Jag förstår hur du menar. I profil ser man en utbuktning som inte gått bort på 4.5 år. Vi får leva med det. Jag var på stranden i bikini 2v efter snittet. Varsågod liksom
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-01-22 12:27:56 följande:

    Jag förstår hur du menar. I profil ser man en utbuktning som inte gått bort på 4.5 år. Vi får leva med det. Jag var på stranden i bikini 2v efter snittet. Varsågod liksom


    Tror ingen annan skulle ?störa sig? på min mage, jag själv hade blivit imponerad och tyckt magen var fin om den satt på någon annan! Men du vet säkert hur det är, man är så självkritisk. Sambon verkar helt ärligt tycka jag är skitsnygg, redan kort efter förlossningen. Som ogravid alltså, för han tyckte det var väldigt fint med magen. Så det känns ju ändå sjukt skönt. Annars skulle jag vara ledsen på riktigt. Nu är jag väl mest larvig, men jag vill känna mig HELT nöjd. Jag mår inte dåligt över helt mjuk mage eller lite valkar när jag sitter för att jag är så otroligt otränad och dessutom ganska nyligen var gravid, men just vecket stör mig. Väger bara 49kg så är inte direkt stor..
  • Musetti
    Linnnn skrev 2018-01-18 09:21:50 följande:

    Hur går det med flytten Musetti?


    Hallå! Tack för att ni tänker på oss :)

    Nu har det gått en vecka sedan vi kom tillbaka, och det känns fortfarande konstigt att alla pratar svenska omkring mig. Men det vore ju så klart ännu konstigare om alla pratade franska här så klart...

    Flygningen gick sådär. Tyvärr blev vi rejält försenade till att börja med så all vår smarta tajming gick till intet. Ilse började skrika när vi rullade ut på startbanan och då var det ju försent att byta position. Vi gjorde vad vi kunde med favoritleksaker osv men hon gallskrek tills vi var väl uppe i luften. Efter ett litet blöjbyte sov hon sen hela resan fram till landning, då jag ammade och det gick smärtfritt.

    I tisdags var vi på Skatteverket och ansökte om svenskt medborgarskap för henne. Hoppas det går snabbt då vi inte kan stäla henne i dagiskö eller skaffa försäkring innan hon har ett svenskt personbummer. Och jag kan inte söka föräldrapenning innan dess heller. Vet fortfarande inte vad jag kommer att få i ersättning.

    Sedan kom min familj på middag i helgen med lite försenade julklappar :)

    Så har det ju kommit väldans mkt snö i Stockholm. Har gått flera långa promenader när solen tittat fram. Har nästan glömt bort hur vackert vi bor här!

    Imorgon ska jag förbi mitt gamla jobb och visa upp grynet. Sedan måste vi förbi BVC, kontroller och vaccin är lite olika. Hon verkar trivas finfint i sin nya hörna vi ordnat till henne med säng och leksaker iaf :)
  • Eilahtan89

    Hallo!

    Inte varit inte här på hur länge som helst..

    Vi har nu bokat en resa till Alicante i slutet av mars där vi ska bo i ett par vänners hus. Men jag har lite funderingar/önskemål om tips rent generellt när det gäller cirka 4 timmars flyg och resa med lillan som kommer vara dryga 4,5 månad.. har själv inte flugit på snart 10 år och var då knappast uppmärksam på hur saker och ting såg ut/funkade då..

    Om hon behöver mat på planet, hur gör jag bäst då? (Amningen la av redan efter en månad så är ersättning som gäller.. :( )

    Vi reser med Ryanair och läser något om någon typ "bassinett" att kunna beställa extra på resan; är den liksom vettig att ha, hur/var sitter den eller funkar det lika bra med knä-/famntid hela tiden?

    Har de skötbord av nå slag på planet om det behövs eller byter man på något toalock typ?

    Man bör inte ex bada med bebis i pool på ~24 grader?

    Ja.. man känner sig väl lite allmänt lost, så om ni har nå tips så mottages de tacksamt ! :)

  • LitenBlomma

    Vad skönt med semester! Jag var i Alicante, Torrevieja i en månad när jag var 15 år. Och 2015 var jag där med min familj och vi hyrde ett hus i en månad. Minsta var 1 år så inte någon bebis.

    Babyskyddet har jag ingen erfarenhet av men det låter väl vettigt?

    Du får ta med så mycket ersättning som behövs under flygresan, resten checkar du in. Ett valfritt barntillbehör var det sist vi åkte. Vagn eller bilstol. Skötväska till bebisen. Vi bytte blöja på sätet med en handduk bara.

    Nej det är lite kallt att bada i 24 grader. Köp en liten minipool och fyll upp med varmt vatten.

    Uvdräkt kan vara bra. Och uvglasögon med resårband runt.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn

    Efter ät-natt kommer sov-natt?! Har lagt märke till en återkommande trend. Några gånger sedan J föddes har han haft nätter då han vaknat för att äta oftare. Har tolkat det som att mjölkproduktionen måste ökas, men varje gång det varit så har han sovit som en stock natten efter. Igår natt åt han var tredje timme, men nu har han sovit 9 timmar utan att äta (sover än!) vilket ju förstås göra att brösten är sprängfyllda och han kommer att äta och kräkas hela fm. Men, men kanske mjölkproduktionen är på hans önskade nivå till imorgon...?

  • Linnnn

    Låter som att ni har mycket att fixa med Musetti. Hoppas det löser sig snart och att FK bedömer att du har rätt till en vettig fp. Här tror jag inte man kan ställa sig i barnomsorgskön förrän det börjar närma sig start (4 mån innan), men jag kanske ska kolla upp så jag minns rätt Jag tänkte skriva att flygresan gick bra. Det gjorde den ju till största delen, men det är ju hjärtskärande när de gråter och man inte kan trösta.

  • erijon

    Här hemma har vi haft riktiga skrikkvällar. Tre dagar i rad. Edvin har skrikit med ett skrik han annars inte har.. förstår inte vad det är. Dagarna är som alltid, han äter och visar trötthet och hunger vid 19. Sen när han ätit klart så drar dey igång. I förrgår var det NON STOP till 22.05. Höll på att bryta ihop.

    Igår till 21, men lite lugnare och ?nöjd? emellanåt.. så konstigt! Brukar det tillhöra någon fas? Så jobbigt, känner mig så dålig.

    Märker att mycket händer nu. Han greppar saker man håller framför, snabbt och säkert med vilja. Tar de till munnen när han kollat på grejen. Han tar även saker som ligger framför/bredvid när han sitter/ligger. Han försöker ta sina fötter mot munnen men lyckas inte helt. Tar därför tag i fötter/tårna och drar haha. Så gulligt. Han slänger sig snabbt pt sidan när han ligger på rygg, men tar sig inte över på mage än.. inte fram mage någonstans. Han hatar forfarande magläge, men är nöjd 5 min i det läget. Så vi övar ett par gånger om dagen för att vänja.. han sover rätt bra på natten, inga större krångel eller konstigheter. Men just kvällarna.

  • Musetti

    Nu idag blev Ilse svensk! På årsdagen av sin tillblivelse dessutom, hehe... Så nu kan vi äntligen sätta igång med all administration.

  • LitenBlomma
    Musetti skrev 2018-01-24 17:25:10 följande:

    Nu idag blev Ilse svensk! På årsdagen av sin tillblivelse dessutom, hehe... Så nu kan vi äntligen sätta igång med all administration.


    Vad kul!

    1 år sen jag plussade.

    Vi var på bvc idag. 66.5 cm och 7.9 kg. Vaccination nästa gång igen då.

    Idag provade han avokado och en dutt korvstroganoff, det gick bättre än banan och gurka. Imorgon blir det potatis.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här