• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    Ja, usch för influensa! Skönt att ni verkar vara på bättringsvägen Musetti! Tog lång tid för mig att få tillbaka energin, först förra veckan jag yogade igen. Har hört många som blivit riktigt dåliga.

    J attackerar skeden/fingret om jag erbjuder smakprov. Har bara fått väldigt små mängder (mindre än ett kryddmått), men verkar nöjd.

    Vad olika de är. J kan sitta själv på golvet en liten stund, men man måste passa honom och han börjar luta framåt efter ett tag. Däremot är det inget vidare med finmotoriken. Ofta får han bara in sina egna fingrar när han försöker stoppa in andra saker i munnen.

  • Linnnn

    J föddes med mycket, ganska mörkt hår och mörkblå ögon. Nu har han tappat det mesta och jag är osäker om det ens är något nytt hår på gång... Ögonen är fortfarande blå, precis som pappans och mina. Syskonen har blå resp blågröna ögon och ganska ljust hår. Som små var de blonda (det lilla hår som fanns), men föddes med mörkt hår.

  • FiaW

    [quote=78463673][quote-nick]Musetti skrev 2018-02-13 08:24:16 följande:[/quote-nick]Vi har haft några riktigt räviga nätter nu, där Ilse vaknar oftare och oftare och vill äta. Inatt vaknade hon 5 ggr mellan kl 00 och 06:30. Hjärnan känns som blöt rotmos. Usch är väl del av den härliga fyramånadersfaden.

    Hon är ju inte så stor som era utan håller som bäst på att växa ur overallen i strl 3 mån (Petit Bateau är ganska stora i strl). Sedan har vi fått en dunjacka i present i strl 6 mån men det känns ju mindre praktiskt utan ben. Och så har vi min gamla i strl 74 som jag hade när jag var bebis.[/quote

    Hur går det med utvecklingsfasen? Det där med räviga nätter känner jag mycket väl igen. Lillen brukade sova bra men nu sover han oroligt och vaknar hela tiden och ska äta. En bra natt sover han ändå 4 timmar i första passet och kanske två plus två till. Under de mindre lyckade nätterna vaknar han nästan en gång i timmen. Detta har hållit på i ungefär tre veckor, så jag tror och hoppas att det är den berömda fjärde fasen och att det blir bättre om ungefär en vecka. Han är också gnälligare på dagarna och framförallt kvällarna. Saknar den där sömnen en del nu, haha! Har en kompis som tyckte att tredje fasen var supertuff men knappt märkt av den fjärde. Fördelen med det är väl att tredje fasen bara var ungefär en vecka lång. För mig har det varit tvärtom :)

  • Linnnn

    Jag tycker det känns som kulmen på fasen nu. J är frustrerad över att han inte klarar det han vill och visar det tydligt. På dagarna orkar han inte vara vaken lika länge som annars och på kvällarna är han som en duracellkanin. Vaken länge, pratar, skrattar och stojar som en galning. Då är han väldigt glad, men också ganska speedad, igår somnade han inte förrän runt kl 22.

  • erijon

    Edvin sover sämre.. får ta över honom i vår säng tidigt, kanske redan första gången han vaknar för mat, runt 22-23 numera. Då har han oftast sovit sedan 18.30-19.30 ungefär. Olika beroende oå hur länge/många gånger han vill äta under nattning.

    Men senaste två dagarna har jag suttit och ammat första gången och sedan lagt tillbaka till nästa uppvak mellan 01-02, då ör jag i för djup sömn för att orka sätta mig och amma. Tar honom till mig då. Svettas ihjäl, kan knappt röra mig. Känns som jag ammar hela nätterna typ. Ont i bröstvårtorna när jag vaknar haha.

    Dagtid sover han fortfarande väldigt olika. Igår första riktiga sovstunden strax innan 14 till 15.30. Också enda. Sen slumrar han ibland vis bröstet på förmiddagen och ofta sista matningen innan nattning.

    Upplever ännu en gång att han behöver mer än amningen. Så tråkigt att han vägrar ersättning i flaska. Grimaserar åt gröt. Inte provat annat än från vår mat (sås och potatis) och frukt. Inget direkt som kan ge mer mättnad än.. vill ingen ens försöka mata honom till starkare mättnad på päronpure tex. Isåfall ersättning/gröt eller välling. Välling är väl för tidigt och ser hellre att han tar ersättning först eftersom magen bara är van vid amning.

  • Musetti

    Ja jag hoppas innerligt att denna fas snart är över. Ilse har helt brutit det sovmönster hon hade de första tre månaderna, vaknar och gnäller ofta. Är säker på att sömnbristen förklarar varför vi åkt på influensan. Och inte blir det lättare av att hon fortfarande inte lyckas somna självmant om vi inte är ute och går med henne i timmar. Konstant gnällig när vi besöker vänner. Å andra sidan är hon ju roligare då hon interagerar mer med oss och riktigt kluckar av skratt ibland. Och hon har fortfarande ett väldigt mysigt morgonhumör.

    I förmiddags ringde försäkringskassan och meddelade att de äntligen tagit beslut om min föräldrapenning. Hurra! Barnbidraget hade de dock glömt bort.

    Och i kväll ska vi på öppet hus på en av de förskolor vi ställt Ilse i kö till. Spännande!

  • LitenBlomma

    Tror att Charlie redan har kommit till femte fasen. Han är som förbytt sedan 4 dagar. Världens enklaste unge är helt plötsligt otålig, missnöjd, mammig, sover knappt på dagen, äter mindre och vill bli buren mycket.

    Jag får inte ordning på hans halsveck. Det är så mycket dregel där hela tiden som gör att huden är röd. Smörjer med Bephanthen och Weleda Skin food. Tips?

    Fått mjölkstockning och feber. Men idag känns det lite bättre.

    Måste flytta upp bältet i Babyskyddet, det sitter illa nu.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn

    Oj, oj. Låter som att faserna avlöser varandra här. Igår var vi ute och käkade och kom inte hem förrän 19.30 och inatt sov J väldigt dåligt. Undrar om det hänger ihop? Har inte tänkt på om han sover sämre eller inte om det blir många intryck på kvällen tidigare. Annars har han återgått till att sova bra på nätterna igen efter influensan. Var lite orolig över det, men han verkar gilla att sova

    J har haklappar som sitter ganska tajt vilket gör att det inte blir så blött i halsvecken. De behöver bytas typ en gång i timmen, så trots att jag har runt 15 st blir det en massa tvättande. Annars har jag inga bra tips. Använder inotyol mot röd hud, men det kanske man inte vill ha på halsen.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här