• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon
    Linnnn skrev 2018-03-02 07:35:22 följande:

    Åh nej, blä! Har förträngt hur blöjbytena kommer att bli framöver... Vad kul att han äter!

    J har bara fått små mängder än, men gapar glatt efter mer oavsett vad jag gett.

    Hade tre fantastiska nätter då J sov mellan 6 och 8 timmar i sträck utan att äta, men nu har det varit tre nätter i rad då han ätit ofta och velat ligga alldeles precis intill. Han är glad och nöjd på dagarna och sover bra då. Kanske är en period med sämre sömn i några månader att se fram emot nu?


    Utvecklingsfas 4? Eller hur gammal är han exakt?

    Kanske kan vara steg 5 annars.

    Ja det är kul. Igår fick han lite spaghetti bolognese vid 18 tiden. Ammade vid 19, och somnade gott. Hoppades på många timmar innan första uppvaket. Men nej. Han äter ändå småportioner, kanske kallat smakportioner (vissa saker/gånger mer, vissa mindre) nu, men ammar exakt lika mycket som innan. Men det är så kul att se att han är matglad. Men gröt är ibgen favorit. Han går med på någon sked, sen kniper han med läpparna Hahah. Så sött!
  • FiaW

    Hjälp! Igår kväll fick jag magsjuka och kräktes flera gånger. Jag hoppades att lille gossen skulle klara sig men nyss kräktes han en kaskad-kräkning och mitt hjärta sjönk :(

    Var det Edvin som kräktes? Hur många gånger var det? Behövde ni söka hjälp? Fick han vätskeersättning? Suck!

    Sitter i kö till 1177 just nu.

  • erijon
    FiaW skrev 2018-03-02 10:35:29 följande:

    Hjälp! Igår kväll fick jag magsjuka och kräktes flera gånger. Jag hoppades att lille gossen skulle klara sig men nyss kräktes han en kaskad-kräkning och mitt hjärta sjönk :(

    Var det Edvin som kräktes? Hur många gånger var det? Behövde ni söka hjälp? Fick han vätskeersättning? Suck!

    Sitter i kö till 1177 just nu.


    Men vad jobbigt! För Edvin gick det jättebra. Han kräktes 5-6ggr ungefär under 1 timma. Sen INGET mer. Han blev helt blek och somnade, var inte alls sig själv. Detta var vid 16 tiden och vid 18 (han borde ha ätit vid 17) åt han första gången efteråt och vid 19 var han sog själv igen..?! Jättekonstigt men vi behövde inte göra någpt eftersom han började amma direkt.

    Krya på er. Så länge han äter lite och fortsätter kissa så är det lugnt. Men bra att ringa utifall och åka in om man oroar sig! Annars är vätskeersättning bra. Men svårt att ge bågob som bara sover och inte vill äta...
  • LitenBlomma

    Vi var på bvc i tisdags. 5 mån och 1v. 8270 kg och 69 lång. Fick vaccination och även denna gången gick det bra. Lite tröttare och gnälligare bara.

    Kul att läsa hur era gillar mat och är i faser, det går så fasligt snabbt! 5 månader...var dem inte 5 veckor nyss.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma
    FiaW skrev 2018-03-02 10:35:29 följande:

    Hjälp! Igår kväll fick jag magsjuka och kräktes flera gånger. Jag hoppades att lille gossen skulle klara sig men nyss kräktes han en kaskad-kräkning och mitt hjärta sjönk :(

    Var det Edvin som kräktes? Hur många gånger var det? Behövde ni söka hjälp? Fick han vätskeersättning? Suck!

    Sitter i kö till 1177 just nu.


    Uscha Hoppas att det blir lindrigt för honom.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • FiaW
    erijon skrev 2018-03-02 13:22:50 följande:

    Men vad jobbigt! För Edvin gick det jättebra. Han kräktes 5-6ggr ungefär under 1 timma. Sen INGET mer. Han blev helt blek och somnade, var inte alls sig själv. Detta var vid 16 tiden och vid 18 (han borde ha ätit vid 17) åt han första gången efteråt och vid 19 var han sog själv igen..?! Jättekonstigt men vi behövde inte göra någpt eftersom han började amma direkt.

    Krya på er. Så länge han äter lite och fortsätter kissa så är det lugnt. Men bra att ringa utifall och åka in om man oroar sig! Annars är vätskeersättning bra. Men svårt att ge bågob som bara sover och inte vill äta...


    Tack! Han har inte kräkts mer sen i förmiddags men han är matt och påverkad. Sover mycket mer tom på ställen där han normalt inte hade kommit till ro, är lite blek och är lugnare över lag. Han har ätit, även om det är lite mindre än vanligt, han har också kissat, så vi avvaktar och ser hur han mår efter hand. Vi har ingen vätskeersättning hemma men får i värsta fall köra in till stan innan 22 ikväll eller tidigt imorgon. Känns bra att han får i sig lite mat i alla fall.
  • erijon
    FiaW skrev 2018-03-02 19:55:19 följande:

    Tack! Han har inte kräkts mer sen i förmiddags men han är matt och påverkad. Sover mycket mer tom på ställen där han normalt inte hade kommit till ro, är lite blek och är lugnare över lag. Han har ätit, även om det är lite mindre än vanligt, han har också kissat, så vi avvaktar och ser hur han mår efter hand. Vi har ingen vätskeersättning hemma men får i värsta fall köra in till stan innan 22 ikväll eller tidigt imorgon. Känns bra att han får i sig lite mat i alla fall.


    Skönt att det lugnat sig! Ammar han? Isåfall har jag läst att de ofta får mycket lindrigare magsjuka än annars, pga alla antikroppar via mjölken från mamman. Men ofta är bröstmjölken ett bra skydd mot magsjuka helt. Men funkar inte alltid.

    Jag tror att man känner när det verkligen är dags att ta tillståndet på allvar även om man blir rädd oavsett. Bra att han äter och kissar, även om det är mindre. Det är ju okej eftersom han kräkts (Edvin kissade mindre, hade en otroligt lätt nattblöja morgonen efter. Men sen återgick det i stort sett). Krya på er.

    Är du bättre?
  • FiaW
    erijon skrev 2018-03-03 09:51:45 följande:

    Skönt att det lugnat sig! Ammar han? Isåfall har jag läst att de ofta får mycket lindrigare magsjuka än annars, pga alla antikroppar via mjölken från mamman. Men ofta är bröstmjölken ett bra skydd mot magsjuka helt. Men funkar inte alltid.

    Jag tror att man känner när det verkligen är dags att ta tillståndet på allvar även om man blir rädd oavsett. Bra att han äter och kissar, även om det är mindre. Det är ju okej eftersom han kräkts (Edvin kissade mindre, hade en otroligt lätt nattblöja morgonen efter. Men sen återgick det i stort sett). Krya på er.

    Är du bättre?


    Tack! Ja han ammas och jag har också läst att det kan bli lindrigare med magsjuka då. Han har inte kräkts fler gånger tack och lov och han äter nog nästan som vanligt nu, fast han är trött och lite medtagen. Jag hoppas verkligen inte han kräks mer.

    Jag mår okej, har haft lite feber och ont i magen idag men sluppit kräkas i alla fall.
  • Linnnn

    Vad skönt att ni båda verkar må lite bättre FiaW! Jobbigt att bli orolig och ta hand om sjuk bebis när man själv är dålig.

  • Linnnn
    LitenBlomma skrev 2018-03-02 14:38:15 följande:

    Vi var på bvc i tisdags. 5 mån och 1v. 8270 kg och 69 lång. Fick vaccination och även denna gången gick det bra. Lite tröttare och gnälligare bara.

    Kul att läsa hur era gillar mat och är i faser, det går så fasligt snabbt! 5 månader...var dem inte 5 veckor nyss.


    Lång kille. Skönt att vaccineringen är avklarad och gick bra. Ja, jättekonstigt. Snart kommer inte liggvagnen att passa och i sommar kryper de runt... Kan inte fatta... J fick en liten kusin för några dagar sen och han är ju en jätte i jämförelse.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här