• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    Verkar vara ny utvecklingsfas på gång. J har haft vakenpass på 2,5 h och ibland lite längre, men idag har han inte ens orkat 2 h. Andra sovpasset nu sen han vaknade vid 6.30 och sov ändå en dryg timme tidigare.

    Första barnet hade svårt att somna under faserna, men J verkar ta sig igenom dem sovandes..?

  • erijon

    Edvin har börjat snacka såå mycket! Igår olötsligt började han ?dadada, mamama,näänää? och låter även aom han säger ?hejhej? och ?nej?. Så jäkla sött. Han verkar också försöka vinka, eller utforskar fingrarna kanske, men han böjer dem som att han vinkar lite då och då!

    Ålar mer och mer, försöker ta sig över vår decimeter-höga tröskel från badrummet ut i hallen.

    Fick tillbaka mensen idag, så hemskt. Vaknade av det 5.30 imorse.. snart ska jag prova mig på kikärtsbiffar för första gången. :) tror ni Edvin kan smaka det?

  • Linnnn

    Åh vad härligt med riktigt joller erijon!

    Men fy tusan för mens! Den första brukar också vara extra jobbig. Bara väntar på att den ska komma trots att jag typ glömt hur det är att ha mens

    Går säkert bra med kikärtsbiffar. Stek försiktigt bara.

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-04-09 19:04:32 följande:

    Åh vad härligt med riktigt joller erijon!

    Men fy tusan för mens! Den första brukar också vara extra jobbig. Bara väntar på att den ska komma trots att jag typ glömt hur det är att ha mens

    Går säkert bra med kikärtsbiffar. Stek försiktigt bara.


    Ja det är så galet gulligt! Smälter varje gång han börjar :)

    Ja jag hade hört det jag också, men nej. Antingen har den inte riktigt kommit igång än, eller så är den ganska lindrig! Inga enorma mängder eller särskilt ont egentligen eller. Enormt svullen över magen dock, ser gravid ut igen haha. Typ vecka 14. Inte så kul.

    Kikärtsbiffar var absolut inget vi kommer att göra igen, Uäk. Barnen gillade det däremot. Min äldsta älskar falafel och dessa skulle vara ?fuskvariant? typ bara enklare att göra, falafelkrydda i. Sambons son tyckte också de var jättegott men aldrig ätit det tidigare. Jag och sambon köpte en chipspåse på kvällen haha. Tråkigt, för jag vill gärna försöka äta vego ibland av många anledningar. Men feg finns mycket annat vegitariskt :)
  • Linnnn

    J är sjuk, så kanske inte var någon fas... Alla andra är friska, så vet inte riktigt vad han fått, men har feber och är lite snorig. Blir inget vaccin den här veckan heller.

    Mannen skulle ta J större delen av dagen medan jag jobbade idag. Jag brukar ju hinna städa, tvätta osv (och allt sånt som jag är säker på att ni också gör), men han lyckades typ sätta igång en disk när jag ammade. Hoppas att han bara är ringrostig och ovan så här i början, annars blir jag nog galen.

  • Musetti

    Vi är tillbaka hos svärisarna igen efter en långhelg i Paris. Väldigt intensiva dagar! Självklart fantastiskt kul att promenera i våra gamla kvarter och träffa alla gamla kollegor och vänner igen men det är ju så sjukt opraktiskt med barnvagn i tunnelbanan. Finns varken rulltrappor eller hissar så man får bära vagnen så nu har jag jätteblåmärken på höfterna.

    Våren har kommit längre här och det har varit svårt att planera med kläder, vid ett tillfälle var Ilse plötsligt hysterisk i vagnen och det visade sig att hon var genomblöt av svett trots endast i kortärmad body och öppen kofta. I söndags hängde vi i en park hela dagen och gjorde inget alls, jätteskönt (bild).

    Hon verkar vara en riktig stadsråtta, hos svärisarna som bor i villaområde i normalstor stad vaknar hon nästan varannan timme på natten men i Paris eller i Stockholm sover hon lätt 7-8 timmar i sträck. Verkar som hon gillar ljud omkring sig, haha.

    Jag fick tillbaka min mens redan i februari men der var nog en fuskvariant för nu har den kommit med dunder och brak. Mycket mer blod och mer ont :(

  • FiaW

    Oj, mycket skrivet sen senast och här kommer ett jättelångt inlägg. Haha :)

    Fint det blir LitenBlomma, kul med joller erijon och mysigt det låter med Frankrike Musetti!

    Synd om J, hoppas han kryar på sig!

    Dessa faser alltså! Lillen sover så fruktansvärt dåligt just nu och har gjort i några veckor. Han vaknar var eller varannan timme, ibland för att amma och ibland bara för att få va nära mig. Enligt Wonderweeks har vi åtta dagar kvar på denna fas, hoppas det blir längre sovpass efter detta. Han kunde ju sova 6 timmar i streck innan detta satte igång. Nu är jag så trött att jag håller på att dö lite grann.

    Det där med att lillen har svårare för att få ro när han äter är tydligt här. Han är distraherad av allt runt omkring sig och det är bara på natten han äter utan att titta på allt annat och veva med armar och ben. Jag har precis som du Linnnn också svårt att titta på mobilen eller pyssla med nåt annat när han äter, för då blir han lite sur och tycker att jag ska fokusera på vår matstund vilket han i och för sig har rätt i :)

    Han är inte glad för nåt vi ger honom i matväg. Det som gått bäst hittills är en jordgubb/äpple-puré som han läppjar på med skräckblandad förtjusning. Allt annat klöks och kräks han fortfarande av. Det svåraste just nu är att han inte vill ta någon form av nappflaska, har försökt med flera olika och med både bröstmjölk och ersättning i men han vägrar. Jag har en del kvälls- och nattjobb nu framöver och det går förstås alltid att lösa med amningen om han sover i liggvagnen och sambon är med, men det vore bra om sambon och sonen kunde klara ett par mål själva när det är sent på kvällen.

    Sen det där med örat, han gnuggar och drar i det högra jätteofta. Först var jag orolig för öroninflammation men han har gjort det ett tag nu och han verkar frisk för övrigt. Han gör det nog mer när han är trött.

    Inga tänder i sikte men mycket gnag, dreggel och loskande.

    Apropå att hinna med hemmet när man är hemma. Vår lille grabb kräver nästan ständig underhållning, det är inte långa stunder han är nöjd själv. Detta tillsammans med att han inte kan somna dagtid om jag inte är ute och går med honom eller kör bil gör att jag blir ganska slut efter en dag och dessutom inte hinner med mer än en av alla de saker jag tänker mig.

    Svårt med kläder nu. Vi måste köpa nåt som funkar. Om man köper en skaloverall, hur långt fram har man nytta av den innan det blir för varmt?

  • Linnnn

    Skulle nog vara roligt att gå tillbaka i tråden och läsa om våra bebisar som omvartannat sover och sen inte sover. Den här gången har jag konstigt nog inte varit stressad över att inte få sova och inte upplevt det lika jobbigt som jag minns att jag tyckte det var åtminstone med mitt första barn. Det kommer fler nätter att sova på och jag ser på mina stora barn och vet att den här perioden snart är förbi. Menar inte att jag inte är trött, för det är jag. I perioder helt slut (läs när alla hade influensa och J väckte mig var 10e minut ), men jag vet att jag kommer att orka för jag har gjort det förut.

  • FiaW
    Linnnn skrev 2018-04-11 07:11:53 följande:

    Skulle nog vara roligt att gå tillbaka i tråden och läsa om våra bebisar som omvartannat sover och sen inte sover. Den här gången har jag konstigt nog inte varit stressad över att inte få sova och inte upplevt det lika jobbigt som jag minns att jag tyckte det var åtminstone med mitt första barn. Det kommer fler nätter att sova på och jag ser på mina stora barn och vet att den här perioden snart är förbi. Menar inte att jag inte är trött, för det är jag. I perioder helt slut (läs när alla hade influensa och J väckte mig var 10e minut ), men jag vet att jag kommer att orka för jag har gjort det förut.


    Jag förstår hur du menar för trots allt så känns det inte så farligt. Jag trodde det skulle vara mycket värre med tröttheten när man blev mamma men den är mycket överkomlig. Sen blir det såna här perioder då det är lite extra jobbigt men man vet ju att det blir bra igen :)
  • Linnnn

    Jag som velat över kläder har nu landat i att inte köpa så mycket som jag tänkte först FiaW. Har som sagt en tunn overall (typ vindoverall) som jag tänker funkar även i sommar (om den inte blir för liten), en vindfleece, fodrade byxor (vanliga), solhatt, tossor. Hade ett skalset från pop i stl 80 till de större barnen, men jag tror faktiskt att det var efter att de börjat gå som jag satte på det. Om det t ex regnar kommer ju J troligtvis att sitta i vagnen och inte behöva regnkläder.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här