• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Trolltrio

    Utvecklingsmässigt då. Ligger på mage och snurrar i cirklar, kommer bara baklänges. Sitter hyfsat, men törs inte lämna. Ställer sig inte u krypställning än. Leker inte tittut, men älskar när jag gör det. Två små läskigt vassa tänder.

  • erijon

    Köpt solhatt istället för tunn mössa, idag aka vi få 24 grader och igår var det riktigt svettigt och 22. Man har inte vant sig.

    Jag hamnade i en svacka gällande matlagning åt edvin så han har mest ätit burkar nu.. tråkigt! Men han äter så mycket att jag av både ekonomiska och näringsmässigt vill göra egen igen. Så idag har jag köpt hem kyckling, fläskkött och nötfärs.

    Skrev jag tidigare att Edvin precis lyckats med pincettgreppet? Han är mycket för att peta på/i och använda pincettgreppet nu. Väldigt sött, men också bra för då passade jag på att ge smörgås, banan, pasta och en liten korvsnutt. Allt gick kanon att plocka upp och sätta i munnen själv. Aå igår var han med under middagen (vi åt lite sent) och satt och åt lite eget istället för att nattas innan vid 18.30 då han egentligen var både vrålhungrig och trött. Kändes så skönt. Kunde hålla ut 30 min utan ett pip!

    Edvin sover ju i son spjälsäng i vårt rum, största delen av natten. Eller egentligen hela förutom möjligtvis 2-3 timmar max i vår säng under morgontimmarna.

    Idag upptäckte sambon att han hade tagit tag i kanten av sängen och försökte häva sog upp.. så ikväll ska vi sänka sängen, innan han fattar galoppen. Hade man inte ryggskott så lär man ju få. :p

  • Musetti

    Ilse sitt första ?ord? idag, BA BA! Då det var precis efter babysimmet så måste det ju betyda bada :) Och nu slutar hon inte det har varit ba ba ba hela dagen.

    Vi har inga jättefasta matrutiner då vi gör lite olika saker hela tiden men hon ammar bara på natten, hon vaknar ca 3 ggr vilket jag gissar är runt kl 3, 5 och 7. Frukost äter hon med mig vid 9 då brukar jag slätmixa havregrynsgröt med banan eller annan frukt. Sen beror det på vad vi gör men hon äter två skålar alt klämmisar med hemlagad frukt- eller grönsaksmos och två nappflaskor Hipp Combiotik nr 2 om dagen. Har inte introducerat kött än men borde kanske göra det.

  • Linnnn

    Minns jag fel eller har inte du två större barn också Trolltrio? Funderar över hur du lyckas sova till kl 9 i så fall Här är det i princip alltid någon av dem som är morgonpigg och väcker mig (fast jag försöker få de stora att bara väcka pappa ). Jag funderar också över det här med nattamning, men måste nog ladda lite innan jag tar tag i det. Har ingen koll på vilka tider och hur ofta J äter längre, det varierar och jag är för trött för att öppna ögonen och kolla på någon klocka.

    Vad kul med nya ljud Musetti!

    Här har J vägrat att bli matad i två dagar nu. Han gallskriker om jag mot förmodan skulle lyckas få in en sked. Han ska äta allt själv och han är inte i närheten av något pincettgrepp. Kokade broccoli och sötpotatis i bitar till middag, men han spottade ut och skulle bara äta spagetti. Långa spagettistrån som han mosade in med hela händerna och sen päronbitar till efterrätt som mest trillade ur munnen efter att han gnagt av dem. Pust.

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-05-08 21:22:16 följande:

    Minns jag fel eller har inte du två större barn också Trolltrio? Funderar över hur du lyckas sova till kl 9 i så fall Här är det i princip alltid någon av dem som är morgonpigg och väcker mig (fast jag försöker få de stora att bara väcka pappa ). Jag funderar också över det här med nattamning, men måste nog ladda lite innan jag tar tag i det. Har ingen koll på vilka tider och hur ofta J äter längre, det varierar och jag är för trött för att öppna ögonen och kolla på någon klocka.

    Vad kul med nya ljud Musetti!

    Här har J vägrat att bli matad i två dagar nu. Han gallskriker om jag mot förmodan skulle lyckas få in en sked. Han ska äta allt själv och han är inte i närheten av något pincettgrepp. Kokade broccoli och sötpotatis i bitar till middag, men han spottade ut och skulle bara äta spagetti. Långa spagettistrån som han mosade in med hela händerna och sen päronbitar till efterrätt som mest trillade ur munnen efter att han gnagt av dem. Pust.


    Trots att det garanterat är jobbigt att J inte vill bli matad, så låter det så sött. Han verkar greja det utan pincettgrepp? Det gjorde ju knappat Edvin. Så jag är glad att han fattade det. Han är långt ifrån jätteduktig på att plocka och äta själv än, men övning ger färdighet.

    Edvin sover nästan alltid 9-11 eller 9-10.30 ca på förmiddagarna och i detta härliga sommarväder vi har nu aå sitter jag mest på vår balkong som har sol hela långa dagarna, dricker kaffe, lyssnar på podd/musik eller liknande. Redan hunnit få lite färg.
  • Trolltrio
    Linnnn skrev 2018-05-08 21:22:16 följande:

    Minns jag fel eller har inte du två större barn också Trolltrio? Funderar över hur du lyckas sova till kl 9 i så fall Här är det i princip alltid någon av dem som är morgonpigg och väcker mig (fast jag försöker få de stora att bara väcka pappa ). Jag funderar också över det här med nattamning, men måste nog ladda lite innan jag tar tag i det. Har ingen koll på vilka tider och hur ofta J äter längre, det varierar och jag är för trött för att öppna ögonen och kolla på någon klocka.

    Vad kul med nya ljud Musetti!

    Här har J vägrat att bli matad i två dagar nu. Han gallskriker om jag mot förmodan skulle lyckas få in en sked. Han ska äta allt själv och han är inte i närheten av något pincettgrepp. Kokade broccoli och sötpotatis i bitar till middag, men han spottade ut och skulle bara äta spagetti. Långa spagettistrån som han mosade in med hela händerna och sen päronbitar till efterrätt som mest trillade ur munnen efter att han gnagt av dem. Pust.


    Jag har tre äldre barn! De går dock i skolan, och går upp själva och äter frukost och går i väg. Så duktiga!
  • FiaW

    Lille gossen har varit jättetrög i magen nu i fem dygn stackaren. Han bajsade i måndags morse och först igår kom det lite hårda klumpar. I vanliga fall bajsar han minst en gång om dagen. Han har gråtit och skrikit från och till och varit jättegnällig. Jag har trott att det var efterdyningar av vaccinet också men det är nog magknip till stor del.

    Jag vet inte om han fått för stor portion mat vid nåt tillfälle. Han åt en ganska rejäl lunch med efterrätt i måndags. Vi har provat katrinplommon, päron, vatten, pysventil och massage utöver amningen. Har ni fler tips? Hatar att inte kunna hjälpa honom när han blir så ledsen och tittar på mig med panik i blicken :(

  • Musetti
    FiaW skrev 2018-05-12 20:49:01 följande:

    Lille gossen har varit jättetrög i magen nu i fem dygn stackaren. Han bajsade i måndags morse och först igår kom det lite hårda klumpar. I vanliga fall bajsar han minst en gång om dagen. Han har gråtit och skrikit från och till och varit jättegnällig. Jag har trott att det var efterdyningar av vaccinet också men det är nog magknip till stor del.

    Jag vet inte om han fått för stor portion mat vid nåt tillfälle. Han åt en ganska rejäl lunch med efterrätt i måndags. Vi har provat katrinplommon, päron, vatten, pysventil och massage utöver amningen. Har ni fler tips? Hatar att inte kunna hjälpa honom när han blir så ledsen och tittar på mig med panik i blicken :(


    Kiwi funkar kalasbra för trög mage här, alt mango.
  • FiaW
    Musetti skrev 2018-05-12 21:41:00 följande:

    Kiwi funkar kalasbra för trög mage här, alt mango.


    Tack! Det ska vi prova :)
  • Linnnn

    Hoppas det är bättre med magen nu FiaW! Det känns som en ständig följetong. Idag vet jag inte hur många bajsblöjor jag bytt. Och då verkar det ändå inte vara något problem. Jag har kokat aprikospuré som jag ger med gröten varje morgon, men funderar om det behövs plommon/päron/... i samband med varje måltid.

    Vad skönt att de klarar morgonbestyren själva Trolltrio! Min äldsta skulle nog fixa det, men hon som går i ettan vill ha mannagrynsgröt och det är över hennes nivå. Och håret skulle vara väldigt trassligt Hur gamla är dina?

    I veckan var vi på öppna förskolan för första gången. J stortrivdes och var superglad hela tiden.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här